10 واژه‌ای که معنای متفاوتی برای فیزیکدان‌ها دارند (بخش دوم) فناوري

10 واژه‌ای که معنای متفاوتی برای فیزیکدان‌ها دارند (بخش دوم)

آریا جوان - گاهی کلمات و اصطلاحات مشترک در زندگی عادی و زبان علم، معانی متفاتی دارند و آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست.

یکی از لازمه‌ها‌ی پیشرفت، توانایی برقراری ارتباط است که این کار با استفاده از زبان برای ما انسان‌ها امکان‌پذیر شده است. همین زبان در زمینه‌ها‌ی مختلف از جمله علمی، تا حدودی شکل دیگری به خود می‌گیرد که یاد‌گیری آن، لازمه‌ی وارد‌شدن به آن زمینه است. در این مطلب تعدادی از اصطلاحات مشترک بین زبان زندگی عادی و زبان فیزیک را که در ظاهر، یکسان و در معنی متفاوت هستند، مرور می‌کنیم. عدم قطعیت
زمانی‌که مردم در‌مورد عدم‌قطعیت خودشان صحبت می‌کنند، به این معنی است که به رویدادی اطمینان ندارند. اما عدم‌قطعیت برای دانشمندان می‌تواند کاملا بر‌عکس باشد. اندازه‌گیری عدم قطعیت در‌مورد یک کمیت، نشان‌دهنده‌ی این است که تا چه‌اندازه این کمیت را فهمیده‌ایم. همه‌ی اندازه‌گیری‌ها چند درجه خطا دارند و همه‌ی نتایج آزمایشگاهی، حتی بدون دخالت انسان نیز به‌صورت طبیعی، تغییر‌پذیر هستند. تنها زمانی‌که دانشمندان، با استفاده از روش‌ها‌ی ریاضی عدم‌قطعیت را مشخص‌کنند، می‌توانند متوجه میزان هم‌خوانی نتایج با پیش‌بینی‌ها‌ی عددی یا آزمایش‌ها‌ی پیشین شوند. سیگنال
مقاله‌ی مرتبط:
ده واژه ای که معنای متفاوتی برای فیزیکدان ها دارند (بخش اول)
احتمالا کلمه‌ی سیگنال شما را به‌یاد اشاره‌ها و زبان بدن یا حتی به‌یاد تغییر جهت خودرو‌ها می‌اندازد. اما سیگنال در فیزیک، داده‌ای است که از یک منبع مشخص (فرایند یا اتفاقی که دانشمندان در تلاش‌هستند تا آن را به‌دام‌بیندازند) می‌آید. فهم آزمایش‌ها‌یی که برای دریافت سیگنال‌ها‌ی بسیار ضعیف و کم‌یاب طراحی‌می‌شوند (از جمله سیگنال حاصل از واپاشی یک پروتون یا انرژی بسیار کم باقی‌مانده از یک ذره‌ی انرژی تاریک)، بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. در این آزمایش‌ها باید در حد امکان هر منبعی را که می‌تواند سیگنال غلط بفرستد را حذف‌ کرد. نویز
مسلما زمانی‌که در تلاش‌هستید تا یک صدا‌ی خاص را بشنوید، دوست ندارید شنیدن صدا با نویز همراه باشد و البته زمانی‌که فیزیکدان‌ها به‌دنبال یک سیگنال خاص هستند، نمی‌خواهند نویز دریافت‌کنند. نویز معمولا داده‌ی نا‌خواسته‌ای است که می‌تواند به‌همراه سیگنالی که دانشمندان به‌دنبالش هستند دریافت‌ شود یا در آن پنهان باشد. این پس‌زمینه‌ی مزاحم می‌تواند عوامل مختلفی داشته‌باشد از جمله: نوسانات الکترونیکی، فرایند‌ها‌یی مانند تابش رادیو‌اکتیو هر‌روزه‌ی مواد یا برخورد تابش‌ها‌ی کیهانی با اتمسفر. برای اینکه یک آزمایش، نتیجه‌بخش‌باشد، باید سطح سیگنال مورد‌نظر، از نویز زمینه بالا‌تر باشد تا دانشمندان بتوانند آن را آشکار‌سازی‌کنند. میرایی
واژه‌ی damping را با خیس‌کردن چیزی اشتباه‌ نگیرید (یکی از معانی دمپینگ، خیس‌کردن است و معنی دیگر که در علم مورد استفاده قرار می‌گیرد، میرایی است). میرایی در فیزیک به‌معنی کم‌کردن لرزش‌ها و ارتعاشات است و به‌خصوص در شتاب‌دهنده‌ها‌ی ذرات اهمیت بسیار بالایی دارد؛ زیرا دسته‌ها‌ی ذرات در‌حال حرکت، مانند قایق‌ها‌ی شناور روی آب، پشت سر خود آبشاری بر‌جا می‌گذارند. این آبشار‌ها، حرکت دسته‌ی بعدی ذرات را دشوار‌تر می‌کند. با استفاده از میرا‌کننده‌های مکانیکی می‌توان از شدت این آبشار‌ها کم و کارایی شتاب‌دهنده‌ها را بهتر‌ کرد. اسپین (چرخش)
تصور‌کردن یک سیاره‌ی در‌حال چرخش یا یک رقصنده‌ی باله ساده است. فیزیکدان‌ها نیز با کمی تفاوت از کلمه‌ی اسپین استفاده می‌کنند. آن‌ها از این کلمه برای توصیف یکی از ویژگی‌ها‌ی ذرات استفاده می‌کنند. به‌طور خاص، فیزیکدان‌ها کشف‌ کرده‌اند که ذرات در سطح کوانتومی یک ویژگی ذاتی دارند که شبیه چرخش دائمی است. حتی زمانی‌که ذرات، نقطه‌ای در‌نظر گرفته می‌شوند و بعد آن‌ها صفر است نیز همچنان این ویژگی ذاتی باقی می‌ماند. بنابر‌این، اسپین تنها برای توصیف‌کردن یک اثر در‌نظر گرفته‌شده‌است و نحوه‌ی به‌وجود‌آمدن این اثر را توضیح نمی‌دهد. باریکه
باریکه در اینجا به‌معنی یک زنجیر فولادی یا خط لبخند نیست، بلکه به‌معنی یک جریان متمرکز از ذرات است. باریکه‌ها‌ی ذرات توسط شتاب‌دهنده‌های ذرات به‌وجود می‌آیند و می‌توانند از ذرات مختلفی تشکیل‌ شوند. ذراتی مانند پروتون‌ها، الکترون‌ها، نوترون‌ها، یون‌ها یا نوترینو‌ها می‌توانند باریکه‌ها‌ی مختلف ذرات را تشکیل‌ دهند. می‌توان این سیل ذرات را دست‌کاری‌ و از آن‌ها برای مطالعات فیزیکی استفاده‌ کرد یا حتی می‌توان آن‌ها را به اجسام دیگر برخورد‌ داد و به این طریق، ذرات دیگری تولید‌ کرد. تونل زنی
تونل‌زنی برای فیزیکدان‌ها به‌معنی تخلیه‌ی خال‌ها یا کندن کوه‌ها برای وسعت‌دادن به جاده‌ها نیست. در‌عوض همه‌ی این‌ها، تونل‌زنی کوانتومی، پدیده‌ای است که در آن ذرات می‌توانند از موانعی عبور‌ کنند که عبورشان از آن‌ها در حالت عادی امکان‌پذیر نیست. تونل‌زنی یکی از خواص مکانیک کوانتومی است. در سطح مکانیک کوانتومی یعنی در مقیاس کوچک، رفتار ذرات بسیار متفاوت است و ما به رفتار اجسام بزرگ‌مقیاس عادت کرده‌ایم. برای مثال، هنگام واپاشی رادیو‌اکتیو، ذره از هسته فرار می‌کند و پدیده‌ی تونل‌زنی اتفاق می‌افتد. درخشندگی
احتمالا زمانی‌که با کلمه‌ی درخشندگی مواجه می‌شوید، به میزان نوری که یک جسم می‌تواند از خود گسیل‌کند فکر می‌کنید. این کلمه در اختر‌فیزیک نیز کاربرد مشابهی دارد. درخشندگی در اختر‌فیزیک، آن میزان انرژی است که یک جسم کیهانی مانند ستاره در مدت زمان مشخص از خود ساطع می‌کند. اما علاوه‌بر‌این، درخشندگی در فیزیک برخورد‌دهنده‌ها نیز یک اصطلاح است که توضیح می‌دهد چند ذره می‌توانند از یک نقطه‌ی خاص (نقطه‌ای مانند قلب آشکار‌ساز که برخورد‌ها در آن نقطه اتفاق می‌افتد) عبور‌کنند. درخشندگی بیشتر به‌معنی برخورد‌ها‌ی بیشتر ذرات و شانس بیشتر برای اکتشاف‌ها‌ی جدید است. اثیر
واژه‌ی اثیر (Quintessence) به بهترین مثال یا اساس چیزی مربوط است. اما این کلمه را همچنین می‌توان در مقاله‌ها‌ی فیزیک مربوط به انبساط جهان پیدا‌ کرد. عقیده‌ی دانشمندان بر این است که انرژی تاریک، نیروی مرموزی است که انبساط جهان را هدایت می‌کند. این نیرو با سرعت رو‌به رشدی با نیرو‌ی گرانش مقابله می‌کند. دانشمندان از اصطلاح اثیر برای بحث در‌مورد نوعی انرژی تاریک استفاده می‌کنند که در طول زمان در‌حال تکامل است و قدرت آن تغییر می‌کند. طول عمر
برای ما انسان‌ها، اگر خوش‌شانس باشیم، طول عمر حدود 90 سال است. طول عمر برای ذرات، داستان دیگری دارد. دوره‌ی عمر یک ذره، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا ذره‌ی مورد‌نظر واپاشی‌کند یا به ذرات دیگر (مخصوصا ذرات سبک‌تر) تبدیل‌شود. ذراتی که به‌سرعت واپاشی می‌کنند، طول عمری در حد کسری از ثانیه دارند. برای مثال، بوزون هیگز تنها می‌تواند حدود 22-^10×1/6 ثانیه باقی‌بماند. ذرات دیگری مانند پروتون‌ها دوره‌ی عمری بسیار طولانی دارند. هنوز معلوم نیست که اصلا پروتون‌ها واپاشی می‌کنند یا خیر. اگر پروتون‌ها واپاشی‌کنند، قطعا دوره‌ی عمر طولانی‌تر از کل عمر جهان ما دارند. اما نه لزوما به این معنی که همه‌ی پروتون‌ها به همین اندازه عمر می‌کنند. هر‌روز این امکان وجود‌ دارد که واپاشی یک پروتون در آزمایشگاه گزارش‌ شود که این گزارش می‌تواند فهم ما را از ذرات سازنده‌ی جهان هستی دگرگون‌کند.

حسن یزدانی قهرمان جهان شد

گلکسی فولد در آزمون مقاومت؛ گوشی تاشدنی سامسونگ همچنان آسیب‌پذیر است

گوگل احتمالا به برتری کوانتومی دست پیدا کرده است

فیچرفون مبتنی‌بر اندروید 8.1 نوکیا در ویدئویی کوتاه دیده شد

iOS 13 با آسیب‌پذیری صفحه قفل منتشر شده است

اوراکل از لینوکس خودمختار پرده برداشت

تصاویر فاش‌شده تلویزیون وان پلاس به‌همراه ساندبار دیده شد

بهینه‌سازی هوش مصنوعی فقط با جمع‌آوری داده‌های کاربران ممکن است؟

چاپ و نشر کتب و مقالات علمی در مؤسسه اندیشمند

خودرو الکتریکی مزدا در نمایشگاه توکیو 2019 رونمایی می‌شود

مادربوردهای Castle Peak ،Cascade Lake-X و Comet Lake-S گیگابایت فاش شدند

دانشمندان برای مقابله با پیری داروهایی کشف کرده‌اند

فیلم | ورزشگاه فوق‌العاده مدرن قطری‌ها برای جام جهانی که شبیه کره زمین است

اپلیکیشنی که برای گذراندن دقیق و سالم یک سوم از عمرتان ضروری است

آشفتگی بازار از مسدود شدن گوشی های رجیستر شده

اگر تمام درختان زمین نابود شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟

بهترین فیلم های اکشن 2019

مدیر عامل هواوی از فروش 20 میلیونی سری میت 30 می‌گوید

نتایج تست سقوط آیفون 11

مدیریت یک مرغداری را بر عهده بگیرید و پول پارو کنید

نگاهی به محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های هفته سوم شهریور

کار گروهی با چه شرایطی برای کارمندان مناسب است؟

آمازون نتایج جست‌وجو را برای افزایش سوددهی تغییر می‌دهد

ردمی K20 Pro Premium Edition با حافظه رم 12 گیگابایتی عرضه می‌شود

شناخته شده ترین شهر های ارواح آسیا کدامند؟

هواوی امکان آنلاک‌کردن بوت‌لودر میت 30 پرو را فراهم می‌کند

تجربه جذاب پیاده روی در مریخ با بازی Mars: Mars

Musemage؛ مثل یک حرفه ای عکاسی کنید

اپلیکیشنی که در هفته آخر تابستان به کارتان می‌آید

اگر عصبی هستید سراغ این بازی نروید

معرفی بازی اردوگاه وحشت برای آن‌‌ها که از هیچ چیز نمی‌ترسند!

Google Keep؛ برای آن‌ها که همه چیز را یادداشت می‌کنند

HiPER؛ ماشین حساب مهندسی پیشرفته ویژه دانشجویان

معروف‌ترین اپلیکیشن‌ پخش آنلاین موسیقی در جهان

Escape Funky Island؛ تجربه چالشی جذاب برای فرار از جزیره

فایل‌های فشرده را به راحتی در گوشی‌تان باز کنید

ساعت هوشمند پیکسل گوگل به‌دلیل عملکرد نامناسب ساخته نشد

پازل: پیام | سه اسپیکر بلوتوث تسکو

تعیین خط گرندپری سنگاپور 2019؛ پول پوزیشن لکلرک

چرا AMD نتوانسته پاسخگوی تقاضا برای پردازنده‌های 7 نانومتری خود باشد؟

نسل سوم پردازنده‌های تردریپر AMD با 24 هسته از راه می‌رسد