آریا جوان

آخرين مطالب

اگر نجفی خشم خود را کنترل کرده بود نگاه سیاسی

  بزرگنمايي:

آریا جوان -
اگر نجفی خشم خود را کنترل کرده بود
k ٤.٦
٠
باشگاه خبرنگاران / خبر قتل یک زن توسط همسرش این روزها در سطح جامعه بازخورد زیادی به همراه داشت و همه در هر جایگاهی از قتل صحبت می‌کنند.
محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران با سوابق بلند مرتبه سیاسی و اجتماعی متهم به قتل همسر خود شده و اکنون بعد از برگزاری سه جلسه دادگاه او، منتظر اعلام حکم از سوی مقامات قضایی هستیم.
می‌خواهیم بررسی کنیم چه عاملی باعث شد که شخصیتی چون نجفی که به آرامش و متانت معروف بود و با سابقه تحصیلی خوبی که داشت و یکی از نخبگان کشور محسوب می‌شد، اکنون در بند زندان، متهم ردیف اول قتل همسر خود شده است.
به همین منظور محمدباقر حسنوند روانشناس و مشاوراز منظر روانی درباره علت این اتفاق اظهار کرد: همه انسان‌ها، فارغ از ویژگی‌هایی نظیر سن و جایگاه اجتماعی-اقتصادی، ظرفیت آسیب به خود و دیگران را دارند.
او با بیان اینکه روان همه انسان‌ها همچون زمین مین‌گذاری شده است، افزود: فشار دادن هر کدام از این مین‌ها، می‌تواند خشم را در آن‌ها راه‌اندازی کند و اگر خشم که همچون سیل عمل می‌کند و مدیریت نشود، آسیب‌های جدی به همراه خواهد داشت، تنها تفاوت انسان‌ها در تعداد، حساسیت و شدت آسیب‌رسانی مین‌هایشان است.
این روانشناس ادامه داد: عدم اطلاع از مین‌ها یا ماشه‌چگان‌های خودمان (ضعف در مهارت خودآگاهی) و ماشه‌چگان‌های دیگران (ضعف در مهارت همدلی)، یا عدم پیشگیری از ورود به شرایط راه‌انداز خشم، احتمال پدیدآیی خشم‌هایی را فراهم می‌آورد که همچون گلوله برفی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و به ناگهان همچون بهمنی بر سر فرد و دیگران فرو می‌ریزند و گاهی حتی در کنار آسیب به دیگران، دستاوردهای کل زندگی را از بین می‌برند.
حسنوند درباره قشر مخ و قدرت کنترل رفتار گفت: قشرمخ به انسان‌ها قدرت کنترل بر رفتار را می‌دهد، اما یادمان نرود که بخش مشترک ما با حیوانات (دستگاه لیمبیک) گاهی به صورت خودکار عمل می‌کند، رفتارمان را در اختیار می‌گیرد و فرصتی برای قشر مخ و رفتار خردمندانه باقی نمی‌گذارد.
این روانشناس با اشاره به اینکه همه‌ انسان‌ها در شرایطی ممکن است به لیمبیک واگذاشته شوند، افزود: آموختن مهارت کنترل خشم، احتمال رفتارهای آسیب‌زا را کاهش می‌دهد، مهارتی که آموزش فراگیر آن برای مردم کشور بسیار ضروری است.
او اضافه کرد: با توجه به پیچیدگی مورد اخیر، ممکن است مشاوره روان‌شناختی به این زوج سودمندی کمی داشت، با وجود این، می‌توان گفت در غالب موارد، مشاوره‌های روان‌شناختی احتمال تبدیل چالش‌های درون‌خانوادگی به مشکلات غیر قابل حل نظیر مورد اخیر را کم می‌کند، اما دانستن این امر ضروری است که هرچند ممکن است در حل مشکلات دیگران توانمند باشیم، اما توان ما در کمک به حل مشکلات خودمان محدود است و گاهی لازم است کمک حرفه‌ای بگیریم.
حسنوند با بیان اینکه دسترسی به عامل مرگبار و به ویژه همراه داشتن آن در لحظات اوج خشم، احتمال رخ دادن چنین مواردی را افزایش می‌دهد، گفت: لازم است دسترس‌پذیری به عوامل مرگ و میر کاهش داده شود.
این روانشناس درباره راهکارهایی برای مدیریت خشم و عصبانیت بیان کرد: نشانه‌های بروز خشم را بشناسید، با شناخت این نشانه‌ها و کنترل آن‌ها می‌توان از شدت یافتن آن جلوگیری کرد. نشانه‌هایی مانند افزایش ضربان قلب، فشارخون، منقبض شدن عضلات، تغییر تنفس، مشت شدن دست‌ها و به هم فشردن دندان‌ها از نشانه‌های فیزیولو‍ژیک خشم هستند.
حسنوند با بیان اینکه احساس منفی خود را بیان کنید، افزود: اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید، طرف مقابل متوجه نمی‌شود که شما چه احساسی دارید. به جای خشم و پرخاشگری، با استفاده از کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید و زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را به وجود آورده است، فراهم کنید.
او ادامه داد: هنگام خشم مراقب کلام خود باشید، موقعیت را ترک کنید و کمی ورزش کنید، چرا که ورزش در مدیریت خشم نیز بسیار کمک کننده است. همچنین کینه به دل نگیرید، بخشش ابزاری بسیار قوی است و منطقی نیست که از همه آدم‌ها توقع داشته باشید در همه شرایط همان طوری رفتار کنند که شما دوست دارید.
این روانشناس از دیگر راهکارهای مدیریت خشم را خوش طبعی دانست و اضافه کرد: شوخی و خنده به مقابله با فشار عصبی کمک می‌کند و از طعنه و ریشخند دوری کنید، زیرا ممکن است موجب جریحه‌دار شدن احساسات دیگران شود و همه چیز را بدتر کند. همچنین خود را آرام کنید و از عذرخواهی نترسید.
حسنوند گفت: اهمیت موضوع را بسنجید، خود را به جای طرف مقابل قرار دهید، تا ده بشمارید و بدانید چه زمان نیاز به کمک دارید، چرا که یاد گرفتن مهارت کنترل و مدیریت خشم برای همه آدم‌ها سخت است، اگر به نظرتان عصبانیت شما شدیدا خارج از کنترل است و باعث می‌شود دست به کارهایی بزنید که بعدا پشیمان شوید یا به اطرافیانتان آسیب برسانید، حتما از متخصص کمک بگیرید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/158119/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

بچه بال مگسی رو واکس زده!

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

بازیکنان تیم ملی در جلسه فنی وحید شمسایی

تمجید گواردیولا از لیورپول

ترفند آویزان کردن شلوار

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

فرمانده ارتش به فرمانده سپاه پیام داد

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

روش جالب قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم

اسب آبی سرگردان در خیابان‌های این شهر

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد