آریا جوان

آخرين مطالب

يک مساله زنانه در دختران نوجوان! دختران

  بزرگنمايي:

نوجواني، که با بلوغ جنسي شروع مي‌شود، دوره‌اي است که طي آن نوجوان از مرز بين کودکي و بزرگسالي عبور مي‌کند.

با توجه به اينکه بخش عظيمي از جمعيت جهان را نوجوانان تشکيل مي‌دهند، پرداختن به مسائل مختلف مربوط به نوجوانان اهميت خاصي دارد و بررسي‌هاي جهاني حاکي از توجه خاص کشورها به مقوله بلوغ و نوجواني است.

در اين ميان سلامت دختران به دلايل مختلف فرهنگي و اجتماعي در مقايسه با پسران، اهميت بيشتري دارد، زيرا بلوغ مرحله‌اي است که نه تنها در مراحل بعدي زندگي دختران، بلکه بر زندگي فرزندان آنها نيز موثر است. اين درحاليست که متأسفانه عدم آگاهي و ضعف نگرش و نيز رفتار نادرست نوجوانان در مورد سلامت جسمي، روحي و رواني بلوغ، مشکلاتي چون ازدواج‌هاي ناموفق، نازايي، حاملگي‌هاي زودرس و پرخطر و بيماري‌هاي رواني از جمله اضطراب و افسردگي را به دنبال دارد.

يکي از تغييرات بارز دوره بلوغ در دختران، عادت ماهانه است. اين اتفاق از دو جنبه کودکان را دچار اضطراب مي‌کند. دليل آن را نيز مي‌توان در دو نکته عنوان کرد؛ نخست ناشناخته بودن فرايند اين تغيير و احساس ابتلا به بيماري يا مشکلي خاص در نوجوان و دوم ناتواني در کنترل شرايط در دوره عادت ماهانه است.

در مطالعه‌اي که در سال 1998 بر روي دختران نوجوان انجام شد، مشخص شد دختراني که قبل از وقوع قاعدگي از آن مطلع و آماده آن بوده‌اند، آن را پديده‌اي فيزيولوژيک دانسته‌اند، اما کساني که آگاهي و آمادگي لازم را نداشته‌اند آن را حادثه‌اي وحشت‌آور و ترسناک تلقي کرده‌اند.

براي آنکه فرزند شما با فرآيند اين مسئله آشنا شده و هراسش از اين اتفاق از بين برود و از طرفي بتواند در اين دوره زندگي و فعاليت عادي داشته باشد، بايد همه مسائل مربوط به اين اتفاق ماهانه و دائمي را براي او توضيح بدهيد.
 
بلوغ دختران را به آنها تبريک بگوييد
رفتارهاي والدين در لحظه حساس بلوغ براي دختران خاطره‌اي ماندگار خواهد شد. پس چه بهتر است که والدين خاطرات خوشي را براي فرزندانشان رقم بزنند.

بهترين برخورد يک مادر در برخورد با دخترش که دچار اولين قاعدگي شده، اين است که به او تبريک بگويد، به اين جهت که او هم وارد جامعه بانوان شده و بالاخره مرز کودکي را رد کرده و مي‌تواند به واسطه همين بالغ شدن روزي طعم مادري را بچشد.


فرزند خود را از چگونگي بلوغ آگاه کنيد
مادران قبل از وقوع بلوغ و شروع اولين قاعدگي از چند وقت قبل، با بيان حالت‌ها‌ و چگونگي اين دوران، دخترانشان را از نظر ذهني آماده کنند تا فرزندانشان به محض رويت قاعدگي گيج و دستپاچه نشوند.

زمان بيان شرايط بلوغ براي هر دختري متفاوت است و تشخيص زمان مناسب بر عهده مادران است. بهتر است اين مباحث را در زماني که دختران در ايام امتحانات و استرس‌ها‌ي درسي نيستند بيان کرد و خوب است با توجه به رشد جسمي دختر اين مباحث پيگيري شود؛ به عنوان مثال وقتي که مادر متوجه جوانه زدن نوک پستان‌ها‌ در دخترش شد، بهترين زمان بيان اين شرايط و آمادگي دادن براي دوران بلوغ است. هر چند که اولين قاعدگي به اندازه خود براي دختران استرس‌آور است، ولي مادران مي‌توانند با توضيحات و آموزش‌ها‌ي لازم قبل از بلوغ، ميزان اين تنش و استرس را تا حد زيادي پايين آورند.
 
از شنيده‌هاي او آغاز کنيد
در دوران بلوغ، اغلب بچه‌ها درباره موضوع «عادت ماهانه» جسته و گريخته نکته‌هايي را مي‌شنوند و درباره آن صحبت مي‌کنند؛ بنابراين فرزند شما هم ممکن است درباره اين مسئله نکته‌هايي را در مدرسه شنيده باشد. اگر درباره اين مسئله يا مسئله بارداري از شما سوال کرد، او را دعوا نکنيد. صحبت کردن درباره اين مسئله در مدرسه کاملا عادي است. به جاي بازخواست او، از فرزندتان بپرسيد چه حرف‌هايي درباره اين موضوع شنيده است؟

صبر کنيد تا کاملا مسئله را براي شما توضيح دهد، سپس در تصحيح شنيده‌هاي او صحبت کردن درباره عادت ماهانه را شروع کنيد اما اگر چيزي نشنيده بود که بعيد است چيزي نشنيده باشد، حتما با ديدن نخستين نشانه‌هاي بلوغ، بتدريج و کم کم خودتان صحبت کردن درباره اين مسئله را آغاز کنيد.
 
از تولد شروع کنيد
توضيح اين مسئله را از اينجا شروع کنيد که عادت ماهانه در ادامه روند بزرگ شدن و بالغ شدن اوست؛ بنابراين زماني بزرگ شدن او کامل مي‌شود که عادت ماهانه اتفاق بيفتد. اين مسئله براي اين است که او بتواند مادر شود. سپس توضيح دهيد که در هر بار عادت ماهانه، جسم کوچکي که قرار است در آينده دور به فرزندي تبديل شود، در حال حاضر چون هنوز خود او (فرزندتان) کوچک است، از بدن او خارج شده و از محل خارج شدن اين جسم کوچک، مانند جاي زخم، خونريزي ايجاد مي‌شود. در سال‌هاي بعد، زماني که او بزرگتر شد، يک يا چند عدد از اين اجسام کوچک تبديل به کودک شده و او مادر خواهد شد.

 اتفاقات حواشي را بگوييد
براي فرزندتان توضيح دهيد که عادت ماهانه هر ماه يک بار در هر بار در روز مشخصي اتفاق مي‌افتد؛ براي مثال اگر او براي اولين بار در روز بيستم ماه عادت شود، ماه بعد نيز در‌‌ همان تاريخ اين مسئله تکرار خواهد شد.

به او بگوييد پيش از شروع عادت ماهانه، تغييراتي مانند درد زير شکم، کمردرد، درد در سينه‌ها، سرگيجه، حالت تهوع، سردرد، تب خفيف، حالت افسردگي که گاهي با گريه، بيقراري و عصبانيت همراه است، ديده مي‌شود. از طرفي ممکن است اشتهاي او نيز زياد يا کم شود؛ و البته اين حالت‌ها طبيعي است.
 
هراس از شروع درد در مدرسه
پس از آگاهي از مسئله، يکي از دغدغه‌هاي دختران بروز عادت ماهانه در مدرسه است. براي رفع اين نگراني به او اين طور توضيح دهيد. اول اينکه اولياي مدرسه محرم راز تو هستند. اگر چنين اتفاقي بروز کرد، حتما نزد ناظم يا مربي بهداشت مدرسه برود. او مي‌تواند کمک‌هاي اوليه لازم را به فرزند شما ارائه کند. دوم اينکه از اين زمان به بعد او بايد هميشه چند عدد پد بهداشتي و يک عدد لباس زير اضافي در زيپ مخفي کيفش همراه داشته باشد تا در صورت نياز از آن‌ها استفاده کند. سوم اينکه او مي‌تواند با توضيح شرايطش به ناظم مدرسه، درخواست کند تا با مادر تماس بگيرند و مادر حتما براي کمک به او خواهد آمد.
 
تو، طبيعي هستي
ممکن است فرزند شما احساس کند اين مسئله فقط براي او اتفاق افتاده و بنابراين با ديگران تفاوت دارد. به او توضيح بدهيد که اين مسئله امري عادي براي همه دختران است و اگر براي دختري اين مسئله اتفاق نيفتد، او وضعيت طبيعي ندارد. بنابراين نبايد نگران باشد و خودش را فردي غيرعادي بداند.
 
به او آموزش دهيد
پيش از شروع عادت ماهانه بايد نحوه صحيح استفاده از پد بهداشتي را به فرزندتان آموزش دهيد. به اين ترتيب هراس او درباره تجربه اولين عادت ماهانه کم خواهد شد. در ماه‌هاي نخست شروع عادت ماهيانه معمولا نظم دقيقي وجود ندارد؛ بنابراين آگاهي از اين مسئله به فرزند شما آرامش مي‌دهد چون مي‌داند که مي‌تواند هميشه در هر شرايطي به خودش کمک کند.
 
به او دارو بدهيد
براي کنترل عوارض پيش از عادت ماهانه گاهي نياز به مصرف داروهاي مسکن است؛ بنابراين چند مسکن سبک مانند استامينوفن را داخل کيف فرزندتان بگذاريد. علاوه بر اين، با مصرف لبنيات کمک کنيد تا بدن او آرامش و توان لازم را کسب کند. بهترين نوع لبنيات، شير و دوغ است.
 
نظافت را رعايت کند
يکي از آموزش‌هاي ضروري اين دوره رعايت نظافت شخصي است. به فرزندتان ياد بدهيد که در اين دوره بايد هر روز حمام کند. هر دو ساعت يک بار، پد بهداشتي را تعويض کند و در صورت ايجاد کوچک‌ترين آلودگي روي لباس زير يا ديگر لباس‌ها، سريعا آن را تعويض کند. خوني که باقي بماند، بوي نامطلوبي دارد؛ بنابراين بايد به نظافت شخصي در اين دوره به طور خاص رسيدگي شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1718/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستامو بگیر، آقای دلم

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

بهترین رفتار پس از داد زدن سر کودک چیست؟

جشن هزار دف پالنگان

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

رابطه بین احساس کفایت با توانمندی و خودمختاری کودک

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

گفت و گو لذت بی پایان است

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

کناره‌گیری ویتالی هاینن از هدایت ژرمن‌ها در آستانه لیگ ملت‌ها

تاج: امروز آماری دادند که هزار و 8 نفر در لیگ ثبت نام شده‌ و 548 نفر داخل زمین رفته‌اند.

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوبی‌های محبوب زنده نگه داشت

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

کاردستی جذاب و سرگرم کننده

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!