پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

امین‌فروغی: از بین بردن خرافات از آثار دینی ضروری است گفتگو

امین‌فروغی: از بین بردن خرافات از آثار دینی ضروری است

  بزرگنمايي:

آریا جوان - روزنامه ایران نوشت: بیست و هفتم شهریورماه جاری اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا از بین آثار منتشرشده طی دو سال گذشته در 19 رشته برگزار می‌شود؛ رویدادی فرهنگی که به گفته مسئولان برگزاری‌اش مهم‌ترین هدف آن نقد و بررسی آثار منتشرشده با محوریت عاشورا در حوزه‌های فرهنگی، هنری و ادبی و در نهایت انتشار فهرستی از آثار متکی بر مستندات تاریخی است.

مهدی امین‌فروغی دبیر هنری سومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا جزئیات این رویداد را تشریح کرد.
کمک به معرفی آثار قابل قبول
سومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا به دبیری «محمدرضا سنگری» و به شکل دو سالانه برگزار می‌شود که البته دبیری بخش هنری آن را «مهدی امین فروغی» برعهده دارد. امین‌فروغی در پاسخ به اینکه مهم‌ترین هدف از برگزاری این جایزه در کنار انبوهی از جایزه‌های فرهنگی-هنری چیست می‌گوید: «مهم‌ترین هدف از برپایی جایزه کتاب سال عاشورایی کمک به بررسی کتاب‌هایی است که با موضوع عاشورا منتشر شده‌اند. از این طریق نه تنها نویسندگان برگزیده تجلیل می‌شوند بلکه به معرفی آثار خوب هم کمک می‌شود.» این نویسنده و پژوهشگر هنری با تأکید بر اینکه هاله قداستی که اطراف آثاری با محتوای دینی کشیده منجر به عقب‌نشینی منتقدان از بررسی آنها شده است ادامه می‌دهد: «این مسأله از دیرباز تا امروز منجر به توجه کم‌تر منتقدان به نقد و بررسی این کتاب‌ها شده است. بنابراین ما در شورای سیاستگذاری جایزه کتاب سال عاشورایی برآن شدیم تا به تشخیص سره از ناسره کمک کنیم.»
عضو شورای سیاستگذاری سومین دوره جایزه کتاب سال عاشورایی از مهم‌ترین مصداق‌های علاقه‌مندی خلق آثاری با این موضوع را در سابقه کهن مرثیه خوانی و مرثیه سرایی می‌داند و می‌گوید:«از مصداق‌های این اشتیاق همگانی هم می‌توان به جملاتی از این دست دید که «من بکی او ابکی او تباکی علی الحسین وجبت له الجنه/ کسی که گریه کند بر حسین یا کسی که مردمان را بگریاند یا کسی که خود را بر هیأت گریه کنان درآورد بهشت بر او واجب می‌شود.» همانگونه که گفته شد این تشویق‌ها بویژه از دوره قاجار به بعد خیل کثیری از نویسندگان و شاعران را بر آن داشته تا در حوزه‌های مختلف دست به خلق آثار با موضوع عاشورا و قیام امام حسین (ع) بزنند.»
به‌گفته فروغی همین مسأله منجر به آن شده که عده زیادی صرفاً با اتکا به علاقه‌مندی شخصی‌شان دست به خلق آثار بزنند. او این مسأله را عامل مهمی در تألیف آثاری می‌داند که خالقان آنان از صلاحیت و دانش کافی برخوردار نبوده‌اند که از بارزترین مصداق‌های آن هم می‌توان در تاریخ نگاری و مقتل‌نویسی دید.
این پژوهشگر ادامه می‌دهد:«اگر در اعتراض به این نویسندگان فردی یا بزرگی هم نکته‌ای می‌گفته آنان به ابیاتی از این قبیل استناد می‌کردند که به قول مولانا:هیچ آدابی و ترتیبی مجو / هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو. با این جواب عده بسیاری بویژه در حوزه کتاب دست به تألیف زدند، آثاری که متأسفانه سندیت چندانی ندارند و در تألیف آنها حتی از منبع معتبر تاریخی هم استفاده نشده‌است.»
ضرورت تلاش برای از میان بردن خرافات در تفکرات دینی
او انتشار انبوهی از آثار آمیخته به خرافات را در نتیجه بی‌توجهی به خلق آثاری با تکیه بر مستندات تاریخی می‌داند و می‌گوید:« این که تنها با اتکا به ذوق شخصی‌مان دست به خلق کتاب با موضوعات اینچنینی بزنیم کار درستی نیست. متأسفانه جوان‌های بسیاری به سراغ کتاب‌های یادگار مانده از گذشته می‌روند و گمان می‌کنند به صرف قدیمی بودن می‌توان به نوشته‌های آنها اتکا کرد.این آثار از تاریخ، مقتل و شعر شروع شده و در دوران ما گسترش بیشتری از جهت موضوعی پیدا کرده است. از جمله در شاخه‌های مختلف هنری همچون خوشنویسی، موسیقی، پژوهش هنری و... هم آثاری به‌وجود آمده است. »
فروغی تأکید دارد که تنها با برگزاری یک جایزه نمی‌توان راه به جایی برد و سازمان‌های دولتی و حکومتی هم با اتکا بر بودجه و امکاناتی که دارند با برپایی جوایزی مشابه می‌توانند به معرفی آثار ارزشمند نزد مخاطبان کمک کنند. او تأکید می‌کند:«با توجه به حساسیتی که پرداخت به چنین موضوعاتی دارد تلاش کرده‌ایم تا از حضور داورانی مجرب در همه حوزه‌ها بهره‌مند شویم، افرادی که بی‌اغراق از چهره‌های شناخته شده هر یک از حوزه‌ها هستند و آثار شاخصی هم خلق کرده‌اند که اسامی آنان در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود.»
عضو شورای سیاستگذاری این جایزه در پاسخ به اینکه در کدام گروه‌ها با بیشترین و در کدام بخش‌ها با کمترین تعداد آثار روبه‌رو هستیم می‌گوید:«بیشترین آثار به حوزه تاریخ بازمی گردد و شامل پژوهش‌های تاریخی، فرهنگی و هنری می‌شود. اما کم‌ترین آثار متأسفانه به حوزه هنر بازمی‌گردد، از جمله در خوشنویسی که با وجود پیشینه‌ای که در هنر شیعی و در پرداخت به مضامین دینی برخوردار بوده کم‌ترین اثر را طی دو سال اخیر داشته است.»
او تأکید می‌کند که این مسأله نیاز به بررسی و حتی گفت‌وگو با اهالی خوشنویسی دارد، اینکه پای گفته‌های هنرمندان هم بنشینیم تا ببینیم بحث فقدان حمایت مسئولان در میان بوده یا سایر مشکلات آنان را از این کار بازداشته است.
فروغی معتقد است که در روزگار فعلی باید با نگاهی امروزی به سراغ بازگویی مضامین دینی برای نوجوانان و جوانان رفت، البته او اضافه می‌کند که این به روز کردن زبان گفتار و نوشتار نباید به تغییر اصل پیام بینجامد.
غلبه فرهنگ شفاهی بر مکتوب از جمله مشکلاتی‌است که به گفته فروغی همچون دیگر حوزه‌های تاریخی آسیب‌هایی برای مباحث دینی داشته است، این نویسنده و پژوهشگر هنری ادامه می‌دهد: «تاریخ در اغلب حوزه‌ها همچنان با غلبه فرهنگ شفاهی روبه‌روست. به‌عنوان نمونه هنوز تاریخ مدونی در ارتباط با مرثیه خوان‌ها نداریم و هر چه هست متکی بر تاریخ شفاهی است. زمان آن فرا رسیده که داشته‌های خودمان را به شکل مکتوب حفظ کنیم. این مسأله هم تنها به مباحث دینی مرتبط نمی‌شود و تمام شاخه‌ها را دربرمی گیرد. نباید از نقد نوشته هایمان بترسیم و از بررسی آنها استقبال کنیم تا اصلاح شوند و به بهترین شکل در دست مخاطبان قرار بگیرند.»
او در پایان گفته‌هایش تأکید می‌کند «همه آنهایی که کاری از عهده‌شان ساخته است باید برای از میان بردن خرافات و تفکرات اشتباه از فرهنگی شیعی تلاش کنند تا آیندگان با آثاری برخاسته از واقعیت روبه‌رو شوند. اتفاقی که اگر در راستای آن تلاش نشود صدمه‌اش گریبان نسل‌های آینده را خواهد گرفت.»
241241


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

داستان خواندنی تولد ستاره‌ای از دل خانواده اصیل ایرانی

جامعه به انفعال رسیده است

واعظی: اگر فضای مجازی نبود دسترسی به موادمخدر اینقدر آسان نمی‌شد/باید کشورهای منطقه را مجاب کنیم به ما کمک کنند

بهزاد نبوی: کارشکنی مخالفان روحانی نگذاشت مشکلات اقتصادی حل شود

سیده فاطمه ذوالقدر: دولت در مسیر مدیریت بیمه و مالیات فعالان هنر صنعت مد و لباس گام بردارد

ارتباط بین اخراج بولتون با بازگشت ترامپ به برجام از زبان فلاحت‌پیشه /احتمال برکناری پمپئو هم وجود دارد؟

امین‌فروغی: از بین بردن خرافات از آثار دینی ضروری است

معصومه آقاپور: حمایت از صنایع بر اساس مزیت نسبی، باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود

تندگویان: در حوزه وام ازدواج نباید اجازه دهیم هویت انسانها معامله شود/ ضمانت ملکی برای وام ازدواج پذیرفته می شود

ترفندهایی برای حفظ احترام متقابل میان زوج‌های جوان

فلاحت پیشه:اگر با اروپا و امریکا قراردادهای محکم می بستیم سرنوشت برجام طور دیگری می شد

فائزه هاشمی در واکنش به سخنان سرفراز: آقایان به انتقادهای تند روزنامه‌های کیهان و سلام زمان پدرم نگاهی بیندازند!

نوباوه: عارف فقط تا نفر ششم لیست امید را می‌شناخت

بیماری دردناکی که راه نفستان را می‌بندد

امیرحسین خورشیدفر: "دست بد" یک رمان پلیسی با مایه‎هایی از رئالیسم جادویی است

گلاره عباسی: با کمک جامعه نابینایان خیلی کارها می‌توانیم انجام ‌دهیم / گفت‌وگو با اهالی سوینا؛ سینما، رادیو و سایت ویژه نابینایان

واکنش متفاوت یک اصولگرا به نامه آملی لاریجانی به آیت‌الله یزدی: از کجا معلوم جعلی نباشد

حسین غلامی: باید در طراحی کتاب‌های درسی روی خوشنویسی سرمایه‌گذاری کنیم

منصور تیرگر: تولید آثار فاخر و گردش مقرون‌به‌صرفه محصولات از مسائل مهم مربوط به لباس عاشورایی است

گفت‌وگوبا یک خانواده 18 نفره آمریکایی / فهرستی که باز هم ادامه دارد...

حوزه اکسسوری در ایران هیچ انجمن صنفی معتبری ندارد / محمد آزادی از اوضاع و احوال عرصه جواهرات و اکسسوری در ایران می‌گوید

صابر اسدی: نقطه مشترکی در دیدگاه‌های مرمت کشور وجود ندارد / حفظ ایمنی و کالبد تاریخی در مرمت تضاد ندارند

به جای فیلتر فضای مجازی صدا و سیما را آزاد کنید

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

دستیابی ایران به سلاح توپ‌ لیزری

خدمات پزشکی رایگان برای تهرانی‌ها در روز پزشک

مراسم اختتامیه سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی برگزار شد

مژگان همایونی‌نژاد: رؤسای دانشگاه‌ها تمایل بسیاری در استفاده از چهره‌های باتجربه برای آموزش دانشجویان حوزه مد و لباس ‌دارند

آغاز ثبت نام واگذاری 400 هزار مسکن از 1 شهریور با وام 75 میلیونی

بردیا کرد: جامعه هدف من جوانان متولد دهه‌های 60 و 70 هستند

روایت زندگی عمو صیاد از دفاع مقدس تا مدافع حرم

همه چیز درباره سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان / رقابت 42 فیلم خارجی و 36 فیلم ایرانی

طراح لباس و مد در خدمت زیبایی‌گرایی است / هیچ‌وقت با طراحی لباس تئاتر امرار معاش نکردم / روایت ادنا زینلیان از چهار دهه حضور در عرصه طراحی لباس

وزارت بهداشت: 18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند!

پناهیان: مردی که بخاطر ترس از زنش فرمانبرداری کند، ملعون است/ عامل ورود زنان به جهنم زبانشان است نه حجابشان/دختران بی بندوبار،مادران دهن دریده دارند

انتقام با اسید در یک روز زمستانی حوالی چهارراه فخرآباد / روایت هادی احمدی از نمایش "فالش‌خوانی در چهارراه فخرآباد"

شعبانعلی قربانی و ترجمه کتاب "عناصر طراحی" گیل گریت هانا / اثری که به مبانی طراحی سه‌بعدی و فرم و فضا می‌پردازد

سرکوب حس زیستن / نگاهی به فیلم "سرکوب" ساخته رضا گوران

حافظی: رونق سینمای کودک بدون رشد فیلمنامه‌نویسی غیر‌ممکن است

نمایشی بی‌واسطه از ذهنیات هنرمند / نگاهی به نمایشگاه "دفتر طراحی" در فضای هنری هم‌رس

سید عباس صالحی: نمایش‌های آیینی ریشه در سنت این کهن‌بوم دارند / درخواست علی نصیریان از شهردار تهران / آئین پایانی نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی برگزار شد

یکی از اهداف نمایش "مارلون براندو" تابوشکنی است / نظریه در تئاتر ایران از بین رفته است / نمایش "مارلون براندو" به روایت نویسنده، کارگردان و بازیگران

فیلم | به نرگس آبیار گفتم فیلم ضد سیستان و بلوچستان باشد، من نیستم!

پشت پرده نشست‌های مشترک قالیباف و باهنر/ زاهدی: شاید برخی اصلاح طلبان در لیست اصولگرایان قرار گیرند

تشریح اقدامات بلند مدت و کوتاه مدت شهرداری یاسوج در حوزه ترافیک

علی مطهری: رهبری چندبار گفتند دخالتی در مدیریت صداوسیما ندارند اما از طرف دفتر دخالت‌هایی می شود/تلویزیون باید خصوصی شود

وکیل ولی‎‌الله سیف:حق این بود که پرونده مورد کارشناسی دقیق‌تری قرار می‌گرفت

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

چطور پارتی آقازاده‌ها سرنوشت "عصبانی نیستم" را عوض کرد؟/ "فرزند صبح" بالاخره فیلم شد؛ بعد از 10 سال!/ تسلیت هنرمندان برای مرگ گربه یک سلبریتی

چگونه فرزند اول خود را تربیت کنیم؟