آریا جوان

آخرين مطالب

روش انتقال جنسي ايدز در حال افزايش/ افزايش8 برابري مراجعه به مراکز مشاوره بيماري هاي رفتاري خواندنی

  بزرگنمايي:

سيد حسن هاشمي وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشکي  امروز در دومين اجلاس منطقه اي مبارزه با ايدز، سل و مالاريا که با حضور نوربرت هايزر، رئيس هيئت مديره صندوق جهاني در وزارت بهداشت برگزار شد، از افزايش خدمات به افراد مبتلا به اين بيماريها در کشور در يک سال گذشته خبر داد و اظهار داشت:
وي گفت:در اين مدت 160پزشک براي ارائه خدمات سرپايي به افراد در معرض ابتلا به HIV زير نظر مرکز تحقيقات ايدز کشور فعال شده اند.
وزير بهداشت ادامه داد:در يک سال گذشته 13 قطب آزمايشگاهي با بهترين تجهيزات براي تشخيص، مراقبت و ويروس يابي HIV در کشور راه اندازي شده است، همچنين برنامه کاهش آسيب و مراقبت از بيماريهاي آميزشي بازنگري شده و تمام مراجعان به مراکز بيماريهاي رفتاري از نطر HIV آزمايش مي شوند.
وزير بهداشت ادامه داد:با توجه به شواهد علمي چهارمين برنامه کشوري کنترل ايدز تدوين و اجرايي شده است و چشم انداز آن تشحيص سريع و به موقع 90 درصد افراد مبتلا، درمان 90 درصد مبتلايان و اثربخشي 90 درصدي اين برنامه تا سال 2030 ميلادي است که از اسفند 1394 اجراي آن شروع شده است.
هاشمي گفت: اين برنامه در شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي که به تصويب و تاييد رئيس جمهوري رسيده است با توجه به تحقيقات انجام شده در کشور، رويکردهاي تجربي و با در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگي کشور اجرا مي شود.
هاشمي گفت: جمهوري اسلامي ايران موفق شده است، برنامه کنترل ايدز را در زندانها و در کل جامعه با کاهش موارد اعتياد تزريقي اجرا کند؛ اما راههاي انتقال اين بيماري تغيير کرده و روش انتقال جنسي در حال افزايش است، بنابراين برنامه هاي اجرايي نيز به اين سمت تغيير کرده و در حال تکامل است.
وي ادامه داد: در مورد بيماري مالاريا نيز با مشارکت صندوق جهاني اين بيماري در کشور مهار شده است و تعداد مبتلايان اين بيماري طي سال هاي گذشته از هشت هزار نفر در سال به 54 نفر در سال گذشته کاهش يافته و اين يک موفقيت بزرگ در مسير کنترل و ريشه کني اين بيماري در ايران است که در آستانه آن هستيم.
وزير بهداشت گفت: بيماري سل نيز در کشور به ميزان قابل توجهي کاهش يافته است و مداخلات درماني براي کنترل اين بيماري موفقيت آميز بوده است البته همزمان شاهد ورود تعدادي از بيماران مبتلا به سل مفاوم به درمان از برحي کشورهاي همسايه هستيم که اميدواريم با حمايت صندوق جهاني و اجراي يک برنامه منطقه اي بتوانيم اين مسئله را نيز کنترل کنيم.
وي ادامه داد: هم اکنون 11 قطب کشوري براي اجراي برنامه مبازه با سل مقاوم به درمان در کشور فعال شده است و برنامه ريشه کني مالاريا نيز با تمام قدرت در کشور در حال اجراست و جمهوري اسلامي ايران به تعهد خود مبني بر پيشگيري و کنترل اين بيماريها پايبند است.
هاشمي افزود: براي مبارزه با ايدز حدود 95 درصد هزينه از منابع داخلي تامين مي شود و سازماندهي قدرتمندي براي تشخيص به موقع و درمان افراد مبتلا به اين ويروس در ساختار نظام سلامت ايران وجود دارد و تشکيل معاونت اجتماعي وزارت بهداشت و همکاري هاي دانشگاههاي علوم پزشکي در استانها را در اين مبارزه بزرگ شاهد هستيم و در آينده اين تلاش ها هم از نظر کمي و هم کيفي توسعه پيدا مي کند.
وي تاکيدکرد: برنامه چهارم راهبردي کنترل ايدز در کشور با دستور رئيس جمهوري به دستگاههاي مختلف ابلاغ شده است و البته بايد از همکاري سازمانهاي بين المللي از جمله صندوق جهاني براي کمک به کنترل ايدز؛ سل و مالاريا در ايران قدرداني کنيم و اميدواريم حضور رئيس اين صندوق در ايران آغاز ورود به مرحله جديدي براي همکاري، تبادل تجربه و دانش در سطح بين المللي باشد.
وزير بهداشت ادامه داد: در اين مسير حتما نيازمند همکاري بيشتر بخش خصوصي و سازمان هاي غير دولتي هستيم و همکاري هاي دولت و بخش غير دولتي در اين زمينه بايد گسترش پيدا کند.
هاشمي همچنين درباره همکاري هاي بين المللي گفت: ايران هم اکنون 96 درصد داروهاي مورد نياز مردم را در داخل توليد مي کند و اميدواريم همکاري با سازمانهاي بين المللي زمينه ساز صادرات بيشتر داروهاي ايران به کشورهاي منطقه باشد.
وزير بهداشت افزود: اجراي طرح تحول سلامت نيز با قدرت در کشور ادامه دارد و خدمات بهداشتي و پيشگيرانه و نيز خدمات درماني به سمت اقشار نيازمند سوق داده است و هدف نهايي از اجراي اين برنامه سامان بخشيدن به خدمات سلامت در کشور و کاهش همه گيري بيماري هاست.
وي گفت: پشتوانه اين طرح 30 سال خدمات نظام شبکه بهداشتي کشور است و معتقديم تا زماني که برنامه کنترل ايدز نيز در نظام شبکه ادغام نشده بود همه ذي نفعان از مزاياي برنامه هاي کشوري برخوردار نمي شدند، اقدامي که در اين دولت محقق شد.

مرگ انسانها در کشورهاي منطقه برنامه هاي بهداشتي را تحت الشعاع قرار داده است
هاشمي در ادامه با اشاره به مشکلات ناامني و چالش هاي منطقه اي افزود:اجراي اين برنامه هاي بهداشتي و درماني در حالي در منطقه مديترانه شرقي، خاورميانه و شمال آفريقا در حال اجراست که روزانه تعداد زيادي از افراد سالم در اين کشورها بر اثر درگيري هاي داخلي و مداخلات کشورهاي ديگر و بمباران جان خود را از دست مي دهند.
وي گفت: مشکلات و چالش هايي که مداخلات برخي کشورها در يمن به وجود آورده اند، اين کشور را به يک منطقه عملياتي تبديل کرده که جان انسانها به مخاطره افتاده است و سازمانهاي جهاني و صدوق جهاني بايد اقدامات موثرتري در اين منطقه انجام دهند. ما سازمانهاي جهاني را فرا مي خوانيم که براي توقف اين کشتارها اقدام کنند.
وزير بهداشت افزود: در مورد سه بيماري ايدز، سل و مالاريا نيز پيشنهاد مشخص ايران اين است که يک قطب منطقه اي براي آموزش، حمايت و ترويح پيشگيري و درمان اين بيماريها در منطقه ايجاد شود و از پشتوانه و تجارب و منابع مالي بين المللي نيز برخوردار باشد و سازمانهاي بين المللي نيز نيازهاي فني خدمات اين قطب منطقه اي را فراهم کنند. ايران نيز آمادگي خود را براي حمايت از اين خدمات و کمک سازماندهي آن اعلام مي کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/3587/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

فال روزانه شنبه یک اردیبهشت 1403

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند

خطای شناختی در اعتماد به اتفاق‌های تازه

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

تفال/ تاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو

فال حافظ شنبه یک اردیبهشت 1403

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند