پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

تست تشخيص افسردگي دکتر ديويد برنز انديشه

تست تشخيص افسردگي دکتر ديويد برنز

  بزرگنمايي:

خيلي‌ها در طول عمرشان دچار افسردگي مي‌شوند. اما بسياري به اشتباه تصور مي‌کنند که افسرده‌اند. برخي هم افسرده‌اند بي‌آنکه خودشان اطلاعي داشته باشند. با شرکت در تست دکتر ديويد برنز مطمئن شويد که افسرده ايد يا نه. آخرين باري را که از ته دل خنديد يا با تمام وجود احساس شادي و سرخوشي کرديد، به‌خاطر مي‌آوريد؟ تصور مي‌کنيد افسرده‌ايد و آدم شاد و سرزنده سابق نيستيد؟ براي اينکه بدانيد احساس ناخوشايند غم که شما را محاصره کرده به‌زودي از زندگي‌تان بيرون مي‌رود يا به افسردگي ماندگاري تبديل شده که جز متخصصان کسي از عهده درمانش برنمي‌آيد، به سوالاتي که در ادامه آورده‌ايم، پاسخ دهيد. دکتر ديويد برنز، روانشناس، استاد دانشکده پزشکي هاروارد و نويسنده کتاب «از حال بد به حال خوب» و «وقتي اضطراب حمله مي‌کند» تستي را طراحي کرده که ميزان غمگين يا افسرده بودن شما را مي‌سنجد. 1- احساس غم و اندوه مي‌کنيد؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 2- آيـنده را تـاريک مي‌بينيد؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 3- احساس مي‌کنيد بي‌ارزش هستيد؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 4- خود را در مقايسه با ديگران حقير احساس مي‌کنيد؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 5- آيا مدام از خودتان انتقاد مي‌کنيد يا خودتان را سرزنش مي‌کنيد؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 6- آيا در تصميم‌گيري با دشواري روبه رو هستيد؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 7- اغلب احساس خشم و رنجش داريد؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 8- آيا علاقه خود را به شغل، سرگرمي، خانواده يا دوستان‌تان از دست داده‌ايد؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 9- آيا بي‌انگيزه هستيد و انجام کارها براي‌تان دشوار شده است؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 10- آيا خود را پير و غيرجذاب مي‌دانيد؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 11- آيا اشتهاي‌تان را ازدست داده‌ايد يا برعکس بيش از اندازه پرخوري مي‌کنيد؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 12- خوابيدن براي‌تان دشوار شده يا مدام احساس خستگي مي‌کنيد و بيش از اندازه مي‌خوابيد؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 13- آيا ميل جنسي‌تان را ازدست داده‌ايد؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 14- آيا بيش از اندازه نگران سلامت خود هستيد؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي 15- آيا فکر مي‌کنيد اگر بميريد، بهتر است؟ 0-ابدا 1-کمي 2-تاحدودي 3-خيلي نشانه هاي افسردگي برخي افسرده‌اند بي‌آنکه اطلاعي داشته باشند چه نمره‌اي گرفتيد؟ امتيازها را براساس ارقامي که کنار هر گزينه نوشته شده با هم جمع کنيد و مجموع نمرات‌تان را به کمک راهنماي زير تحليل کنيد. 0 تا 4 اگر مجموع نمرات‌تان بين صفر تا چهار است، نشان زيادي از افسردگي در شما نيست. روانشناسان در چنين وضعيتي تشخيص مي‌دهند که اندکي غمگين هستيد و معتقدند بدون نياز به درمان‌هاي طولاني‌مدت مي‌توانيد شادي را دوباره به زندگي‌تان برگردانيد. احتمالا يک اتفاق خاص دليل اصلي غمگين بودن‌تان شده و با برطرف شدن آن، دوباره زندگي شادتان را شروع خواهيد کرد، اما اگر اتفاق خاصي هم نيفتاده باشد، با يک اراده جدي مي‌توانيد غم‌ها را دست به‌سر کنيد. 5 تا 10 اگر امتيازتان بين 5 تا 10 است، باز هم جاي زيادي براي نگراني وجود ندارد. وضعيت‌تان طبيعي است و فقط کمي ناراضي هستيد. غم به زندگي‌تان آمده اما هنوز نتوانسته شما را کاملا محاصره‌ کند. شايد بهتر باشد به کمک کتاب‌هاي روانشناسي، کمي ورزش و تلاش‌هاي شخصي، براي بازيابي توان‌تان تلاش کنيد. با چنين نمره‌اي نمي‌توان شما را بيمار دانست و بايد بگوييم که تنها غمگين‌تر از قبل شده‌ايد و انرژي رواني‌تان پايين‌تر از قبل آمده است. 11 تا 20 اگر نمره شما در اين تست بين 11 تا20 است، کارتان از غمگين بودن گذشته. شما به افسردگي خفيفي دچار شده‌ايد و اگر حواس‌تان به خودتان نباشد، خيلي زود افسردگي در زندگي‌تان ريشه مي‌دواند. از نظر روانشناسان وضعيت شما چندان وخيم نيست اما بايد براي ازبين بردن اين افسردگي ملايم تلاش کنيد و اجازه گسترش آن را ندهيد. انگيزه و تلاش خود شما در اين شرايط از هر چيزي تاثيرگذارتر است اما بد نيست که گاهي با يک مشاور يا روانشناس درمورد مشکلات‌تان صحبت کنيد. 21 تا 30 کسب نمره 21 تا 30 در اين تست به شما مي‌گويد که سطح متوسطي از افسردگي گريبان‌تان را گرفته است. درست است که باز هم تلاش‌هاي شما بيشتر از هر چيزي مي‌تواند در تغيير وضعيت‌تان موثر باشد، اما بد نيست در کنار اين تلاش‌ها از يک روانشناس هم کمک بگيريد. اگر در چنين شرايطي به متخصص مراجعه کنيد دوره درمان‌تان زياد طولاني نخواهد بود و خيلي زود به زندگي عادي برخواهيد گشت. پس زود بجنبيد و حتي يک روز ديگر را هم به جنگ تن به تن با افسردگي نگذرانيد. 31 تا 45 اگر در اين تست نمره 31 تا 45 را گرفته‌ايد، حال‌تان حسابي خراب است. شما به افسردگي شديد دچار شده‌ايد و احتمالا در کنار کمک‌هاي روانشناسان، به دارودرماني و مراجعه به روانپزشک هم نياز داريد. دير جنبيدن مي‌تواند افسردگي شما را مزمن و تلاش‌هاي متخصصان براي بهبود را بي‌اثر کند. پس به توانايي خودتان براي بيرون آمدن از اين حال اکتفا نکنيد. اين نمره مي‌گويد که افسردگي تمام توانش را براي فلج کردن زندگي شما به کار بسته است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نقد فیلم Don't Worry, He Won't Get Far on Foot

از انرژی پاک تا حمل ونقل پاک؛ نیازهای آینده چیست؟

نحوه شهادت امام حسن مجتبی (ع) به روایت تاریخ

غزل شماره 85 حافظ: شربتی از لب لعلش نچشیدیم و برفت

غزل شماره 86 حافظ: ساقی بیا که یار ز رخ پرده برگرفت

غزل شماره 87 حافظ: حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت

غزل شماره 88 حافظ: شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت

غزل شماره 89 حافظ: یا رب سببی ساز که یارم به سلامت

غزل شماره 90 حافظ: ای هدهد صبا به سبا می‌فرستمت

غزل شماره 91 حافظ: ای غایب از نظر به خدا می‌سپارمت

غزل شماره 92 حافظ: میر من خوش می‌روی کاندر سر و پا میرمت

غزل شماره 93 حافظ: چه لطف بود که ناگاه رشحه قلمت

غزل شماره 94 حافظ: زان یار دلنوازم شکریست با شکایت

غزل شماره 95 حافظ: مدامم مست می‌دارد نسیم جعد گیسویت

غزل شماره 96 حافظ: درد ما را نیست درمان الغیاث

غزل شماره 97 حافظ: تویی که بر سر خوبان کشوری چون تاج

غزل شماره 98 حافظ: اگر به مذهب تو خون عاشق است مباح

غزل شماره 99 حافظ: دل من در هوای روی فرخ

غزل شماره 100 حافظ: دی پیر می فروش که ذکرش به خیر باد

غزل شماره 101 حافظ: شراب و عیش نهان چیست کار بی‌بنیاد

غزل شماره 102 حافظ: دوش آگهی ز یار سفرکرده داد باد

غزل شماره 103 حافظ: روز وصل دوستداران یاد باد

غزل شماره 104 حافظ: جمالت آفتاب هر نظر باد

غزل شماره 105 حافظ: صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد

غزل شماره 106 حافظ: تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد

غزل شماره 107 حافظ: حسن تو همیشه در فزون باد

غزل شماره 108 حافظ: خسروا گوی فلک در خم چوگان تو باد

اختلال وسواس فکری؛ انواع، علل و علائم

نکاتی در مورد شبکه سازی موثر

بلاک چین؛ سه مشکل اساسی

بزرگ‌ ترین رسوایی‌ ها در تاریخ صنعت خودروسازی

محتمل‌ترین راه‌های پایان یافتن دنیا از نگاه دانشمندان

کنترل استرس در کارآفرینان

شما به اندازه کافي خوبيد و لايق بهترين ها هستيد

درباره اسيد پاشي چه کسي مسئول است

تست عشق و عاشقي

آيا نوشيدني هاي رژيمي واقعاً به کم شدن وزن کمک مي کنند؟

شاد نبودن و شاد نزيستن ايرانيان

هشدارهايي درباره انتخاب رشته دانشگاه

شخصيت شناسي از روي اهداي گل

تنهايي را فيتيله پيچ کنيد

شوخ طبعي؛ بالغانه ترين و سالم ترين ساز و کار دفاعي

اگر فاصله افتاده.....

فوايد شگفت انگيز چند دقيقه مطالعه در روز

موفقيت يعني...

عشق بي حد و مرز زوج ايراني سوژه شد

همه چيز ممکنه، فقط کافيه بهايش را بپردازيد

شکلات باعث جوش زدن مي‌شود؟

شخصيت شناسي برون گراي خجالتي کيست؟

دستورالعمل نوشيدني هاي تابستاني که بمب انرژي هستند