آریا جوان

آخرين مطالب

حسام‌الدین سراج: جامعه ما در تمنای «امید» است گفتگو

  بزرگنمايي:

آریا جوان -
اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,حسام الدین سراج
صدای گرم و دلنشین «حسام الدین سراج»، به ویژه با آن تصنیف معروف «دل می‌رود ز دستم...» در سلول‌های خاکستری و کنج دل خیلی‌ها به یک حال خوش تبدیل شده است. همه نسل‌ها هم مشتری صدایش هستند، حتی دهه هشتادی‌ها با آن ذائقه متفاوتشان. خودش هم با تاکید موکدی می‌گوید که دوست دارد موسیقی‌اش، نوایی از این مردم و روزگار باشد.
سراج برای مدت سه روز در مشهد و با همراهی «گروه بامداد» اجرای صحنه‌ای موسیقی ایرانی دارد. در حاشیه یکی از برنامه‌هایش با او از هنری سخن گفتیم که عمیقا دغدغه آن را دارد:
آلبومی محصول همکاری با «سور» و «کامکار»
صحبت مان با سراج را از جدیدترین آلبومش در همکاری با گروه «سور» و اردشیر کامکار، شروع می‌کنیم و می‌پرسیم، کار به کجا رسید؟ در جوابمان می‌گوید:در آخرین کنسرتی که سال گذشته در تالار وزارت کشور برگزار کردم، با آقای اردشیر کامکار و دو نوازنده ترک که شهرت جهانی دارند، همراه بودیم و قطعه‌ها شامل ترانه‌هایی بود که در کشورهای مختلف به زبان‌های خودشان اجرا می‌شد، یعنی ملودی‌ها مشترک هستند اما در هر کشور به زبان خودشان ترجمه می‌شود.
به نظرم کاری است که باید در آینده نیز ادامه یابد. فیلم این اجرا آماده شده است و تا چند ماه دیگر تقدیم مردم می‌شود، البته در برنامه ریزی‌ها برای آینده‌مان بازهم دوست داریم این کنسرت را برگزار کنیم. این هنرمند ارزنده کشورمان ادامه می‌دهد: همچنین کار دیگری را با گروه «سور» و آهنگ سازی مجید مولانیا تولید کرده ایم که اشعارش از حافظ و مولانا و استادان حسین منزوی، ابتهاج و شفیعی کدکنی است. امیدوارم بتوانیم به زودی این اثر را به دست مردم برسانیم. کار دیگری نیز هست که مجموعه‌ای از سازها همچون پیانو و تنبک و همچنین چاشنی آواز در آن به کار رفته است و دو تصنیف اش را من ساخته ام. در واقع یک تصنیف اش از آوازهای قدیم است که یک فرم نوستالژیک و عاشقانه دارد. در این کار، عباس ابوحمزه پیانو زده و تنظیم اثر را انجام داده است.
بعضی تهیه کنندگان می‌خواهند از موسیقی پول بسازند
این استاد برجسته، حرف را می‌کشاند به فضای موسیقی کشور. فضایی که به اذعان او مغشوش، مریض و ناسالم است و در چنین بستری، هنر باهویت (چیزی شبیه موسیقی مقامی خراسان) گم شده است. او بیان می‌کند: هنرمندانی که جدی کار می‌کنند و در این مسیر زحمت می‌کشند و کارشان ارزش ملی و فرهنگی دارد، آرام آرام رانده می‌شوند، به این دلیل که برایشان فضایی به وجود آورده‌اند که دیگر صدایشان شنیده نمی‌شود. این وضعیت مصداقی از این بیت است:« گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/ آن چه البته به جایی نرسد فریاد است ».
وی تاکید می‌کند:همه مایی که در این عرصه فعال هستیم، امیدواریم وضعیت موسیقی کشور در آینده بهتر شود و صدا و سیما که نقشی بسیار عمده و موثر در ترویج و اشاعه موسیقی دارد، باید با تدبیر بهتر و برنامه ریزی دقیق‌تر کاری کند که آرام‌آرام به سمت موسیقی فرهنگی و آثار ارزشمند در این حوزه حرکت کنیم.
وی تاکید می‌کند: فضایی مغشوش بر عرصه موسیقی کشور حاکم و این ناشی از نوعی رقابت ناسالم است. در حقیقت کاری کرده‌اند که یک سر این هنر به مسائل مالی گره خورده است. متاسفانه بعضی تهیه کنندگان می‌کوشند تا به هر نحوی، از موسیقی پول بسازند و برایشان خود اصل این هنر ارزش چندانی ندارد. این کم کم ما را به بیراهه خواهد برد و آرام آرام به سمتی می‌رویم که یک نوع موسیقی تفننی تقلیدی، همه انواع دیگر این هنر را به سود خودش مصادره خواهد کرد.
سراج ادامه می‌دهد: ما باید تهیه کنندگانی داشته باشیم که از توان ارزش‌گذاری موسیقایی بهره مند باشند و سراغ هنرمندی بروند که ارزش‌ها را می‌شناسد و می‌تواند تاثیر فرهنگی و هنری خوبی بر مردم بگذارد.
گزیده‌کارم، چون دنبال علایقم رفته‌ام
سراج از آن جمله هنرمندان حوزه موسیقی به شمار می‌رود که از قضا گزیده کار می‌کند. از او درباره دلیل این گزیده کاری می‌پرسیم که در جواب بیان می‌کند: در هنر همه هنرمندان معمولا گزیده کار هستند، منتها براساس روحیات خودشان ترجیح می‌دهند سراغ انتخاب‌هایی بروند که دوست اش دارند و همین شاید هنرمند را در ظاهر گزیده‌کار کند. من به عرفان ایران زمین و اشعار بزرگان این کشور علاقه زیادی دارم و ترجیح می‌دهم از ترکیب این‌ها اثرم را بسازم.
«نوگرایی» یکی از دغدغه‌های این استاد برجسته تلقی می‌شود. باور دارد که باید با نگاهی تازه در این عرصه حرکت کنیم تا موسیقی از پاپ گرفته تا سنتی به ورطه تکرار دچار نشود. او می‌گوید: در موسیقی ایرانی، پاپ یا انواع موسیقی ملل و حتی آثار کلاسیک یا اصلا موسیقی مقامی، خود آن عرصه به عنوان یک چهارچوب و قالب مطرح است و کار موسیقی‌دان، تلفیق و پیوند دادن مسائل روز و مباحث اجتماعی با بدنه این هنر است. یک اثر موسیقایی اگر بخواهد ماندگار شود، باید صدای مردمان و جامعه باشد. از این منظر، فکر موسیقی دان و برنامه ریزی و طراحی برای کار خودش و ایجاد تمایز در اثرش، بسیار مهم است.
عاقبت پدر موسیقی دان
حرف را می‌کشانیم سمت و سوی دیگری و با او از فرزندانش می‌گوییم و این که آیا همچون پدر، در این وادی هنری قدمی گذاشته‌اند یا نه؟... جوابش با قدری تامل همراه است؛«فرزندان من اهل موسیقی هستند اما موسیقی را به عنوان شغل اول خود انتخاب نکرده‌اند. دلیل اش را باید از خودشان بپرسید، شاید عاقبت من را دیدند و این کار را نکردند»(خنده).
وی ادامه می‌دهد: در کشور ما، آن چنان که باید برای موسیقی دان ارزش اجتماعی قائل نمی‌شوند. البته این بیشتر در قالب سیستم اداری و دولتی است. مردم ما با اهالی آواز و موسیقی خیلی خوب ارتباط برقرار می‌کنند اما سیستم دولتی ما حتی آن بخش فرهنگی که خیلی هم ادعا دارد، با اهالی این هنر خوب رفتار نمی‌کند و ارتباط در خور توجهی با این قشر ندارد. همین مسئله باعث شده است تا موسیقی‌دان‌ها و اهالی این هنر، همواره در عرضه آثار خود به مشکل بربخورند و به نوعی روزمرگی گرفتار آیند.
دوست دارم آیندگان بگویند؛ آدم خوبی بود
سراج جایی نقبی می‌زند به حسرت‌ها و آرزوهایش و می‌گوید: این روزها بیشتر برای مردم دعا می‌کنم. آرزو دارم احوالمان خوب شود. شرایط معیشتی جامعه بهبود یابد تا برسیم به آن آرامشی که اغلب ما تمنایش را داریم.
وی ادامه می‌دهد: وقتی احوال بعضی از مردم را می‌بینم بسیار غصه می‌خورم، به قول مولانا که می‌گوید؛« من از بینوایی نیم روی زرد/ غم بینوایان رخم زرد کرد»‌. هم اکنون وضعیت خوب و مطلوبی را شاهد نیستیم. این حس ناامیدی و یاسی که در جوان‌ها و حتی در بزرگ ترها می‌بینیم خیلی تلخ است. باید نگرانش باشیم. هر جامعه‌ای بیش از هر چیز به «امید» نیاز دارد.
این هنرمند که بزرگ‌شده توسط پدری هنردوست است، از تاثیری می‌گوید که تشویق‌های بزرگ خانه بر او داشته است و تاکید می‌کند: اگر به گذشته برگردم دوست دارم حق پدر و مادر و بزرگ ترها و استادانم را خیلی بیشتر از آن چه کردم، به جا بیاورم. دست پدر را می‌بوسیدم بابت همه حمایت هایش و تقدیر می‌کردم از همه آن‌هایی که محبت‌های غیرقابل جبرانشان مرا به این جا رساند.
وی امیدوار است که در تمام این سال‌ها اثر مثبتی بر هنر موسیقایی کشور باقی گذاشته باشد و تاکید می‌کند: هرچند در این باره نسل‌های بعد باید قضاوت کنند اما امیدوارم راهی را گشوده باشیم که مسیر رسیدن آن‌ها را کوتاه‌تر کند. دوست دارم بگویند آدم خوبی بود و در زمینه هنر تاثیرات مثبتی داشت و در واقع همان شعر معروف: «خرم آن کس که در این دفتر پاک/ از همه عیب رقم خیر کشید و اثر خیر گذاشت...».
روزنامه خراسان

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/42671/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»