آریا جوان

آخرين مطالب

یک دهه با کنفرانس TED؛ زمانی برای توسعه ایده‌ها فناوری

یک دهه با کنفرانس TED؛ زمانی برای توسعه ایده‌ها
  بزرگنمايي:

آریا جوان - کنفرانس TED جایگاهی برای به‌‌اشتراک‌‌گذاری ایده‌‌های خلاقانه‌‌ است؛ با برگزاری این رویداد، ایده‌‌های بسیاری توانسته‌‌اند کیفیت زندگی افراد را دستخوش تغییراتی مثبت کنند.

احتمالا تاکنون بارها با ویدئوی سخنرانی‌‌های هیجان‌انگیز کنفرانس TED مواجه شده‌‌اید. درحقیقت، شهرت رویداد TED (که مخفف تکنولوژی، سرگرمی و طراحی است) به‌‌خاطر همین ویدئوهای پربیننده‌ای است که عموما از سخنرانی‌‌های کوتاه 17 دقیقه‌‌ای تولید و منتشر می‌‌شوند. امسال نیز این کنفرانس در خاستگاه اصلی خود، یعنی ونکوور کانادا آغاز به‌‌کار کرده و قرار است باز هم بر محور شعار اصلی خود یعنی «ایده‌‌ها ارزش گسترش دارند»، به رسالت همیشگی‌‌اش در ارائه‌‌ی فرصت بیان ایده‌‌های خلاقانه ازسوی سخنرانان اقصی نقاط جهان ادامه دهد. موضوع کنفرانس امسال «بزرگ‌تر از ما» (Bigger than Us) عنوان شده و میزبان چندین سخنرانی‌‌ از افرادی قابل نظیر جک دورسی ، مدیر اجرایی توییتر، مادا بایو ، رئیس‌‌جمهور سیرالئون و کارول کادوالادر ، روزنامه‌نگار افشاگر رسوایی فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا است (رسوایی بزرگی که طی آن، سوءاستفاده‌‌ی مؤسسه‌‌ی کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات شخصی میلیون‌‌ها کاربر فیسبوک افشا شد). هم‌‌اکنون، این کنفرانس به محلی برای یک نمایش نوآوری‌های دنیای فناوری تبدیل شده است و در آن سخنرانی‌‌هایی ایراد می‌‌شود که گاهی توجه میلیون‌‌ها بیینده‌‌ی آنلاین را از سراسر جهان به خود جلب می‌‌کند.
TED در ماه آوریل هر سال در مرکز کنفرانس ونکوور برگزار می‌شود البته برگزاری این رویداد همیشه هم بدون حاشیه نیست. برخی افراد، دیدگاه‌‌های مطرح‌‌شده در آن را عموما وابسته‌‌به مکاتب خاص قلمداد می‌‌کنند. برخی نیز این انتقاد را مطرح می‌‌کنند که این سخنرانی‌‌ها شکلی فرمولیزه پیدا کرده‌‌اند که در آن هر سخنور با یک داستان شخصی، سخنان خود را آغاز می‌‌کند؛ پدیده‌‌ای که منتقدان برای آن، نام «نمایش ناشیانه برای روشنفکران» برگزیده‌‌اند. این کنفرانس درحالی به گسترش ایده‌های خوب خود می‌بالد که چند وقت پیش، به‌‌خاطر موضوع یک رسوایی جنسی نیز در مرکز توجه افکار عمومی قرار گرفته بود؛ رسوایی که طی آن پنج نفر (از جمله یکی از سخنگویان رویداد)، به‌‌خاطر قرارگرفتن درمعرض تعرض جنسی در خلال کنفرانس سال 2017 شکایت خود را علنی کردند. با تمام این اختلاف‌‌نظرها، تقریبا همگی در این موضوع اتفاق‌نظر دارند که برنامه‌‌ی عضویت این رویداد، یکی از بهترین جوانب آن است که شایسته تقدیر به‌نظر می‌رسد. در این برنامه، به حدود 20 نفر از «نوآوران برتر» ضمن اعطای مجوز رایگان برای شرکت در سه کنفرانس، یک پلتفرم برای ارائه‌‌ی ایده‌ها و تبدیل آن‌ها به کسب‌وکار نیز تدارک دیده شده است (بد نیست بدانید بلیت‌های این همایش اغلب به‌‌قیمتی بالغ‌‌بر 5 هزار دلار به‌‌فروش می‌‌رسد!). علاوه‌‌براین، اعضا همچنین از مشاوره‌‌های یک متخصص ویژه برای کمک به توسعه‌‌ی پروژه‌های خود نیز بهره‌‌مند خواهند شد. مقاله‌های مرتبط:
زوم‌اپ: TED؛ اپلیکیشن مخصوص تماشای کنفرانس‌های تد گزارش زومیت از تدکس نقش جهان با عنوان قصه‌های ناگفته
تا چند وقت پیش، این بخش تنها رویدادی فرعی از جریان کنفرانس محسوب می‌‌شد؛ اما اکنون به بخش مهمی از آن تبدیل است، تاآنجاکه یک روز کامل از مراسم، به سخنرانی‌‌های اعضا اختصاص یافته است. اکنون دهمین سالگرد این رویداد درحالی برگزار می‌‌شود که 400 نفر در زمره‌‌ی اعضای آن قرار گرفته‌‌اند و ویدئوی مربوط‌‌به سخنرانی‌‌های این اعضا بیش‌‌از 250 میلیون بار دیده شده است. رسانه‌‌ی بی‌بی‌سی که از سال 2011 در این سری از کنفرانس‌‌ها شرکت داشته است، به مصاحبه با چهار نفر از اعضای این همایش پرداخته تا ببیند عضویت در این جامعه، چه دستاوردهایی برای این افراد داشته است: چاپگر هوشمند


ویدئوی رشته‌ی خودتاشونده در آزمایشگاه Self-Assembly از ام آی‌تی در سال 2013، اسکایلار تیبیتس توانست با پرده‌‌برداری از ایده‌‌ی چاپگر چهاربعدی خود، یکی از شگفتی‌‌های این سری از رویدادها را رقم بزند. تیبیتس از آن زمان توانسته آزمایشگاه خود را در مؤسسه‌‌ی فناوری ماساچوست راه‌اندازی کند که اکنون بیش از 15 پژوهشگر در آن مشغول به‌کار هستند. او می‌‌گوید که وی هنوز هم به‌‌طور هفتگی، ایمیل‌هایی را مبنی‌‌بر درخواست فایل سخنرانی اصلی خود را در TED دریافت می‌کند. او می‌‌افزاید: TED جایگاهی را برای ارائه‌‌ی ایده‌ها و کارم در اختیار من قرار داد و از مردم دعوت کرد تا با ما همکاری کنند. از آن زمان، شرکت‌ها به ما نزدیک شدند، سرمایه‌‌گذاری کردند و همکاری خود را با ما آغاز کردند. این فرصت واقعا به کسب‌‌وکار من جانی دوباره بخشید و سکوی پرتابی برای تمامی اتفاقات بعد از آن بود. آزمایش جهانی سلامت چشم
از گوشی می‌تواند برای نگاه کردن به شبکیه چشم در پشت چشم و بررسی سلامت عصب بینایی استفاده شود دکتر اندرو بستاوروس در سال 2014 یک سخنرانی در این همایش ایراد کرد و در آن، از اپلیکیشنی رونمایی کرد که می‌‌توانست هر گوشی هوشمندی را به ابزاری برای تشخیص علائم افت بینایی تبدیل کند. از آن زمان تاکنون، این پروژه‌‌ی تحقیقاتی مبدل به به یک تشکیلات اجتماعی عظیم شده است که هم‌‌اکنون در هفت کشور جهان شامل کنیا، پاکستان و زیمباوه حضوری مؤثر دارد. در بوتسوانا، این تشکیلات با نام Peek Vision در حال همکاری با دولت است تا بتواند به غربالگری و آزمایش چشمان کودکان مدرسه‌‌ای بپردازد. دکتر بستاوروس می‌‌گوید: عضویت (در TED) به‌‌معنای همراهی‌‌با دیگران در یک مسیر مشترک است؛ مسیری برای حل برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های دنیای امروز تا بتوانیم درکنار هم در این مسیر دشوار، اما رضایت‌‌بخش قدم برداریم. این برنامه اقدام به تجهیز، پشتیبانی و سرعت‌‌بخشی به ایده‌ای کرده که در حال حاضر در مقیاسی جهانی توسعه یافته است. باستان‌شناس فضایی
سارا پارکاک امسال موفق به دریافت جایزه‌ی تد شد سارا پارکاک یکی از اعضای کهنه‌‌کار کنفرانس‌های TED است. علت اینکه او را با لقب «باستان‌شناس فضایی» می‌‌شناسند، آن است که او با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و نیز الگوریتم‌‌‌های پیچیده اقدام به شناسایی تغییرات ظریفی در زمین می‌‌کند که می‌تواند نشان‌دهنده‌‌ی وجود یک نوع سازه‌‌ی دست‌‌ساز بشر در عمق خاک باشد. این سیستم تاکنون توانسته بیش‌‌از 31 هزار سکونتگاه گم‌‌شده، یک هزار مقبره و 17 مورد از اهرام مصر را شناسایی کند. او در سال 2016 برنده‌‌ی جایزه‌‌ی یک میلیون دلاری TED شد. این جایزه به فردی تعلق می‌‌گیرد که بتواند «جرقه‌‌ی یک تغییر جهانی» را بزند. پارکاک از این پول برای ایجاد وب‌‌سایت GlobalXplorer استفاده کرد که به شناسایی مکان‌‌های کشف‌‌نشده در سراسر جهان اختصاص دارد؛ بدین ترتیب، پژوهشگران خواهند توانست ضمن دسترسی به این تصاویر، نسبت‌به شناسایی و گزارش مکان‌‌های جدید اقدام کنند.
بسیاری از افراد درحالی اقدام به مطالعه‌ی این تصاویر ماهواره‌ای می‌کنند که ممکن است در نگاه اول، مفهومی چندانی برایشان نداشته باشند از زمان راه‌اندازی این وب‌‌سایت، حدود 85 هزار نفر توانسته‌اند بیش از 16 میلیون تصویر ماهواره‌ای ارائه‌‌شده در این پایگاه را مطالعه کرده و بدین‌ترتیب در کشف 29 هزار مکان احتمالی در 700 نقطه از کشور پرو مشارکت کنند. پارکاک می‌‌گوید: من فکر نمی‌کنم که بدون آن گام‌‌های اولیه‌‌ای که با عضویت در TED در هفت سال پیش برداشتیم، می‌‌توانستیم GlobalXplorer را به واقعیت درآوریم؛ لااقل نه در شکل‌‌وشمایل فعلی آن. لگوی الکترونیکی
آیاه بدیر ، مخترعی لبنانی است که در سال 2012 به عضویت TED درآمد. او در آن سال از کیت‌‌های خود با نام littleBits رونمایی کرد. این محصول متشکل از قطعاتی لگو مانند مجهز به اانواعی ترانزیستور بود که با استفاده از آهن‌ربا به یکدیگر متصل می‌شدند. هر قطعه با رنگی به‌‌خصوص کدگذاری شده است و قابلیت‌‌های روشنایی، صدا و حرکت متفاوتی دارد. هدف او تشویق نسل جدیدی از مخترعان بود. در سال 2016، شرکت نوپای او شروع به همکاری با دیزنی کرد تا انواعی از کیت‌‌های مارک‌‌دار را برای فیلم‌هایی مانند جنگ ستارگان بسازند. این برنامه‌‌ی بلندپروازانه اکنون در مقیاسی کوچکتر در حال اجراست و اکنون این دو شرکت روی یک همکاری آموزشی برای فراهم‌‌کردن شرایط ورود دختران جوان به رشته‌‌های پایه (علم، فناوری، مهندسی و ریاضی ) تمرکز کرده‌‌اند.
لگوهای الکترونیکی مجهزبه آهن‌‌ربا این کیت‌ها اکنون در 10 هزار مدرسه از سراسر آمریکا توزیع شده‌‌اند و طی پروژه‌‌ی بعدی این شرکت تحت‌‌عنوان Snap The Gap قرار است در اختیار بیش از 15 هزار دختر دانش‌آموز دیگر نیز قرار گیرد. همچنین امید می‌‌رود تا سال 2023 این پروژه به تمامی ایالت‌‌های آمریکا توسعه یابد. بدیر می‌‌گوید: عضویت در انجمن TED یک اتفاق کلیدی در زندگی حرفه‌‌ای من بود. این فرصت به‌‌منزله‌‌ی سکویی بود که نه‌‌تنها در عرصه‌‌ی فناوری بلکه در عرصه‌‌ای جهانی، تفکری بزرگ داشته باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/121233/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

آرامگاه چوپان‌آتا در شهر زیبای کلاله

جدال دیدنی سگ ها با پلنگ برفی

مزارع معروف لاله ها در هلند

ماجرای تفنگدار آمریکایی؛ از تلاش برای منفجر کردن مسجد تا مسلمان شدن!

سخن بزرگان/ بی توجهی به فقرا جرم بزرگی است

ویدئویی جدید از بنیامین بهادری که ترند شد!

تغییر در قوانین جوایز «اسکار»

«مست عشق» نیامده حدود 2 میلیارد فروخت

«زیرخاکی» و «مردان آهنین» پربیننده‌ترین‌های آخر فروردین

توضیحات اسبقیان درباره اداره‌ی استقلال و پرسپولیس

مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود

بمب بزرگ استقلال پس از تغییر مالکیت

ترکیب الهلال به امید کسب پنجمین ستاره آسیایی

واکنش خسرو حیدری به بازی دفاعی استقلال نکونام

ادعای خسرو؛ خیلی از مسئولین پرسپولیسی هستند

ساپینتو اگر می‌ماند، امسال با اختلاف قهرمان می‌شدیم

تشکر ستاره اینتر از عمو تیری؛ بهترین عموی دنیا!‏

پرسپولیس بازیکن خاطی‌اش را جریمه می‌کند؟

برف‌روبی توسط اولتراها!

روایت اپراتور اورژانس از تماس زنی که خبر نداشت 9 ماهه باردار است

بیت مرحوم آیت‌الله کاشانی بیانیه صادر کرد

انرژی هسته‌ای ارزش تحمل این همه فشار را دارد؟

رئیس‌جمهور: امیدواریم توافقات سفر پاکستان با پیگیری مقامات دو طرف سریع‌تر اجرایی شود

پس لرزه‌های حمله ایران؛ استعفای مقام ارشد اطلاعاتی ارتش اسرائیل

عملکرد برخی از پردازنده‌های اینتل یک‌شبه 9 درصد افت کرد

سرقت اطلاعات بیماران یک شرکت آمریکایی توسط هکرها

گوناگون/ کشف تصویر 1800ساله «اسکندر مقدونی»

رفتار عجیب موش پس از شنیدن صدای جیغ!

روایت خیری که در اوج نداری زائر اولی ها را به زیارت امام رضا می‌آورد!

ساخت مهره های شطرنج به شکلی زیبا

7 موقعیت در زندگی که هنگام مواجهه با آن ها باید «نه» بگوییم

پاسخ دوقلوهای سریال «پایتخت» به 2 سوال مهم

نماوا بایکوت می‌شود؟/ رضا کیانیان: از شانه‌ساززاده شکایت می‌کنیم

خوشمزه‌ترین سوغاتی گرگان از نظر «احمدرضا اسعدی»

عارف غلامی دوباره از لیست خط خورد

تمرینات سخت و اختصاصی ستاره‌های مصدوم پرسپولیس

21 سال پیش در چنین روزی؛ هت‌تریک تاریخی رونالدو مقابل منچستریونایتد

لب‌خوانی در جنجال بزرگ ال‌کلاسیکو؛ تکنولوژی نداریم

رأفت: نیمکت پرسپولیس از استقلال قوی‌تر است

اتهام بزرگ؛ پیکه از عربستان رشوه گرفت!‏

چه کنم نیمار و مسی نیستم ولی عاشق رونالدو هستم!‏

دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد

اظهارات جدید وزیر کشور درخصوص گشت ارشاد و طرح نور

رایزنی دبیر شورای عالی امنیت ملی و الاعرجی با محوریت توافق امنیتی ایران و عراق

انتقاد نماینده گچساران از افزایش تعرفه اینترنت

مایکروسافت با استخدام مدیر متا برای «جابه‌جاکردن مرزهای هوش مصنوعی» آماده می‌شود

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

عوض شدن مسیر خوردو پس از تصادف!

سرعت دیوانه وار راننده های موتور سنگین!