آریا جوان

آخرين مطالب

IBM در سال 2018 بیشترین تعداد پتنت را ثبت کرده است فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - تعداد پتنت‌هایی که IBM در سال 2018 به‌نام خود ثبت کرده، روی‌هم‌رفته از مجموع پتنت‌های گوگل و اپل و مایکروسافت بیشتر بوده است.

تعداد ثبت نوآوری‌ها برای همه‌ی شرکت‌ها عامل مهمی ارزیابی نمی‌شود. در اصل آنچه به‌ویژه برای شرکت‌های فناوری اهمیت دارد، موضوعات فراوانی از میزان سود‌دهی گرفته تا محبوبیت در افکار عمومی را شامل می‌شود. در این‌ بین، اگر شرکتی خاص تنها براساس پتنت‌های ثبت‌شده‌اش قضاوت شود، خوشحال خواهد شد. مقاله‌های مرتبط:
سامسونگ به حکمرانی 25 ساله IBM‌ در زمینه تعداد پتنت‌‌ها پایان دادپتنت جدید IBM؛ ساعت هوشمندی که به تبلت تبدیل می‌شود
در سال 2018، IBM برای بیست‌وششمین‌بار در مقایسه با دیگر شرکت‌های فناوری، بیشترین پتنت را ثبت کرد. این شرکت با ثبت 9,088 پتنت، با فاصله‌ی 33 درصدی جلوتر از شرکت دوم این فهرست، سامسونگ (با 5,836 پتنت ثبت‌شده) ایستاد. تعداد پتنت‌های ثبت‌شده‌ی IBM به‌قدری زیاد است که اگر مجموع پتنت‌های شرکت‌هایی را روی‌هم حساب کنیم که انتظار بیشتری از آن‌ها می‌رفت، بازهم بیشتر خواهد بود.شرکت مادر گوگل، آلفابت، تنها 2,597 و مایکروسافت نیز 2,385 پتنت به‌نام خود ثبت کرده‌اند. ناگفته نماند اپل با ثبت 2,147 پتنت، حتی نتوانسته جزو 10 شرکت اول باشد. Statista، شرکت فعال درزمینه‌ی مطالعات واحد‌های مختلف تجاری و صنعتی، تمامی این ارقام را در نمودار زیر جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده‌ است. برای به‌دست‌آوردن اعدادی که در گزارش این نهاد از پتنت‌های ثبت‌شده در ایالات متحده تهیه شده‌، از داده‌های منتشر‌شده‌ی انجمن صاحبان آثار معنوی یا به‌اختصار IPO استفاده شده‌ است. گزارش مذکور نشان می‌دهد درخواست‌های ثبت پتنت در سال 2018 در ایالات متحده، با اندکی کاهش در مقایسه با سال قبل‌ (با 650 هزار و 350 درخواست)، به‌ 643 هزار و 349 درخواست رسیده‌ است. رکورد درخواست‌های ثبت پتنت در آمریکا با تعداد 650 هزار و 411 درخواست متعلق به سال 2016 است. تعداد پتنت‌هایی نیز که در این سال اداره‌ی ثبت اختراع و نشان‌ تجاری ایالات متحده (USPTO) صادر کرده، 338 هزار و 243 پتنت بوده‌ است. شایان‌ ذکر است بیشترین میزان پتنت صادرشده در آمریکا با 347 هزار و 243 پتنت، به سال 2017 مربوط است.
USPTO که از سال 1790 ثبت پتنت‌ها را آغاز کرده است، در ژوئن 2018، پتنت ده میلیونم را ثبت کرد. در سال 2017 نیز، بیش از 2.98 میلیون پتنت در دایره‌ی عمومی وارد شد که تعداد 285 هزار و 597 پتنت به شرکت‌هایی آمریکایی مربوط است. این تناقض در آمار، نشان‌دهنده‌ی این است که USPTO پتنت‌ها را به کشورهای خارجی واگذار کرده است. از سال 2003 تا 2017، فناوری‌های رایانه‌ای با سهم 11.63 درصدی، بیشترین بخش از پتنت‌های ثبت‌شده را به‌خود اختصاص داده‌اند. تعجب‌آور نخواهد بود اگر بدانید در سال 2018 در میان ایالت‌های آمریکا، کالیفرنیا با 43 هزار و 899 پتنت، بیشترین تعداد پتنت را ثبت کرده است. درحالی‌که مقر اصلی سازمان USPTO در شهر الکساندرا در ایالت ویرجینیا است، یکی از شعب فرعی آن در قلب سیلیکون‌ولی در ساختمان شهرداری سن‌خوزه واقع شده‌ است. اهمیت وجودی این پتنت‌ها به‌عقیده‌ی بسیاری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دلایل این دسته از افراد مربوط به دوران باراک اوباما ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده است. در آن زمان، شرکت‌های بزرگ فناوری با حرکت به‌سمت سیستم ثبت پتنت آمریکا باعث شدند نگرش این سیستم تغییر یابد و پتنت‌ها را حق مسلم اشخاص و شرکت‌ها قلمداد کند. این در حالی است که تغییر یادشده رقابت بر سر پتنت‌ها را به‌نفع این شرکت‌ها دست‌نخورده باقی گذاشت. در یک سیستم بی‌نقص، پتنتی که شخص مخترع یا شرکتی بزرگ ثبت می‌کند، اطلاعات نوعی فناوری را به‌گونه‌ای به‌اشتراک می‌گذارد که تمامی طرفین از آن سود ببرند و در همین حین، مانع از کپی‌شدن پتنت شخص یا شرکت مخترع می‌شود. مخترع پتنت باید همانند اشخاص یا شرکت‌هایی که برای خلاقیت‌های خود حق کپی‌رایت دارند و برای مدتی محدود کارمزد دریافت می‌کنند، به‌‌خاطر تلاش‌های خود مبالغی را صرفا برای مدتی محدود وصول کند.
به‌طور خاص گوگل متهم شده که در یک دهه‌ی اخیر، روند ثبت پتنت را فلج کرده است. این شرکت با فشارهای خود موفق شده تأیید مشروط دادگاه رسیدگی به دعاوی مربوط‌ به برخی پتنت‌ها را به‌دست آورد که به هیئت‌منصفه نیازی ندارند. گوگل یا هر شرکتی که پول کافی برای وکلای قدرتمند دارد، می‌تواند بارها‌و‌بارها صاحبان پتنت‌ها را به دادگاه بکشاند تا دست آخر، موافقت هیئت‌قضات را به‌دست آورد. مسلما در این نوع سیستم، هیچ‌کس درخواستی برای ثبت پتنت موتور جست‌و‌جوی سریع‌تر، بهتر و جدیدتر پر نخواهد کرد. شایان ذکر است شرکت‌های خارجی، به‌ویژه آن‌هایی که در چین مستقر هستند، با وجود ادامه‌ی جنگ تجاری، در حال افزایش تعداد پتنت‌های فناوری در ایالات متحده هستند. این در حالی‌ است که ثبت پتنت به‌عنوان گذرگاهی به‌منظور پیشرفت مهندسان و توسعه‌دهندگان شرکت‌های بزرگ فناوری باقی خواهد ماند و این پتنت‌ها می‌توانند درنهایت به اربابان شرکت‌های مدنظر تعلق گیرند. با اینکه پتنت‌ها ارزش خود را در مقایسه با گذشته از دست داده‌اند، بیشتربودن آن‌ها به‌ویژه در شرکت‌های کوچک‌تر، این شرکت‌ها را در نظر مشتریان خلاقانه‌تر جلوه می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/161819/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

ازدواج با خانواده پرجمعیت خوب است یا بد؟

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

صحبتهای امین میرزازاده قهرمان مسابقات جهانی کشتی فرنگی در سال 2023

گل اول شفیلد توسط بوگل در دقیقه 35

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها