آریا جوان

آخرين مطالب

نخستين گامها تا کسب اعتماد به نفس دانش

  بزرگنمايي:

خيلي‌ها تصور مي‌کنند اگر خودشان را همان‌طور که هستند بپذيرند، نمي‌توانند تغيير کنند و به چيزهايي که مي‌خواهند، برسند. بيشتر وقت‌ها ما فکر مي‌کنيم اگر نسبت به خودمان احساس خوبي نداشته باشيم و از خودمان، شرايط و موقعيت و عملکردمان ناراضي باشيم، اين نارضايتي در ما ايجاد انگيزه مي‌کند و باعث مي‌شود براي تغيير، رشد، پيشرفت و رسيدن به شرايط بهتر تلاش کنيم.

ممکن است اين طرز فکر گاهي - آن هم در کوتاه مدت - درست باشد. خيلي اوقات احساسات ناخوشايندي مانند نااميدي، عصبانيت، افسردگي و اضطراب، ما را براي تغيير آماده مي‌کنند اما واقعيت اين است که نارضايتي و احساسات ناخوشايند بعد از مدتي انرژي ما را مي‌گيرد و توان لازم براي تلاش و ايجاد تغيير را از بين مي‌برد.

اولين قدم در تغيير و تلاش براي رسيدن به هدف، شادي و آرامش است. پذيرش خود و قبول واقعيت در واقع يک خودآگاهي همراه با احساس شادي و رضايت است. پذيرش، به شما احساس آرامش مي‌دهد و همين، انرژي لازم براي رسيدن به هدف، تلاش براي ايجاد تغيير و رشد و پيشرفت را فراهم مي‌کند.

خواسته‌ها و اهداف
شما مي‌توانيد ضمن اينکه شرايط را مي‌پذيريد، خواسته‌هايتان را هم داشته باشيد و براي رسيدن به آنها تلاش کنيد. تصور کنيد شما در يک خانه کوچک زندگي مي‌کنيد و آرزو داريد خانه بزرگ‌تري داشته باشيد. حسرت‌خوردن و مدام فکرکردن به اينکه خانه‌تان اندازه قفس است و اي‌کاش خانه بزرگ‌تري داشتيد، فقط روحيه‌تان را ضعيف مي‌کند. شما مي‌توانيد ضمن اينکه به خريد خانه بزرگ‌تر فکر مي‌کنيد و براي رسيدن به اين هدف، برنامه‌ريزي و تلاش مي‌کنيد، شرايط فعلي‌تان را بپذيريد. باور کنيد در خانه کوچک هم مي‌شود شاد و خوشحال زندگي کرد. زندگي در خانه کوچک هم مزايايي دارد پس بهتر است تا زماني که در اين خانه زندگي مي‌کنيد، به مزاياي آن فکر کنيد؛ مثلا به اينکه راحت‌تر تميز مي‌شود، هزينه‌هايش کمتر است و راحت‌تر و زودتر فروش مي‌رود.

پذيرش يا تسليم
پذيرش و قبول واقعيت را نبايد با تسليم در برابر مشکلات و کمبودها يکي دانست. پذيرش يک نوع آگاهي همراه با علاقه، انگيزه و شادي است؛ در حالي که تسليم نوعي پذيرش همراه با احساس ضعف، شکست و ناتواني در ايجاد تغيير است.

با خودتان صادق باشيد
خودتان را گول نزنيد. سعي کنيد با دقت و صداقت کامل توانايي‌ها، علايق و اهداف خود را مشخص کنيد. دقت داشته باشيد ممکن است کارهايي که براي جلب رضايت ديگران و تحت تاثير اصرار آنها انجام مي‌دهيد يا کارهايي که به اجبار، آنها را انجام مي‌دهيد، جزء علايق واقعي‌ خودتان نباشند.

مطمئن باشيد کار را به بهترين شکلي که مي‌توانيد، انجام مي‌دهيد. از خودتان توقع زياد و خارج از توانايي‌تان نداشته باشيد. هنگامي که مشغول انجام کاري هستيد، تلاش کنيد و مطمئن باشيد هر کاري از دست‌تان بر مي‌آمده، انجام داده‌ايد.

در صورت لزوم، باورهايتان را تغيير دهيد
فهرستي از موارد و موضوعاتي که پذيرش‌شان برايتان سخت است و نمي‌توانيد آنها را بپذيريد، تهيه کنيد. بعد يکي يکي درباره شان فکر کنيد. باورهايتان را مرور کنيد؛ شايد لازم باشد آنها را تغيير دهيد تا بتوانيد بهتر مسائل را بپذيريد و به آرامش برسيد.

براي اين منظور لازم است که روشهاي تغيير تفکر منفي را بياموزيد لذا:
** خطاهاي شناختي را بررسي كنيد : افكار منفي خود را بنويسيد تا نوع خطاي شناختي خود را بيابيد . با اين كار به راحتي مي توانيد مثبت تر و واقع بينانه تر با موضوع برخورد كنيد .

** نشانه ها را بررسي كنيد . به جاي آنكه فرض را بر درست بودن افكار خود بگذاريد، نشانه هاي واقعي را بررسي كنيد . مثلا اگر احساس مي كنيد كه هرگز كاري را درست انجام نمي دهيد مي توانيد بسياري از كار هايي را كه با موفقيت انجام داده ايد فهرست كنيد .

** روش معيار دوگانه : به جاي آنكه خود را بي رحمانه تحقير و سرزنش كنيد با همان مهر و محبتي كه با دوست خود – اگر اين حادثه برايش اتفاق ميافتاد – گفتگو مي كرديد ، برخورد كنيد.

** روش تجربي : اعتبار انديشه منفي خود را آزمون كنيد . مثلا اگر در حالت اضطراب ، نگران حمله قلبي هستيد ، مي توانيد كمي نرمش كنيد . و از سالم بودن قلب خود مطمئن شويد.

** انديشيدن در سايه هاي خاكستري : به جاي آنكه در جو تفكر همه يا هيچ به مشكل خود بيانديشيد . براي مشكل پيش آمده امتيازي از صفر تا صد در نظر بگيريد . وقتي اوضاع آنطور كه مايل نيستيد بر وفق مراد شما نيست ، به جاي آنكه خود را شكست خورده تمام عيار بدانيد ، موضوع را به طور نسبي بررسي كنيد . ببينيد از اين موقعيت چه درسي مي آموزيد .

** روش بررسي : از ديگران سوال كنيد تا از واقع بينانه بودن افكار و تلقي هاي خود مطلع گرديد . مثلا اگر معتقديد كه اضطراب سخنراني در حضور ديگران غير طبيعي و مايه خجالت است ، از دوستانتان بپرسيد آيا آنها هم در مواقع مشابه احساس اضطراب دارند ؟

** تعريف واژه ها : وقتي به خود برچسب حقير ، نادان ، بازنده يا احمق مي زنيد از خود بپرسيد "احمق " ، "كودن " ، " نادان " چه معنايي دارند . وقتي به اين نتيجه رسيديد كه چيزي به عنوان " نادان " وجود خارجي ندارد يا "بازنده " بي مفهوم است احساس بهتري پيدا مي كنيد.

** روش علم معاني : خيلي ساده از زباني استفاده كنيد كه بار عاطفي كمتري داشته باشد . اين روش براي برخورد با عبارت هاي بايد دار مفيد است . به جاي گفتن " نبايد اينكار را مي كردم " بگوييد " اگر اين اشتباه را نمي كردم بهتر بود " .

** نسبت دادن مجدد : به جاي آنكه بي دليل فرض را بر بدي خود بگذاريد و خويشتن را به خاطر مشكل پيش آمده سرزنش كنيد به عوامل بسيار متعدد ي كه اين مساله را ايجاد كرده اند بيانديشيد . به جاي سرزنش خويش به حل مسئله فكر كنيد.

** تحليل سود و زيان : امتيازات و زيانهاي يك احساس (مانند عصباني شدن) ، يك فكر منفي (مانند "هر قدر تلاش ميكنم بي فايده است ") يا يك انگاره رفتاري ( مانند پرخوري ) را فهرست كنيد . همچنين مي توانيد از روش هاي تحليل سود و زيان براي اصلاح باور هاي مخربي از نوع " من هميشه بايد كامل و بي عيب ونقص باشم " استفاده كنيد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4307/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رکورد تفاوت قدی یک زوج در گینس ثبت شد/ عکس

ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود