پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

چگونه سحرخيز شدم؟ انديشه

چگونه سحرخيز شدم؟

  بزرگنمايي:

ساعت زنگ مي‌زند و شما خاموشش مي‌کنيد. بعد از مکث کوتاهي، برمي‌خيزيد و در تخت مي‌نشينيد. گوشي خود را برمي‌داريد و نورش اتاق تاريک را روشن مي‌کند. پيام‌ها، اخبار و وضعيت آب‌وهوا را مي‌خوانيد. با خود فکر مي‌کنيد: "هنوز نيمه‌خوابم. بقيه پيام‌ها را مي‌خوانم تا هشيارشم”. پانزده دقيقه ديگر مي‌گذرد. خواب نيستيد، اما کاملاً هم بيدار نيستيد.

  پنج سال پيش تصميم گرفتم سحرخيز شوم 

ذاتاً سحرخيز نبودم. زماني که بايد براي کار يا جلسه‌اي صبح زود بيدار مي‌شدم، شبيه توصيفات بالا بودم. به‌زور از تخت بلند مي‌شدم. اما مجذوب پتانسيلِ صبح زود بودم. ساعات اوليه روز همانند يک هديه بود، چند ساعت که مي‌توانست برايم مفيد باشد و براي روز آماده شوم.

 من يک فرد شب‌زنده‌دار بودم و مي‌دانستم براي تغيير اين روند نياز به يک برنامه دارم. براي همين تحقيقات و تجربيانت ديگران را مطالعه کردم و چند تا آزمايش ساده روي خودم انجام دادم. برنامه را از بيدار ماندن تا ديروقت به زود خوابيدن و زود بيدار شدم تغيير دادم و در ساعات آرام ِاول صبح، کلي کار مفيد انجام مي‌دهم. تجربياتم براي افرادي که مي‌خواهند سحرخيز شوند:

 قهوه، نور و کاري براي انجام دادن 

اين‌ها ابزارهاي من براي يک صبح موفق است. قهوه به‌طور فريب آميزي مهم است. بدون شک کافئين خيلي خوب است، اما درست کردن قهوه حدود پانزده دقيقه طول مي‌کشد. اين کار مرا مشغول نگه مي‌دارد تا دوباره به باتلاق بي‌ثمري برنگردم. در عوض، در آشپزخانه مي‌مانم، کم‌کم بيدار مي‌شوم و به‌روزي که پيش رو دارم فکر مي‌کند.

 اهميت نور در بيدار شدن را دست‌کم نگيريد. ما به‌گونه‌اي تنظيم‌شده‌ايم که در تاريکي بخوابيم و در روشنايي بيدار شديم. نمي‌توانيد براي بيدار شدن منتظر طلوع خورشيد بمانيد. بنابراين به نور مصنوعي نياز داريد. زماني که بيدار مي‌شوم تمام چراغ‌هاي آپارتمانم را روشن مي‌کنم. سعي مي‌کنم هميشه طلوع آفتاب را تماشا کنم. حتي اگر يک يا دو ساعت بعد از بيدار شدن باشد.

 براي بيدار ماندن به يک فعاليت نياز داريد. ورزش کردن يک فعاليت عالي براي اول صبح است. همچنين ظرف شستن، اتو کردن لباس‌ها يا مرتب کردن آپارتمان کمک مي‌کند بيدار شوم و قبل از شروع روز احساس مفيد بودن کنم. اما حتي باوجوداين چيزها، بازهم بيدار شدن دشوار است و بايد برنامه‌ي عصر و شب خود را نيز تغيير دهيد.

 شب‌هاي قبل 

ببينيد که به چند ساعت خواب در روز نياز داريد. من بعد از هفت يا هشت ساعت خواب احساس خوبي دارد (گاهي اوقات 9 ساعت، به‌خصوص در زمستان). اکثر روزها ساعت 5:45 از خواب بيدار مي‌شوم؛ پس ساعت 9:45 مي‌خوابم.

 به تأثيرات غذا و نوشيدني در خواب توجه کنيد. شواهد زيادي وجود دارد که الکل کيفيت خواب را بهتر نمي‌کند. شکلات تلخ نيز حاوي کافئين است و خواب را مختل مي‌کند. همچنين ياد گرفته‌ام که چگونه محيطم را آرام کنم تا سيگنال "خواب” به بدنم فرستاده شود. با کم کردن نور شروع مي‌کنم. هر شب ساعت 7 پرده‌ها را مي‌کشم.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وحشتناک ترین بازارهای جهانی

نقد فیلم Don't Worry, He Won't Get Far on Foot

از انرژی پاک تا حمل ونقل پاک؛ نیازهای آینده چیست؟

نحوه شهادت امام حسن مجتبی (ع) به روایت تاریخ

غزل شماره 85 حافظ: شربتی از لب لعلش نچشیدیم و برفت

غزل شماره 86 حافظ: ساقی بیا که یار ز رخ پرده برگرفت

غزل شماره 87 حافظ: حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت

غزل شماره 88 حافظ: شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت

غزل شماره 89 حافظ: یا رب سببی ساز که یارم به سلامت

غزل شماره 90 حافظ: ای هدهد صبا به سبا می‌فرستمت

غزل شماره 91 حافظ: ای غایب از نظر به خدا می‌سپارمت

غزل شماره 92 حافظ: میر من خوش می‌روی کاندر سر و پا میرمت

غزل شماره 93 حافظ: چه لطف بود که ناگاه رشحه قلمت

غزل شماره 94 حافظ: زان یار دلنوازم شکریست با شکایت

غزل شماره 95 حافظ: مدامم مست می‌دارد نسیم جعد گیسویت

غزل شماره 96 حافظ: درد ما را نیست درمان الغیاث

غزل شماره 97 حافظ: تویی که بر سر خوبان کشوری چون تاج

غزل شماره 98 حافظ: اگر به مذهب تو خون عاشق است مباح

غزل شماره 99 حافظ: دل من در هوای روی فرخ

غزل شماره 100 حافظ: دی پیر می فروش که ذکرش به خیر باد

غزل شماره 101 حافظ: شراب و عیش نهان چیست کار بی‌بنیاد

غزل شماره 102 حافظ: دوش آگهی ز یار سفرکرده داد باد

غزل شماره 103 حافظ: روز وصل دوستداران یاد باد

غزل شماره 104 حافظ: جمالت آفتاب هر نظر باد

غزل شماره 105 حافظ: صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد

غزل شماره 106 حافظ: تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد

غزل شماره 107 حافظ: حسن تو همیشه در فزون باد

غزل شماره 108 حافظ: خسروا گوی فلک در خم چوگان تو باد

اختلال وسواس فکری؛ انواع، علل و علائم

نکاتی در مورد شبکه سازی موثر

بلاک چین؛ سه مشکل اساسی

بزرگ‌ ترین رسوایی‌ ها در تاریخ صنعت خودروسازی

محتمل‌ترین راه‌های پایان یافتن دنیا از نگاه دانشمندان

کنترل استرس در کارآفرینان

شما به اندازه کافي خوبيد و لايق بهترين ها هستيد

درباره اسيد پاشي چه کسي مسئول است

تست عشق و عاشقي

آيا نوشيدني هاي رژيمي واقعاً به کم شدن وزن کمک مي کنند؟

شاد نبودن و شاد نزيستن ايرانيان

هشدارهايي درباره انتخاب رشته دانشگاه

شخصيت شناسي از روي اهداي گل

تنهايي را فيتيله پيچ کنيد

شوخ طبعي؛ بالغانه ترين و سالم ترين ساز و کار دفاعي

اگر فاصله افتاده.....

فوايد شگفت انگيز چند دقيقه مطالعه در روز

موفقيت يعني...

عشق بي حد و مرز زوج ايراني سوژه شد

همه چيز ممکنه، فقط کافيه بهايش را بپردازيد

شکلات باعث جوش زدن مي‌شود؟

شخصيت شناسي برون گراي خجالتي کيست؟