آریا جوان

آخرين مطالب

تاثیر چشمگیر تغییرات اقلیمی بر اقلیم شهرهای جهان تا سال 2050 گردشگری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد که به‌دنبال تغییرات اقلیمی، از هر 5 شهر بزرگ جهان، یک شهر اقلیم ناشناخته‌ای را تجربه خواهد کرد.

جهان در آستانه‌ی تجربه‌ی تحول بزرگی است و شهرهای مختلف جهان اقلیمی را تجربه خواهند کرد که صدها کیلومتر با آن‌ها فاصله دارد. دانشمندان می‌گویند تا سال 2050، بیش از سه‌چهارم شهرهای جهان دچار تغییراتی در سیستم اقلیمی خواهند شد. 20 درصد از شهرها شرایطی را تجربه خواهند کرد که در حال حاضر در هیچ‌کدام از مناطق جهان دیده نمی‌شود. البته این اولین‌بار نیست که دانشمندان به ما می‌گویند چنین تغییرات باورنکردنی و شگرفی در حال وقوع هستند. مطالعه‌ای که چندین ماه پیش منتشر شد، نشان داد که تا سال 2080، اقلیم شهرهای آمریکای شمالی به اقلیم مناطقی شباهت پیدا خواهد کرد که 800 کیلومتر از آن‌ها دورتر از هستند و این تغییر در بیشتر موارد درجهت گرما و رطوبت بیشتر است؛ گویی کل کشور آمریکا به آمریکای جنوبی منتقل شده باشد. اما پژوهش جدید با همان رویکرد گام را فراتر می‌گذارد. دانشمندان آزمایشگاه کروثر در مؤسسه‌ی فناوری فدرال زوریخ برای نخستین بار اندازه‌ی این تغییرات را در مقیاس جهانی پیش‌بینی کردند و سرنوشت اقلیمی 520 شهر بزرگ جهان را طی سه دهه به تصویر کشیدند.
شهرهای جهان و تغییرات اقلیمی پیش‌بینی شده پژوهشگران برای این پیش‌بینی‌ها از داده‌های مبتنی بر سناریوی RCP 4.5 مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی استفاده کردند. این سناریو به‌طور کلی چشم‌اندازی خوشبینانه درنظر گرفته می‌شود که طبق آن میزان انتشارات کربنی در اواسط قرن جاری به اوج خود می‌رسد. نویسندگان در مقاله‌ی خود توضیح می‌دهند: این سناریو، یک سناریوی تثبییت است که در آن تثبیت واداشت تابشی تا قبل از 2100 و توسعه‌ی فناوری‌ها و راهبردهای جدید درجهت کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای درنظر گرفته می‌شود. با استفاده از این سناریوی خوشبینانه‌ی تغییرات اقلیمی، ما تغییرات محافظه‌کارانه‌ای را در شرایط اقلیمی نشان دادیم که حتی اگر روند تغییرات اقلیمی به‌شدت کند شود، احتمال اتفاق افتادن آن‌ها وجود دارد. حتی در این مدل خوشبینانه نیز تغییرات اقلیمی در راه است و سیستم اقلیمی شهرها تغییر خواهد کرد و هرکدام مشابه شهری دیگر در نقطه‌ای دور روی کره‌ی زمین خواهد شد. پژوهشگران می‌گویند تا سال 2050، ازلحاظ اقلیمی شهر لندن شبیه بارسلونای امروزی خواهد شد. سیاتل مانند سان‌فرانسیسکو و استکهلم همچون بوداپست خواهد شد. پاریس کانبرای جدید خواهد شد و ریکیاویک در ایسلند مانند ولینگتون در نیوزلند خواهد شد. مقاله‌های مرتبط:
شهری که آینده داغ تغییرات اقلیمی جهان را به تصویر می‌کشدآینده اقلیمی 540 شهر آمریکا در قاب یک اپلیکیشن خلاقانهشهرها چگونه باید دربرابر تغییرات اقلیمی اقدام کنند
از آنجایی که جهان به‌سوی شرایط نیمه‌گرمسیری پیش می‌رود، بیشتر این تغییرات به این مفهوم خواهد بود که هوا به‌خصوص در نیمکره‌ی شمالی گرم‌تر و مرطوب‌تر خواهد شد. پژوهشگران توضیح می‌دهند که برای مثال در سرتاسر اروپا هم تابستان‌ها و هم زمستان‌ها گرم‌تر خواهند شد و متوسط دمای این فصول به‌ترتیب 3/5 و 4/7 درجه‌ی سانتیگراد بالاتر خواهد رفت. این تغییرات معادل یک جابه‌جایی هزار کیلومتری به سمت جنوب و مناطق زیرگرمسیری خواهد بود. شما می‌توانید وضعیت آینده‌ی شهرهای مختلف جهان را در این لینک ببینید. طبق گفته‌ی پژوهشگران 77 درصد از 520 شهر مورد مطالعه، تا سال 2050، تغییر قابل ملاحظه‌ای را ازنظر شرایط اقلیمی تجربه خواهند کرد که موجب می‌شود آن‌ها شبیه شهر دیگری در دنیای امروز شوند. البته همه‌ی شهرها ازنظر اقلیمی همتایی روی زمین نخواهند داشت. نتایج تجزیه‌و‌تحلیل نشان می‌دهد که 22 درصد از شهرهای کنونی جهان احتمالا در آینده دارای سیستم اقلیمی پیش‌بینی‌نشده‌ای شوند که امروزه روی زمین وجود ندارد. تام کروثر، اکولوژیست و پژوهشگر این مطالعه در مصاحبه با گاردین گفت: این‌ها شرایط محیطی هستند که در حال حاضر در هیچ جای سیاره‌ی زمین دیده نمی‌شوند. این بدان معنا است که چالش‌های سیاسی جدید و چالش‌های زیرساختی جدیدی پیش خواهد آمد که قبلا با آن‌ها مواجه نبوده‌ایم. ما مطلقا برای چنین وضعیتی آماده نیستیم. این موضوع وحشتناکی است. این موضوعی است که ما از فکر کردن درمورد آن هراس داریم ولی باید درمورد آن فکر کنیم. پژوهشگران می‌گویند نکته‌ی مهم مطالعه‌ی حاضر، آن است که فاصله‌ی بین درک عمومی و علمی از تغییرات اقلیمی حذف شود و مردم با تصور تغییراتی که با تجربه‌های واقعی آن‌ها ارتباط دارد، نسبت‌به آنچه در این بحران اقلیمی در حال وقوع است، آگاه شوند. سپس، با درک آنچه که ما با آن مواجه هستیم، امید می‌رود اقدامات موثری درجهت مبارزه با این تغییرات خطرناک شکل گیرد. دانشمندان می‌گویند: تاریخ بارها به ما نشان داده است که داده‌ها و حقایق به‌تنهایی موجب نمی‌شوند انسان‌ها باورها یا اعمال خود را تغییر دهند. نتایج پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهد ایجاد یک تصویر ذهنی از مشکل، موثرترین رویکرد برای ایجاد انگیزه‌ای درجهت تغییر رفتار است. یافته‌های این پژوهش در نشریه‌ی PLOS One منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/146649/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده/ ویدئو

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

تراکتور سهمیه آسیا را به ملوان تعارف زد

شوت ابوالفضل جلالی در دقیقه 58 به تیرک عمودی دروازه شمس آذر برخورد کرد

بازگشت امید به نساجی با برد خانگی؛ تراکتور بدون خمس هم باخت

پیشنهاد میلیاردر فنلاندی؛ اینتر را به من بفروش!‏

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

گزارش زنده؛ استقلال 3-0 شمس‌آذر قزوین

ترفندهای تمیزکاری خانگی

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

آلوز صدر جدول پاسورها را برای جلالی آب و جارو کند!

حضور پر رنگ نکونام روی سکوها

تراکتور، حسرت پیروزی در 1403

عباس‌زاده گره نساجی مقابل تراکتور را باز کرد

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

8 گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت