آریا جوان

آخرين مطالب

آموزش ساخت خمیر اسلایم در خانه دختران

  بزرگنمايي:

آریا جوان -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

٤١٩
٠
ستاره / اسلایم یا ژل بازی اسلایم ماده‌ای بین جامد و مایع است، ظاهر آن ژل‌مانند است که جذابیت آن به حالت کشسانی‌اش برمی‌گردد. می‌گویند اسلایم را برای اولین بار در سال 1998 یک کودک بازیگوش به نام راستیلیوف با مخلوط کردن مواد اولیه بوراکس، چسب و آب خامه درست کرد و با امتحان کردن ترکیبات مختلف بالاخره در سال 2010 آن را به عنوان اختراع خودش ثبت کرد. احتمالاً این تاریخچه ساخت اسلایم به شکل یک اسباب‌بازی امروزی است، اما اسلایم پیش از این نیز کاربرد داشته است.
به هر حال اسلایم را برای رفع استرس در بزرگسالان و افزایش قدرت دست در خردسالان مناسب می‌دانند. علاوه بر آنکه یک وسیله بازی برای کودکان محسوب می‌شود، برای آموزش مفاهیم علمی همچون مخلوط، پلیمر، حالت‌های ماده، کشش و ویسکوزیته قابل استفاده است. در مطلبی که پیش رو دارید، ابتدا چند روش برای ساختن اسلایم در خانه مشاهده می‌کنید.
اسلایم در خانه
دستورات متنوعی برای ساخت اسلایم وجود دارد. اما مواد پایه اسلایم مشترک هستند. چسب، محلول بوراکس و محلول سالین معمولاً پایه اصلی ساخت اسلایم هستند.
چسب یکی دیگر از مواد اصلی اسلایم است. چسب‌های مایع بسیاری در بازار وجود دارند که بهترین آن‌ها PVA (پلی وینیل استات) است. برخی از چسب آکواریوم کمک می‌گیرند و اگر شفاف بودن اسلایم برایتان اهمیت ندارد، می‌توانید از چسب چوب استفاده کنید.
پودر واتر اسلایم نیز از مواد چسبی است که به حالت چسبندگی اسلایم کمک می‌کند. مارک‌های تجاری بسیاری از این ماده وجود دارد که پس از رواج ساختن اسلایم به بازار آمدند. استفاده از این ماده ضروری نیست و بیشتر کمکی است.
پایه دیگر اسلایم بوراکس یک ماده شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی است و فروشگاه‌هایی که مواد آزمایشگاهی عرضه می‌کنند این ماده را به صورت پودر بوراکس می‌فروشند. بوراکس شامل موادی از خانواده بور بوده که دارای پودر بوره هستند. بورات سدیم و اسید بوریک هر دو از مواد اسلایم هستند. هشدار‌های زیادی درباره استفاده از بوراکس وجود دارد، زیرا این ماده به عنوان ضدعفونی کننده و سوسک‌کش کاربرد دارد. در دستورات خانگی از نشاسته مایع بجای بوراکس استفاده می‌شود.
احتمالاً در طول این مطلب به محلول سالین برمی‌خورید که در بازار با اسامی محلول نمک شور، قطره‌های چشمی و ترکیبات شستشوی لنز یافت می‌شوند. این محلول را از داروخانه‌ها می‌توانید تهیه کنید، اما تهیه آن در خانه نیز ساده است. نصف قاشق چایخوری نمک بدون ید و یک فنجان آب را در قابلمه ریخته و در قابلمه را بگذارید. قابلمه را روی شعله بگذارید تا مخلوط برای حدود 15 دقیقه بجوشد. سپس آن را از روی شعله برداشته و اجازه دهید تا به دمای اتاق برسد. نرمال سالین را داخل بطری یا شیشه دردار بریزید که برای یکی دو روز قابل استفاده است.
1. آموزش ساخت اسلایم اکلیلی در خانه
مواد مورد نیاز:
نصف فنجان چسب شفاف، چسب چوب یا چسب PVA (پلی وینیل استات)
یک قاشق غذاخوری محلول سالین
نصف فنجان آب
نصف قاشق چایخوری جوش شیرین
اکلیل طلایی یا دیگر اکلیل‌های رنگی رنگی
روش تهیه:
مرحله اول: در یک کاسه نصف فنجان آب و نصف فنجان چسب را خوب مخلوط کنید، به‌طوری‌که حاصل کار کاملاً یکدست شود. می‌توانید از چسب شفاف جواهرات نیز برای این‌کار استفاده کنید.
مرحله دوم: حالا نوبت اضافه کردن اکلیل یا پولک‌های رنگی بسیار ریز است.
مرحله سوم: نصف قاشق چایخوری جوش شیرین به مخلوط قبلی اضافه کنید. جوش شیرین به استحکام اسلایم کمک می‌کند. بسته به اینکه اسلایم را نرم یا سفت می‌خواهید، می‌توانید مقدار جوش شیرین را بسته به سلیقه خود اضافه یا کم کنید.
مرحله چهارم: 1 قاشق چایخوری محلول سالین اضافه کنید و به هم بزنید تا اسلایم از دیواره‌های ظرف جدا شود. این محلول حالت پلاستیکی به اسلایم می‌دهد. اگر اسلایم شما هنوز چسبناک بود، هنوز به افزودن مقداری محلول سالین نیاز دارد. محلول سالین را کم کم اضافه کنید. چون اگر مقدار آن کم بود، باز هم می‌توانید اضافه کنید، اما اگر مقدار محلول سالین از حد معمول بیشتر شد، نمی‌توانید آن را از اسلایم جدا کنید! در آن صورت به‌جای یک اسلایم نرم با حالت کش‌سانی، یک خمیر خیلی سفت خواهید داشت که کش نمی‌آید.
مرحله پنجم: اسلایم را به مدت سه دقیقه کنار بگذارید. سپس با دست خود آن را ورز دهید. قبل از آنکه ورز دادن را شروع کنید، روی دست خود چند قطره محلول سالین بچکانید. موقع ورز دادن احتمالاً متوجه خواهید شد که استحکام یا کشسانی آن در حد مطلوب است یا هنوز به جوش شیرین و محلول سالین نیاز دارد.
در آخر: پس از اتمام کار دستانتان را خوب بشویید. نظارت کنید که بچه‌ها آن را در دهان نبرند و پیش از آنکه اسلایم را در اختیار کودکان قرار بدهید، هشدار‌های لازم را به آن‌ها بدهید.
2. ساخت اسلایم طلایی در خانه
مواد لازم:
نصف قاشق چایخوری بوراکس پودر مخلوط با نصف فنجان آب گرم
نصف فنجان چسب شفاف آکواریوم
نصف فنجان آب
ورقه‌های نازک فویل طلایی رنگ
روش تهیه اسلایم طلایی:
مرحله اول: چسب و آب را به نسبت مساوی در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید.
مرحله دوم: در ظرف کوچک‌تر پودر بوراکس را در آب گرم حل کنید و هم زدن را تا زمانی که یک‌دست شود، ادامه دهید.
مرحله سوم: مخلوط بوراکس و آب گرم را به ظرف اصلی اضافه کنید و خوب به هم بزنید. هم زدن کاری زمان‌بر است و احتمالاً دو سه دقیقه طول خواهد کشید. سپس اسلایم را چند دقیقه استراحت بدهید.
مرحله چهارم: اسلایم را از کاسه درآورده، روی سطحی تمیز مثل سینی فر، سینی‌های پلاستیکی و... بگذارید و خوب ورز دهید.
مرحله پنجم: چند فویل طلایی روی اسلایم قرار دهید. به‌جای فویل طلایی از رنگ‌های دیگر نیز می‌توانید استفاده کنید.
مرحله ششم: از سر انگشتان خود برای خرد کردن فویل و مخلوط کردن آن با اسلایم کمک بگیرید. این کار لذت‌بخش خواهد بود.

3. ساخت اسلایم در خانه بدون چسب و بدون بوراکس
مواد و وسایل مورد نیاز:
نصف قاشق سوپ‌خوری پودر صمغ عربی (از عطاری‌ها بخرید)
یک فنجان آب گرم
نصف قاشق جوش شیرین
یک قاشق غذاخوری از محلول سالین
ماده رنگی
روش تهیه:
مرحله اول: با ریختن یک فنجان آب گرم به یک کاسه بزرگ شروع کنید. سپس نصف قاشق چایخوری پودر صمغ عربی را در آب بریزید و خوب مخلوط کنید تا جایی که هیچ ذره حل نشده‌ای وجود نداشته باشد.
مرحله دوم: رنگ دلخواهتان را به مخلوط اضافه کنید. بهترین انتخاب‌ها رنگ‌های مجاز خوراکی هستند. اما از گواش نیز می‌توانید استفاده کنید. اگر از رنگ‌های مجاز خوراکی استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که رنگ آن‌ها در اسلایم روشن‌تر از رنگ قبلی آن‌ها خواهد شد، پس از رنگ‌هایی با رنگ تند و جیغ استفاده کنید.
مرحله سوم: جوش شیرین و محلول سالین را اضافه و خوب مخلوط کنید.
مرحله چهارم: آنقدر اسلایم را هم بزنید که حالت چسبنده بودن آن را به خوبی احساس کنید.
مرحله پنجم: قاشق را از اسلایم جدا کنید. اگر اسلایم کاملاً مخلوط شده باشد، وقتی قاشق را بالا می‌آورید، همراه آن از ظرف جدا می‌شود.
مرحله ششم: اسلایم را با انگشتان خود لمس کنید، آن را با دست خود بگیرد، بچرخانید و میان دو دست خودتان فشار دهید. اسلایمی که آماده استفاده است، به دست نمی‌چسبد.
مرحله هفتم: اسلایم را با دست به طرف بالا بکشید و خاصیت کششی بودن آن را امتحان کنید. اسلایم نباید به راحتی از یکدیگر جدا شود.
بچه لذت می‌برند که اسلایم را از کاسه بیرون بریزند. این کار علاوه بر کشسانی صدا‌های جادویی تولید می‌کند.
4. ساخت اسلایم در خانه با شامپو
یکی از روش‌های درست کردن اسلایم در خانه به سادگی، مخلوط کردن شامپو و خمیر دندان به نسبت 3 به 1 و مقدار کمی نمک خوراکی است. این سه ماده را در ظرفی ریخته و با چوب بستنی مخلوط کنید و مخلوط کردن را آنقدر ادامه دهید تا حالت کشسانی پیدا کند. اسلایم را در یخچال قرار دهید تا اندکی سفت شود.
نکته: به جای نمک می‌توان از شکر نیز استفاده کرد.
5. آموزش ساخت اسلایم در خانه با مایع دستشویی
برای درست کردن اسلایم با این روش به چسب چوب، آب، مایع دستشویی و نمک نیاز دارید. ابتدا چسب و آب را در ظرفی مخلوط کرده، سپس مایع دستشویی را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شود. سپس رنگ خوراکی یا گواش را به آن بیافزایید. در انتها مقداری خمیر اصلاح یا لوسیون به مخلوط اضافه کنید تا خاصیت کشسانی به خود بگیرد.
نکته: به جای مایع دستشویی از مایع ظرفشویی یا مایع لباسشویی نیز می‌توانید استفاده کنید.
اسلایم از نظر ساختار شیمیایی
اسلایم یک پلیمر با دو ماده اولیه است.
کشسانی اسلایم به بورات مربوط است. اسلایم حاوی یون بورات است و این یون در فعال‌کننده‌های مختلفی که برای سخت اسلایم به‌کار می‌روند مانند بورات سدیم، پودر بوراکس یا اسید بوریک وجود دارد.
چسبندگی اسلایم به خاصیت چسب آن که عمدتاً پلی وینیل استات است برمی‌گردد. چسب پلیمری است که از مولکول‌های طولانی، تکراری و یکسان تشکیل شده است و تا زمانی که در معرض هوا قرار نگرفته، حالت مایع خود را حفظ می‌کنند.
وقتی بورات و پلی وینیل استات با یکدیگر مخلوط می‌شوند، یون‌های بورات با مولکول‌های چسب پیوند برقرار می‌کنند و این مولکول‌ها که به‌صورت رشته‌های طولانی بودند شروع به خم شدن و پیچ خوردن می‌کنند. به این صورت اسلایم به حالتی میان جامد و مایع درمی‌آید.
نگهداری اسلایم در خانه
نگهداری از اسلایم با چند مشکل عمده روبروست که به مهم‌ترین مشکلات و رفع آنها خواهیم پرداخت.
اسلایم ممکن است سفت و سخت شود و خاصیت کشسانی خود را از دست بدهد. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است آن را در ظرف پلاستیکی دردار یا نایلون‌های زیپ‌دار بگذارید و درون یخچال یا فریزر نگهداری کنید. دقت کنید قبل از آنکه در نایلون را ببندید همه هوای داخل آن را خارج کنید. اما اگر پیشگیری نکرده‌اید و اکنون خمیر شما سفت شده باید مقداری آب به اسلایم اضافه کنید.
گاهی دیده می‌شود که ژل اسلایم شل شده و به حالت مایع نزدیک می‌شود. اضافه کردن مقدار کمی محلول سالین و نشاسته مایع کمک خواهد کرد تا اسلایم به حالت قبلی خودش برگردد. این حالت ممکن است بر اثر قرار گرفتن در گرما بوجود آمده باشد، در این صورت نگهداری اسلایم در یخچال در برگشت به حالت قبلی مؤثر خواهد بود.
مشکل دیگری که درباره اسلایم‌هایی که در خانه تهیه شده‌اند، وجود دارد این است که پس از گذشت چند روز با رشد باکتری‌ها و کپک‌ها بر روی آن روبرو خواهید شد. برای رفع این مشکل هنگام درست کردن اسلایم از مواد آنتی باکتریال یا قارچ‌کش‌ها استفاده کنید تا از رشد آن‌ها و خراب شدن اسلایم جلوگیری کند. نگهداری در یخچال نیز از رشد و نمو باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.
با وجود کاربردی بودن این روش‌ها اسلایم تهیه شده در خانه را به مدت طولانی نمی‌توان نگهداری کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/146280/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

نوجوان کاراته کار: شکست واقعا مقدمه پیروزی بود

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

با این تست 3٠ ثانیه‌ای سلامت قلب خود را چک کنید

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو/ تصاویر

فال حافظ جمعه 31 فروردین 1403

فال روزانه جمعه 31 فروردین 1403

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

پروازهای فرودگاه مهرآباد به حالت عادی بازگشت

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید