تسکين دردهاي مزمن با مطالعه گروهي
اندیشه
بزرگنمايي:
دردهاي مزمن ميليونها نفر از افراد در ايالات متحده را تحت
تاثير قرار داده و به شدت ميتواند در عملکرد روزانه اين افراد اختلال
ايجاد کند.
محققان دريافتهاند که استراتژي مطالعه مشارکتي((shared reading ميتواند سبب کاهش دردهاي مزمن در افراد شود.
مطالعه اشتراکي، يک کار تعاملي است که در آن گروههاي کوچکي
از افراد دور هم جمع شده و داستانهاي کوتاه، شعر و ادبيات را با صداي بلند
ميخوانند.
محققان اين پژوهش دريافتند که با استفاده از ادبيات که خاطرات
و تجارب زندگي مانند روابط مختلف و دوران کودکي را يادآوري ميکند ميتوان
دردهاي مزمن را حتي بيشتر از روش رفتار درماني شناختي(CBT) کاهش داد.
تعريف درد مزمن عبارت است از هر نوع دردي که حداقل به مدت 12
هفته طول بکشد. اين دردها در حدود 100 ميليون نفر از افراد در آمريکا را
تحت تاثير قرار داده است.
کمردرد، سردرد شديد يا ميگرن و درد گردن شايعترين اشکال درد هستند که در اين ميان درد کمر علت اصلي ناتواني افراد در آمريکا است.
تعداد داروهايي که ميتواند دردهاي مزمن را تسکين دهد بسيار
زياد بوده اما آنها هميشه موثر نبوده و بيماران به طور فزاينده اي به
استراتژيهاي غير دارويي مانند CBT، براي کمک به کاهش درد متوسل ميشوند.
CBT يک شکل از درمان است که هدف آن
تغيير فکر و رفتار به منظور مديريت بهتر مسائل روحي و جسمي است. مطالعات
نشان دادهاند که اين روش ممکن است در درمان دردهاي مزمن موثر باشد اما
نتايج آن کوتاه مدت است.
در اين پژوهش محققان به منظور بررسي تاثير اين روش درماني، دو
گروه که مبتلا به دردهاي مزمن هستند را با يکديگر مقايسه کردند.يکي از
گروهها تحت درمان CBT و گروه ديگر با روش درماني "مطالعه مشارکتي" درمان شدند.
شرکت کنندگان با درد شديد مزمن براي اين مطالعه انتخاب شدند. برخي از اين شرکت کنندگان به مدت 5 هفته تحت درمانCBT و به موازات آنها افراد ديگر به مدت 22 هفته تحت درمان "مطالعه مشارکتي" قرار گرفتند.
پس از انجام اين دو روش درماني مشخص شد افرادي که تحت درمان مطالعه مشارکتي قرار گرفتند بعد از گذشت دو روز شاهد بهبودي بودند.
به گفته محققان اين پژوهش، اين استراتژي درماني ميتواند يک رويکرد غير دارويي براي درمان دردهاي مزمن باشد.
اين محققان نتايج پژوهش خود را اخيرا در مجله Medical Humanities به چاپ رسانده اند.
لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4005/