پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

نگاه عمیق به فورد موستانگ Roush Stage 3 فناوري

نگاه عمیق به فورد موستانگ Roush Stage 3

  بزرگنمايي:

آریا جوان - فورد موستانگ Stage 3 را به‌تازگی Roush تیونینگ کرده که 710 اسب‌بخار قدرت دارد. قیمت این خودرو بیش از 78,000 دلار است.

جو روجرلو، قهرمان سابق مسابقات خیابانی در آمریکا، به‌تازگی جدیدترین نمونه از فورد موستانگ (با تلفظ صحیح انگلیسی ماستنگ)، Roush Stage 3 را بررسی کرده که 710 اسب‌بخار قدرت دارد. بعد از چندین‌بار سرعت‌گیری و تعویض دنده در دور 7,500، روجرلو احتمالا عقیده داشته که جک راش هنوزهم دانش ساخت موستانگ سریع را دارد. در سال 1975 وقتی جک راش قهرمان کلاس Pro Stock در مسابقات دِرَگ بود، برای روجرلو یکی از موستانگ‌های قدرتمند‌ خیابانی را ساخت. آن خودرو نمونه‌ی موستانگ II بود که با بدنه‌ی کوچکش، از موتور 8.2 لیتری (505 اینچ‌برمکعب) بهره می‌برد و مرگ ناگهانی لقب گرفته بود.
این هاچ‌بک نقره‌ای‌رنگ با لاستیک‌های بزرگ 330 میلی‌متری دِرَگ، مسیر 400 متری را در 10 ثانیه پیمود. هنگامی‌که موستانگ II روجرلو در مجله‌ی Car and Driver آزمایش شد، به افسانه‌ی مسابقات دِرَگ تبدل شده بود. در آن سال‌ها، بروک یتس درباره‌ی موستانگ II نوشته بود: اگر دیترویت پایتخت مسابقات خیابانی باشد که خیلی‌ها این موضوع را قبول دارند و هیچ‌کس نمی‌تواند موستانگ II را شکست دهد؛ پس، این خودرو سریع‌ترین خودرو شهری نیست؟ جک راش بیشتر به‌‌دلیل تقویت نمونه‌های مختلف از فورد موستانگ شناخته می‌شود و با مسابقات نسکار همکاری می‌کند. در سال 1995، وی کارگاه تقویت خودروهای فورد به‌نام Roush Performance را راه‌اندازی کرد. مانند شلبی و سالین که قبل‌تر از راش خودروهای فورد را تقویت می‌کردند، راش هم خودروهای کاملا تقویت‌شده و قطعات تیونینگ را عرضه کرد.
امروزه، نمونه‌های Stage 1 و Stage 2 و Stage 3 فورد موستانگ راش را می‌توان در نمایندگی‌های فورد در سراسر آمریکا و کانادا سفارش داد. علاوه‌براین، تیونر راش به ساخت موتور‌های قدرتمند و لوازم تیونینگ هم مشغول است. Stage 3 به‌همراه سوپرشارژر
قبل از اینکه خودرو قرمزرنگ آزمایش‌شده به نمونه‌ی راش Stage 3 تبدیل شود، با فورد موستانگ GT 2019 سروکار داریم که از جعبه‌دنده 6 سرعته‌ی دستی بهره می‌برد که قیمتش 48,335 دلار است. کیت Stage 3 جذاب‌ترین و قدرتمند‌ترین بسته‌ی عرضه‌شده‌ی راش محسوب می‌شود که از سوپرشارژر 2.65 لیتری TVS بهره می‌برد. این سوپرشارژر را فورد به‌صورت آپشن برای موتور 5 لیتری در نظر گرفته و از قطعات Eaton برخوردار است که با روتور‌های 170 درجه به‌همراه واشرها و یاتاقان‌های بزرگ‌تر، دوام بیشتری دارد.
این سوپرشارژر می‌تواند بوست 12 PSI تولید کند و قوانین فنی 50 ایالت را پشت‌سر بگذارد. تیونر Roush می‌گوید استفاده از سوپرشارژر مذکور، قدرت موتور را از 460 اسب‌بخار و گشتاور 569 نیوتن‌متر به 710 اسب‌بخار در دور 7,250 و 827 نیوتن‌متر در دور 4,500 رسانده است. نکته‌ی جالب این است که کلاچ کارخانه بدون تغییر باقی مانده است؛ اما Roush شفت خروجی جعبه‌دنده را تقویت کرده تا هنگام سرعت‌گیری، آسیبی به آن وارد نشود. پیشرانه‌ی این خودرو بسیار قدرتمند است و می‌توانید بدون نگرانی و تا قبل از اینکه بخواهید به‌سراغ ضمانت 5 ساله با مسافت 96,000 کیلومتر بروید، بیشترین قدرت را از آن به‌دست آورید.
گشتاور خودرو به‌حدی است که رینگ‌های 20 اینچی با لاستیک‌های کانتیننتال در دنده‌های 1 و 2 هرزگردی خواهند داشت. عکس‌العمل پدال‌گاز سریع است و قدرت موتور 5 لیتری بدون هیچ‌گونه تأخیری دراختیار خواهد بود. سوپرشارژر استفاده‌شده شخصیت موتور را تغییر نداده و فقط قدرت بیشتری دراختیار قرار می‌دهد. در سال‌های گذشته، علاقه‌مندان موتور 5 لیتری با محدودیت دور 7,400 را پیشرانه‌ی بلوک کوچک قدرتمندی می‌دانستند؛ اما اکنون با تغذیه‌ی هوا به داخل موتور ازطریق سوپرشارژر TVS، گشتاوری همچون موتور بلوک بزرگ دراختیار است.
گشتاور فوق‌العاده موتور به موستانگ راش Stage 3 چابکی‌ای می‌بخشد که در شلبی GT350 نخواهید یافت؛ اما اگر به‌دنبال شتابی مانند دوج چلنجر هلکت باشید، آن را در موستانگ راش نخواهید یافت. با وجود سوپرشارژر عظیم و قدرتی بیش از 700 اسب‌بخار، موستانگ راش کمی کُندتر از چلنجر هلکت با موتور 6.2 لیتری سوپرشارژ است. مانند هلکت، موستانگ راش هم با بهره‌گیری از نسبت دنده‌های کوتاه‌تر و جعبه‌دنده 10 سرعته‌ی اتوماتیک، چالاک‌تر خواهد بود. افزون‌براین، موستانگ Stage 3 از هلکت کم‌سروصداتر است.
صدای جیغ سوپرشارژر موجود در هلکت بسیار بیشتر از موستانگ راش است و این صدا در خودرو مذکور به‌سختی شنیده می‌شود. خودرو آزمایش‌شده از سیستم اگزوز تنظیم‌‌شدنی بهره ‌می‌برد که صدای جذابی دارد؛ اما حتی در حالت مسابقه‌ای هم نمی‌توانید صدای اگزوز را بشنوید.
در حالت مسابقه‌ای، تمامی مجاری صدای اگزوز بازمی‌شوند. اگر بخواهید همسایه‌های خود را اذیت کنید، می‌توانید با اتصال به اپلیکیشن راش ازطریق درگاه WiFi OBD2، صدای اگزوز را افزایش دهید. به‌گفته‌ی راش، انتخاب‌های بی‌شماری برای صدای اگزوز وجود دارد و راننده می‌تواند با تنظیم سوپاپ‌های موجود در منبع، باتوجه‌به دور موتور صدای اگزوز را تنظیم کند.
سواری خشک، فرمان‌پذیری پایدار
با بهره‌گیری از ضریب دیفرانسیل 3.73، سرعت‌گیری در دنده 3 بسیار لذت‌بخش خواهد بود. شتاب موتور درحدی است که در جاده‌های پر پیچ‌وخم به تعویض دنده نیازی نخواهید داشت و همواره با حجم زیادی از گشتاور رو‌به‌رو هستید. قدرت درخورتوجه و ضریب مناسب دنده‌ها، سرعت موستانگ راش را در دنده 3 به بیش از 160 کیلومتربرساعت می‌رساند. ترمز‌های برمبو هم عملکرد سریع و نرمی در پیچ‌ها دارند.
رینگ‌های 20 اینچی و کویل‌اور‌های تنظیم‌شونده هم در کیت Stage 3 راش موجود هستند؛ اما خودرو آزمایش‌شده از رینگ‌های 20 اینچی فورج و کویل‌اور‌های تنظیم‌شونده‌ی ارتفاع و میزان باند و ریباند فنر بهره می‌برد. به‌روزرسانی سیستم تعلیق ارتفاع خودرو در قسمت جلو و عقب را کمتر می‌کند. درنتیجه‌ی این تغییرات سواری موستانگ راش درمقایسه‌با فورد موستانگ بولیت و شلبی GT350 خشک‌تر است. این دو خودرو از رینگ‌های 19 اینچی بهره می‌برند. راش جزئیات فنی ضربه‌گیر‌ها و فنر‌ها را نیز تغییر داده تا درمقایسه‌با نسخه‌ی استاندارد سختی بیشتری داشته باشند.
مقاله‌های مرتبط:
گران‌ترین فورد موستانگ جهان با قیمت 2 میلیون دلار پکیج سوپردیوتی Roush برای وانت‌های فورد معرفی شد
باوجوداین، موستانگ راش Stage 3 به‌اندازه‌ی کافی خصوصیات شهری دارد تا بتوان از آن هرروز استفاده کرد. هنگام پیچیدن لرزشی در بدنه احساس نمی‌‌کنید و فرمان‌پذیری پایدار، اما با اندکی کم‌فرمانی انجام می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد فرمان خودرو چندان با لاستیک‌های بزرگ کانتیننتال ارتباط برقرار نمی‌کند و همین موضوع در پیچ‌ها موجب کم‌فرمانی می‌شود.
اگر در استفاده از پدال گاز بی‌محابا باشید، با بیش‌فرمانی و دریفت بیش‌ازحد روبه‌رو خواهید شد. موستانگ راش جزو آن دسته خودروهایی نیست که بخواهید همه‌جا سیستم کنترل پایداری را خاموش نگه دارید. ویژگی‌های ظاهری
برخلاف موستانگ II روجرلو، عضله‌های به‌کار‌رفته‌ی راش برای موستانگ Stage 3 تزیینی هستند. تغییرات اعمال‌شده در بدنه عبارت‌اند از: جلوپنجره، بادشکن عریض قسمت جلو، ورودی‌های هوای جانبی، بال عقب کوچک، خروجی هوای گرم از کاپوت و برچسب‌های به‌کاررفته روی بدنه به‌همراه برچسب روی آفتاب‌گیر.
در بدنه‌ی این خودرو، درمجموع 24 بار نام Roush به‌کاررفته و تمامی نشان‌های فورد حذف شده‌اند. تزیین شیاری روی شیشه‌ی عقب هم آپشنی 370 دلاری است. در قسمت داخلی، پلاک مخصوص راش به‌همراه عقربه‌های آنالوگ فشار روغن و بوست دیده می‌شوند. پدال‌های CNC و صندلی‌های چرمی با دوخت نقره‌ای‌رنگ و سر‌دنده‌ی قرمزرنگ همگی جزو آپشن‌های اضافه‌ی در نظر گرفته شده برای این نمونه هستند.
مسئولان شرکت راش از جواب به این سؤال امتناع و آن را خصوصی اعلام کرده‌اند: «استفاده از قطعات اضافه چقدر به وزن این خودرو اضافه کرده است؟» نسخه‌ی فول‌آپشن موستانگ راش Stage 3 قرمزرنگ 78,123 دلار قیمت دارد که این خودرو را درمقایسه‌با شلبی GT350 R حدودا 11,000 دلار و درمقایسه‌با چلنجر هلکت تقریبا 10,000 دلار گران‌تر می‌کند.
علاوه‌براین، شلبی GT500 جدید هم تا اواخر سال 2019 عرضه می‌شود؛ اما مقایسه‌ی قیمت این خودروها، هدف اصلی معرفی موستانگ راش را پنهان می‌کند. موستانگ راش Stage 3 معرفی‌نشده تا خودرویی مقرون‌به‌صرفه باشد؛ زیرا اقتصادی‌بودن از خصوصیات خودروهایی همچون کمری و آکورد است. بنابراین، وقتی فورد موستانگ می‌خرید، تنها به قدرت و سرعت فکر خواهید کرد. احتمالا جو روجرلو نیز با ما هم‌عقیده خواهد بود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

خودروهایی که در آزمایش‌های تصادف، بدترین عملکرد را داشته‌اند

توسعه پردازنده‎های 5 نانومتری توسط سامسونگ

معرفی کتاب هرگز سازش نکنید اثر کریس واس

خرید بلیط ارزان هواپیما با کجارو

آیا مایکروسافت استور به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود؟

یخچال‌های طبیعی، منبعی غنی از اطلاعات کشف‌نشده

گسترش بدافزار جدید استخراج رمز ارز با بهره‌گیری از بدافزار قدیمی NSA

نوکیا فصل اول 2019 را با ضرر مالی پشت سر گذاشت

اپلیکیشن باز‌طراحی شده گوگل فیت راهی اپ استور اپل شد

مایکروسافت با درآمد 30 میلیارد دلاری پیش‌بینی‌ها را پشت سر گذاشت

موفقیت در آزمون های استخدامی را با ای سوال تجربه کنید

شیائومی پتنت دستگاهی با بریدگی نمایشگر معکوس ثبت کرد

اوپو A9 با نمایشگر 6.53 اینچی و باتری 4020 میلی‌آمپر ساعتی معرفی شد

نمایش جدیدترین نسخه فناوری خودران تسلا؛ ایلان ماسک وعده‌های جدید داد

فورد و ریوین برای تولید خودروی برقی همکاری می‌کنند

نسخه‌ 5G گلکسی نوت 10 به تایید ورایزون رسید

اگر تمام یخ‌های جهان آب شود، سرانجام زمین چه خواهد شد؟

ظرفیت پیمایش تسلا S و X تا 10 درصد افزایش یافت

تلگرام طلایی و هاتگرام از روی گوشی های اندرویدی پاک شدند

تاثیر تکنولوژی بر دکوراسیون کابینت آشپزخانه؛ آکس چوب

سامسونگ برای رقابت در بازار تراشه 116 میلیارد دلار هزینه می‌کند

خودروهای خودران ویمو در دیترویت تولید خواهند شد

شیائومی، گوشی‌های هوشمند ردمی Y3‌ و ردمی 7 را معرفی کرد

ایرپاد 3 با ویژگی حذف نویز تا پایان سال جاری به بازار عرضه می‌شود

جان مک‌ آفی هویت خالق بیت‌ کوین را افشا می‌کند

بهترین بازی های اندروید رایگان فروردین 1398

خرید با بیت کوین از آمازون؛ آیا توسعه‌دهنده‌ها از این قابلیت راضی هستند؟

روانشناسی پشت رفتارهای غیراخلاقی

اپل هر ماه 30 میلیون دلار به آمازون پرداخت می‌کند

مشخصات و تصاویری از دو APU نسل سوم رایزن AMD افشا شد

اوپو رینو ، اوپو رینو 10 ایکس زوم و اوپو رینو 5G در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند

سیستم e-CVT تویوتا؛ جدیدترین فناوری جعبه‌دنده‌های ضریب متغیر

ال جی تولید گوشی را در کره متوقف می‌کند

راهنمای اخذ ویزای چین برای ایرانیان

بهره‌گیری از حس سرکشی نوجوانان برای مبارزه با کارزار تبلیغاتی غذای ناسالم

شبیه‌سازی کامل یک ژن در سطح اتم برای نخستین بار در جهان

کاوشگر اینسایت ناسا نخستین مریخ لرزه احتمالی را شناسایی کرد

اپل صفحه‌کلید معیوب مک بوک‌ را در 24 ساعت تعمیر می‌کند

امکان جست‌وجوی ایستگاه‌های شارژ خودرو الکتریکی به گوگل مپ اضافه شد

ادعای افزایش قیمت برق دراثر گسترش منابع بادی و خورشیدی

فعالیت ضدتوموری کورکومین در سرطان معده

ویوو Y17 به‌صورت رسمی در هند معرفی شد

با فروشگاه دیکاردو آسان‌تر جم‌، سکه و گیفت بازی‌های آنلاین را بخرید

داستان برند تویوتا؛ بزرگ‌‌ترین خودروساز جهان

بازدید رئیس فراکسیون فضای مجازی از اسنپ

سه تجربه غیرتوریستی که در سفر به مالزی نباید از دست بدهید

استون مارتین DBS سوپرلجرا ولانته رونمایی شد

آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها

کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص اختلال استرسی پس از آسیب روانی

وانت فورد F-150 RTR معرفی شد