آریا جوان

آخرين مطالب

تنهایی تیم «ب» در نمایش نفتکش‌ها نگاه سیاسی

  بزرگنمايي:

آریا جوان -
تنهایی تیم «ب» در نمایش نفتکش‌ها
k ١.٢
٠
خراسان / تنها دو روز لازم بود که وزیر دفاع آمریکا هدف واقعی آمریکا از سناریوهای ساختگی در منطقه را بیان و اذعان کند کشورش به دنبال اجماع سازی علیه ایران با [سوء] استفاده از حادثه [بخوانید سناریوی] انفجار نفتکش ها در دریای عمان است؛ پاتریک شاناهان می گوید، «در این مسئله جان بولتون و مایک پومپئو هم اتفاق نظر دارند». با این حال به نظر می رسد هر چه بیشتر می گذرد پس از آن که شورای امنیت برای آمریکا نتیجه ای در پی نداشت و کشورهای عضو از او برای ادعاهایش سند خواستند، کشورهای بیشتری علیه روایت آمریکا از حادثه انفجار نفتکش ها در دریای عمان موضع می گیرند.
تا این جای کار در مقابل روسیه، چین، ژاپن، ترکیه، کویت و اتحادیه اروپا که خواستار سند درباره ادعای آمریکایی ها شده اند، تنها انگلیس و عربستان در متهم کردن ایران، تیم «ب» متشکل از جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن زاید و بن سلمان را همراهی کرده اند. انگلیس در بیانیه خود بدون هر گونه دلیلی آورده که تقریباً قطعی است که «شاخه‌ای از ارتش ایران مسئول این حادثه هستند» این در حالی است که کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس از این مواضع انگلیس انتقاد کرده و گفته است: «لندن باید برای کاهش تنش‌ها در خلیج فارس اقدام کند نه این که به تشدید تنش نظامی که با خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران شروع شود، دامن بزند.» پیشتر جورج گالووی نماینده سابق پارلمان انگلیس در توئیتر نوشته بود «اگر معتقد هستید که ایران به آن کشتی‌های ژاپنی حمله کرده، آن هم درست همان زمان که نخست‌وزیر ژاپن با آن ها صحبت می‌کرده تا کمکی بکند، شما گوسفندی بیش نیستید!» وزیر خارجه آلمان اما می گوید، «ویدئویی که آمریکا برای متهم کردن ایران درباره حمله به نفتکش‌ها منتشر کرده، کافی نیست.» ناتالی توچی از مشاوران ارشد موگرینی هم ضمن تشکیک در ادعاهای آمریکا علیه ایران گفت: «ما قبل از این که کسی را مقصربدانیم به ادله موثق نیاز داریم.» این مقام اروپایی می گوید: «ایرانی ها به اندازه ای معقول هستند که همزمان با حضور شینزو آبه در تهران به یک کشتی ژاپنی حمله نکنند!» حتی در خود آمریکا هم اختلاف نظر ها جدی است و طیف دموکرات به رویکرد کشورشان علیه ایران انتقاد دارند. سندرز نامزد دموکرات ها در انتخابات سال آینده آمریکا می گوید که آمریکا نباید حمله به نفتکش‌ها را بهانه‌ جنگ با ایران قرار دهد چرا که «حمله به ایران نه تنها غیرقانونی است بلکه یک فاجعه کامل برای آمریکا، ایران، منطقه و جهان خواهد بود.»
نیویورک تایمز: چه اعتمادی به حرف های ترامپ است
نیویورک تایمز نیز در گزارشی با اشاره به این که «حتی مدیر ارتباطات سابق ترامپ یک بار گفت «او دروغگو است» و بسیاری از آمریکایی ها مدت ها قبل به این نتیجه رسیده اند که او قابل اعتماد نیست» درباره ادعای او مبنی بر دست داشتن ایران در حادثه انفجار نفتکش ها نوشت: «چه اعتمادی به حرف های رئیس جمهوری است که به دلیل دروغگویی ها و بحران آفرینی هایش شناخته شده است.» به نوشته نیویورک تایمز، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و سردسته تیم «ب» «یکی از افرادی است که از این قبیل حوادث سود می برد.» رسانه روسی راشاتودی هم در گزارشی با استناد به سخنان کارشناسان تاکید کرد که «هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران عامل حادثه رخ داده برای نفتکش‌ها در دریای عمان باشد.» همچنین به نوشته ژاپن تایمز «ایران نه از زمان این حادثه سود برد و نه از مکان این حادثه.» امارات هم در نخستین واکنش رسمی به این اتفاق گفت: «این عملیات توسط یک کشور انجام شده اما نمی توان کشور خاصی را نام برد»! در عین حال برخی دیپلمات های عربی در گفت وگو با روزنامه الجمهوریه لبنان از احتمال دخالت اسرائیل در این حادثه سخن گفته اند.
ادعای جدید آمریکا: ایران تلاش کرد پهپاد ما را بزند!
آمریکایی ها که دیدند استناد قبلی آن ها یعنی ویدئوی منتشر شده، چندان مقبول نیفتاده، این بار ادعا کرده اند ایران چند ساعت قبل از حادثه نفتکش ها تلاش کرده یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کند اما موفق به این کار نشده است. شبکه سی ان ان به نقل از مقامات گمنام آمریکایی این ادعا را مطرح کرده و البته توضیح بیشتری نداده است. در ادامه این ادعای بی‌اساس آمده است: یک پهپاد آمریکایی دیگر هم چند روز قبل توسط انصارا... هدف اصابت موشک واقع شده است. این در حالی است که حتی تحلیل گر این شبکه خبری تلویزیونی هم روایت آمریکا را نپذیرفته و گفته هیچ نشانه ای از ایران در این حادثه دیده نمی شود. مالک نفتکش ژاپنی هم می گوید، برخلاف روایت آمریکا نفتکش های آسیب دیده از هوا هدف قرار گرفته اند نه از دریا.
* جاستین ساموئل هالپرن نویسنده آمریکایی کتاب "تو نخ بابام": «پدرم در قایق یواس‌اس مدوکس بود که حمله به آن آغازگر جنگ ویتنام بود. می‌گفت هیچ‌یک از ما نمی‌دانستیم چرا در خلیج تانکین هستیم تا این که یکی از افسران سر میز صبحانه گفت ما را فرستاده‌اند این جا تا منفجر شویم تا بتوانند جنگی را که واقعا دنبال شروع آن هستند آغاز کنند.»
* علی علیزاده تحلیل گر مسائل سیاسی در لندن: باید به صراحت گفت ضریب دادن به خطر جنگ، فریاد صلح‌طلبی بلند‌کردن و به اسم صلح‌طلبی ترساندن افکار عمومی و سوق دادن‌شان به گزینه مذاکره -درحالی که مطلقا هیچ‌گونه امکانی برای جنگ وجود ندارد- صراحتا همکاری با دولت آمریکا و بازی در زمین استراتژی ترامپ است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/132031/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

این مردها آماده شروع یک رابطه عاطفی هستند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

خاص‌ترین تمرین استقلال؛ یک فوتبال دستی واقعی

حزباوی و 24 ساعت تا قهرمانی در 20 سالگی!

دبل کاستیانوس، گل دوم لاتزیو به یوونتوس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی