پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

چرخ‌هايي براي «نجات بشريت»/ کشورها چقدر از دوچرخه استفاده مي‌کنند نوآوري

چرخ‌هايي براي «نجات بشريت»/ کشورها چقدر از دوچرخه استفاده مي‌کنند

  بزرگنمايي:

19 آوريل روز جهاني دوچرخه سواري نام دارد. وجود يک ميليارد دوچرخه در جهان که تعداد آن دو برابر اتومبيل هاست حکايت از محبوبيت اين رشته دارد؛  وسيله اي ارزان، ساده، کم هزينه، بدون نياز به آموزش خاص، کم جا و قابل استفاده در همه سنين در بين مردم است. سالانه بيش از 100 ميليون دوچرخه در دنبال توليد مي شود. 

دوچرخه وسيله اي مکانيکي است که با استفاده از قدرت حرکتي پاها به حرکت در مي آيد. تصوير اين وسيله در ابتدايي ترين شکل اش در 2300 سال پيش در کشورهايي چون چين و هند بر روي ديواره هاي غار حک شده بود. اين کلمه برگرفته شده از ريشه يوناني  KYKLOS  بوده و از دو کلمه  BI  دو و CYLCLE دايره تشکيل شده است. دوچرخه در سال 1818 توسط فردي به نام « کارل فون دريس آلماني »  ساخته شد و بعد از آن اولين دوچرخه رسما در سال 1690 به دست « سيوارک فرانسوي»  به شکل چوبي ساخته گرديد، مورد توجه قرار گرفت و ابزاري براي بازي بچه ها شد. اما امروزه اين وسيله مدرن شده و اقسام مختلفي دارد.  


اولين دوچرخه جهان ساخته شده از چوب به نام «سله ريفر»

در ايران نيز در زمان قاجاريه کارکنان سفارت انگلستان دوچرخه را به ايران آوردند و از آن استفاده کردند. مردم به آن لقب « بچه شيطان » داده بودند. مغازه ها دوچرخه را کرايه مي دادند و اين طور اين وسيله به مردم شناسانده شد. حسين آقا شيخ مغازه اش در خيابان شمس العماره به مردم دوچرخه کرايه مي داد يا مي فروخت. اولين باشگاه دوچرخه سواري در ايران در سال 1324 شکل گرفت و فدراسيون نيز به طور آماتور کارش را شروع کرد. 

ما امروزه انواع دوچرخه را داريم:

دوچرخه کراس براي جاده و مسيرهاي صاف مي باشد، داراي چرخ هاي نازک و بدنه اي سبک است. 

دوچرخه بي ام ايکس نيز دوچرخه اي ساده سبک و کوچک براي حرکات نمايشي است. اين رشته در چند دوره اخير در بازيهاي المپيک بوده و ايران نيز در حال برنامه ريزي براي شروع آن مي باشد. 

دوچرخه کوهستان براي مسيرهاي کوهستاني و پر فراز و نشيب است. لاستيک هاي پهن و بدنه اي مستحکم دارد. 

دوچرخه پيست نيز دوچرخه اي سبک است. اين رشته اين روزها تبديل به يک رشته حرفه اي شده است. ابزار دوچرخه نيز ساده است؛ کفش، کلاه ، لباس دوچرخه سواري، جوراب و دستکش و خود دوچرخه. 

فرهنگ دوچرخه سواري چگونه مي تواند تغييرات گسترده در شهرها را سرعت بخشد ؟

وسيله نقليه اي که نه تنها براي گذشته بوده بلکه براي آينده هم هست. اين وسيله تنها براي مسابقه نيست بلکه مزاياي آن عبارت از انعظاف پذيري، افزايش فعاليت فيزيکي، هماهنگي با حمل و نقل عمومي، سرگرمي، ورزش و سلامتي و دوستدار محيط زيست مي باشد.

 مردم در کشورهاي مختلف از آن استفاده مي کنند. امروزه توريست هاي بسياري دور دنيا را با دوچرخه هايشان طي مي کنند. 

در چين 37 درصد مردم دوچرخه سوار مي شوند و در شانگهاي 60 درصد مردم از اين وسيله براي رفت و آمد به محل کار از آن بهره مي برند. در آمريکا بعد سلامتي آن بيشتر است. 

در بلژيک نيز رفت آمد ها با اين وسيله صورت مي گيرد. دوچرخه سواري ورزش ملي اين کشور است. يک بلژيکي اصيل حتما يک دوچرخه گران قيمت دارد و به جاي اتومبيل اش با لباس و کلاه آن به خيابان مي رود. در سوئيس نيز يک روش سالم براي تردد بوده و مردم از آن لذت مي برند. 

در ژاپن 15 درصد رفت و آمدها به محل کار با دوچرخه است. در چند سال گذشته بيش از 10 ميليون دوچرخه توسط مردم اين کشور خريداري شده است. امروز بيشتر مردم ژاپن براي سلامتي و جلوگيري از ترافيک شهري و استفاده نکردن از قطارهاي متروي شلوغ و پر ازدحام از دوچرخه استفاده مي کنند. 

در فنلاند نيز مردم حتي براي مسافرت از آن استفاده مي کنند توريست هاي فنلاندي، زنان خانه دار و بازنشستگان از اين وسيله به شکل سنتي بهره مي برند. در سوئد يک خانواده چندين دوچرخه دارد. در آلمان فرهنگي نهادينه شده است. کمتر آلماني است که در کودکي از اين وسيله استفاده  نکرده باشد. 

در دانمارک 37 درصد مردم در طي روز از اين وسيله استفاده مي کنند وحتي دوچرخه به توريست ها رايگان داده مي شود. اما هلندي ها که رابطه شان با دوچرخه بسيار خوب است. در هلند بيش از 25 درصد رفت و آمد شهري توسط دوچرخه صورت مي گيرد. حتي خطوط دوچرخه سواري در خيابان ها وجود دارد و راه هاي رفت و آمد مخصوص دارند. يکي از معضات شهري آمستردام هلند کمبود پارکينگ دوچرخه است چرا که تعداد دوچرخه ها در خيابان ها 4 برابر اتومبيل هاست!


پارکينگ دوچرخه ها در آمستردام هلند

با  وجود گذشت يک قرن از توسعه شهري ما قادر نبوديم با ساخت شهرهاي بزرگ و حضور ميليون ها اتومبيل شيک، شهري زيبا و محيطي آرام داشته باشيم. 

بسياري از شهرها با وجود تمام تکنولوژي هاي پيشرفته وابسته به اتومبيل هاي مختلف، منفصل و خيابان هاي قفل شده در ترافيک و محاصره شده در دود، ازدحام و سرصدا به همراه افزايش ضريب خطر و پر از آلودگي براي محيط زيست و سلامتي انسان ها هستند. 

اتومبيل به خودي خود دشمن مردم و محيط زيست نيست اما در دنياي امروز روند استفاده از آن اين به ضرر انسان تمام شده است و زيان هاي اجتماعي زيست محيطي و اقتصادي بيش از حدي را که به طور واضح بر همه روشن است برپيکره شهر نشيني، اقتصاد، زمان، محيط زيست و انسان داشته است.

اما دوچرخه ساده و کم حجم؛ وسيله اي که در همه جا مي تواند استفاده شود و براي همه سنين است و شرايط فيزيکي خاصي نمي خواهد . از دوچرخه و سه چرخه نونهالان تا دوچرخه هاي حرفه اي کم نظير و مدرن و هوشمند و دوچرخه هاي ثابتي که مي تواند در خانه ها و فضاهاي سربسته باشند. 

اين گفته ها تنها بخشي از مزاياي اين وسيله دوچرخ است. به اين فکر کنيد که اين وسيله فراتر از دنياي امروز است. 

در حال حاضر در ايران روزهاي سه شنبه به نام روز « بدون خودرو » نام دارد؛ چند نفر را مي شناسيد که در اين روز دوچرخه سوار شده و به محل کار خود بروند! 

شايد اگر در اين روز استفاده از دوچرخه در تمام معابر آزاد شود، روزي زيبا و به ياد ماندني در خيابان ها را شاهد باشيم.  افزايش معابر مخصوص دوچرخه ها در خيابان ها مي تواند کمک به سزايي به توسعه اين رشته کند. شايد اين تغيير ديدگاه نسبت به استفاده از اين وسيله ساده و مفرح در دنياي امروزي يک فرد ايراني که غرق در کم تحرکي و زندگي ماشيني و مشکلات شهرنشيني و روند تغذيه ناسالم شده و ميلياردها ريال بار هزينه اقتصادي از لحاظ تامين سلامتي، مشکلات حمل و نقل و ترافيک شهري، ناسالم شدن هوا و محيط زيست بر دولت تحميل مي شود. با نگاه به شرايط موجود تبديل سياست هاي عمومي و سياسي دولت به طور قطع مي تواند راهگشاي حل مشکلاتي براي عموم مردم و حتي دولتمردان و گردانندگان شهرهاي بزرگ شود. 

افزايش ظرفيت تنظيم زيرساخت ها و مسائل مالي و برنامه ريزي ها نيازمند تشکيل يک کارگروه خوب در کلان شهرهاست.  همان طور که اشاره شد برخي کشورها براي توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه در بين مردم شان برنامه دارند. بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا در حال برنامه ريزي براي گسترش زيرساخت هاي دوچرخه سواري در شهرهايشان هستند. طراحي شبکه ها و فضاهاي امن و در دسترس براي دوستداران اين رشته، ساخت هزاران کيلومتر جاده مخصوص دوچرخه سواران مبتدي و بزرگراه هاي مخصوص آن تنها بخشي از اين راه حل ها مي باشد. 

زمان آن رسيده که ترويج فرهنگ دوچرخه سواري در بين مردم را جدي بگيريم. 

انجمن جهاني دوچرخه سواري و حتي سازمان ملل در نام گذاري تنها يک روز در طي سال براي اين وسيله و اين ورزش بايد تجديد نظر کنند. در شرايطي که يک ماه از سال به نام بيماران سرطاني نام دارد. يا هفته ها به نام يک بيماري نام گذاري شده است شايد بهتر باشد براي توسعه سلامتي فردي و شهري و کاهش خطرات محيط زيستي رو به سمت توسعه ورزش دوچرخه سواري رفته و ماهها را به نام اين ورزش نام گذاري کنند. 

اين وسيله دوچرخ ساده مي تواند از کودکي تا پيري، منافع زيادي را براي بشر داشته باشد. هزينه کم، ارزان، تفريحي هيجان انگيز، ترددي راحت و آسان و کم هزينه به دور از هياهوي مترو، اتوبوس و .. مطمئنا مي تواند راه نجات بشريت باشد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پلتفرم ایرانی پیشنهاد لباس مبتنی بر تحلیل داده رونمایی شد

سفارش آنلاین خدمات شست‌وشو و تعمیرات خودرو در محل

ساخت آنلاین و اتوماتیک ویدئوهای تبلیغاتی و موشن‌گرافیک

چگونه کولر ماشین را خنک‌تر کنیم؟

استارتاپ چینی اپلیکیشنی برای شناسایی سگ‌ها از طریق اثر بینی طراحی کرد

ساخت نخستین واکسن طراحی‌شده به‌وسیله هوش مصنوعی

رونمایی سیگما از FP؛ کوچک‌ترین دوربین بدون آینه و فول فریم دنیا

روسیه تلسکوپ پرتو ایکس Spektr-RG را با موفقیت پرتاب کرد

بزرگان تراشه در تلاش برای تحول در دنیای هوش مصنوعی

سونی سریع‌ترین هاب USB-C جهان را معرفی کرد

مک بوک پرو 16 اینچی اپل امسال عرضه می‌شود

نوکیا با همکاری پژوهشگران، عمر باتری‌ها را 2.5 برابر می‌کند

مایکروسافت و ساخت سرفیس‌ 9 اینچی تاشدنی با قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی

سهم 50 درصدی انرژی خورشیدی، بادی و باتری‌ها در چشم‌انداز برق سال 2050

اپل با کیت توسعه واقعیت مجازی، راه را برای هدست مخصوص خود هموار می‌کند

مقایسه شیائومی می بند 4 با دست بندهای هوشمند مطرح بازار

بهترین‌‌‌‌‌‌ اپلیکیشن برای خرید تور مسافرتی با قیمت مناسب کدام است؟

چگونه فالوورهای خود در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهیم؟

تصویر محافظ صفحه نمایش هواوی Nova 5 فاش شد

iOS 13 در مقابل اندروید Q؛ نبردی از جنس اپل و گوگل

فولکس واگن I.D.R رکورد سریع‌ترین خودرو برقی در نوربرگ‌رینگ را شکست

با پردازنده گرافیکی توانمند AMD Radeon Pro Vega II درون مک پرو آشنا شوید

نمایش قابلیت‌‌های تازه‌ نسخه جدید واقعیت افزوده‌ اپل در Minecraft AR

تسلا رودستر ابرخودروهای جهان را شکست خواهد داد

سیری با صدای طبیعی‌تر، ویژگی‌های جدیدی برای ایرپاد و هوم‌پاد ارائه می‌دهد

watch OS 6 با افزودن اپ استور و واچ‌ فیس‌ های جدید معرفی شد

اپل سیستم عامل جدید iPadOS را معرفی کرد

اپل با ایرپاد اجازه اشتراک‌گذاری فیلم و موسیقی را با دوستان می‌دهد

کورنینگ لایه‌ محافظ Astra Glass را برای نمایشگرهای 8K معرفی کرد

اینفینیتی Q50 با فناوری خودران نیسان ProPilot 2.0 عرضه خواهد شد

جدیدترین تکنولوژی های سمعک کدام هستند؟

نسل بعدی کنسول‎‎‌های بازی در راه هستند

نسل بعدی کنسول‎‎‌های بازی در راه هستند

جوانانی که نشان دادند هیچ چیز مانع راهشان نیست/ ساخت محصولاتی که یک سر و گردن بالاتر از نمونه‌ خارجی هستند

ایران باید خودرویی بسازد که در آینده آلمان خواهان آن باشد!

راهی برای مقابله با بیماری ام اس

Bytedance به ارزشمندترین استارتاپ جهان تبدیل شد

NANO1 محصول TinyMOS؛ کوچکترین دوربین نجومی جهان

سامانه آنلاین پاب کار، بستری برای کسب درآمد بیشتر

اثر هنری تولیدشده توسط هوش مصنوعی در حراجی به قیمت 432,500 دلار فروخته شد

جعبه گشایی پهپاد DJI مویک 2 پرو

نسخه‌ی جدید کورتانا با طراحی جدید و بهینه‌سازی بیشتر در راه است

طراحی باتری‌ لیتیوم-یونی در شکل و اندازه‌ دلخواه با فرآیند چاپ سه بعدی

افزونه‌ جدید جیمیل، دسترسی مستقیم به دراپ باکس، Box ، Atlassian و Egnyte را فراهم می‌کند

اولین قطار هیبریدی دنیا در راه است

آیپد پرو 2018 از پورت USB-C استفاده خواهد کرد

نظرسنجی؛ کدام‌یک از گوشی‌های سری میت 20 نظر شما را جلب کرد

غروب غمناک گوگل پلاس

رونمایی رسمی از گوشی گوگل پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال

رونمایی گوگل از تبلت «پیکسل اسلیت»/ عکس