آریا جوان

آخرين مطالب

شان پارکر: به‌جای شورش ربات‌ها، نگران اصلاح ژن باشید فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - یکی از بنیان‌گذاران نپستر گفت که جهان باید شروع به صحبت درباره‌ی پیشرفت‌های علم اصلاح ژن کند.

شان پارکر، متخصص در حوزه فناوری گفته است که دنیا بیش از حد با پیش‌بینی‌های آخرالزمان‌گونه‌ی ایلان ماسک درباره‌ی اینکه ربات‌ها کل دنیا را تسخیر می‌کنند، مشغول شده است و باید درعوض در مورد اخلاقیات علم اصلاح ژن بحث کند. این جوان 39 ساله ادعا کرده که مفاهیم آخرالزمانی درمورد اینکه ربات‌ها زمین را تسخیر می‌کنند که توسط بنیان‌گذار تسلا بیان شده است، باعث مبهم ماندن سوالات مهمی دیگری شده که بیشتر مورد توجه عموم هستند. پارکر روز سه‌شنبه در مؤسسه‌ی میلکن مِنا در ابوظبی گفت: ما خیلی درباره‌ی هوش‌ مصنوعی صحبت می‌کنیم؛ زمینه‌ای که در آن بسیاری از مردم به‌ گفته‌های دوستمان ایلان ماسک درباره‌ی چشم‌انداز کمیک‌بوکی او درباره‌ی هوش‌های مصنوعی بسیار قوی که زمین را تسخیر و بشر را غارت می‌کنند، گوش می‌کنند. من گمان نمی‌کنم این چیزی باشد که درباره‌ی آن نگران باشیم. درعوض ما درباره‌ی مسئله‌ی اصلاح ژن صحبت نمی‌کنیم. پارکر یکی از بنیان‌گذار نپستر و از اولین بنیان‌گذاران شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک، در جلسه‌ای درباره زیست‌پزشکی در یک کنفرانس دوروزه صحبت کرد. او گفت دنیا حق دارد که درباره‌ی اخلاقیات علم اصلاح ژن نگران باشد. او بیان کرد که به‌عنوان مثال، این موضوع سوالات دشواری را برای والدین فرزندان نارس که اختلالات جدی دارند، به همراه داشت. او ادامه داد: «یا اینکه شما آزمون ژنتیکی را دریافت می‌کنید و فرصتی برای تصحیح اختلال بسیار مهم و ارثی به شما داده می‌شود.» اصلاح ژن به معنای آن است که می‌توان با DNA مانند یک زبان برنامه‌نویسی رفتار کرد
اصلاح ژن برای بسیاری از کشورها زمینه‌ای خاکستری از علم باقی می‌ماند و چندین سؤال اخلاقی و امنیتی درباره‌‌ی این علم وجود دارد. به‌عنوان مثال اداره غذا و دارو در ایالات متحده آمریکا، درحال حاضر آزمایش‌هاییرا که شامل ویرایش جنین انسان است، ممنوع کرده؛ اما ویرایش ژن در جاهای دیگر در حال انجام است. سال گذشته، جامعه علمی خشم خود را درباره‌ی ادعای دانشمند چینی مبنی بر اینکه ژن دوقلوهای دختر را قبل از تولد آن‌ها اصلاح کرده است ، ابراز داشت. مقاله‌های مرتبط:
نخستین انسان‌های اصلاح ژنتیکی شده و آینده نامعلوم تحقیقات ژنتیکی استفاده از حیوانات اصلاح ژنتیکی‌شده برای کاهش فقر در آفریقا
پارکر گفت که در حال حاضر تمرکز او روی اولویت‌های دیگری است که شامل یافتن درمانی برای سرطان نیز می‌شود. سه سال پیش، این فرد پیش‌گام در زمینه اینترنت، مبلغ 250 میلیون دلار را برای پژوهش در زمینه ایمن‌درمانی ( یک شیوه پیشرفته‌ی درمان سرطان که در آن به سیستم ایمنی بدن برای حمله به تومورها دستور داده می‌شود) اهدا کرد. پارکر روز سه شنبه در ابوظبی، درباره افزایش حمایت مالی در زیست‌فناوری صحبت کرد. او گفت: « سرمایه‌های بزرگی به‌دنبال فرصت رخ نمودن وجود دارند.» وی خاطرنشان کرد که سرمایه‌دارانی که در این علم سرمایه‌گذاری می‌کنند، به‌خاطر ابزارهای جدیدی مانند توالی ژنوم انسان وارد این بخش از علم شدند. او ادامه داد: این موضوع و موضوع اصلاح ژن، بزرگ‌ترین داستان‌های گزارش‌نشده هستند. پارکر گفت فناوری‌ها بسیار به نقطه‌ای که با DNA مانند یک زبان برنامه‌نویسی رفتار شود نزدیک شده‌اند. او گفت: این یک انقلاب است که همه‌ی قسمت‌های علم پزشکی را دربرگرفته و همچنین ارزان‌قیمت‌تر است. رقابت و عرضه داروهای بیشتر به بازار باعث پایین آمدن قیمت‌ها می‌شود. بیماری‌ها توسط نسل جدید شرکت‌های زیست‌فناوری درمان می‌شوند. نپستر در سال 1999 به‌عنوان یک سایت برای اشتراک‌گذاری رایگان فایل ایجاد شد که به کاربران اجازه می‌داد موسیقی را ازطریق اینترنت مبادله کنند. سرانجام گروه معروف هوی‌متال به‌نام متالیکا از این شرکت شکایت کرد و نپستر درنهایت توسط دادگاه بسته شد. اما حالا نپستر در نظر دارد که زمینه را برای سایت‌هایی مانند آی‌تیونز و اسپاتیفای فراهم کند. پارکر سپس مدیر فیسبوک شد. او سپس در سال 2015 زمینه‌ کاری خود را به بخش پزشکی تغییر داد و بنیاد پارکر را با مشارکت 600 میلیون دلاری تأسیس کرد. ثروت او معادل 2/5 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. او همچنین صدها میلیون دلار برای یافتن درمانی برای سرطان سرمایه‌گذاری کرده است. ایمن‌درمانی نتایج بسیار خوبی در بیماران داشته است و در زمره‌ی پیشرفته‌ترین درمان‌های سرطان قرار می‌گیرد، اما هنوز باید پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/104488/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

دستامو بگیر، آقای دلم

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

بهترین رفتار پس از داد زدن سر کودک چیست؟

جشن هزار دف پالنگان

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

رابطه بین احساس کفایت با توانمندی و خودمختاری کودک

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

گفت و گو لذت بی پایان است

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

کناره‌گیری ویتالی هاینن از هدایت ژرمن‌ها در آستانه لیگ ملت‌ها

تاج: امروز آماری دادند که هزار و 8 نفر در لیگ ثبت نام شده‌ و 548 نفر داخل زمین رفته‌اند.

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوبی‌های محبوب زنده نگه داشت

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

کاردستی جذاب و سرگرم کننده

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش