آریا جوان

آخرين مطالب

چرا اپل واچ 5 قابلیت ردگیری خواب ندارد؟ فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - اپل‌واچ 5 معرفی شد و با وجود انواع قابلیت‌ها و امکانات، هنوز به قابلیت ردگیری خواب مجهز نیست. 

اپل‌واچ 5 هفته‌ی گذشته به‌همراه آیفون 11 و آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس معرفی شد. کوپرتینویی‌ها در گجت پوشیدنی جدید خود امکاناتی همچون نمایشگر رتینا همواره‌روشن، اپلیکیشن داخلی قطب‌نما، ردگیری چرخه‌ی قاعدگی زنان و وضعیت فعالیت‌های ورزشی را به کاربر عرضه می‌کنند. در این‌ میان، جای خالی یک قابلیت هنوز در ساعت هوشمند اپل به‌چشم می‌خورد: ردگیری خواب. برای توجیه اضافه‌نکردن قابلیت ردگیری خواب به اپل‌واچ جدید، یک پاسخ سریع وجود دارد. عمر باتری و شارژدهی دستگاه هنوز مشکل اساسی اپل‌واچ محسوب می‌شود؛ به‌ همین دلیل، شاید اضافه کردن قابلیت ردگیری خواب، منطقی به‌نظر نرسد. هرچند کوپرتینویی‌ها نمایشگر ساعت هوشمند جدید را از نوع LTPO با مصرف پایین انتخاب کرده‌اند، این گجت هنوز شارژدهی حداکثری 18 ساعته دارد که با نسل‌های قبلی برابر است. در میان دلایل اضافه نشدن ردگیری خواب، طراحی هم نقش مهمی دارد. اپل‌واچ 5 پوشیدنی هوشمندی با طراحی زیبا و خاص است؛ اما برای استفاده در زمان خواب مناسب به‌نظر نمی‌رسد. مقاله‌های مرتبط:
اپل واچ 5 معرفی شد؛ بدنه‌ی جدید و سخت‌افزار قوی‌تراپل واچ 5 چه قابلیت‌های سلامتی ویژه‌ای دارد؟
اپل در رویداد هفته‌ی گذشته، نشان داد قابلیت‌های مبتنی‌بر سلامت قلب را به‌عنوان نقطه‌ی تمرکز اپل‌واچ 5 در نظر گرفته است. معرفی اپل‌واچ جدید در آن رویداد با ویدئویی از کاربران نسخه‌ی قبلی گجت هوشمند شرکت شروع شد. در ویدئو مذکور، کاربران اپل‌واچ 4 از مزایای قابلیت‌های ECG و نمایشگر ضربان قلب در اعلام هشدارهای جدی سلامت قلب به خود و اطرافیان‌شان صحبت می‌کردند. همه‌ی کارشناسان سلامت بر این عقیده هستند که کیفیت خواب تأثیر بسزایی بر سلامت افراد، به‌ویژه سلامت قلب و عروق می‌گذارد. در این‌ میان، اپل بدون اضافه‌کردن چنین قابلیتی در ساعت هوشمند خود، نمی‌تواند ادعای دستگاهی کاملا متمرکز بر سلامت داشته باشد. مطالعه‌های متعدد سلامت نشان می‌دهد بزرگ‌سالان با خواب شبانه‌ی کمتر از هفت ساعت، بیش از دیگران درمعرض مشکلات قلبی، سکته، فشارخون زیاد، دیابت نوع دو و چاقی قرار دارند. اگرچه اپل‌واچ توانایی تشخیص آپنه‌ی خواب را دارد، باید مشکلات سلامتی دیگر هم در آن در نظر گرفته می‌شد.
خواب را می‌توان عاملی مؤثر و مهم در کارایی افراد هم در نظر گرفت. در مطالعه‌ای که انجمن American Academy of Sleep Medicine در سال 2009 انجام داد، دانشجویان حاضر در تیم تنیس دانشگاه استنفورد برای مطالعه‌ی تأثیر خواب بر کارایی انتخاب شده بودند. نتایج تحقیقات نشان داد دانشجویان با خواب بیشتر، دقت و سرعت بیشتری در بازی خواهند داشت. کیفیت و زمان خواب از عوامل مؤثر بر سلامت محسوب می‌شود
اپل‌واچ محصولی متمرکز بر ورزش‌کاران نیست؛ اما ورزش‌کاران زیادی از آن استفاده می‌کنند و ردگیری خواب می‌تواند باعث بهبود عملکرد روزانه‌ی آن‌ها نیز شود. حتی اطلاعات کلی همچون زمان خواب یا طول دوره‌ی بیداری می‌تواند به کاربران در انتخاب‌های دقیق‌تر رویکردهای سلامتی و تناسب‌اندام کمک کند. وقتی برای ردگیری خواب از حسگر شتاب‌سنج، ضربان قلب و میکروفن روی مچ برای اندازه‌گیری کیفیت خواب استفاده شود، قطعا باید انتظار خطای احتمالی را هم داشت. آزمایش‌ با دستگاه‌های سلامتی دیگر نیز همین خطاها را تأیید می‌کنند. به‌عنوان مثال، نویسنده‌ی مقاله‌ی اصلی با استفاده Huawei Watch GT آزمایشی برای ردگیری خواب انجام داد. گجت مذکور زمان نشستن روی تخت و کارکردن با گوشی را برای او به‌عنوان خواب سبک ضبط کرده بود. آزمایش گجت‌های هوشمند شرکت‌های دیگر مانند Fitbit Versa هم نشان‌دهنده‌ی دقت نسبی و نه‌چندان کامل در ردگیری خواب هستند. البته برخی دستگاه‌ها آمار دقیقی از زمان شروع و پایان خواب دارند؛ ولی بدون حسگرهای حرفه‌ای‌تر همان EEG (برای اندازه‌گیری فعالیت مغز در زمان خواب) نمی‌توان به آمار مراحل خواب آن‌ها اعتماد کرد.
Fitbit Versa در میان تولیدکننده‌های گجت پوشیدنی، Fitbit تلاش فراوانی برای بهبود قابلیت‌های ردگیری خواب می‌کند. آن‌ها ماه گذشته، اپلیکیشن اختصاصی Sleep Score را همراه‌با ساعت Versa 2 معرفی کردند که با استفاده از حسگر ضربان قلب و SPO2، زمان خواب را به‌همراه حالت‌های آن (سبک و سنگین و حرکت تند چشم در خواب) ردگیری و امتیازی بین یک تا 100 در پروفایل کاربر ثبت می‌کند. اپلیکیشن مذکور به‌مدت یک سال در مرحله‌ی آزمایشی بود و با ردگیری ناشناس اطلاعات خواب بیش از 10 هزار کاربر، قابلیت‌های ردگیری آن بهینه‌سازی و اصلاح شد؛ درنتیجه سرویس فیت‌بیت امروز توانایی بهتری در تشخیص کیفیت خواب و اختلال در خواب و علائم احتمالی بیماری دارد. اپل با وجود تمام مزایای سیستم‌‌های ردگیری خواب، هنوز برنامه‌ای برای اضافه‌کردن قابلیت‌های آن به گجت‌‌های پوشیدنی خود ندارد. در این‌ میان، شاید دلایل آن‌ها همچون مصرف باتری معقول به‌نظر برسد؛ اما به‌هرحال کاربران حرفه‌ای گجت‌‌های سلامتی، برای افزایش بهره‌وری دستگاه خود، به چنین قابلیتی نیاز دارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/178614/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی