آریا جوان

آخرين مطالب

وقتي دست و پايتان سرد مي شود خواندنی

  بزرگنمايي:

اگر هميشه دست هايتان را براي گرم شدن بهم مي ماليد و يا نوک انگشتان پايتان از ديگر نقاط بدنتان سردتر است نگران نباشيد. دليل اينکه دست ها و پاهايمان در زمستان سرد مي شود اين است که بدنمان گرم نگه داشتن ارگان هاي حياتي مانند قلب و ريه ها را در اولويت قرار مي دهد که موجب کاهش جريان خون به ديگر اندام ها مانند دست و پا مي شود.

 چرا دست ها و پاها؟ چون اين نقاط بدن، جاهايي است که در برابر هواي سرد، بيشتر گرما از دست مي دهد. اين قسمت هاي بدن در کنار گوش، نسبت به ديگر جاهاي بدن گيرنده هاي تنظيم حرارت بيشتري دارند و بدان معناست که خون را از دست ها و پاها منحرف کرده و به سمت هسته بدن مي فرستند.

 غذاهاي مناسب براي سلامت قلب ميل کنيد

يکي از راه هاي گرم کردن اين اندام ها تقويت جريان خون و خوردن غذاهاي مناسب براي سلامت قلب است. سعي کنيد غذاهاي سالمي مانند ماهي هاي چرب، آجيل ها، روغن زيتون، ميوه و سبزيجات را وارد برنامه غذايي تان کنيد. اين غذاها براي گردش خون بدن مانند معجزه عمل مي کنند. غذاهاي مناسب براي قلب و تقويت کننده جريان خوني عبارتند از سالمون، توت ها، گردو، ماست کم چرب، موز، شکلات تلخ، غلات و روغن زيتون.

 با جوراب بخوابيد

وقتي مي خواهيد براي خواب به رخت خوابتان برويد، جوراب بپوشيد چون مي تواند مانند پتو نوک انگشتان پا را گرم کند. حتي سالم ترين فرد نيز در روزهاي سرد زمستان ممکن است به کمک احتياج پيدا کند و جوراب مي تواند اين کار را انجام دهد. توصيه مي شود از جوراب يا پاپوش هايي استفاده کنيد که جنس پشمي داشته باشند.

 دستکش درستي استفاده کنيد

به جاي دستکش هاي معمولي که براي هر کاري مجبور مي شويد درشان بياوريد از دستکش هاي مناسب و مخصوص استفاده کنيد که هم گرم نگهتان دارند هم مانعتان نشوند. دستکش هاي پشمي مي توانند با حجمي کم به خوبي دست ها را گرم نگه دارند. اگر مي خواهيد بدون در آوردن دستکش از گوشي لمسي خود استفاده کنيد مي توانيد از دستکش هاي مخصوصي استفاده کنيد که با آنها مي توان گوشي لمسي را نيز مورد استفاده قرار داد.

 از ابزار گرمايشي استفاده کنيد

وقتي درون خانه يا ديگر ساختمان ها هستيد مي توانيد با پناه بردن به بخاري و شوفاژ و ديگر وسايل گرمايشي دستان خود را گرم نگه داريد. اما وقتي خارج از خانه هستيد هم ابزارهاي گرمايشي مي توانند به خوبي گرم نگهتان دارند. کمي نامتعارف است اما اگر واقعا با سرما مشکل داريد مي توانيد از دستکش هاي حرارتي و يا از بخاري هاي شارژي کوچک قابل حمل استفاده کنيد تا خود را گرم نگه داريد.

 از ادويه جات کمک بگيريد

به غذاهاي زمستاني خود کمي ادويه اضافه کنيد تا علاوه بر بهبود طعم آنها، همزمان خودتان را نيز گرم کنيد. برخي ادويه جات به خاطر قابليت گرم کنندگي شان شهرت دارند. فلفل سياه، دارچين، پودر فلفل قرمز، هل، زنجبيل، ريشه خردل و سير در ميان ادويه جات برتري هستند که مي توانند گرمتان کنند.

 

درمان سردي دست و پا , افزايش حرارت بدن

به غذاهاي زمستاني خود کمي ادويه اضافه کنيد تا باعث گرم شدن بدن شود

 نوشيدني هاي گرم بنوشيد

در طول روز نوشيدن مايعات گرمي مانند چاي هيچ ضرري ندارد چون مي توانند تاثير طولاني مدتي در حرارت بدن داشته باشند. نوشيدني هاي گرم مانند انواع چاي علاوه بر تقويت سوخت و ساز بدن، آنتي اکسيدان نيز دارند. برخي متخصصان همچنين براث يا عصاره استخوان را نيز توصيه مي کنند، نه فقط به خاطر خاصيت گرم کنندگي، بلکه به خاطر سرشار بودنش از منيزيم و کلاژن. هر دوي اينها براي عضلات و پوست مفيد هستند. نگه داشتن يک فنجان گرم به سادگي مي تواند انگشتانتان را حرارت دهد، مخصوصا اگر بيرون هم باشيد.

 ورزش

تا به حال شده در حالي که از سرما مي لرزيد وارد باشگاه شويد و در حالي که از گرما عرق مي ريزيد از آن خارج شويد؟ ورزش هرچه که باشد از چند حرکت ساده گرفته تا گرم کردن مي تواند به گردش خون کمک کند که در نتيجه باعث افزايش حرارت بدن مي شود. گفته مي شود تاب دادن دستها به گرم شدن آنها کمک مي کند. تاب دادن دست ها به صورت دايره اي مي تواند کاري کند جريان خون به سر انگشتان فرستاده شود و آنها را گرم کند.

 وقتي جدي تر مي شود

اگر اين نکات هم نتوانستند گرمتان کنند ممکن است از بيماري رينود رنج ببريد يعني تاثير بيش از حد سرما که حدود 20 درصد از خانم ها را تحت تاثير خود قرار مي دهد. در بيماري رينود، انگشتان دست ابتدا سفيد و بعدا ممکن است آبي شوند. ممکن است دست ها بي حس شوند، حتي اين احتمال وجود دارد که بيماري باعث ايجاد خراش و زخم روي انگشتان شود. در برخي موارد جهت درمان اين بيماري به فرد داروهاي گشاد کننده رگ هاي خوني داده مي شود. آسيب پذير بودن در برابر سرما مي تواند نشانه هاي مشکلات سلامتي جدي تري نيز باشد از جمله لوپوس، اسکلرودرمي، يا بيماري عروق محيطي. اگر متوجه علائمي مانند شکننده شدن موها، خستگي و تورم اندام که با سرد شدن دست و پا اتفاق مي افتاد شديد بايد هرچه سريع تر مورد معاينه پزشک قرار بگيريد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/3754/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر به دنیای ارباب حلقه ها با تریلر جدید Tales of the Shire: A Lord of the Rings

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام

چه کنم نیمار و مسی نیستم، ولی عاشق رونالدو هستم!‏

شادی بلینگام و واسکز در تهران تکرار شد!

خطرناک‌ترین ورژن خدابنده‌لو شاید در اراک!

ادامه آمار جادویی حسن‌زاده در تیم ملی

ورود سروش به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

این مردها آماده شروع یک رابطه عاطفی هستند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82