آریا جوان

آخرين مطالب

فائزه هاشمی در واکنش به سخنان سرفراز: آقایان به انتقادهای تند روزنامه‌های کیهان و سلام زمان پدرم نگاهی بیندازند! گفتگو

  بزرگنمايي:

آریا جوان - برنا نوشت: فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: مرتبا روزنامه‌های کیهان و سلام به مرحوم هاشمی و دولت وی حمله می‌کردند. پدرم علاقه‌مند بود که این انتقادات مطرح شود و این آزادی در جامعه وجود داشته باشد.

اخیرا «محمد سرافراز»، رییس پیشین صدا و سیما، در مصاحبه ای به ریاست علی لاریجانی بر صداوسیما اشاره کرده و در رابطه با تعامل دولت وقت و این سازمان گفت: «در آن زمان اشتراک نظر سیاسی وجود داشت ولی به نظر من در آن مقطع یک اشتباهی رخ داد. هاشمی‌رفسنجانی رییس‌جمهور بود و تمایل نداشت مورد انتقاد قرار بگیرد. در دور دوم ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی، تورم نزدیک 50 درصد شده بود، مردم خیلی مشکل داشتند و تحت فشار بودند اما به خاطر رابطه نزدیک لاریجانی با رفسنجانی، صداوسیما در موضع انتقاد از دولت و وضع وقت نبود.»
در این ارتباط « فائزه هاشمی »، فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی، درباره این گفته محمد سرفراز که مرحوم هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری خود تمایلی نداشت که مورد انتقاد قرار بگیرد و همچنین مردم در آن دوره مشکلات زیادی داشتند،گفت: در زمان ریاست جمهوری مرحوم پدرم، هم جناح چپ و هم جناح راست با فعالیت های سازندگی ایشان مخالفت کرده و تلاش می کردند برای ایشان مانع تراشی کنند و به نوعی تا جایی سنگ اندازی کردند که مرحوم هاشمی رفسنجانی در دوره دوم نتوانست، تدابیر اقتصادی خود را اجرایی کند و وزرای کابینه ایشان را نیز تغییر دادند.
فائزه هاشمی افزود: ابتدا اینکه گفته شد مرحوم هاشمی رفسنجانی تمایلی به انتقاد نداشتند حقیقت ندارد. در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی، تعداد رسانه های زیاد نبود اما به نوعی روزنامه کیهان به عنوان سمبل جناح راست و روزنامه سلام سمبل جناح چپ بود. بنابراین اگر به روزنامه های آن دوره نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که این دو روزنامه همواره به مرحوم هاشمی رفسنجانی و دولت او انتقاد می کردند. مرحوم هاشمی نیز همواره این انتقادها را می شنید و عکس العمل و برخوردی از خود نشان نمی داد یعنی پدرم انتقادهایی را که عملی و منطقی بود را می شنید و انجام می داد و به انتقادهای غیرمنطقی توجهی نمی کرد.
هاشمی ادامه داد: بنده این سخنان را نمی توانم بپذیرم که ایشان علاقه نداشت کسی به او انتقاد کند. در مورد تورم نیز باید گفت که برنامه تعدیل اقتصادی، مرحله گذاری است که طبیعتا تورم نیز را در پی خواهد داشت. طبیعتا اگر این گذار رد شده بود باید دوره ای را تحمل کرد بنابراین همواره بدین گونه بوده است. سالها بود که اقتصاد ما به یک اقتصاد سالمی تبدیل شده بود. هدف این تعدیل اقتصادی برابری حقوق کارکنان دولت چه معلمان چه بانکی‌ها و وزارتخانه های مختلف بود. تک نرخی کردن ارز و تک نرخی کردن قیمت کالاها در آن زمان مدنظر بود چراکه در آن زمان قیمت‌ها دو الی سه نرخی بود و این مساله باعث ایجاد رانت‌خواری می‌شد.
وی بیان کرد: بنابراین برنامه های بسیاری بود که به این اقتصاد سرو سامان می‌داد که متاسفانه در برابر آن موانعی ایجاد کردند و اجازه ندادند، ادامه پیدا کند. طبیعتا تورم افزایش پیدا می‌کرد و پس از مدتی این قضیه حل می شد. اگر آقایان تاریخ همه کشورهایی که به توسعه دست پیدا کردند را مطالعه کنند، متوجه خواهند شد که این دوره در همه کشورها طی شده است. برای مثال در اروپا واحد پولی یورو جایگزین پول‌های ملی کشورهای اروپایی شد به ویژه کشوری چون بلژیک که جزو پول‌های خرد بود دوره‌ای را گذراندند تا توانستند خود را با یورو مطابقت دهند.
این فعال حوزه زنان تصریح کرد: بنابراین در اقتصاد دوره گذرایی باید باشد تا نابسامانی‌های اقتصادی حل شود و اقتصاد در یک مسیر درست قرار گیرد که متاسفانه بسیاری اجازه ندادند، این کار انجام شود. با روی کار آمدن احمدی‌نژاد، او بحث هدفمندی یارانه‌ها را مطرح کرد که همان تعدیل اقتصادی بود. بسیاری از این طرح استقبال کردند در حالی که آقایان جناح چپ و راست در دوران مرحوم رفسنجانی اجازه ندادند که این برنامه ها در دولت پدرم اجرا شود. به هر حال هدف خوب بود اما این هدف به صورت نادرستی اجرا کرد. چرا که به مردم پول داد در حالی که باید به تولید کننده ها، کشاورز، صنعتگر و غیره پول می داد. بنابراین احمدی‌نژاد در بحث هدفمندی یارانه ها، مسیر را اشتباه رفت و دچار سیاست های عوامفریبانه و پوپولیستی شد.
هاشمی افزود: در دوران پدرم چون اواخر جنگ بود و اختلاف نرخ ها اساسی نبود و مشکلات اقتصادی عمیق نشده بود، به راحتی می شد همه این سیاست ها را تعدیل کرد و به یک مسیر درستی سوق داد اما بعدها با فاصله بسیار زیادی که در اجرای این سیاست‌ها ایجاد شد، کار سخت شد. ضمن اینکه روش‌های احمدی‌نژاد در هدفمندی یارانه ها اشتباه بود.
وی در پاسخ به اینکه هدف از مطرح کردن این گونه سخنان درباره مرحوم هاشمی و دولت وی چیست؟ نیز تاکید کرد: مرتبا روزنامه‌های کیهان و سلام به مرحوم هاشمی و دولت وی حمله می کردند. اگر مرحوم هاشمی تحمل انتقاد نداشت به عنوان رئیس جمهور آیا نمی‌توانست اقدامی علیه این روزنامه‌ها انجام دهد و از این انتقادات جلوگیری کند؟! بنابراین مرحوم پدرم چنین اقدام نکرد و علاقه مند بود که این انتقادات مطرح شود و این آزادی در جامعه وجود داشته باشد. هیچ کس ادعا ندارد که انسان کاملی بوده و همه اقدامات آن درست بوده است و یقینا مرحوم پدرم، مانند هر فرد دیگری در جاهایی شاید به گونه ای دیگر عمل می کرد بهتر بود.
2323

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/171358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی