پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

چگونه از افسردگي در تعطيلات نوروز جلوگيري کنيم؟ انديشه

چگونه از افسردگي در تعطيلات نوروز جلوگيري کنيم؟

  بزرگنمايي:

هنگام تعطيلات افسرده بودن بسيار بد و طاقت فرساست. افراد بسياري در تعطيلات احساس افسردگي مي‌کنند و چندان شاد نيستند. دکتر کن داک ورث، محقق در زمينه بيماري‌هاي ذهني، در تحقيقات خود متوجه شده است افراد بسياري در دنيا، تعطيلات را بدترين زمان سال مي‌دانند.

  دلايل رايج افسردگي تعطيلات

اضطراب 

معمولاً وقت کافي نداشتن براي انبوه کارهاي مربوط به سال نو، شلوغي خيابان‌ها و البته ديدن نگراني‌ها و عجله بقيه مردم، فرد را دچار اضطراب مي‌کند و طولاني شدن اين اضطراب، افسردگي به همراه مي‌آورد.

  خستگي

خستگي ناشي از کارهاي خانه و همچنين محل کار و آماده شدن براي تعطيلات، فرد را بسيار خسته و در نهايت افسرده مي‌کند.

  مشکلات خانوادگي

افرادي که با خانواده و برخي از اقوام خود مشکل دارند معمولاً هنگام تعطيلات، از اينکه مجبور هستند، آن‌ها را ببينند و احتمالاً خاطرات تلخ گذشته را مرور کنند، دچار افسردگي مي‌شوند.

تنهايي

برخي از مردم هم بسيار تنها هستند و بودن در محل کار و يا کلاس‌هاي مختلف، آن‌ها را شاد نگه مي‌دارد. تعطيلات به علت اينکه باعث تنها شدنشان مي‌شود، افسرده‌شان مي‌کند.

  توقعات غير واقعي

برخي از مردم نسبت به روزهاي تعطيلات بسيار هيجان زده هستند و فکر مي‌کنند، به آنها بسيار خوش مي‌گذرد و وقتي توقعاتشان برآورده نمي‌شود، افسرده مي‌شوند.

افرادي که دچار افسردگي تعطيلات مي‌شوند و يا سابقه آن را دارند بايد با آموختن راهکارهاي مناسب، خود را از ابتلا به اين نوع افسردگي حفظ کنند. بدين ترتيب، نه تنها مي‌توانند از اين افسردگي رها شوند، بلکه حتي از تعطيلات خود لذت خواهند برد.

روش‌هاي مقابله با افسردگي تعطيلات

1 - توقعات خود را در حد معتدل نگهداريد 

به خود بقبولانيد که تعطيلات، زماني براي استراحت و کمي بيش از روزهاي ديگر خوش گذراندن است و تصور نکنيد که بايد اتفاق‌هاي بسيار فوق العاده اي در اين روزها بيفتد و  اينکه همه چيز بسيار رؤيايي باشد. از اين روزها انتظارات معقولي داشته باشيد.

  2 - کاري متفاوت‌تر از هميشه انجام دهيد 

امسال تعطيلات، سعي کنيد کاري متفاوت از سال گذشته انجام دهيد تا جذابيت تعطيلات برايتان بيشتر شود. مثلاً به کاري که دوست داشتيد، انجام دهيد اما وقتش را پيدا نمي‌کرديد، برسيد. يا به تئاتر برويد و يا با اعضاي خانواده‌تان قرار بگذاريد، به جاي هديه دادن به يکديگر، پول هدايا را صرف امور خيريه کنيد.

  3 - به سيستم حمايتي خود تکيه کنيد 

اگر سابقه افسردگي داريد، به شبکه‌اي از دوستان و همچنين خانواده‌تان نياز داريد تا وقتي حال خوشي نداريد، به کمکتان بيايند. بنابراين هنگام تعطيلات با دوستان و خانواده‌تان وقت بگذرانيد. يا اگر مشکل است، حداقل تماس تلفني با آنها داشته باشيد.

  4 - به بدترين‌ها فکر نکنيد 

برخي از مردم سطح توقعات خود از تعطيلات را آنقدر پايين مي‌آورند که باز هم دچار افسردگي مي‌شوند. آن‌ها معمولاً تصور مي‌کنند که تعطيلات به آنها خوش نخواهد گذشت و حتي روزهاي بعد از آن بسيار بد و ناراحت کننده خواهد بود. براي رهايي از اين نوع افسردگي، هرگز به احتمالات بد فکر نکنيد.

  5 - موارد بي اهميت را رها کنيد 

خودتان را به آب و آتش نزنيد که حتماً تمام سنت‌هاي مربوط به تعطيلات نوروز را به جاي آوريد. مثلاً اگر نتوانستيد سفره هفت سين پرزرق و برق بيندازيد، آن را تبديل به معضلي براي ذهن و روحتان نکنيد. از سال نو و تعطيلاتتان لذت ببريد.

  6 - کارهاي داوطلبانه انجام دهيد 

با پيوستن به موسسه‌هاي خيريه مي‌توانيد به افرادي که نياز به کمک دارند، ياري برسانيد. تجربه ثابت کرده است، کمک کردن به ديگران، روح خسته و مضطرب را آرامش مي‌بخشد.

 

نشانه هاي افسردگي

افراد بسياري در تعطيلات احساس افسردگي مي‌کنند و چندان شاد نيستند‎

خانواده و اقوام

1 - از مشکلات دوري کنيد 

درست است که بايد به اعضاء خانواده توجه نشان داد و تعطيلات هم بهترين زمان براي گذراندن وقت با آنهاست. اما اگر کسي در خانواده و يا اقوامتان هست که هر وقت او را مي‌بينيد، غمگين مي‌شويد، بايد حداقل برخورد را با او داشته باشيد. يک سلام و احوالپرسي مختصر کفايت مي‌کند و هرگز با او وارد گفتگو نشويد.

  2 - کمک بخواهيد 

هنگام انجام دادن کارهاي خانه، از همسرتان و يا ديگر اعضاء خانواده‌تان کمک بگيريد. البته کاملاً به آنها توضيح دهيد چه مي‌خواهيد. بدين ترتيب کارها، خوب و مرتب پيش خواهد رفت و مضطرب و در نهايت افسرده نخواهيد شد. 

3 - به مواردي که از کنترلتان خارج‌اند، توجه نکنيد 

ممکن است از دست پدر يا مادرتان بر سر چيزي عصباني باشيد. اما به ياد داشته باشيد، شما نمي‌توانيد نسبت به آنها بي احترامي کنيد و يا کنترل آنها را به دست بگيريد. فقط بايد مراقب واکنش‌هاي خود باشيد و با آنها مدارا کنيد.

  4 - سنت‌هاي خانوادگي جديد ابداع کنيد 

گاهي اوقات افراد از سنت‌هاي تکراري خانوادگي‌شان خسته مي‌شوند و همين موضوع آنها را خسته و افسرده مي‌کند. مي‌توانيد روش‌هاي جديدي ابداع کنيد که برايتان مفهوم بيشتري داشته باشد و از آن لذت ببريد.

  5 - براي ياد کردن عزيزانتان روش‌هاي مثبت بيابيد 

تعطيلات معمولاً ياد و خاطره عزيزاني را که به هر دليلي ديگر کنارمان نيستند، به يادمان مي‌آورد. به جاي اينکه گرفتار اندوه و افسردگي شويد، با انجام دادن کاري، ياد و خاطره آنها را گرامي بداريد. مثلاً با اعضاء خانواده‌تان به رستوران برويد و ياد عزيزتان را زنده نگهداريد.

  مهماني‌ها

1 - سرتان را شلوغ نکنيد 

به هر مهماني که دعوت مي‌شويد، پاسخ مثبت ندهيد. فقط آن مهماني‌هايي را که واقعاً از بودن در آنجا لذت مي‌بريد، بپذيريد.

  2 - بيشتر از خواستتان در مهماني نمانيد 

رفتن به مهماني شما را متعهد نمي‌کند که تا لحظه آخر در آنجا بمانيد. هر لحظه که احساس کرديد ديگر نمي‌توانيد ادامه دهيد، از ميزبان تشکر کرده و خداحافظي کنيد. نگران نباشيد ميزبان مسلماً متوجه خواهد شد که شما نگران کارهاي ديگرتان نيز هستيد.

  3 - با خود همراه داشته باشيد 

اگر به يک مهماني رسمي دعوت شده‌ايد و تنها رفتن برايتان سخت است، از يکي از اعضاء خانواده و يا دوستتان بخواهيد که شما را همراهي کند. در اينصورت حال بهتري خواهيد داشت.

  خريد نوروز

1 - دنبال يک هديه عالي نباشيد 

هديه خريدن براي عزيزان، احساس خوبي به همراه دارد. اما اگر سعي کنيد هديه‌اي عالي و بي نظير تهيه کنيد و نتوانيد به هدفتان برسيد، دچار اندوه و افسردگي مي‌شويد. خود هديه با ارزش است نه قيمت آن.

  2 - اينترنتي خريدکنيد 

معمولاً در روزهاي نزديک تعطيلات نوروز، مردم براي خريد به بازارها رفته و خيابان‌ها بسيار شلوغ مي‌شود. اگر مي‌خواهيد گرفتار اضطراب خريد نشويد، مي‌توانيد خريد اينترنتي انجام دهيد و آرامشتان را حفظ کنيد.

  3 - هوشمندانه خرج کنيد 

هنگام تعطيلات نوروزي، خرج کردن خيلي راحت است. اما بايد حد و مرزي براي خود قائل شويد تا پس از آن گرفتار بي پولي و اضطراب و افسردگي ناشي از آن نشويد.

  مراقبت از خود

1 - برنامه‌اي منظم داشته باشيد 

در تعطيلات هم مانند هر زمان ديگر از برنامه روزمره خود، البته با کمي تغيير، پيروي کنيد. تا دير وقت در رختخواب نمانيد يا در مهماني‌ها شب زنده داري نکنيد. در حقيقت به هم ريختن نظم زندگي به ويژه خواب، شما را دچار خستگي و افسردگي مي‌کند.

2 - ورزش کنيد 

اگر از فوايد ورزش آگاهي داشته باشيد، به هيچ ترتيبي آن را از دست نمي‌دهيد. ورزش ضد اضطراب و ضدافسردگي نيرومندي است. مي‌توانيد انجام دادن کارهاي روزمره‌تان را به نوعي ورزش تبديل کنيد. مثلاً پياده به مغازه رفته و خريدهايتان را انجام دهيد.

  3 - رژيم غذايي صحيحي داشته باشيد 

معمولاً در مهماني‌هايي که هنگام تعطيلات برگزار مي‌شود، خوراکي‌هاي مملو از چربي و شکر به فراواني وجود دارد. مراقب باشيد در مصرف اين خوراکي‌ها افراط نکنيد. خوردن غذاي سالم، حال انسان را از نظر جسماني و روحي، خوب مي‌کند.

با توجه به راهنمايي‌هاي فوق مي‌توانيد از تعطيلاتتان لذت ببريد و افسردگي را از خود دور کنيد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وحشتناک ترین بازارهای جهانی

نقد فیلم Don't Worry, He Won't Get Far on Foot

از انرژی پاک تا حمل ونقل پاک؛ نیازهای آینده چیست؟

نحوه شهادت امام حسن مجتبی (ع) به روایت تاریخ

غزل شماره 85 حافظ: شربتی از لب لعلش نچشیدیم و برفت

غزل شماره 86 حافظ: ساقی بیا که یار ز رخ پرده برگرفت

غزل شماره 87 حافظ: حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت

غزل شماره 88 حافظ: شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت

غزل شماره 89 حافظ: یا رب سببی ساز که یارم به سلامت

غزل شماره 90 حافظ: ای هدهد صبا به سبا می‌فرستمت

غزل شماره 91 حافظ: ای غایب از نظر به خدا می‌سپارمت

غزل شماره 92 حافظ: میر من خوش می‌روی کاندر سر و پا میرمت

غزل شماره 93 حافظ: چه لطف بود که ناگاه رشحه قلمت

غزل شماره 94 حافظ: زان یار دلنوازم شکریست با شکایت

غزل شماره 95 حافظ: مدامم مست می‌دارد نسیم جعد گیسویت

غزل شماره 96 حافظ: درد ما را نیست درمان الغیاث

غزل شماره 97 حافظ: تویی که بر سر خوبان کشوری چون تاج

غزل شماره 98 حافظ: اگر به مذهب تو خون عاشق است مباح

غزل شماره 99 حافظ: دل من در هوای روی فرخ

غزل شماره 100 حافظ: دی پیر می فروش که ذکرش به خیر باد

غزل شماره 101 حافظ: شراب و عیش نهان چیست کار بی‌بنیاد

غزل شماره 102 حافظ: دوش آگهی ز یار سفرکرده داد باد

غزل شماره 103 حافظ: روز وصل دوستداران یاد باد

غزل شماره 104 حافظ: جمالت آفتاب هر نظر باد

غزل شماره 105 حافظ: صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد

غزل شماره 106 حافظ: تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد

غزل شماره 107 حافظ: حسن تو همیشه در فزون باد

غزل شماره 108 حافظ: خسروا گوی فلک در خم چوگان تو باد

اختلال وسواس فکری؛ انواع، علل و علائم

نکاتی در مورد شبکه سازی موثر

بلاک چین؛ سه مشکل اساسی

بزرگ‌ ترین رسوایی‌ ها در تاریخ صنعت خودروسازی

محتمل‌ترین راه‌های پایان یافتن دنیا از نگاه دانشمندان

کنترل استرس در کارآفرینان

شما به اندازه کافي خوبيد و لايق بهترين ها هستيد

درباره اسيد پاشي چه کسي مسئول است

تست عشق و عاشقي

آيا نوشيدني هاي رژيمي واقعاً به کم شدن وزن کمک مي کنند؟

شاد نبودن و شاد نزيستن ايرانيان

هشدارهايي درباره انتخاب رشته دانشگاه

شخصيت شناسي از روي اهداي گل

تنهايي را فيتيله پيچ کنيد

شوخ طبعي؛ بالغانه ترين و سالم ترين ساز و کار دفاعي

اگر فاصله افتاده.....

فوايد شگفت انگيز چند دقيقه مطالعه در روز

موفقيت يعني...

عشق بي حد و مرز زوج ايراني سوژه شد

همه چيز ممکنه، فقط کافيه بهايش را بپردازيد

شکلات باعث جوش زدن مي‌شود؟

شخصيت شناسي برون گراي خجالتي کيست؟