آریا جوان

آخرين مطالب

تنها 3 اپلیکیشن برتر بلاک چین در شبکه‌ اتریوم است فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - اترویم پس از مدتی قرار گرفتن در صدر برترین شبکه‌های بلاک‌چین، این روزها بازار را به رقبایی همچون EOS و TRON واگذار کرده است.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موسوم به DApps ، پس از رونق گرفتن فناوری بلاک‌ چین و شهرت شبکه‌هایی همچون بیت‌ کوین و اتریوم، به‌مرور جای خود را در میان توسعه‌دهنده‌ها باز کردند. اتریوم، یکی از شبکه‌هایی بود که مدت‌ها میزبان حجم بالایی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شد؛ اما امروز، موقعیتش از طرف شبکه‌های جدیدی همچون EOS و TRON ،‌ تهدید می‌شود. آمارهای شرکت DappRadar نشان می‌دهد که از 50 اپلیکیشن برتر غیرمتمرکز، تنها 3 عدد از آن‌ها از شبکه‌ی اتریوم استفاده می‌کنند. مقاله‌های مرتبط:
اتریوم با وجود کاهش قیمت به‌سرعت پیشرفت می‌کند هاردفورک اتریوم در اوایل اسفندماه رخ خواهد داد
47 اپلیکیشن برتر دیگر در دسته‌بندی dapps، در شبکه‌هایی همچون EOS و TRON پیاده‌سازی شده‌اند. از میان آن‌ها، 26 عدد از EOS و 21 عدد از TRON استفاده می‌کنند. اپلیکیشن‌های بازی و شرط‌بندی، بیشترین سهم را در شبکه‌های مذکور به خود اختصاص داده‌اند. یکی از دلایلی که موجب کاهش اپلیکیشن‌ها در شبکه‌ی اتریوم شد، مشکلات آن‌ها در مقیاس‌دهی به شبکه بود. مشکلات مقیاس‌دهی اتریوم
اتریوم، ابتدا به‌عنوان پلتفرمی بهینه برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز معرفی شد. اخیرا، این شبکه در مقیاس‌دهی به فعالیت‌های خود با چالش‌های متعددی روبه‌رو شد. درواقع، هم‌بنیان‌گذار اتریوم یعنی ویتالیک بوترین نیز گفت که تا پیش از پیدا کردن مکانیزمی امن برای مقیاس‌دهی شبکه، توسعه‌دهنده‌ها نباید انتظار عملکردی سریع از اپلیکیشن‌های خود در بلاک‌چین اتریوم داشته باشند.
ویتالیک بوترین هنوز راهکار مناسبی برای افزایش سرعت شبکه‌ی اتریوم ارائه نشده است
جامعه‌ی توسعه‌دهنده‌های اتریوم، مدت زیادی است که به‌دنبال راهکاری مناسب برای مقیاس‌دهی شبکه می‌گردد. هیچ‌یک از پیشنهادهای ارائه‌شده برای آن موضوع، آماده‌ی پیاده‌سازی نهایی نیستند. در زمانی‌که توسعه‌دهنده‌های اتریوم به‌دنبال راه‌حل مقیاس‌دهی هستند، رقبا یعنی EOS و ترون، سهم عظیمی از بازار DApps را به خود اختصاص داده‌اند. البته، این بازار هنوز به بلوغ لازم برای جذب بدنه‌ی اصلی کاربران اپلیکیشن‌ها نرسیده است. طبق آمار مؤسسه‌ی تحقیقات بلاک‌چین Diar، درحال‌حاضر، EOS و TRON حدود 94 درصد از تمام ارزش مالی جابه‌جاشده در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را به خود اختصاص داده‌اند. اتریوم، تنها 6 درصد از بازار را در اختیار دارد. چالش ظرفیت تراکنش
سرویس DappRadar، پیش‌از‌این تنها برای ردگیری فعالیت اپلیکیشن‌ها در شبکه‌ی اتریوم استفاده می‌شد. آن‌ها اکنون ابزارهایی برای نظارت بر EOS و ترون نیز عرضه کرده‌اند. از آن زمان،‌ دو شبکه‌ی مذکور به‌نوعی سهم اصلی را در نمودارهای فعالیت سرویس DappRadar تصاحب کرده‌اند.
یکی از توضیحات ساده و واضح برای شکست نسبی اتریوم از 2 رقیب جدیدش، ظرفیت تراکنش‌ها است. اتریوم، در هر ثانیه 15 تا 20 تراکنش را مدیریت می‌کند. EOS، تا 4 هزار و TRON تا 2 هزار تراکنش را در ثانیه مدیریت می‌کنند. البته،‌ ادعای EOS توسط بسیاری از محققان و طرفداران اتریوم نقض می‌شود. به‌علاوه، برخی اعتقاد دارند که مقایسه‌ی ظرفیت تراکنش‌ها در هر پلتفرم، معیار مناسبی برای مقایسه‌ی آن‌ها نیست. بوترین، چندی پیش پروژه‌های بلاک‌چین با تمرکز روی حجم بالا در تراکنش‌ها را مورد انتقاد قرار داد. او حجم‌های بالا را به فعالیت‌های شبکه‌های متمرکز تشبیه کرد و برتری خاصی برای آن‌ها قائل نشد. هم‌بنیان‌گذار اتریوم اشاره‌ای به شبکه‌ی بلاک‌چین خاصی نداشت، اما کارشناسان معتقدند او رقبایی همچون NEO، TRON و EOS را هدف قرار داده است. بوترین اخیرا در کنفرانس Blockchain Connect دراین‌باره گفت: هدف یک الگوریتم اجماعی، سریع‌تر کردن بلاک‌چین نیست. بلکه هدف اصلی، امن کردن آن شبکه است. وقتی یک بلاک‌چین ادعا می‌کند: «ما 3500 تراکنش را در ثانیه مدیریت می‌کنیم»، یعنی «ما یک شبکه‌ی تقریبا متمرکز هستیم که تنها با 6 نود، همه‌ی فعالیت‌ها را مدیریت می‌کنیم». اشکالات TRON و EOS
بوترین، تنها کارشناس منتقد روش‌های سرعت‌دهی شبکه‌های رقیب نیست. درواقع، محققان اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که ساختار کنونی EOS،‌ به‌جای یک شبکه‌ی بلاک‌چین، بیشتر به یک پلتفرم خدمات ابری متمرکز شبیه است. به‌علاوه،‌ آن‌ها ادعا می‌کنند شبکه‌ی مذکور، آمارهای خروجی‌های خود را به‌صورت اغراق‌آمیز ارائه می‌کند. البته، درنهایت باید به این نکته اشاره کنیم که تحقیق مذکور،‌توسط ConsenSys انجام شد که سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در اکوسیستم اتریوم دارد.
شبکه‌های رقیب، باوجود سریع بودن، به داشتن ساختار متمرکز متهم می‌شوند
شایان ذکر است هکرها اخیرا حفره‌هایی امنیتی را در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شرط‌بندی بر پایه‌ی EOS کشف کرده‌اند. البته، در 12 ماه گذشته گزارش‌های متعددی از مشکلات امنیتی این بلاک‌چین منتشر شد و اخبار جدید، آن‌چنان هم شوکه‌کننده نیستند. به‌هرحال، به‌نظر می‌رسد EOS با وجود سرعت بالا، هنوز نمی‌تواند از لحاظ امنیت با اتریوم رقابت کند. ترون هم مانند شبکه‌ی مشابه خود، هدف انتقادهای متعددی درباره‌ی تبلیغات اغراق‌آمیز حجم بالای تراکنش‌ها قرار دارد. به‌عنوان مثال، سیمون موریس یکی از مدیران ارشد سابق بیت‌تورنت (که اخیرا توسط TRON خریداری شد)، در مصاحبه‌ای با BreakerMag ادعاهای ترون مبنی بر ظرفیت بالای شبکه را مشکوک خواند. او دراین‌باره گفت: ظرفیت تراکنشی که ما دیدیم، نیازمند صدها تراکنش در ثانیه بود که به آن هم دست پیدا نکرد. درواقع، ادعاها پیرامون چند هزار تراکنش در ثانیه زیاد بوده، اما همه‌ی آن‌ها پوچ و بی‌معنی هستند. چشم‌انداز کلی‌تر
صرف‌نظر از مشکلات فنی، بازار اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، محل بازی افراد معتقد به ارز دیجیتال شده است که اکنون، خود را به‌سختی مشغول شرط‌بندی با سکه‌های آن کرده‌اند. به‌هرحال، به‌نظر می‌رسد حداقل کاربردی از بلاک‌چین در دنیای واقعی ایجاد شده باشد. محققان ادعا می‌کنند که 70 درصد از ترافیک شبکه‌ی EOS از سرویس‌های اپلیکیش‌های شرط‌بندی ایجاد می‌شود. این آمار برای TRON بالاتر نیز بود و به 95 درصد می‌رسد. استفاده‌ای که آن‌چنان هم در دنیای واقعی کاربردی نیست. به‌هرحال، هنوز فعالان و طرفداران بسیار بلاک‌چین، تلاش می‌کنند تا کاربردهای عالی آن را در دنیای واقعی تبلیغ کنند. شاید ادعاهای آن‌ها صحیح باشد و شاید هم تنها تلاش می‌کنند تا حجم بیشتری سرمایه به پروژه‌های خود تزریق کنند. نظر شما چیست؟ آیا این بازار روزی به دنیای واقعی و بدنه‌ی اجتماع وارد خواهد شد؟

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/103187/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

درگیری حیوانات در طبیعت

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده/ ویدئو

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

نقش «فرزند» در ارتباط زن و شوهر با یکدیگر

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

نبرد همزمان ستاره استقلال با آلوز و گودرزی

واکنش توخل به تمدید ناگلزمان

ناگلزمان: تمدید قراردادم تصمیمی قلبی بود

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم