آریا جوان

آخرين مطالب

شيوع مصرف سيگار در بين دانشجويان دختر دانشگاه‌ها نگاه سیاسی

  بزرگنمايي:

دکتر حميد يعقوبي با اعلام اين مطلب مصرف مواد دخاني را يکي از عوامل مهم تهديدکننده سلامتي افراد دانست و اظهار کرد: استعمال سيگار و قليان که يکي از موضوعات حساس و از معضلات بشري در سال‌هاي اخير است که انسان را به چالش جدي کشيده و براي اولين بار در تاريخ، بشر با اپيدمي مواجه شده که پايه‌ها و بنيان‌ها جامعه انساني را تهديد مي‌کند.

وي در ادامه تصريح کرد: استعمال سيگار يکي از عوامل مهم تهديدکننده سلامتي افراد خصوصا جوانان بوده و يکي از اولويت‌هاي بهداشت عمومي براي کاهش شيوع مصرف سيگار، پيشگيري از سيگاري شدن جوانان است، با اين وجود افزايش شيوع مصرف دخاينات در ميان دانشجويان به ويژه گرايش اخير دانشجويان دختر به مصرف دخانيات نشان مي‌دهد که قاعده هنجاري براي اين مهم از سوي محيط‌هاي آموزشي طراحي نشده است و متاسفانه کشيدن سيگار در حال تبديل شدن به يک اپوزيسيون اجتماعي و گاه يک ارزش در بين برخي گروه‌هاي دانشجويي است.

مدير کل مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجويان وزارت علوم تاکيد کرد: هر ساله 31 مه مصادف با دهم خردادماه 1396، از سوي سازمان جهاني بهداشت (WHO) روز جهاني مبارزه با دخانيات در نظر گرفته شده و شعار امسال سازمان بهداشت جهاني به مناسبت اين روز، «دخانيات، تهديدي براي توسعه» مي‌باشد.

دکتر يعقوبي همچنين به اهداف سازمان جهاني بهداشت به مناسبت روز جهاني مبارزه با دخانيات اشاره کرد و افزود: برجسته‌سازي ارتباط بين استفاده از دخانيات، کنترل دخانيات و رشد پايدار، تشويق کشورهاي مختلف در جهت قرار دادن کنترل دخانيات در سند توسعه پايدار 2030، پشتيباني از کشورهاي عضو و جامعه مدني براي مبارزه با دخالت صنعت دخانيات در فرآيندهاي سياسي که به نوبه خود منجر به کنترل قوي‌تر دخانيات مي‌شود، تشويق مشارکت عمومي و گسترده‌تر در برنامه‌هاي ملي، منطقه‌اي و جهاني با هدف توسعه و اجراي استراتژي‌هاي توسعه در کنترل دخانيات که نشان بدهد چگونه افراد مي‌توانند از طريق عدم استفاده از دخانيات و يا ترک مصرف آن در ساخت يک جهان پايدار و بدون دخانيات مشارکت داشته باشند از جمله اين اهداف است.

مدير کل مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجويان وزارت علوم تاکيد کرد: در راستاي اهداف روز جهاني مبارزه با دخانيات بايد برنامه‌هايي در دانشگاه‌هاي سراسر کشور اجرا شود تا دانشجويان مصرف‌کننده دخانيات با خطرات آتي مصرف آشنا شده و براي دريافت کمک بيشتر اقدام کنند. همچنين عموم مردم اطلاعات بيشتر و بهتري در مورد دخانيات، علل و پيامدهاي احتمالي آن و آنچه کمک‌کننده است و يا مي‌تواند براي پيشگيري و درمان در دسترس باشد، آگاه شوند.

به گفته دکتر يعقوبي،‌ آگاه‌سازي دانشجويان درخصوص روز جهاني مبارزه با دخانيات، افزايش اطلاعات و توانمندي دانشجويان براي تشخيص شرايط بحراني و انتخاب راهکارهاي بهينه براي مقابله با آن و تشويق دانشجويان جهت دريافت کمک جهت ترک سيگار براي خود، خانواده و دوستانشان از جمله اهداف برگزاري برنامه‌هاي روز جهاني مبارزه با دخانيات در دانشگاه‌ها است. بطوريکه دانشجويان، کارکنان و اساتيد دانشگاه جامعه هدف اين برنامه است.

وي خاطر نشان کرد: اجراي برنامه‌هاي روز جهاني مبارزه با دخانيات 31 مه‌ مصادف با دهم خردادماه 1396 است و با توجه به اينکه تاريخ مذکور با ايام آمادگي براي امتحانات پايان ترم دانشجويان مصادف است، پيشنهاد مي‌شود کليه مراکز و شعبات مربوطه در اجراي اين طرح شرايط خاص خود را در نظر گرفته و با توجه به آن سازگاري و انعطاف لازم را در تحقق اهداف «روز جهاني بدون دخانيات» به گونه‌اي به عمل آورند که علاوه بر داشتن ابتکار و نوآوري مقتضي، اهداف کلي و جزئي اشاره شده در اين راهنما محقق شود و اين برنامه‌ها بايد توسط مرکز مشاوره دانشگاه‌ها و همکاري معاونت دانشجويي برگزار گردد.

به گفته دکتر يعقوبي،‌ با توجه به اهميت روز جهاني مبارزه با دخانيات در سال 2017 و هدف نامگذاري اين روز با شعار «دخانيات- تهديدي براي توسعه» پيشنهاد  مي شود برنامه‌هاي روز جهاني مبارزه با دخانيات با محوريت آگاه‌سازي دانشجويان درخصوص عوارض مصرف و حساس‌سازي جامعه دانشگاهي نسبت به موضوع مصرف دخانيات در دانشگاه و جامعه برگزار شود.

مدير کل مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجويان وزارت علوم گفت: حقايقي درباره سيگار، اثرات اعتيادآور نيکوتين، استراتژي‌هاي ترک مصرف سيگار، چگونه مي‌توان بر وسوسه کشيدن سيگار غلبه کرد، عادات رفتاري مصرف سيگار، سيگار و وزن، سيگار و تندرستي، سيگار و ارتباط آن با خلق و استرس،  زندگي بدون سيگار، بازيابي تعادل زندگي، سيگار و فقط يکبار لغزش، انواع راهکارهاي مقابله‌اي براي غلبه بر وسوسه مصرف سيگار و موقعيت‌هاي وسوسه‌انگيز از جمله محتواي پيشنهادي به برنامه‌هاي روز جهاني مبارزه با دخانيات است.

دکتر يعقوبي در پايان خاطرنشان کرد: جلب همکاري مرکز بهداشت و درمان دانشگاه، تعامل و همکاري با انجمن‌ها، کانون‌ها، سمن‌ها و ساير مراکز دولتي و غيردولتي دخيل در امر ترک دخانيات، آگاه‌سازي دانشجويان و کارکنان دانشگاه درخصوص روز جهاني مبارزه با دخانيات در قالب توزيع بروشور، پمفلت، بنر، توزيع نشريه و...،  معرفي مرکز مشاوره و شيوه‌هاي دريافت خدمات ترک دخانيات،‌  برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي بهداشت‌روان با موضوعات آشنايي با اثرات مصرف سيگار و انتخاب راهکارهاي مقابله‌اي بهتر در شرايط پراسترس بجاي مصرف سيگار، ويژه کارکنان و دانشجويان،‌ حساس‌سازي ذهني دانشجويان، کارکنان دانشگاه و ارائه نمادها و المان‌هايي که حس عضويت در جنبش و کمپين «دانشگاه عاري از دخانيات» را تقويت مي‌کند و برخي موارد ديگر از جمله برنامه‌هاي پيشنهادي براي روز جهاني مبارزه با دخانيات در دانشگاه‌ها است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4269/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رکورد تفاوت قدی یک زوج در گینس ثبت شد/ عکس

ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود