پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

با تغيير افکار، زندگي‌تان را بسازيد! انديشه

با تغيير افکار، زندگي‌تان را بسازيد!

  بزرگنمايي:

اگر واقعا مي خواهيد در زندگيتان تغييري ايجاد کنيد بايد ابتدا ذهن و افکارتان را تغيير دهيد و آن را از هر نوع تفکر آزاردهنده اي که شما را به عقب مي راند پاک کنيد. در اين مطلب به شما کمک مي کنيم بتوانيد ذهنتان را آزاد کرده و تغييرات دلخواهيتان را در زندگي ايجاد کنيد.

ده روش براي تغييـر فکر
1-خطاهاي شناختي را بررسي کنيد: افکار منفي خود را بنويسيد تا نوع خطاهاي شناختي خود را بيابيد با اين کار به راحتي بيشتري مي توانيد مثبت تر و واقع بينانه تر با موضوع برخورد کنيد .

2-نشانه ها را بررسي کنيد: به جاي آنکه فرض بر درست بودن افکار منفي خود بگذاريد ، نشانه هاي واقعي آنرا بررسي کنيد . براي مثال ، اگر احساس مي کنيد که هرگز کاري را درست انجام نمي دهيد مي توانيد بسياري از کارهايي را که با موفقيـت انجام داده ايد فهرست کنيد.

3-روش معيار دو گانه: به جاي آنکه خود را بي رحمانه تحقير و سرزنش کنيد با همان مهر و محبتي برخورد که با دوست خود ، اگر اين حادثه برايش اتفاق مي افتاد ، گفتگو مي کرديد .

4-روش تجربي: اعتبار انديشه منفي خود را آزمون کنيد . مثلاً اگر در حالت اضطراب ، نگران حمله قلبي هستيد ، مي توانيد کمي ورزش و نرمش کنيد . چند بار از پله هاي ساختمان بالا و پايين برويد . با اين اقدام از سالم بودن قلب خود مطمئن مي شويد .

5-انديشيدن در سايه هاي خاکستري: با آنکه اين روش به ظاهر کسل کننده است ، اما تأثير بسيار خوبي دارد . به جاي آنکه در جو / تفکر هيچ يا همه چيز / به مشکل خود بينديشيد ، يراي مشکل پيش آمده امتيازي از صفر تا صد در نظر بگيريد ، وقتي اوضاع آنطور که مايل هستيد بر وفق مراد نيست ، به جاي آنکه خود را شکست خوردهء تمام عيار بدانيد ، موضوع را به طور نسبي بررسي کنيد . ببينيد از اين موقعيت چه درسي مي آموزيد.

6-روش بررسي: از ديگران سئوال کنيد تا از واقع بينانه بودن افکار و تلقي هاي خود مطلع گرديد .مثلاً اگر معتقديد که اضطراب سخنراني در حضور ديگران غير طبيعي و مايهء خجالت است از دوستانتان بپرسيد آيا آنها هم در مواقع مشابه احساس اضطراب کرده اند ؟

7-تعريف واژه ها: وقتي به خود بر چسب حقير ، ناداني ، بازنده ، يا احمق مي زنيد از خود بپرسيد / احمق / ، / کودن / ، / نادان / چه معنايي دارند . وقتي به اين نتيجه رسيديد گه چيزي به عنوان / نادان / وجود خارجي ندارند ، وقتي فهميديد / بازنده / بي مفهوم است ، احساس بهتري پيدا مي کنيد .

تمرکز کنيد بر چيزي که در زمان حال در حال انجام است. به ياد داشته باشيد که تمام وجود در زمان حال است، بنابر اين زمان حال جايي است که قدرت شما در آن قرار دارد. و لذا اين جمله را دائما به خود بگوئيد "در حال باش."
تغيير افکار,روش براي تغييـر فکر, افکار منفي

8- روش علم معنايي: خيلي ساده از زباني استفاده کنيد که بار عاطفي کمتري داشته باشد . اين روش براي يرخورد با عبارتهاي / بايد دار / مفيد است . به جاي گفتن / نبايد اين اشتباه را مي کردم / بگوييد / اگر اين اشتباه را نمي کردم بهتر بود

9-نسبت دادن مجدد: به جاي آنکه بي دليل فرض را بر بدي خود بگذاريد و خويشتن را به خاطر مشکل پيش آمده سرزنش کنيد ، به جاي عوامل بسيار متعددي که اين مسئله را ايجاد کرده اند بينديشيد ، به جاي سرزنش خويش به حل مسئله بينديشيد .

10-تحليل سود و زيان: امتيازات و زيانهاي يک احساس ( مانند ، عصباني شدن از تأخير اتوبوس ) ، يه فکر منفي ( مانند ، هر قدر تلاش کنم بي فايده است ) يا يک انگاره رفتاري ( مانند ، پرخوري ، و خوابيدن در رختخواب در وقت افسردگي ) را فهرست کنيد . هم چنين مي توانيد از روش تحليل سود و زيان براي اصلاح باورهاي مخربي از نوع ( من هميشه بايد کامل و صد در صد بي عيب و نقص باشم ) استفاده کنيد .

اگر خواهان آن هستيد که کنترل زندگيتان را بدون دخالت احساسات و هيجانات کور، در اختيار داشته باشيد، به کار بردن 4 اصل زير، سرنوشت شما را در دستان خود شما قرار مي دهد:

اصل 1 :
آيا شما اکثر اوقات در وضعيت صلح هستيد يا در وضعيت ترس؟ اگر شما به صورت خود بخود در وضعيت صلح قرار نمي گيريد نشان دهنده اين است که عادت کرده ايد در وضعيت ترس قرار بگيريد.

فعاليت عملي: تمرين کنيد که در درون خودتان منطقه اي از صلح پيدا کنيد. هر روز را به مدت 30 دقيقه در حالت سکوت بسر ببريد . راحت باشيد، چشم هايتان را ببنديد و بصورت عميق نفس بکشيد و بر روي نفس هايتان تمرکز کنيد و به فکر هاي که وارد ذهنتان مي شود نگاه کنيد.

اصل 2 :
قدرت زندگي فقط در زمان حال است . پارسال رفته است. ماه گذشته، هفته گذشته، شب گذشته، 1 ثانيه گذشته همه رفته است. آنها ديگه وجود ندارند، مگر در حافظه ي شما. آنها همه بي معني هستند مگر اينکه شما به آنها معني ببخشيد.
همچنين، فردا، هفته آينده، ماه آينده، و غيره. هم موجود نيستند، مگر در تصور شما.

فعاليت عملي: در زمان حال باشيد، هميشه. تمرکز کنيد بر چيزي که در زمان حال در حال انجام است. به ياد داشته باشيد که تمام وجود در زمان حال است، بنابر اين زمان حال جايي است که قدرت شما در آن قرار دارد. و لذا اين جمله را دائما به خود بگوئيد "در حال باش."

اصل 3 :
افکار و احساسات شما خلق کننده نيروهاي شما هستند. افکار و احساسات شما ، واقعيت فيزيکي را ايجاد مي کند. اگر شما بدون تضاد و تناقض بر روي هر فکر و احساسي متمرکز شويد آن فکر و احساس به واقعيت تبديل مي شود.

فعاليت عملي: در هر لحظه، چيزي در حال خلق شدن است. تصميم بگيريد که چه چيزي را مي خواهيد داشته باشيد و يا تجربه کنيد و يا بيآفرينيد . احساس کنيد آن چيز وجود دارد و آن را تجربه کنيد. تجربه تان را به زمان حال منتقل کنيد.

اصل 4 :
مقاومت، مقاومت مي آفريند، اگر شما در برابر تجارب ناراحت کننده مقاومت کنيد، شما در حقيقت بر روي همان تجارب و احساسات تمرکز کرده ايد. با تمرکز کردن و فکر کردن به هر تجربه اي آن تجربه بيشتر و بيشتر ايجاد مي شود.

فعاليت عملي: آغوش تان را بر روي تجارب ناراحت کننده باز کنيد، شما تا زماني که مشخص نکنيد چه چيزي را نمي خواهيد، خواستني هاي واقعيتان آشکار نخواهد شد. يکي بدون ديگري نخواهد بود. دائما تمرکزتان را بر روي آن چيزي که مي خواهيد تغيير دهيد.
منابع:مجله موفقيت/انجمن مشاوره تعهد/تبيان




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وحشتناک ترین بازارهای جهانی

نقد فیلم Don't Worry, He Won't Get Far on Foot

از انرژی پاک تا حمل ونقل پاک؛ نیازهای آینده چیست؟

نحوه شهادت امام حسن مجتبی (ع) به روایت تاریخ

غزل شماره 85 حافظ: شربتی از لب لعلش نچشیدیم و برفت

غزل شماره 86 حافظ: ساقی بیا که یار ز رخ پرده برگرفت

غزل شماره 87 حافظ: حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت

غزل شماره 88 حافظ: شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت

غزل شماره 89 حافظ: یا رب سببی ساز که یارم به سلامت

غزل شماره 90 حافظ: ای هدهد صبا به سبا می‌فرستمت

غزل شماره 91 حافظ: ای غایب از نظر به خدا می‌سپارمت

غزل شماره 92 حافظ: میر من خوش می‌روی کاندر سر و پا میرمت

غزل شماره 93 حافظ: چه لطف بود که ناگاه رشحه قلمت

غزل شماره 94 حافظ: زان یار دلنوازم شکریست با شکایت

غزل شماره 95 حافظ: مدامم مست می‌دارد نسیم جعد گیسویت

غزل شماره 96 حافظ: درد ما را نیست درمان الغیاث

غزل شماره 97 حافظ: تویی که بر سر خوبان کشوری چون تاج

غزل شماره 98 حافظ: اگر به مذهب تو خون عاشق است مباح

غزل شماره 99 حافظ: دل من در هوای روی فرخ

غزل شماره 100 حافظ: دی پیر می فروش که ذکرش به خیر باد

غزل شماره 101 حافظ: شراب و عیش نهان چیست کار بی‌بنیاد

غزل شماره 102 حافظ: دوش آگهی ز یار سفرکرده داد باد

غزل شماره 103 حافظ: روز وصل دوستداران یاد باد

غزل شماره 104 حافظ: جمالت آفتاب هر نظر باد

غزل شماره 105 حافظ: صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد

غزل شماره 106 حافظ: تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد

غزل شماره 107 حافظ: حسن تو همیشه در فزون باد

غزل شماره 108 حافظ: خسروا گوی فلک در خم چوگان تو باد

اختلال وسواس فکری؛ انواع، علل و علائم

نکاتی در مورد شبکه سازی موثر

بلاک چین؛ سه مشکل اساسی

بزرگ‌ ترین رسوایی‌ ها در تاریخ صنعت خودروسازی

محتمل‌ترین راه‌های پایان یافتن دنیا از نگاه دانشمندان

کنترل استرس در کارآفرینان

شما به اندازه کافي خوبيد و لايق بهترين ها هستيد

درباره اسيد پاشي چه کسي مسئول است

تست عشق و عاشقي

آيا نوشيدني هاي رژيمي واقعاً به کم شدن وزن کمک مي کنند؟

شاد نبودن و شاد نزيستن ايرانيان

هشدارهايي درباره انتخاب رشته دانشگاه

شخصيت شناسي از روي اهداي گل

تنهايي را فيتيله پيچ کنيد

شوخ طبعي؛ بالغانه ترين و سالم ترين ساز و کار دفاعي

اگر فاصله افتاده.....

فوايد شگفت انگيز چند دقيقه مطالعه در روز

موفقيت يعني...

عشق بي حد و مرز زوج ايراني سوژه شد

همه چيز ممکنه، فقط کافيه بهايش را بپردازيد

شکلات باعث جوش زدن مي‌شود؟

شخصيت شناسي برون گراي خجالتي کيست؟