آریا جوان

آخرين مطالب

تعريف علم و روش علمي خواندنی

  بزرگنمايي:

علم يک روش نظام مند و منطقي براي پي بردن به نحوه‌ي کارکرد اجزاي موجود در جهان است. علم پيکره اي از دانش گردآوري شده در اثر اکتشافات پيرامون تمامي اجزاي جهان مي باشد.

 

شناخت مراحل روش علمي, علم چيست

علم يک روش نظام مند و منطقي براي پي بردن به نحوه‌ي کارکرد اجزاي موجود در جهان است

“علم” از واژه لاتين scienta برگرفته شده است که بر اساس ديکشنري مريام-وبستر(Merriam-Webster) به معناي دانش مبتني بر داده هاي قابل اثبات و توليد مجدد ميباشد. دانش درصدد حصول نتايج قابل اندازه گيري از طريق آزمايش و تحليل است. دانش بر پايه حقايق قرار دارد، نه نظر يا ترجيحات. فرآيند علم با هدف چالش کشيدن ايده ها با ابزار تحقيق به طراحي مي رسد. بر طبق گزارش دانشگاه کاليفرنيا، يکي از جنبه‌هاي مهم فرآيند علمي اين است که تنها بر دنياي طبيعي تمرکز مي کند. هر چيزي که فرا طبيعي خوانده شود، جايگاهي در تعريف علم نخواهد داشت.

روش علمي

دانشمندان به هنگام انجام تحقيق از روش علمي براي گردآوري شواهد تجربي و قابل اندازه گيري در آزمايش مرتبط با يک فرضيه استفاده مي کنند. نتايج بدست آمده از نظريه مورد بررسي حمايت کرده يا در تناقض با آن خواهد بود.

مراحل روش علمي به ترتيب زير هستند:

مشاهده يا مشاهداتى انجام دهيد. سوالاتي در خصوص مشاهدات پرسيده و به جمع آوري اطلاعات بپردازيد. فرضيه اي بسازيد – توصيفي آزمايشي از مشاهدات – و بر حسب آن فرضيه، اقدام به پيش بيني نماييد. فرضيه و پيش بيني ها را در آزمايشي با قابليت باز توليد بيازماييد. پس از تجزيه و تحليل داده ها، نتيجه گيري کنيد؛ فرضيه را قبول يا رد نماييد. در صورت لزوم، تغييراتي در فرضيه به وجود آوريد. تا زماني که ناهمخواني ها ميان مشاهدات و نظريه رفع نشود، به تکرار آزمايش بپردازيد. ماش پريتسکر، يکي از محققان فوق دکتري سابق دانشکده پزشکي هاروارد مي گويد: تکرار روش ها و نتايج مرحله يکي از مورد علاقه ترين روش هاي علمي است. قابليت باز توليد آزمايش هاي منتشر شده، اساس و بنيان علم به شمار مي آيد. اگر قابليت باز توليدي در کار نباشد، متعاقبا علمي در کار نخواهد بود.

 

آشنايي با علم و روش علمي,تعريف علم

مشاهده يا مشاهداتى انجام دهيد

چند اصول کليدي در رابطه با روش علمي

بر طبق گزارش دانشگاه ايالت کاروليناي شمالي، فرضيه بايد قابل آزمايش و قابل دستکاري باشد. قابل دستکاري به اين معناست که بايد يک پاسخ منفي احتمالي براي فرضيه وجود داشته باشد. همچنين تحقيق بايد در بردارنده استدلال استقرايي و قياسي باشد. استدلال استقرايي عبارتست از فرآيند استفاده از قياس هاي حقيقي براي دستيابي به نتيجه منطقي اما روش قياسي از روش مخالف بهره مي برد. آزمايش بايد حاوي يک متغير وابسته( غير قابل تغيير) و يک متغير مستقل(قابل تغيير) باشد. گروه آزمايشي و گروه کنترل از مؤلفه هاي يک آزمايش به شمار مي روند.

قوانين و نظريه هاي علمي

نظريه تقريبا هيچ گاه تاييد نمي شود، گرچه برخي نظريه ها به قوانين علمي تبديل مي گردند. قوانين پايستگي انرژي را به عنوان يک نمونه بارز در نظر بگيريد که نخستين قوانين ترموديناميک محسوب مي شود. دکتر ليندا بولاند، متخصص زيست شناسي عصبي و مدير دپارتمان زيست شناسي دانشگاه ريچموند ويرجينيا اعلام کرد که اين قانون علمي مورد علاقه‌اش است. او گفت: اين قانون در قسمت اعظمى از مطالعات من پيرامون فعاليت الکتريکي سلولي حکمراني مي کند. امکان ايجاد يا نابود کردن انرژي وجود ندارد، تنها شکل آن دستخوش تغيير قرار مي گيرد. اين قانون مرا به ياد اشکال متعددي از انرژي مي اندازد.

قوانين عموما بدون استثنا هستند، گرچه برخي قوانين با گذشت زمان پس از بروز ناهمخواني و آزمايش هاي بيشتر تغيير يافته اند. ولي نبايد اين برداشت را کرد که نظريات فاقد معني هستند. براي تبديل فرضيه به نظريه، آزمايش هاي موشکافانه و سختگيري توسط گروههاي مجزايي از دانشمندان بايد انجام پذيرد. نظريه به ديدگاه اکثر مردم حدس و گماني بيش نيست. جيم تانر، استاد زيست شناسي در دانشگاه مارلبورو بيان نمود که نظريه چارچوبي براي مشاهدات و حقايق است.

 

آشنايي با قوانين و نظريه هاي علمي, اصول کليدي روش علمي

قوانين پايستگي انرژي را به عنوان نمونه بارز در نظر بگيريد که نخستين قوانين ترموديناميک مي باشد

تاريخچه مختصري از علم

نخستين شواهد علم را مي توان در دوره هاي ماقبل تاريح پيدا کرد، مثل کشف آتش، اختراع چرخ و توسعه خط نوشتاري. سنگ نوشته هاي اوليه حاوي اعداد و اطلاعاتي درباره منظومه شمسي هستند. با گذشت زمان، علم پيشرفت کرده و علمي تر شد.

قرن سيزده: بر طبق دايره المعارف فلسفه استنفورد، رابرت گروستست چارچوبي براي روش هاي مناسب آزمايشات علمي مدرن طراحي کرد. کارهاي او بر اين اصل تاکيد مي کرد که کند و کاو و بررسي بايد بر پايه شواهدي باشد که از طريق آزمايش مورد تاييد قرار مي گيرد.

قرن پانزده: لئوناردو داوينچي يادداشت هايي را در جستجوي شواهدي مطرح کرد که بدن انسان در مقياس خرد جهاني است. اين هنرمند، دانشمند و رياضي دان اطلاعاتي درباره هيدروديناميک و فيزيک نور گردآوري کرد.

قرن شانزده: نيکولاس کوپرنيک با ارائه مفهوم “خورشيد مرکزي” درک ما را نسبت به منظومه شمسي متحول ساخت. در اين مدل، زمين و سيارات به دور خورشيد مي چرخند. خورشيد نيز مرکز منظومه شمسي مي باشد.

قرن هفده: يوهانس کپلر با قوانين حرکت سيارات خود، آن مشاهدات را گسترش داد. گاليله ابزار جديدي موسوم به تلکسوپ اختراع کرد و آن را براي مطالعه خورشيد و سيارات مورد استفاده قرار داد. قرن هفدهم به دليل قوانين حرکت اسحاق نيوتن شاهد پيشرفت هايي در مطالعه فيزيک نيز بوده است.

قرن هجده: بنجامين فرانکلين دريافت که صاعقه ماهيتي برقي دارد. فعاليت هاي او نقش چشمگيري در توسعه مطالعات هواشناسي و دريا شناسي داشته است. هنگامي که آنتوان لاوازيه معروف به پدر شيمي مدرن، قوانين پايستگي جرم را طراحي کرد، تحولي در علم شيمي پديد آمد.

قرن نوزده: اکتشافات آلساندرو ولتا در خصوص سري الکتروشيميايى که به اختراع باتري منجر گرديد، از جمله مهم ترين دستاوردهاي اين قرن مي باشد. جان دالتون نيز نظريه اتمي را معرفي نمود که بر اين اساس، تمامي مواد از اتم هايي تشکيل شده‌اند که در اثر ترکيب با يکديگر مولکول ها را بوجود مي آورند. زمانيکه گريگور مندل قوانين وراثت را به پيش کشيد، ژنتيک مدرن پايه گذاري شد. در اواخر قرن نوزدهم، ويلهم رونتگن پرتو هاي ايکس را کشف کرد و قوانين اهم جورج اهم نيز نحوه مهار بارهاي الکتريکي را به دانشمندان نشان داد.

 

مراحل روش علمي,فرآيندهاي علمي

نظريه نسبيت انيشتين در واقع دو نظريه مجزا را در بر مي گيرد

قرن بيست: اکتشافات آلبرت انيشتين که بيشتر به پاس نظريه نسبيت شهرت يافته است، بر اوايل قرن بيستم حکمراني مي کرد. نظريه نسبيت انيشتين در واقع دو نظريه مجزا را در بر مي گيرد. نظريه نسبيت، اين ادعا را مطرح نمود که زمان بايد بر طبق سرعت يک شي متحرک در ديدگاه ناظر دستخوش تغيير قرار بگيرد. اما نظريه نسبيت عام منتشر شده با عنوان “مبناي نظريه نسبيت عام” اين ايده را توسعه بخشيد که ماده باعث خميدگي فضا مي شود.

با ايجاد واکسن فلج اطفال در سال 1952 توسط جوناس سالک، پزشکي متحول گرديد. يک سال بعد از آن، جيمز دي واتسون و فرانسيس کريک ساختار DNA را کشف کردند که بر اساس کتابخانه ملي پزشکي آمريکا، يک مارپيچ دوگانه ي ايجاد شده با جفت بازهاى متصل به ستون قند-فسفات مي باشد.

قرن بيست و يک: در اين قرن، اولين نسخه‌هايي از ژنوم انسان کامل شد و همين زمينه ساز تحولي عظيم در درک ما نسبت به DNA شد. بدين ترتيب، مطالعه ژنتيک، نقش آن در زيست شناسي انسان و استفاده از آن بعنوان پيش بيني کننده بيماري ها و ساير اختلالات پيشرفت قابل توجهي کرد. و اکتشافات بسيار زيادي که همچنان با روش علمي صورت مي گيرند و ادامه دارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/3944/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیائومی 15 قبل از همه گوشی‌های دیگر به تراشه 2024 کوالکام مجهز می‌شود

جنجال جدید مالک ایکس؛ نخست‌وزیر استرالیا ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» نامید

هواوی رقابت‌ با اندروید و iOS را به بازارهای جهانی می‌کشاند

شبه جزیره ای زیبا در مکزیک

هزینه های نه به وانت!

سبک جدید از فوتبال دستی

نمایی از کوه رینیر آمریکا

یکی از عمیق ترین تالاب های تایلند

حکمت/ روزى تقسیم شده و اجل حتمى است...

چرا همه مسعود ده نمکی را نقد میکنند؟

لیلا حاتمی شاید در ونیز

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

آخرین تمرین تیم ملی برای سهمیه جام جهانی

ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود

پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان

نمایندگان ووشو ایران حریفان خود را در جام‌جهانی شناختند

پاسخ جالب چالهان‌اوغلو به میلانی‌ها پس از قهرمانی اینتر

اعلام شرایط ملی‌پوش شدن 2 وزن المپیکی و یک وزن غیر المپیکی

تن‌هاخ داغ کرد؛ نظرات تو شرم‌آور بود نه بازی ما

ناگفته‌های خیرخواه از سفر دشوار برای کسب سهمیه‌ المپیک

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

واکنش جالب تنیسور 16 ساله به مصاف با رافائل نادال

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

رئیس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند، وضعیت متفاوت خواهد بود

«صبح ایران» در مرحله دوم انتخابات مجلس هم لیست می‌دهد

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور»

خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار

ابتکار گوگل به مناسبت روز زمین

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

لحظه ترسناک کنده شدن چرخ هواپیمای مسافربری هنگام برخاستن از روی باند

تصاویری پر بازدید از صحرای فوق‌العاده عربستان با رنگی خاص

حمله یک فیل به خودرو بازدید کننده ها در طبیعت

ترس کودکان هندی از دیدن پهپاد برای اولین بار

حکمت/ تنها به علی بن ابی‌طالب تمسّک بجوئید

وقتی هنوز مرگت نرسیده!

شکار بچه آهو توسط یوزپلنگ در مقابل چشمان مادرش!

«آقای قاضی» جدید هفته آینده پخش می‌شود

مسعود ده‌نمکی: با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم!

آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال

مغانلو و باقری در انزلی گلاویز شدند!

تکلیف اوسمار با پرسپولیس را یک شرط مشخص می‌کند

نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور

بارتومئو: حق زوبی زارتا اخراج نبود

راز موفقیت میکل آرتتا از زبان خودش

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم

استون ویلا جواب بایرن مونیخ را داد

سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی