آریا جوان

آخرين مطالب

گزیده‌های «نفتی» هفته وزارت نفت

  بزرگنمايي:

آریا جوان - حمله به تاسیسات نفتی عربستان، امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال، جهش‌های پتروشیمی، بازدید وزیر نفت از انبارهای بازرگانی ری، سفر پایان هفته زنگنه به بندرعباس، عسلویه و اهواز و چند خبر از دولت را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

به گزارش شانا، دنیا در شوک خبر آتش‌سوزی تاسیسات نفتی ابقیق و خریص عربستان در نخستین روز هفته قرار داشت، که قرارداد توسعه میدان‌گازی بلال به ارزش 440 میلیون دلار میان شرکت نفت و گاز پارس و پتروپارس امضا شد. شنبه‌های متفاوت برای نفت ایران و عربستان.
زنگنه در آیین رسمی امضای قرارداد طرح توسعه میدان گازی بلال بر موضع خود مبنی بر بی‌تاثیر بودن تحریم آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران ایستاد: «نمی‌خواهیم رجزخوانی کنیم و یا بگوییم چه کارهایی انجام داده‌ایم؛ اما ما نشان داده‌ایم که آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را صفر کند. تحریم‌ها صنعت نفت ایران را متوقف نکرده است؛ ما فعالیم. ما زنده‌ایم.»
مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم اولویت اصلی این شرکت را در توسعه میدان مشترک گازی بلال، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ و توانمندی شرکت‌های ایرانی عنوان کرد. محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت افت نگهداشت تولید و افت فشار مخزن گازی پارس جنوبی را تشریح کرد. حمیدرضا مسعودی، مدیرعامل شرکت پتروپارس از باز شدن فضای رقابت برای مشاوران، پیمانکاران و سازندگان گفت و رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، از بهره‌مندی 70 درصدی از تجهیزات ساخت داخل در توسعه میدان بلال خبر داد.
پیش‌بینی امضای هشت قرارداد نفتی در مهرماه، برگزاری آیین معارفه مدیرعامل جدید شرکت نفت فلات قاره ایران و تجلیل از مدیرعامل پیشین این شرکت، تشریح ابلاغیه اخیر وزیر نفت در بخش فعالیت ورزشی، حضور زنگنه در سی‌ویکمین گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد و سفرهای وزیر نفت به بندرعباس، عسلویه و اهواز برای بررسی وضع تولید بنزین در پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج فارس، پیگیری طرح‌های توسعه‌ای منطقه ویژه پارس در عسلویه و بررسی برنامه‌ها و اقدام‌های انجام شده صنعت نفت برای تحقق اقتصاد مقاومتی‌ در اهواز از دیگر اخبار نفت در هفته منتهی به 29 شهریورماه بود.
زنگنه در بازدید از پژوهشگاه پیشین صنعت نفت و انبارهای بازرگانی ری از برنامه‌ریزی برای تقویت زیست‌بوم استارتاپ‌ها در ارتباط با صنعت نفت ایران خبرداد و در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت که اکنون شرایط اقتصادی چند برابر از دوران جنگ سخت‌تر شده است، اما مهم آن است که باید با همان روحیه دوره جنگ تحمیلی‌ کار کنیم. زنگنه، اسم دوران کنونی را «دوره آخرین نبرد» نام نهاد.
تاسیسات نفتی عربستان در آتش
تاسیسات نفتی «ابقیق» و «خریص» در آتش حمله پهپادی حوثی‌های یمن می‌سوخت که عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان روز یکشنبه اعلام کرد تولید نفت عربستان نزدیک به روزانه 6 میلیون بشکه کاهش یافت، با حمله به تاسیسات نفتی سعودی‌ها، قیمت نفت برنت با بازگشایی بازار در روز دوشنبه (25 شهریورماه) به مرز 72 دلار در ساعات اولیه و قیمت سبد نفتی اوپک نیز از 66 دلار فراتر رفت و پس از آن با کاهش همراه شد. همزمان با این حملات الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که با وجود کاهش تولید نفت عربستان، ذخیره‌سازی‌های تجاری کافی برای جبران کمبود عرضه در بازار وجود دارد.
بازار نفت در بحبوحه اخبار ناتوانی عربستان در ازسرگیری تولید نفت در کوتاه مدت قرار داشت که عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در یک نشست خبری اعلام کرد که این کشور تولید نفت خود را تا پایان ماه جاری میلادی به سطح عادی باز می‌گرداند. این اظهار نظر قیمت نفت را به سمت پایین سوق داد.
قیمت شاخص نفت خام برنت در ساعت 6 و 23 دقیقه روز (چهارشنبه، 27 شهریورماه) به 64 دلار و 40 سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا به 58 دلار و 99 سنت رسید. ادوارد مویا، تحلیلگر مؤسسه آمریکایی اواندا اما معتقد است: خطر تشدید درگیری در خاورمیانه همچنان بازار انرژی را تهدید می‌کند و هنگامی که تلافی‌جویی عربستان و آمریکا آغاز شود، به احتمال زیاد شاهد نوسان شدید قیمت‌ها خواهیم بود. همزمان با این حادثه، محمد سانوسی بارکیندو با فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، درباره تحولات بازار نفت گفت‌وگو کرد.
جهش‌های دوم و سوم پتروشیمی
سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست قرار است یکشنبه هفته آینده (31 شهریورماه) در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود، این موضوع بهانه‌ای شد تا بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی پذیرای خبرنگاران باشد. وی به نمایندگان رسانه‌ها درباره دعوت از وزیران نفت و انرژی 11 کشور همسایه برای حضور در کنفرانس اکوپلاس و جهش دوم و سوم پتروشیمی‌گفت و یادآور شد: حجم سرمایه گذاری در جهش سوم پتروشیمی 23 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است و مجموع سرمایه گذاری در جهش دو و سوم، 40 میلیارد دلار است.
خواندن چند خبر کوتاه از دولت هم خالی از لطف نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه به ادعای رسانه‌ها درباره سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری چین در صنعت نفت ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد اعداد و ارقام و موضوع‌هایی که در رسانه‌ها درباره سرمایه‌گذاری چین در صنایع نفت و گاز ایران مطرح شده واقعیت ندارد، اما موضوع سرمایه‌گذاری دو کشور همواره وجود داشته و جزئی از برنامه راهبردی ایران و چین است.
معاون اول رئیس جمهوری هم در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از فشار و هجمه‌ها به وزارت نفت تعجب کرد و گفت که کارنامه درخشان وزارت نفت جای قدردانی دارد. وزیر نفت هم که چهارشنبه به هیئت دولت رفته بود گفت که به‌راحتی نمی‌توانیم نفت خود را بفروشیم، اما دست از تلاش هم بر نمی‌داریم.
مسائل تامین مالی طرح‌های فراگیرپالایشی سیراف هم در نشستی با حضور وزیر نفت، رئیس‌ کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس، مدیران عامل بعضی از بانک‌ها، نمایندگان صندوق توسعه و مسئولان مرتبط در محل بانک مرکزی بررسی شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/181094/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

تایم‌لپس دیدنی از درخشش شفق قطبی بر فراز آتشفشان درحال فوران

منطقه زیبای پامنار خوزستان

فوران آتشفشان فرودگاهی در اندونزی را تعطیل کرد

دژ محمدعلی خان بختیاری در روزهای بارانی

تو که میدونی من تا آخرش باهاتم‌

روش عجیب کسب درآمد حسین رفیعی در هنرستان!

مقامی که از مردم نرسه مفت نمی ارزه!

برملا شدن هویت واقعی داماد جوان

گاهی آمدن ها دیر میشوند

اعتراف جالب و شنیدنی نرگس سریال خانه‌ به دوش

ای یار من ای دلبر و دلدار من

کارلتو بالاخره به رکورد گواردیولا رسید

استقبال خوب هواداران استقلال از بازی فردا

اردوی آماده‌سازی تیم ملی نجات غریق در تهران برگزار شد

فرنگی کاران ایران تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند

رئال با حذف سیتی شانس اول قهرمانی شد

عضو کادرفنی خمس به تراکتور بازگشت

شمس: کار خوب کادر فنی استفاده از تمام بازیکنان مقابل افغانستان بود

پس لرزه‌های بازگشت گشت ارشاد؛ محبی: راهی جز خون دل خوردن نمانده...

محمودزاده: وزرای راه، صمت، رفاه و کشور باید تغییر کنند

بهادری جهرمی: برنامه عملیاتی تحقق ‎شعار سال به تصویب هیأت وزیران رسید

انتقاد آذری جهرمی به رئیسی درباره مسئله حجاب

توصیه آخوندی برای روزهای بعد از حمله ایران به اسرائیل

واکنش واعظی به ادعای مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

سردار حاجی زاده: با تسلیحات حداقلی به مصاف صهیونیست‌ها رفتیم

مطهری: میدان دادن به هنرمندان به جهش تولید فرهنگی کمک می‌کند

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

افتخاری از پدافند هوایی ایران که تاکنون نشنیده‌اید!

گوناگون/ چرا برخی نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل حرام شد؟

دو نشانه ی انسان نادان

حضور پلنگ در کوهسرخِ خراسان رضوی

بز های غش کننده!

ذوق زدگیِ لاک پشت برای غذایش

واکنش کودک چند ماهه هنگام بمباران غزه

میز بیلیاردی که خودش را با امواج در کشتی تراز می کند

زندگی به کام است چون یار منی در خیالم

آره قرص هامو نخوردم قاطی کردم!

خنده‌های پردیس پورعابدینی در پشت‌صحنه گناه فرشته

کاش یکبار حال خودمو میپرسیدی

گل اول افغانستان به ایران در رقابت های فوتسال

تیم ریکرو کشورمان فردا راهی چین می‌شود

10 گل برتر رویارویی‌های صنعت نفت و پرسپولیس

بهترین بازیکنان هفته بیست و سوم لیگ برتر

مدیرروستا: تیم ملی غیر بازی با ژاپن توقعات را برآورده نکرد

اولین تمرین بارسلونا پس از شکست مقابل پاری سن ژرمن

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

رکورد ابدی مصطفی پاشا در تراکتور!

استارت تیم ملی فوتسال ایران با برتری مقابل همسایه