آریا جوان

آخرين مطالب

اگر قوه تخيل و ابتکار نداريد، بخوانيد اندیشه

  بزرگنمايي:

گاهي وقتي انجام يک پروژه را در محل کار يا تحصيل به عهده مي گيريد ممکن است حسي از نااميدي به سراغتان بيايد. ايده پردازي کاري دشوار است بخصوص زماني که صحبت از پردازش طرح هايي مفهومي است که بايد به واقعيت بدل شوند. اما لازم نيست خيلي هم نگران باشيد، چرا که حتي خلاق ترين افراد هم گاه در مسير خلاقيت با بن بست مواجه مي شوند. در هر حال، روش هايي وجود دارد که با استفاده از آن مي توانيد ذهن خود را مجدد احيا کنيد و قوه تخيل خود را فعال سازيد تا به بهترين راهکارها براي هر چالشي دست يابيد.

10 راهکار افزايش قوه تخيل و ابتکار  

در ادامه با راهکارهايي که به فعال شدن قدرت ابتکار و خلاقيت شما کمک مي کند آشنا شويد.

استراحت کنيد 

زماني که تمرکز زيادي بر روي يک پروژه داريد، ذهن شما اين فشار را حس مي کند و در نهايت به انبوهي از افکار متفاوت مي رسيد که هيچ کمکي به دستيابي شما به هدفتان نمي کند. وقتي خود را به انجام کاري وادار مي کنيد دچار استرس مي شويد و استرس وضعيتي است که اکثر افراد تمايل دارند به هر قيمتي شده از آن پرهيز کنند. اگر احساس مي کنيد که هيچ فکر و ايده اي به ذهنتان نمي رسد، کاري که در دست داريد را متوقف کرده و استراحت کنيد. مردم روش هاي متفاوتي براي استراحت دارند، بنابراين هر کاري که مي تواند شما را از افکار يا موقعيت استرس زا دور نگه دارد انجام دهيد. قطعا پس از بازگشت به کار متوجه تاثيري که استراحت در شارژ مجدد قدرت ابتکار شما داشته خواهيد شد.

مديتيشن را از ياد نبريد 

گاه به دليل حجم زياد افکاري که هيچ ارتباطي با کاري که در دست داريد ندارند، ذهنتان قادر به توليد ايده هاي جالب نيست. توصيه مي شود که بايد از طريق مديتيشن افکار خود را مرتب کنيد. فقط لازم است که محلي آرام و ساکت پيدا کنيد، بنشينيد و بر روي تنفس کنترل شده تان تمرکز کنيد و ذهن خود را از تمامي افکار غيرضروري پاکسازي کنيد. سکوت محيط اطراف به شما کمک مي کند به مغز خود در کاهش افکار مازاد و تمرکز بر ضروريات کمک کنيد. هر چقدر که لازم است به خودتان براي مديتيشن زمان بدهيد تا با ذهني فعال به سراغ پروژه خود برگرديد.

يادداشت برداريد 

اشتباهي که خيلي ها مرتکب مي شوند اين است که فراموش مي کنند ايده هاي جالبي که به ذهنشان مي رسد را يادداشت کنند. گاهي، اين افکار از جايي که اصلا فکرش را هم نمي کنيد به ذهنتان مي رسد و معمولا در آن زمان آمادگي اجراي آن ايده ها را نداريد. براي اطمينان از آنکه ايده هاي خود را از دست نمي دهيد، بايد عادت کنيد که هميشه يک قلم و دفتر به همراه داشته باشيد تا بتوانيد بلافاصله از ايده هاي جالب خود يادداشت برداريد. البته در صورت تمايل مي توانيد از اسمارت فون تان هم براي يادداشت برداري کمک بگيريد.

فهرست تهيه کنيد 

گاهي مشکل عمده موجود بر سر راه خلاقيت اين است که ايده هايي در ذهن فرد وجود دارد ولي نمي داند کار را بايد از کجا آغاز کند. بهتر است ايده هاي خود را به شکل فهرست هايي از اموري که بايد انجام شود در آوريد. هر ايده اي را مي توانيد به چند مرحله و بخش خاص تقسيم کنيد. بعنوان مثال، اگر بايد گزارشي را در خصوص يک کشور تهيه کنيد فهرستي از نکات جالب توجه آن کشور مانند آشپزي، مقاصد گردشگري، فرهنگ و موارد ديگر تهيه کنيد و بعد به تهيه گزارش خود بپردازيد.

مثبت انديش باشيد 

دشمن خلاقيت، عادت مخرب خود انتقادي است. اين کار مانع رشد خلاقيت افراد مي شود. بايد همواره انگيزه داشته باشيد و از ايراد گرفتن از خودتان بپرهيزيد. اين روحيه ي انتقادي با بهره وري و خلاقيت در تضاد است. همواره به خود بگوييد که مي توانيد تلاش کنيد تا بدين ترتيب اعتماد به نفس تان افزايش يابد و بتوانيد به ايده هاي جديد دست يابيد. به محدوديت هاي خود فکر نکنيد و تمرکزتان را بر نقاط قوت تان قرار دهيد.

توقعات را کنار بگذاريد 

قدرت خلاقيت شما با توقع داشتن از ديگران و يا حتي خودتان کاهش مي يابد. اضطراب در خصوص نحوه عملکرد مي تواند خلاقيت را در نطفه خفه کند. اگر توقعات و انتظارات را کنار بگذاريد، از حس لزوم راضي نگهداشتن سايرين راحت مي شويد و بدين ترتيب به خلاقيت خود بال و پر مي دهيد. فقط به خاطر داشته باشيد که بايد همواره تاکيد را بر کيفيت بگذاريد و به جزييات توجه کنيد تا خلاقيت شما شکوفا شود. زماني که نتيجه موضوع اصلي تمرکز شما نباشد، به تخيل خود فرصت ابراز وجود بيشتري مي دهيد.

مطالعه کنيد 

يکي از بهترين روش هاي شارژ مجدد ذهن مطالعه است. کتاب، مجله، مقاله اينترنتي و بسياري ديگر در دسترس شما هستند تا بتوانيد روحي تازه به قوه خلاقيت خود بدهيد. اما همه افراد از مطالعه لذت نمي برند. اگر شما هم جزو اين افراد هستيد بايد سعي کنيد به تدريج زمان هاي کوتاهي را در طول روز به مطالعه اختصاص دهيد تا به تدريج با عادت مطالعه خو بگيريد. بهتر است روزي نيم ساعت زمان صرف مطالعه مطالبي که با علايق شما در ارتباطند کنيد. در همين مقالات و صفحات است که ايده هاي جالب به ذهن شما خطور مي کند.

موسيقي گوش کنيد 

براي فعال سازي قوه خلاقيت بايد محرکي وجود داشته باشد و چه محرکي بهتر از گوش دادن به موزيک مورد علاقه تان؟ براي بسياري از مردم گوش دادن به موزيکي که دوست دارند به آنها کمک مي کند تمرکز خود را به دست آورند. لازم به گفتن نيست که ثابت شده که با گوش دادن به موسيقي مي توانيد بر اضطراب غلبه کنيد و روش هايي را براي خروج از وضعيت نامطلوب پيدا کنيد. مجموعه اي از موزيک هاي مورد علاقه تان را تهيه کنيد و در صورت ضرورت به آن گوش دهيد.

سفر کنيد 

گاه براي شارژ مجدد خلاقيت بايد علاوه بر تغيير سرعت به تغيير منظره هم فکر کنيد. نکته جالب توجه در خصوص سفر اين است که سفر شما را از محدوده آسايش تان خارج مي کند و فرصت هاي زيادي را پيش روي شما قرار مي دهد تا بتوانيد تازه ها را کشف و تجربه کنيد که خود به خلاقيت شما کمک مي کند. اين سفر مي تواند کوتاه و در ايام آخر هفته باشد و يا سفري بلند مدت تر؛ در هر حال آنچه در انتظار شماست، به شما امکان شناخت دنيايي از ناشناخته ها را مي دهد که به رشد قوه تخيل تان کمک مي کند.

کنجکاوي کنيد 

هر زمان که با يک مانع روبرو مي شويد، بايد به فکر يافتن راه حل بيفتيد و هرگز از حل مشکل نااميد نشويد. کنجکاوي در اين مسير کمک بزرگي است، چون به شما کمک مي کند پرسش هايي را طرح کنيد و در جستجوي پاسخ آنها فرضيه هايي را براي خود تشکيل دهيد. همين امر به ذهن ما فرصت فعاليت مي دهد و خلاقيت ما را به چالش مي کشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4111/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی