آریا جوان

آخرين مطالب

ازدواج با زن شاغل بهتر است يا خانه دار؟ پسران

  بزرگنمايي:

شناخت مزايا و معايب اشتغال زن ها در زندگي مشترک قطعا ما را در شناخت بهتر و جامع تر اين گونه ازدواج ها کمک مي کند.
در نگاه اول بعد اقتصادي قضيه به چشم مي آيد. زني که خارج از خانه مشغول به کار است، به خاطر درآمدي که کسب مي کند کيفيت و وضعيت اقتصادي خانواده را بهبود مي بخشد اما اين همه ماجرا نيست، اين زنان معمولاً به دليل شاغل بودنشان فعال تر و پوياتر از ديگر زنان جامعه به نظر مي آيند، کمتر احتمال دارد افسرده شود و استقلال مالي و حيطه فردي قدرتمندتري دارند. مسائلي که باعث مي شود زنان شاغل با اعتماد به نفس تر به نظر برسند.
معايب اشتغال زنان مشاوره ازدواج کارکردن زن در بيرون از خانه شاغل بودن زن در اسلام زنان شاغل زن شاغل خوبه يا خانه دار ازدواج با دختر کارمند آموزش ازدواج موفق
معمولاً اين قشر جامعه بهتر و کاملتر از ديگران قادرند زمان و کارهايشان را مديريت کرده و اتلاف وقت شان کمتر است. آنها مستقل و متکي به خود بار مي آيند و به همين دليل در مقابل مشکلات و سختي ها مقاومتر و با شکيباترند.
اما اين اشتغال خالي از اشکال هم نيست. مهم ترين مشکل اين است که کار خارج از خانه باعث خستگي بسيار جسم و روح زنان مي شود و گاهي حتي به برخي از بيماري هاي جسمي در افراد منجر مي شود. کاهش آرامش خانواده به دليل وجود استرس بالا در زنان شاعل به خصوص براي افرادي که داراي برخي مشاغل خاص پر استرس هستند، پيامد ديگر اشتغال زنان است.
کار کردن زنان در خارج از منزل به هر حال جنبه هايي از زندگي خانوادگي را تحت تاثير قرار مي دهد و مسۆوليت هايي از قبيل خانه داري و بچه داري را تحت الشعاع قرار مي دهد.
البته آنچه در اين راستا حائز اهميت بسيار مي باشد اين است که بسياري از معايب قيد شده در بالا قابل رفع اند به شرطي که زن و مرد در ابتداي زندگي مشترک در مورد اشتغال زن و درآمد وي به توافق برسند و سپس با مشورت يکديگر و در صورت لزوم کمک مشاورين خانواده براي زندگي آينده شان برنامه ريزي کامل و جامع انجام دهند و بر اين اساس زندگي شان را بر ضد بسياري از آسيب ها و مشکلات پيش رو واکسينه نمايند. در اين راستا هر يک از طرفين (زن و مرد) وظايفي دارند که آگاهي نسبت به آنها لازم است.

چه بايد کرد؟
زنان شاغل براي داشتن يک زندگي مشترک موفق بايد در انتخاب نوع کار، مقدار زمان مورد نياز آن کار،‌ محل کار، همکاران و… توجه داشته باشند و به اين شکل ميان کار و زندگي شان سازگاري برقرار کنند.
در نظر داشته باشيد که برخي از کارهاي خاص که داراي شرايطي سخت و سنگين هستند نه تنها با روحيات خانم ها سازگار نيست بلکه به زندگي زناشويي آنها هم آسيب مي رساند. بر طبق دين مبين اسلام وظيفه کسب درآمد و تامين معاش خانواده بر عهده مردان است و زن وظيفه اي در اين قبال ندارد. اما از آنجا که پس از شروع زندگي مشترک زن و مرد يکي شده و هيچ چيز جداي از يکديگر ندارند بهتر است خانم هم در صورت نيازِ خانواده به درآمد او همسرش را در حل مشکلات اقتصادي زندگي شان ياري رساند.
از سوي ديگر وقتي مردي مي پذيرد که همسرش در خارج از خانه مشغول به کار باشد بايد به بسياري از امور چون پايين آوردن توقعات، کمک به همسر در کارهاي خانه، ياري رساندن او در تربيت فرزندان، توجه بيشتر به حالات روحي و جسمي همسر و تلاش براي حل مشکلات وي و… توجه نمايد.
وظيفه ديگر مردان در اين راستا بالابردن تفريحات سالم همسرشان و خانواده مي باشد. آنها بايد توجه داشته باشند که همسرشان به دليل فشار زياد زندگي نياز بيشتري به تفريح دارد.
حوصله کمتر
اين هم يکي ديگر از تهديدهاي دو موتوره کار کردن است. همان قدر که شاغل بودن زن، نيازش به همسر را براي پر کردن خلأهاي عاطفي اش کمتر مي کند و تنش هاي احتمالي را کاهش مي دهد، مي تواند باعث دور شدن تدريجي زن و مرد از يکديگر هم بشود. البته نه اينکه مسئوليت گرم نگه داشتن کانون خانواده هميشه با زن باشد اما در شکل سنتي خانواده که خانم ها هميشه خانه دار بوده اند، اين توقع بيشتر متوجه زن ها بود. به هر حال يکي بايد انرژي بيشتر و حواس جمع تري در اين رابطه داشته باشد و از آنجايي که آقايان به طور معمول و سنتي، بيشتر در نقش شاغل فرو رفته اند، معمولا اين نقش را متوجه خانم ها مي دانند.
معايب و مزاياي اشتغال زنان بيرون از خانهدر نزد بسياري از دختران، گرفتن حق اشتغال يکي از شروط مهم ضمن عقد به شمار مي رود چرا که آنها نگران اين مساله هستند که با ورود به زندگي متاهلي استقلال مالي و شغل خود را از دست دهند و …
با تغيير و تحولات اجتماعي، گرايش بيشتر زنان و دختران در امر ادامه تحصيل و حتي پيشي گرفتن آنها در اين زمينه و از طرف ديگر تغيير و تحولات اجتماعي در جامعه و افزايش تجملات و هزينه هاي زندگي و مشکلات اقتصادي، بسياري از زنان را بر آن داشته که به اشتغال در بيرون از منزل روي آورند. حتي در نزد بسياري از دختران، گرفتن حق اشتغال يکي از شروط مهم ضمن عقد به شمار مي رود چرا که آنها نگران اين مساله هستند که با ورود به زندگي متاهلي استقلال مالي و شغل خود را از دست دهند. همچنين با تغييرات فرهنگي در جامعه و افزايش آگاهي زوجين تعداد فرزندان خانواده ها کاهش يافته و زنان مانند گذشته مجبور نيستند تمام وقت خود را صرف به دنيا آوردن و بزرگ کردن فرزندان متعدد و پشت سر هم بکنند و لذا ميزان فراغ بال شان افزايش يافته است و بهتر مي توانند به خودشان و علايق شان توجه نشان دهند. لذا به نظر مي رسد که تمام اين تغيير و تحولات موجب گرديده که گرايش زنان به اشتغال در بيرون از منزل افزايش يابد چرا که اين اشتغال مي تواند احساس رضايت مندي آنها را از زندگي افزايش داده و کمتر احساس بطالت و فرسودگي کنند و همچنين از تحصيلات خود نيز استفاده موثر کنند. اما با تمام اين اوصاف و مزايايي که اشتغال زنان در بيرون از منزل دارد، اين اشتغال و کاهش حضور زن در خانه همراه با مشکلات و سختي هايي خواهد بود. اين مشکلات قبل از ازدواج دختران کمتر و ناملموس تر و البته شکلهاي ديگري داشته و بعد از ازدواج اين مشکلات بيشتر و ملموس تر مي گردد. در ادامه به برخي از مزايا و معايب اشتغال بيرون از منزل خانمها اشاره مي کنيم:
مزاياي حضور زن در جامعه*اشتغال در بيرون از منزل به زنان کمک مي کند تا از تخصص و تحصيلات خود بهره ببرد که اين مساله در امنيت رواني و احساس کارآمدي شان بسيار موثر است.
*اين دسته از زنان، با کار کردن در بيرون از منزل، باري از مشکلات اقتصادي را از دوش همسر برداشته و موجب مي گردد که خانواده از لحاظ مالي در رفاه بيشتري به سر ببرد.
*در دوران کهنسالي و کهولت سن و در نبود همسر به علت برخورداري از مستمري، وابسته و نيازمند فرزندان نخواهند بود که خود اين مساله در سلامت روان دوران پيري و استقلال بيشترشان موثر خواهد بود.
*مشارکت اجتماعي زن در جامعه، مراودات وسيع اجتماعي و به خصوص اشتغال در بخشهاي فرهنگي باعث افزايش آگاهي ها و دانستني هاي زن شده و او را در تربيت فرزندان حمايت بسياري مي کند.
معايب اشتغال زنان مشاوره ازدواج کارکردن زن در بيرون از خانه شاغل بودن زن در اسلام زنان شاغل زن شاغل خوبه يا خانه دار ازدواج با دختر کارمند آموزش ازدواج موفق
معايب حضور زن در جامعه*اشتغال زن در بيرون از منزل مسلما وقت و انرژي بسياري را از وي مي گيرد و لذا طبيعي است که چنين زماني با خستگي رواني و جسمي بيشتري(نسبت به زن خانه دار)در منزل حضور يافته و آن انرژي را که بايد صرف همسر و فرزندانش کند را نمي تواند بگذارد.
*يکي از مسايلي که باعث مراوده و گفتگوي بيشتر زن و مرد با يکديگر مي شود، مسايل اقتصادي و مالي است. اين در حاليست که در زنان شاغل به علت استقلال مالي، ميزان گفتگو پيرامون اين مسايل بسيار کاهش يافته و لذا مي تواند باعث ايجاد گسل عاطفي ميان زن و مرد گردد.
*زنان شاغل علاوه بر کار خارج از خانه ناچارند عمده ترين کارهاي داخل خانه را هم به تنهايي به دوش بکشند. در حاليکه اکثريت مردان يا مهارتهاي مربوط به خانه داري را نياموخته اند و يا همکاري لازم را با همسري که پا به پاي آنها در بيرون از منزل مشغول به کار است ندارند. اين مساله از يک طرف باعث خستگي بيش از حد زن مي شود که نتيجه آن کاهش توجه و رسيدگي به همسر و فرزندان مي شود و از طرف ديگر مي تواند موجبات اختلاف ميان زن و مرد را پديد آورد.
*و در نهايت آخرين و و مهمترين عيبي که اشتغال زن در بيرون از خانه دارد، مشکل نگهداري و تربيت فرزند(يا فرزندان)است. در بسياري از موارد کار مادر و بچه داري در تضاد يکديگر قرار مي گيرد. براي مثال با توجه به تعهدات مادر در محل کار و مسئوليتهايي که وي بر عهده دارد هميشه اين نگراني را دارد که مي تواند وقت براي فرزندش بگذارد و با او حرف بزند؟ مي تواند در امر تربيت وي نقش اصلي و اساسي را داشته باشد؟ و ….

مسلما اکثر کودکاني که مادر شاغل دارند در مهد کودک به سر مي برند اما آيا واقعا مهد کودک مي تواند جايگزيني براي مادر باشد؟ کيفيت و نحوه مراقبت از کودک چگونه است؟ از طرف ديگر هزينه يک مهد کودک خوب، از عهده هر پدر و مادري بر نمي آيد. در برخي ديگر از موارد نيز مادر مجبور است براي نگهداري از فرزند خود دست به دامان والدين خود يا والدين همسرش گردد که خود اين مساله به مرور مي تواند موجبات مشکلات بيشتر را فراهم آورد. براي مثال مشاهده شده که انتخاب اين مساله موجب دخالت بيشتر والدين در زندگي زن و شوهر مي گردد و يا آن جنبه خصوصي که زندگي زناشويي بايد داشته باشد از بين نمي رود چرا که زن و مرد دايما در تماس مستقيم با والدين خود و همسرشان هستند.
در هر حال اين مطالب گزيده اي بود از معايب و مزاياي اشتغال زنان در بيرون از منزل.
حال شما بانوان و دختران عزيز با توجه به تمام اين مزايا و معايب بايد به بررسي اين مساله بپردازيد که آيا مي خواهيد شاغل باشيد يا خير؟ و آيا آمادگي مقابله با سختي هاي خاص مربوط به اشتغال يا خانه داري را داريد يا نه؟

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4387/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

طبیعت زیبای لرستان

اگر 7 ساعت خواب شبانه نداشته باشید چه اتفاقی برای صورت شما می افتد؟

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

پاسخ گواردیولا به سوالی در مورد بازی دفاعی رئال مقابل منچسترسیتی

جردن باروز و کاکس به فینال انتخابی کشتی آزاد آمریکا نرسیدند

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

مهدی طارمی شاهزاده شد!

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

فال روزانه شنبه یک اردیبهشت 1403

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند

خطای شناختی در اعتماد به اتفاق‌های تازه

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

تفال/ تاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو

فال حافظ شنبه یک اردیبهشت 1403

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!