آریا جوان

آخرين مطالب

نگاهی به روش‌های مختلف تولید فیبرکربن در خودروسازی فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - استفاده از فیبرکربن به‌عنوان ماده‌ای سبک و مقاوم در صنعت خودرو، هرروز در‌حال‌گسترش است. فیبرکربن در چند روش مختلف تولید می‌شود که در این مقاله‌ آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

در خارج از موتور اسپرت و در بین خودروهایی که در خیابان تردد می‌کنند، مک‌لارن و بی‌ام‌و و لامبورگینی، تنها خودروسازانی هستند که از پلاستیک تقویت‌‌شده‌ی فیبرکربنی (CRFP) استفاده می‌کنند. لامبورگینی
لامبورگینی در سال 2010، کارخانه‌ی جدیدی برای تولید شاسی مونوکوک (یکپارچه) مدل اونتادور احداث کرد. در این کارخانه، این خودروساز ایتالیایی شاسی فیبرکربنی اونتادور را به روش ابداعی خود با نام RTM-Lambo تولید می‌کند. در فرایند‌ی RTM که نام آن مخفف عبارت Resin Transfer Moulding است، معمولا لایه‌های خشک فاقد رزین روی‌هم فشرده و پرس می‌شوند و سپس، بین آن‌ها رزین تزریق می‌شود. روش RTM-Lambo ارزان‌ترین روش برای تولید قطعات بدنه‌ی فیبرکربنی با کیفیت درخورتوجه است. قسمت‌های بالایی بدنه‌ی لامبورگینی اونتادور با روش دیگری به‌نام Prepreg ساخته شده‌اند. در این روش، فیبرکربن مات آغشته به رزین و سپس، درون یخچال‌هایی نگه‌داری می‌شود. روش Prepreg بهترین روش برای تولید قطعات فیبرکربنی براق با کیفیت بسیار زیاد در حد کلاس A است. ایراد این روش گران‌قیمت‌بودن آن است؛ به‌همین‌دلیل، نیمه‌ی پایینی بدنه‌ی اونتادور با روش RTM-Lambo تولید شده است. این روش شباهت زیادی به RTM دارد؛ ولی فرق آن این است که در ابتدا و پیش از فرم‌دادن به قطعات، مقداری رزین به آن‌ها اضافه می‌شود تا امکان شکل‌گیری اولیه وجود داشته باشد. درنهایت، قطعات بالایی و پایینی در قالبی بزرگ قرار می‌گیرند و به‌هم پرس می‌شوند و شاسی مونوکوک به‌دست می‌آید.
مک‌لارن
مک‌لارن نیز از دیگر بازیگران مهم در صنعت فیبرکربن است. این شرکت از سال 2010، بیشترین درخواست را برای قطعات فیبرکربنی CRFP به شرکت Carbo Tech داده است. برخلاف لامبورگینی، شاسی مونوکوک مک‌لارن با قراردادن مستقیم RTM در قالب‌های فلزی بزرگ به وزن 35 تن تولید می‌شود. این فرایند نه‌تنها ازنظر زمانی بسیار سریع‌تر است؛ بلکه قطعات را به‌شدت به‌هم می‌فشارد تا عملکرد چشمگیری ارائه دهند. این روش به مک‌لارن اجازه می‌دهد شاسی محصولات جدید خود را در‌مقایسه‌با شاسی مدل قدیمی F1 تا 10 برابر سریع‌تر تولید کند. در‌حال‌حاضر، مک‌لارن توانسته با سرمایه‌گذاری 50 میلیون پوندی در مرکز خود، فیبرکربن موردنیازش را تولید کند.
بی‌ام‌و
اصلی‌ترین دلیلی که فیبرکربن نتوانسته به خودروهای تولید انبوه راه پیدا کند، قیمت گران آن است. دلیل این قیمت گران هزینه‌ی زیاد مواداولیه نیست؛ بلکه بیشتر به فرایند‌ ساخت آن برمی‌گردد؛ چون بسیاری از بخش‌ها به‌صورت دستی باید ساخته شوند و همین امر هزینه‌ی ساخت را افزایش می‌دهد. فرایند‌ ساخت بین 33 تا 75 درصد از قیمت قطعات فیبرکربنی را به‌خود اختصاص می‌دهد. بی‌ام‌و از روش دیگری برای استفاده از فیبرکربن در بدنه‌ی خودروها استفاده کرده که آن را Carbon Core می‌نامند. این روش، روشی هیبریدی است؛ چون بی‌ام‌و با روش خاصی در قالب‌های خود فیبرکربن را با قطعات فولادی پرس می‌کند و به‌نوعی کامپوزیتی از فیبرکربن و فولاد به‌دست می‌آید. گرچه گفته می‌شد بی‌ام‌و سری 5 جدید از قطعات تولیدشده به این روش در بدنه‌ استفاده خواهد کرد، درنهایت، این کار انجام نشد و از بدنه‌ی آلومینیومی و منیزیمی بهره می‌برد. در‌حال‌حاضر در بین خودروهای تولید انبوه، فقط بی‌ام‌و i3 است که به‌طورگسترده‌ای از فیبرکربن استفاده می‌کند.
مقاله‌های مرتبط:
فرایند رنگ‌آمیزی قطعه‌های فیبرکربن خودرو چگونه انجام شود؟ کاپوت سفارشی فیبرکربن G-Power برای بی‌ ام‌ و M5 معرفی شد
خودروسازان به‌دنبال راهی ارزان‌قیمت برای تولید فیبرکربن هستند؛ ولی فعلا هیچ خودروسازی به این هدف دست پیدا نکرده است. البته، شرکتی توانسته فرایند‌ی ابداع کند و قطعات بدنه‌ی فیبرکربنی برای آئودی A8 جدید تولید کند. این شرکت روش جدید خود را انقلاب و موفقیتی بزرگ در راه تولید قطعات CRFP می‌داند. با وجود این موفقیت‌ها، همچنان آلومینیوم ماده‌ی دلخواه خودروسازان در تولید خودرو محسوب می‌شود و دسترسی به آن نیز بسیار ساده‌تر است. افزون‌براین، آلومینیوم به 95 درصد انرژی کمتری برای بازیافت و برگشت به حالت اولیه‌ی خود نیاز دارد. آینده چطور خواهد بود؟
لامبورگینی با همکاری یکی از شرکت‌های گلف، روشی جدید برای تولید فیبرکربن به‌نام «کامپوزیت فورج» ابداع کرده است. در این روش، از تزریق فیبرکربن رزین به درون قالب‌هایی استفاده می‌شود و کل فرایند حدود دوسه دقیقه زمان می‌برد. تاکنون، تنها لامبورگینی سستو المنتو با این روش تولید شده و فعلا کاربرد بسیار کمی دارد. بااین‌حال، لامبورگینی می‌گوید هزینه‌ی این روش در‌مقایسه‌با RTM-Lambo، حدود 30 درصد ارزان‌تر است و در آینده، کاربرد آن گسترده‌تر خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/136636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

نوجوان کاراته کار: شکست واقعا مقدمه پیروزی بود

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

با این تست 3٠ ثانیه‌ای سلامت قلب خود را چک کنید

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو/ تصاویر

فال حافظ جمعه 31 فروردین 1403

فال روزانه جمعه 31 فروردین 1403

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

پروازهای فرودگاه مهرآباد به حالت عادی بازگشت

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید