آریا جوان

آخرين مطالب

چرا نیویورک‌تایمز هنوز زنده است؟ اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - مثل همه رسانه‌های چاپی ایران، نیویورک‌تایمز نیز زمانی با تهدید تعطیلی روبرو بود اما با به‌کارگیری ترفندهایی توانست از پس این مشکلات بربیاید.

رضا ابراهیم‌زاده، در کارگاه آموزشی «مدیریت کسب‌وکار در رسانه با تأکید بر مطبوعات» که 24 مهرماه به همت فرهنگسرای تخصصی رسانه در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، گفت: پنج تهدید اساسی برای هر صنعت، به‌ویژه رسانه وجود دارد که شامل تهدید تازه‌واردها، تهدید چانه‌زنی خریداران، تهدید کالاها و خدمات جایگزین، تهدید قدرت چانه‌زنی تأمین‌کنندگان مواد اولیه و تهدید رقابت درون صنعت می‌شود.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه هر کسب‌وکار باید برای تداوم حیات خود به این پنج تهدید توجه داشته باشد، ادامه داد: نخستین تهدید، تهدید تازه‌واردهاست. اگر دقت کرده باشید چند سال پیش تعداد فست فودها انگشت‌شمار بود اما اکنون در هر خیابان سه مغازه فست فود وجود دارد و این یعنی این صنعت ساختار ساده‌ای دارد و هر کس می‌تواند به آن وارد شود. درست برخلاف صنعت هواپیماسازی که سال‌های سال است در انحصار دو شرکت قرار دارد و به دلیل ساختار پیچیده‌اش، هیچ‌کس قادر به راه‌اندازی آن نیست.
وی افزود: متأسفانه صنعت مطبوعات در آینده‌ای نزدیک وضعیتی مشابه وضعیت فست فودها پیدا خواهد کرد چراکه پلتفرم‌های جدید و نسل چهارم و پنجم وب‌ها، به همه امکان تولید خبر به سبک روزنامه‌ها را می‌دهد و از سوی دیگر با گسترش پدیده شهروند خبرنگاری، راه ورود به این صنعت بسیار هموار شده است. با گسترش این رقبا، تبلیغاتی که عامل زنده ماندن یک رسانه کاغذی است از او گرفته می‌شود و به‌این‌ترتیب زمینه تعطیلی آن فراهم خواهد شد.
این دانش‌آموخته مدیریت رسانه خاطر نشان کرد: نیویورک‌تایمز نیز زمانی با این مشکل روبرو شد اما برای کم کردن تهدید تازه‌واردها سه اقدام انجام داد؛ در نخستین گام به سبک تازه‌واردها عمل کرد. به این معنی که یک ساختار سلسله مراتبی، متشکل از اپلیکیشن، وب‌سایت و شبکه اجتماعی خلق کرد تا مخاطبانش را مجاب کند که در این فضای جدید به سمت خودش برگردند و البته نشر نسخه چاپی خود را نیز برای طیف خاصی از طرفداران ادامه داد.
ابراهیم‌زاده تصریح کرد: اگر تازه‌واردها می‌خواستند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیویورک‌تایمز را حذف کنند، نیویورک‌تایمز با استفاده از همین شبکه توانست مخاطبان بیشتری را جذب و برای خود فرصت‌های تبلیغاتی جدیدی به وجود بیاورد.
این مدرس دانشگاه، دومین گام نیویورک‌تایمز را راه‌اندازی اتاق فکری با حضور روزنامه‌نگاران باسابقه، متخصصان تبلیغات و روانشناسان دانست و گفت: به‌واسطه اطلاعاتی که از تحلیل مخاطبان شبکه‌های اجتماعی این رسانه حاصل می‌شد متخصصان به این نتیجه رسیدند که باید سبک‌های خبری را گذشته را کنار بگذارند و متناسب با نیاز مخاطب جدید پیش بروند.
وی خاطر نشان کرد: در روانشناسی، شخصیت انسان‌ها به پنج دسته برونگرا و درون‌گرا، روان رنجور، دلپذیر، کنجکاو و وظیفه‌شناس تقسیم می‌شود و اتاق فکر نیویورک‌تایمز با تکیه بر همین دسته‌بندی، اخبار خود را در بین مخاطبان منتشر می‌کند.
ابراهیم‌زاده ادامه داد: این رسانه، با شناسایی مخاطبان برونگرای خود، از آن‌ها برای نشر تبلیغاتش در سایر ایالت‌ها استفاده می‌کند. از مخاطبان روان رنجورش که تصمیمات سریع و غیرمنطقی می‌گیرند، برای پخش خبرهایی که تکانه دارد بهره می‌گیرد. به شخصیت‌های دلپذیر که مورد وثوق عامه هستند امکانات رایگانی می‌دهد تا جذب این رسانه شوند چون می‌داند با جذب این شخصیت‌ها راحت‌تر می‌تواند بر روی دیگران تأثیر بگذارد و اعتماد آن‌ها را جلب کند. نیویورک‌تایمز هیچ‌گاه خبرهایی که احتمال شایعه بودن آن‌ها زیاد است، برای گروه مخاطبان کنجکاوش نمی‌فرستد، چون می‌داند آن‌ها اهل تحقیق‌اند و برای تبلیغ گرفتن از مخاطبان وظیفه‌شناس استفاده می‌کند چون این افراد حس مسئولیت به روزنامه پیداکرده و به آن کمک می‌کنند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان، راهکارهای نیویورک‌تایمز برای مقابله با تهدید قدرت چانه‌زنی مصرف‌کننده را چنین شرح داد: تغییر سیاست قیمت‌گذاری، روشی بود که این رسانه در پیش گرفت. به این شکل که از مخاطبان خواست وارد اپ این رسانه شوند و بعد حین ثبت‌نام از آن‌ها پرسید که دوست دارید درباره چه موضوعی مطلب بخوانید؟ سپس، برای هر موضوع، قیمتی تعیین کرد و به این شکل فرد مجبور نبود هزینه خرید مطالب کل روزنامه را پرداخت کند اما بسیار رندانه، قیمت موضوعات را به شکلی تنظیم کرد که خرید کل روزنامه برای فرد به‌صرفه‌تر باشد و به‌این‌ترتیب، مخاطب ترغیب به خرید کل آن شود.
وی افزود: از سوی دیگر، با نشر کوتاه یک خبر و پس از چند روز با پیگیری ویژه آن موضوع توسط افراد درگیر با آن، از فعالان شبکه‌های اجتماعی که فرصت چنین کنکاشی را ندارند، در ازای ارائه مشروح این مطلب، هزینه بالایی درخواست کرد.
ابراهیم‌زاده، یادآور شد: بخش‌بندی مشتریان، موجب شد که نیویورک‌تایمز بداند کدام مخاطب مدیرعامل است، کدام چهره سیاسی، ورزشی و ... و با این اطلاعات بتواند با افراد وارد مذاکره شود و برای درج تبلیغ از آن‌ها پول دریافت کند. این رسانه حتی این شیوه را برای درج تبلیغ مخاطب معمولی در شبکه اجتماعی خود نیز پیاده کرد و با این کار توانست ضمن وابسته کردن مشتریان به خود، از قدرت چانه‌زنی آن‌ها بکاهد.
این دانش‌آموخته مدیریت رسانه با اشاره به روش غلبه بر تهدید کالا و خدمات اظهار کرد: وقتی چای گران می‌شود، همه به فکر استفاده از یک محصول جایگزین می‌افتند و به‌راحتی نیز آن را پیدا می‌کنند. برای مطبوعات نیز کالای جایگزین به‌وفور یافت می‌شود و شاهد آن، میزان وقتی است که افراد در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. با توجه به این نکته که کم بودن تنوع تفریحی موجب روی آوردن افراد به تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی می‌شود، نیویورک‌تایمز با کمپانی‌های تفریحی وارد مذاکره شده و باشگاهی برای مخاطبان خود ایجاد کرده است، که تحت شرایطی به آن‌ها امکان تماشای رایگان فیلم‌هایی که هنوز روی پرده سینماست و یا رفتن به والت دیزنی را می‌دهد.
وی تهدید چانه‌زنی عرضه‌کننده مواد اولیه را چهارمین تهدید مطبوعات دانست و گفت: حتی نیویورک‌تایمز نیز زمان انتخابات باید کاغذ خود را چند برابر می‌خرید اما اکنون با گسترش انواع پلتفرم‌های خود دیگر نیاز چندانی به مواد اولیه‌ای مثل کاغذ ندارد. البته احتمال بروز مشکل با برنامه‌نویس‌ها به‌عنوان تأمین‌کنندگان مواد اولیه در فضای جدید نیز وجود دارد که باید برای آن از ابتدا تمهیدات ویژه‌ای اندیشید.
ابراهیم‌زاده، با تأکید بر اینکه راه عبور از تهدید رقبای درون صنعتی، تهاتر یا همان اتحاد استراتژیک است، خاطر نشان کرد: نیویورک‌تایمز با هالیوود، فاکس نیوز و سایر رسانه‌ها وارد مذاکره شد و در قبال اعطای امتیازاتی از آن‌ها امتیازاتی را دریافت کرد. متأسفانه در فرهنگ ما انعطاف کافی برای همکاری رقبا وجود ندارد اما باید به این توجه کرد که رقابت صرف نیز برخی اوقات ابلهانه می‌شود. برای مثال زمانی دو شرکت روغن نباتی در گردونه این رقابت برای اهدای جایزه به مشتریان افتادند و درحالی‌که قیمت تمام‌شده روغنشان 2 ریال بود، سکه طلا در روغن انداختند تا مشتریان بیشتری نسبت به رقیب خود جذب کنند و به‌این‌ترتیب متضرر شدند.
وی افزود: گاهی رسانه‌ها نیز در گردونه این رقابت می‌افتند و بدون توجه به میزان کارایی شیوه تبلیغاتی حریف، اگر رسانه مقابل یک بنر تبلیغاتی بزند، دو بنر می‌زنند! باید اتاق فکری متشکل از روانشناسان، کارشناسان تبلیغات و اقتصاد رسانه و... در رسانه‌ها وجود داشته باشد تا میزان کارایی این شیوه‌ها بررسی و سپس بر اساس آن روش مناسب رقابت انتخاب شود.
این مدرس دانشگاه با تأکید بر ضرورت اهمیت مطالعه روش برخورد رسانه‌های موفق دنیا با تهدیدات پیش رو گفت: دنیای کسب‌وکار مطبوعات و مجلات در ایران و جهان، به‌شدت در حال تغییر است و اگر رسانه‌ای برای زنده ماندن، فقط به جذب تبلیغات دل‌خوش باشد، در آینده‌ای نزدیک به مشکل جدی برمی‌خورد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/195013/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

صخره‌نوردیِ بی‌نظیر کَل و بزهای کوهی در طالقان

ویدیویی بامزه و پربازدید از متهم اصلی کرونا

محصولاتی که ما مصرف می کنیم تو طبیعت به چه شکل بودند؟

چگونه عمر طولانی تری داشته باشیم؟/ ویدئو

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

فحش کم آورد!

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

تشکیل دوباره کمیته انضباطی برای حواشی لیگ برتر بسکتبال

گزارش هیات فوتبال تهران درمورد مرگ یک بازیکن در وسط زمین

اکبرپور: آسیب بزرگی به فوتبال خوزستان وارد شده

برنامه ویژه ستاره بایرن برای بازی برابر رئال

تصمیم ژاوی رختکن بارسلونا را لرزاند

واکنش رنگرز به رقابت حساس گرایی و اسماعیلی

سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

دگر ما را چه مینامند، اگر حیدر بشر باشد؟!

حملات بی‌امان بیش از 20 خدنگ به مار پیتون

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

همه گلهای لیونل مسی در ادوار مختلف کوپا آمریکا

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

«محمد صادقی» بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

نابغه‌ای با چشم‌های حراف |عکس

7 فیلم‌ که مثل «بیبدن» بر اساس پرونده‌ای واقعی ساخته شده‌اند