پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

روزهاي تعطيل افسرده مي شويد؟ انديشه

روزهاي تعطيل افسرده مي شويد؟

  بزرگنمايي:

تعطيلات براي بسياري از افراد سرشار از لذت و شادي است، اما برخي افراد در چنين روزهايي احساس غمگيني و افسردگي مي کنند. در اينجا به چند نکته مفيد در ارتباط با نحوه پيشگيري از بروز غم و ناراحتي در روزهاي تعطيل اشاره مي کنيم و به اين مسئله مي‌پردازيم که چطور مي‌توان بر افسردگي روزهاي تعطيل غلبه کرد.

عواملي که سبب بروز افسردگي در زمان تعطيلات مي‌شوند شامل استرس، خستگي، انتظارات نامعقول و غيرواقعي، حجم زياد کاري، محدوديت‌هاي مالي يا عدم توانايي براي بودن در کنار خانواده و دوستان است. نگران نباشيد ما به شما مي‌گوييم چه کار کنيد تا افسردگي‌تان بهتر شود.

قرار نيست خودکشي کنيد

اين اشتباهي است که بسياري از افراد در تعطيلات مرتکب شده و اغلب از خود خيلي کار مي‌کشند. آنها خود را ملزم مي‌کنند تا در مهماني‌هاي زيادي حضور يابند که بيش از حد توان آنهاست، هدايايي خريداري کنند که بيش از توان پرداخت مالي آنها بوده و نسبت به آنچه مي‌توانند يا نمي‌توانند در طول تعطيلات به اتمام برسانند و کامل کنند، چندان واقع‌بين نبوده و انتظارات عجيب‌و‌غريب از آن دارند. 

سعي کنيد با در‌نظر گرفتن اهداف واقعي و معقول براي خودتان در تعطيلات، آنها را مديريت کنيد تا قابل کنترل باشند. از طرفي براي زمان‌تان برنامه‌ريزي کنيد و فهرست‌هايي تهيه کرده و در آن فعاليت‌هاي مهم‌تان را اولويت‌بندي کنيد.

قرار است به شما خوش بگذرد

اگر در طول تعطيلات احساس مي‌کنيد که سردرگم و رنجور و خسته‌ايد، به احتمال زياد سرشار از استرس هستيد و فراموش کرده‌ايد که قرار است در تعطيلات به شما خوش بگذرد. اگر متوجه شديد که دچار يکي از وضعيت‌هاي سرشار از استرس هستيد، بايد براي خودتان وقت بگذاريد. سعي نکنيد که در مدت کوتاه تعطيلات کلي کار انجام دهيد و يا به خيلي جاها سر بزنيد، خريد خود را به اتمام برسانيد، تمام چيزهايي را که در برنامه‌تان نوشته‌ايد تيک بزنيد و آشپزي‌تان را تمام کنيد. 

بهتر است درنگي کرده، نفس عميقي بکشيد و لحظاتي را به آرامش بگذرانيد. اگر زمان آن را نداريد که کنار خانواده يا دوستان‌تان باشيد و از همنشيني با آنها و آب و هواي بهاري لذت ببريد، پس هدف‌تان از تعطيلات چه خواهد بود؟

کساني که دوست‌شان داريد

از‌سوي ديگر، همه ما مي‌دانيم که با گذشت زمان، تعطيلات جنبه تجاري و کاري بيشتري پيدا مي‌کند و بسياري از اموري که افراد خود را موظف مي‌کنند تا آن را در تعطيلات انجام دهند، مي‌تواند به‌راحتي به منشا استرس آنها تبديل شود.

تعطيلات و افسردگي اغلب ارتباط نزديکي با هم دارند، زيرا ممکن است تعطيلات اين مسئله را به شما يادآوري کند که از چيزهايي که عميقا دوست‌شان داريد بسيار دوريد، مثلا تصور کنيد پيوند عاشقانه چندان عميقي بين شما و همسرتان وجود ندارد تا عشق و محبت خود را با او سهيم شويد و البته در کنار تمام اينها، اندوه تعطيلات هم مي‌تواند اعصاب‌تان را به‌هم بريزد. 

نکته مهم اينجاست که بتوانيد اين مسئله را تشخيص دهيد. بسياري از مردم مانند شما در چنين وضعيتي هستند؛ در واقع هر کسي نسبت به اين مسئله که چقدر مي‌تواند زمان سپري کند يا در چند مهماني شرکت کند، محدوديت‌هايي دارد. سعي کنيد براي خودتان آشپزي را هيجان‌انگيز کنيد، براي دوستان و اعضاي خانواده‌تان هديه‌هاي کوچک بخريد، فقط در مهماني‌هايي شرکت کنيد که از اعماق وجود در آنها شاد و خوشحال خواهيد بود. بي‌خود ياد بدهي‌هاي خود نيفتيد تا غم و غصه به سراغ‌تان نيايد و سعي کنيد دور و برتان را از افرادي که دوست نداريد تعطيلات‌تان را با آنها بگذرانيد، خالي نماييد.

به احساسات‌تان احترام بگذاريد

اين تعطيلات هر چقدر هم پر از خوشي باشد، مي‌تواند زمينه استرس زيادي را براي شما فراهم آورد. درک اين احساس که شما در خيلي از چيزها تنها نيستيد و بسياري از افراد در جهان هم مثل شما دچار استرس هستند، مي‌تواند کمک‌حال‌تان باشد تا بتوانيد بر افسردگي تعطيلات غلبه کنيد. 

مثلا اگر نمي‌توانيد آن‌طور که دوست داريد براي همسر‌تان هديه بخريد يا بيش از توان خود، دور و برتان را با کار شلوغ کرده‌ايد، اين مسئله باعث خستگي و استرس در شما خواهد شد. نکته مهم اينجاست که چنين احساسي را هم در کنار ساير احساسات خود داشته باشيد و بدانيد فکر کردن به اين چيزها هم در تعطيلات، اصلا چيز غيرعادي و غيرطبيعي نيست.

شما تنها نيستيد

افراد زيادي هستند که حتي هنگام تعطيلات نيز نمي‌توانند به خانه بروند، چرا‌که در خارج از شهر مشغول به کار هستند و نمي‌توانند از محل کارشان مرخصي بگيرند و يا به سادگي قادر به پرداخت هزينه‌ بازگشت به خانه نيستند. 

ارزش قائل شدن براي احساس تعلق و تنهايي و درک اين مسئله و پذيرش اين احساسات در طول دوران تعطيلي براي اين دسته از افراد که با افسردگي تعطيلات در کشمکش هستند،‌ مي‌تواند کمک بزرگي باشد. اين افراد بايد بدانند که تعطيلات باعث نفي احساس غم و تنهايي نمي‌شود و مي‌توان فضايي را به اين احساسات اختصاص داد، حتي اگر برخي افراد ترجيح دهند که اين احساسات را بروز ندهند. بايد با احساس تنهايي يا دلتنگي خود رو‌به‌رو شويد، آنها را بپذيريد و سعي کنيد راه‌هايي براي حل شان بيابيد.

ساير توصيه‌هايي که مي‌تواند براي چنين افرادي مفيد و موثر باشد شامل مراوده با افراد حامي و دلسوز، تماس با ساير افراد و دوست پيدا کردن يا تماس با دوستي که خيلي وقت است از او خبري نداريد و... است. همه ما اين جمله را زياد شنيده‌ايم که مي‌گويند، تاثير خنده از هر دارويي بيشتر است، بنابراين دوستان قديمي و دوستان جديد هم مي‌توانند در پيشگيري از بروز افسردگي يا برطرف کردن آن در دوران تعطيلات تاثير زيادي داشته باشند.

 

علائم افسردگي

تعطيلات بهترين فرصت براي رهايي از استرس‌ها و فشارهاي روزمره است

اوضاع را بدتر نکنيد

اگر از افسردگي تعطيلات رنج مي‌بريد، احتمالا مستعد اين مسئله هم هستيد که در بسياري از جنبه‌هاي نادرست و غيرضروري زندگي افراط کنيد؛ مثلا در خوردن غذاهاي چرب يا ولخرجي و وقت‌گذراني بيش از حد توان. انجام اين کارها در تعطيلات که تا حد زيادي به منظور از بين بردن استرس انجام مي‌گيرد، فقط باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد.

افراد موفق براي تعطيلات خود نيز برنامه دارند و حتي زماني که کاري انجام نمي‌دهند، باز هم در حال تفکر و برنامه‌ريزي يا استراحت براي انرژي بيشتر هستند، پس وقت‌شان هدر نمي‌رود

نکته مهم اينجاست که به شيوه درست و موثري بتوانيد با افسردگي تعطيلات روبه‌رو شويد، زيرا اگر اين‌ کار را نکنيد، افسردگي بيشتري در انتظارتان خواهد بود. بسياري از افراد، بعد از تعطيلات احساس يأس و انزوا را تجربه مي‌کنند و اين بدان معناست که انواع نااميدي طي ماه‌هاي قبل آميخته با خستگي مفرط و استرس بوده است که اين افراد به‌خاطر بدهي زياد، اضافه‌وزن يا وابستگي شديد يک دوست نزديک به موادمخدر دچار آن شده‌اند. هيچ چيز بدتر از فکر کردن زياد به افسردگي، باعث تشديد افسردگي در تعطيلات نمي‌شود. 

به‌جاي تمرکز ذهن بر چيزهايي که نمي‌توانيد تغييرشان دهيد و يا تاسف خوردن به حال خود در تعطيلات، سعي کنيد کاري انجام دهيد که احساس خلاقيت و پرباري و مثبت بودن را در شما تقويت مي‌کند. برويد در پارک نزديک محل سکونت‌تان بدويد، فرزندتان را بيرون ببريد، کارهاي تعطيلات را با فرزندان‌تان انجام دهيد و... همه اينها کارهايي فوري، سالم و مفيد براي دور کردن ذهن از استرس و چيزهاي بي‌خود و ايجاد حس خوب است. 

موبايلت را نبر خواهشا

موفق‌ترين افراد براي مدت کوتاهي هم که شده از خواندن ايميل‌ها يا پيام‌هاي تلگرامي خود دوري مي‌کنند. نه اينکه کل تعطيلات، هيچ يک از ايميل‌هاي خود را چک نکنيد، ولي حداقل وقتي براي پياده‌روي بيرون مي‌رويد، تلفن همراه خود را نبريد تا کمي احساس آزادي کنيد.

موفق به تعطيلات برويد

شايد براي‌تان جالب باشد که بدانيد سبک رفتن به تعطيلات افراد موفق چگونه است. اين افراد براي تعطيلات خود نيز برنامه دارند و به‌راحتي وقت خود را هدر نمي‌دهند. اين افراد حتي زماني که کاري انجام نمي‌دهند و بيکار نشسته‌اند، باز هم در حال تفکر و برنامه‌ريزي يا استراحت براي انرژي بيشتر هستند، پس وقت‌شان هدر نمي‌رود.

خسته‌تر نشويد

در هر تعطيلي کارهايي داريد که مثل هميشه بايد انجام شوند، ولي شما دوست داريد اين کارها کمترين وقت ممکن را از شما بگيرند. يک سري کارهاي مهم را انجام دهيد و بقيه را کنار بگذاريد و به ذهن‌تان استراحت دهيد. لازم نيست همه کارهاي مانده از قبل را در تعطيلات انجام دهيد و خود را خسته‌تر کنيد.

نقشه راه داشته باشيد

برنامه‌ريزي باعث مي‌شود تا افراد بازدهي بيشتري داشته باشند و اگر اين کار را بکنيد از اول تا آخر تعطيلات خيال‌تان راحت مي‌شود و مسير افرادي که براي شما کار مي‌کنند هم مشخص مي‌شود و افراد آماده مي‌شوند. بعضي افراد موفق حتي براي ماه يا سال آينده خود هم برنامه‌ريزي مي‌کنند، زيرا معتقدند اگر در برنامه‌هاي کوتاه‌مدت گير کنند، هيچ کار بزرگي را به انجام نمي‌رسانند.

آرام بگيريد

تعطيلات بهترين فرصت براي رهايي از استرس‌ها و فشارهاي روزمره است. بهتر است اين فرصت را از دست ندهيد. از روش‌هاي مراقبه و تمدد اعصاب کمک بگيريد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وحشتناک ترین بازارهای جهانی

نقد فیلم Don't Worry, He Won't Get Far on Foot

از انرژی پاک تا حمل ونقل پاک؛ نیازهای آینده چیست؟

نحوه شهادت امام حسن مجتبی (ع) به روایت تاریخ

غزل شماره 85 حافظ: شربتی از لب لعلش نچشیدیم و برفت

غزل شماره 86 حافظ: ساقی بیا که یار ز رخ پرده برگرفت

غزل شماره 87 حافظ: حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت

غزل شماره 88 حافظ: شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت

غزل شماره 89 حافظ: یا رب سببی ساز که یارم به سلامت

غزل شماره 90 حافظ: ای هدهد صبا به سبا می‌فرستمت

غزل شماره 91 حافظ: ای غایب از نظر به خدا می‌سپارمت

غزل شماره 92 حافظ: میر من خوش می‌روی کاندر سر و پا میرمت

غزل شماره 93 حافظ: چه لطف بود که ناگاه رشحه قلمت

غزل شماره 94 حافظ: زان یار دلنوازم شکریست با شکایت

غزل شماره 95 حافظ: مدامم مست می‌دارد نسیم جعد گیسویت

غزل شماره 96 حافظ: درد ما را نیست درمان الغیاث

غزل شماره 97 حافظ: تویی که بر سر خوبان کشوری چون تاج

غزل شماره 98 حافظ: اگر به مذهب تو خون عاشق است مباح

غزل شماره 99 حافظ: دل من در هوای روی فرخ

غزل شماره 100 حافظ: دی پیر می فروش که ذکرش به خیر باد

غزل شماره 101 حافظ: شراب و عیش نهان چیست کار بی‌بنیاد

غزل شماره 102 حافظ: دوش آگهی ز یار سفرکرده داد باد

غزل شماره 103 حافظ: روز وصل دوستداران یاد باد

غزل شماره 104 حافظ: جمالت آفتاب هر نظر باد

غزل شماره 105 حافظ: صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد

غزل شماره 106 حافظ: تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد

غزل شماره 107 حافظ: حسن تو همیشه در فزون باد

غزل شماره 108 حافظ: خسروا گوی فلک در خم چوگان تو باد

اختلال وسواس فکری؛ انواع، علل و علائم

نکاتی در مورد شبکه سازی موثر

بلاک چین؛ سه مشکل اساسی

بزرگ‌ ترین رسوایی‌ ها در تاریخ صنعت خودروسازی

محتمل‌ترین راه‌های پایان یافتن دنیا از نگاه دانشمندان

کنترل استرس در کارآفرینان

شما به اندازه کافي خوبيد و لايق بهترين ها هستيد

درباره اسيد پاشي چه کسي مسئول است

تست عشق و عاشقي

آيا نوشيدني هاي رژيمي واقعاً به کم شدن وزن کمک مي کنند؟

شاد نبودن و شاد نزيستن ايرانيان

هشدارهايي درباره انتخاب رشته دانشگاه

شخصيت شناسي از روي اهداي گل

تنهايي را فيتيله پيچ کنيد

شوخ طبعي؛ بالغانه ترين و سالم ترين ساز و کار دفاعي

اگر فاصله افتاده.....

فوايد شگفت انگيز چند دقيقه مطالعه در روز

موفقيت يعني...

عشق بي حد و مرز زوج ايراني سوژه شد

همه چيز ممکنه، فقط کافيه بهايش را بپردازيد

شکلات باعث جوش زدن مي‌شود؟

شخصيت شناسي برون گراي خجالتي کيست؟