آریا جوان

آخرين مطالب

تدبیر دولت برای تعریف ورزش در توسعه روستا ورزش

  بزرگنمايي:

آریا جوان - تدبیر وزارت ورزش و جوانان با همکاری فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی ‌محلی جمعیت روستایی ایران را از محدودیت های ورزشی خارج و آنان را درگیر رقابت های هیجان انگیز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان
نام مناطق روستایی و عشایری با محدودیت های رفاهی و خدمات اجتماعی عجین شده و تعریف این محیط ها براساس کار و تولید در بخش کشاورزی و دامداری است. تعریفی که بدون شک بخش بزرگی از جمعیت و ظرفیت های روستا را نادیده خواهد گرفت و در نهایت آنان در در شرایطی قرار می دهد که نسل کنونی و جوان آن برای رقابت در بخش های مختلف به ویژه رقابت های ورزشی با سایر گروه ها امیدی نداشته باشند.
هر چند که دولت‌های نهم و دهم با ارائه برخی تسهیلات زود بازده سعی بر آن داشت تا با درگیر کردن این جامعه به اشتغال در بخش های سنتی، زمینه را برای پیشگیری از مهاجرت روستاییان به کلان شهرها فراهم کند اما این طرح آنچنان که انتظار می‌رفت کارساز نشد زیرا این سیاست بر مبنای توسعه تمامیت گرا روستا نبود؛ توسعه ای که سطح آموزش، رفاه و خدمات ورزشی را نیز در بر بگیرد.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید سیاست پول پخش کردن و سرگرم کردن روستاییان به وام های اشتغال زایی جای خود را به توسعه همجانبه داد تا جایی که در این توسعه، بخش ورزش روستا نیز در اولویت قرار گرفت. هر چند که از گذشته های دور و با تاسیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی توجه به احیای بازی های بومی محلی افزایش پیدا کرد اما این احیا تنها به بخش بازی های سنتی منتهی شد. در دوره جدید، ورزش روستایی توسعه ای متوازن با بازی های بومی محلی پیدا کرد و تاسیس خانه های روستایی برای نخبه پروری به یکی از اولویت های فدراسیون تبدیل شد.
«غلامرضا جعفری» رییس فدراسیون بومی محلی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این زمینه اظهار داشت: یکی از وظایف فدراسیون مدیریت کردن ورزش روستایی بود برای این کار نخست باید یک تشکیلات ورزشی در حوزه روستایی راه اندازی کند تا به عنوان پل ارتباطی با فدراسیون باشد. دوم اینکه با توجه به گستردگی مناطق روستایی بتوانیم برای تمام روستاهای کشور که بالغ بر 53 هزار روستا است زیر ساخت ورزشی تدارک ببینیم که هزینه و بودجه‌های فراوانی لازم دارد.
وی ادامه داد: برای تکمیل این زیرساخت کلان فدراسیون تنها نبود بلکه مجموعه دولت با همکاری نهادی مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای تعدیل آسیب‌های اجتماعی در مناطق روستایی، همکاری ویژه ای با فدراسیون داشت. همچنین وزارت ورزش و جوانان با محوریت فدراسیون بومی و محلی کمک‌های فراوانی به این طرح داشته است و این فدراسیون از این کمک‌ها در کنار مشارکت‌های مردمی برای تجهیز خانه‌های روستایی استفاده می‌کند.
رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی تصریح کرد: راه اندازی خانه های ورزش روستایی، خدمتی دیگر در جهت توسعه ورزش و ایجاد عدالت در روستاهاست، طرحی که با استفاده از فضای های بلا استفاده موجود در روستاها و تجهیز آنها به امکانات ورزشی، می کوشد نیاز های جوانان روستایی را به بهره گیری از امکانات ورزشی برآورده کند.
جعفری گفت: در این طرح ساختمان و ابنیه ای ساخته نمی شود و با بهره گیری از اماکن غیر فعال و بدون استفاده و پس از مرمت نسبی، این اماکن به شورای اسلامی روستا ها و دهیاری ها تحویل می‌شوند تا براساس مسئولیت خود، اداره خانه های ورزش را به عهده بگیرند و خدمات ورزشی لازم را، برای جوانان و نوجوانان روستا مهیا کنند.
همچنین «محمد رسول کلهر» مسوول دپارتمان بازی های بومی و محلی در زمینه توسعه ورزش روستایی معتقد است: تجهیز روستا ها به امکانات ورزشی علاوه بر ارتقاء سلامت جامعه روستایی، می تواند به ترویج و رونق بازی های بومی و محلی نیز کمک می کند. خانه های ورزش بعد از احداث به حال خود رها نمی شوند و مسوولانی دارند که وظیفه اداره آنها را بر عهده دارند. فلسفه ایجاد خانه‌های ورزش روستایی و ارائه خدمات ورزشی به علاقمندان در روستاها راهبرد وزارت ورزش است که با استعدادیابی، نخبگان ورزشی، آنها را به تیم های حرفه ای معرفی می کند.
کلهر می گوید: بازی های بومی محلی هر منطقه ای باید در فعالیت های ورزشی روستا ها گنجانده شود و از طرفی نیز باید در کنار ورزش مردان به بخش بانوان نیز توجه شود، چراکه بانوان و دختران روستایی هم دچار فقر حرکتی هستند، بنابراین باید به هر دو بخش توجه یکسان شود.
طرح احداث خانه های روستایی به عنوان یک دستورالعمل عظیم در کشور در کوتاه مدت مثمر ثمر شد و در تابستان جاری نخستین المپیاد روستایی عشایری کشور با نام خوشه چین برای جمعیت ورزشکار روستایی برگزار شد. طرحی که با همکاری وزارت ورزش و تحت نظارت هیات های بازی بومی و محلی استان ها انجام می شود.
بدون شک برگزاری نخستین المپیاد خوشه چین در بین روستایان کشور می تواند مقدمه ای برای شناخت نخبگان ورزشی بیش از 25 درصد جامعه باشد نخبگانی که در سایه برخی از محدودیت های رفاهی، ناشناخته مانده اند. اگر در این طرح مساله آمایش رشته ای در مناطق مختلف کشور مورد توجه قرار گیرد بدون شک آنچه برون داد آن خواهد بود شمار عظیمی قهرمان ملی است. در طرح آمایش باید ظرفیت های هر استان یا منطقه جغرافیایی کشور در رشته های مختلف مورد توجه قرار گیرد و پس از شناخت این ظرفیت‌های برنامه‌ریزی بر مبنای توسعه آن رشته در منطقه باشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/159510/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

اوسمار: نتیجه 3 بر صفر عالی است؛ کارمان را انجام دادیم