آریا جوان

آخرين مطالب

بدون دوست، هرگز! خواندنی

  بزرگنمايي:

جوانان نيوز- يكى از راه‏هاى ارتقاى سلامت روانى جامعه، معرفى و شناساندن اصول بهداشت روانى به مردم مى‏باشد. بهداشت روانى داراى اصول مختلفى است؛ از جمله: احترام فرد به شخصيت خود و ديگران، انعطاف‏پذيرى، توجه به زمينه‏ هاى آسيب‏ پذير، برقرار كردن روابط صميمانه با ديگران و... . در اين ميان، اصل برقرار كردن روابط صميمانه با ديگران، از آن حيث كه هم داراى آثار فردى و هم اجتماعى است، يكى از مهم‏ترين اصول به شمار مى‏رود. بى‏ شك، انسان ناگزير از برقرارى روابط اجتماعى است و نمى ‏توان زندگى را بدون مراوده و برخورد با ديگران به راحتى ادامه داد. منتها آنچه در اين زمينه مهم و تأثيرگذار بر ميزان سلامت انسان و نحوه زندگى اوست، چگونگى برقرارى اين روابط مى‏باشد. تنها رفت و آمد و دوستى ‏هاى سطحى براى يك زندگى سالم كافى نيست. چه بسا كسانى كه با انسان‏هاى متعددى در طول زندگى خود رابطه داشته‏ اند و بنا به مقتضاى كار يا موقعيتشان افراد زيادى را مى‏ شناسند، ولى از حس تنهايى و افسردگى رنج ببرند. لازم است انسان با اطرافيان خود نه فقط براى برطرف شدن احتياجاتش، بلكه براى محبت كردن و عشق ورزيدن و توجه به نيازهاى آنها نيز تعامل داشته باشد تا از خودبينى و بى‏ توجهى به احساسات و مسائل ديگران كه از مشكلات روانى به شمار مى ‏آيند به دور باشد و از آثار مطلوب اين‏گونه تعاملات نيز برخوردار شود. بخصوص در فضاى كنونى حاكم بر جوامع كه انسان‏ها را به سمت تنهايى و انزوا سوق مى‏ دهد، برقرارى روابط صميمانه يكى از مۆلفه‏ هاى اصلى سلامت روان به شمار مى ‏رود. از اين‏رو، ضرورى است كه چگونگى و آثار روابط اجتماعى صميمانه با دقت مورد بررسى قرار گيرد و به عنوان راهى مۆثر براى دست‏يابى و ارتقاى سلامت روانى معرفى گردد.

همه انسانها در زندگي اجتماعي خود ناگزيرند افراد خاصي را به عنوان دوست انتخاب کنند و با آنان روابط صميمانه‏ ترى داشته باشند. در اين رابطه هاي صميمانه يكى از نيازهاى عاطفى و روانى انسان که نياز به «پيوندجويى» است، مرتفع مي شود.

برقراري روابط دوستانه و صميمانه، ابراز محبت وعلاقه، اعتماد و خودفاش سازي دو جانبه ، همکاري، داشتن يار و همدم به هنگام گرفتاري و آلام روحي و داشتن دوستي هاي پايدار و مساعد با ديگران بر روى شخصيت انسان فوق‏العاده‏ تاثيرگذار است و يکي از نشانه هاي بهداشت و سلامت روان محسوب مي شود. بر اساس پژوهش منتشر شده در ژورنال «اپيدميولوژي و بهداشت جامعه»، سلامت رواني زنان و مردان در ميانسالي، بستگي دارد به داشتن حلقه وسيعي از دوستان (حداقل 10 نفر) كه يكديگر را به صورت منظم ملاقات مي كنند. البته در سلامت رواني زنان، داشتن دوست نقش موثرتري دارد.
در تحقيقي ديگر که برروي زنان افسرده و غير افسرده انجام گرفته، مشخص شده است که زنان افسرده، هيچ دوست صميمي و پشتيباني نداشته اند. اهميتِ دوست‏ يابى به قدري است که حضرت علي (ع) فرموده اند: «دوستان برطرف‏كننده غم‏ها و اندوه‏ها هستند.»
دوست صميمي,داشتن دوست ,دوستى ‏هاى سطحى
با توجه به اهميت دوستي در زندگي، در اين ياداشت سعي کرده ايم به برخي از آثار مثبت اين نوع معاشرت ها بر سلامت روان اشاره نمائيم:
نشاط و شادکامي : روان شناسان معتقدند " انسانها هرگز نمي توانند بدون داشتن روابط صميمانه با اطرافيان خود احساس شادکامي و سرور داشته باشند". نشاط دروني هميشه از طريق ارتباطات محبت آميز و سالم با افراد مورد علاقه بدست مي آيد. تحقيقات متعددي نيز نشان داده است که داشتن روابط اجتماعي غني و رضايتمند و معاشرت سالم و حمايتي با دوستان از جمله ويژگي هاي افراد با نشاط و شاد است، بنابراين دوستان هر فردي مي توانند با حمايت عاطفي خويش، همچون ارمغان شادي بخشي باشند که موجب ارتقاي سلامت روان و ذهن شوند.

آرامش ذهن : آرامش روح ، گمشده بسياري از آدمها در دنياي امروز است. داشتن روابط صحيح و سالم با ديگران يکي از ساده ترين روش هاي دستيابي به آرامش و در آغوش گرفتن آن است. داشتن يک شبکه اجتماعي غني حمايت شده، همچون سپري در مقابل مصائب است که باعث مي شود فرد هيچ گاه احساس تنهايي نکرده و اين اطمينان را داشته باشد که به هنگام اضطراب و يا در شرايط ناخوشايند زندگي، مي تواند بر اين شبکه حمايتي پناه برده و بر آن تکيه کند. داشتن چنين پوشش حمايتي به خودي خود باعث مي شود که فرد وقايع تلخ زندگي و موقعيت‏هاى فشارزا را کمتر آزارنده و تهديد کننده ارزيابي کند و به موجب آن نيز از آرامش خاطر بهره مند شود.

احساس امنيت: داشتن روابطي صميمانه همراه با حس برادري و اعتماد به ديگران، ارضاکننده ترين پيوندي است که باعث مي شود فرد احساس امنيت کند و به موجب آن نيز خواستار حفظ حرمت خود و ديگري باشد. در اين حالت امنيتي، فرد به يقين مي داند که دوست او امين است و در همه حال حافظ جان، مال، ناموس، آبروي اوست، لذا به همين سبب از خيانت و تنهايي نمي ترسد و سلامت روح و امنيت خاطر خواهد داشت.
دوست

اميدواري: اميد يکي از مولفه هاي اصلي سلامت روان است و داشتن روابط صميمانه با ديگران، باعث اميدواري مي شود.

کسي که با ديگران ارتباط مساعدي دارد مي داند پيامدهاي خوشي در انتظار اوست و اين انتظار پاداش، انگيزه عملي مي شود که فرد در جهت برقراري روابط سالم و صحيح با ديگران گام بردارد. از سوي ديگر فرد مي داند افرادي حمايت کننده در اطراف او هستند که اين خود نيز زمينه اميدواري را فراهم مي کند. وقتي فرد دچار مشکلي مي شود و يا تحت فشاراست به يقين مي داند کساني هستند که سعي مي کنند مشکل او را برطرف سازند و همراه او باشند. اين حمايت اجتماعي باعث مي شود از استرس و فشار رواني فرد کاسته شده و دلگرم و مطمئن شود و با اميد بيشتري براي مقابله و حل مسئله پيش رود. به ديگر سخن، اميد بسان يک احساس اطمينان است که با وجود ناکامي ها و يا شکست هاي موقت مي تواند ادامه داشته باشد در اين صورت است که فرد اگر حتي موفق هم نشود و يا نتواند کاري انجام دهد، مي تواند با درک همدلي ديگران شرايط سخت را راحت تر تحمل کند. اين حس تنها نبودن براي او اميد واقعي است.

احساس ارزشمندى : اعتماد به نفس و احترام به خود يکي از مهمترين ملاک هاي روان سالم است. اعتماد به نفس، احساس کفايت و ارزشمندي و هويت داشتن يکي از انگيزه هاي رواني هر فردي براي بقا و شکوفايي استعدادهاي نهفته است و بالا بودن آن باعث مي شود فرد از بسياري مشکلات و ناراحتي هاي رواني چون احساس حقارت ، بي پناهي، دلسردي و... به دور باشد.

بخشي از اعتماد به نفس، با حضور ديگران ساخته شده و بارور مي شود. وقتي فرد احساس کند که مورد تائيد و پذيرش و يا علاقه و محبت ديگري و يا ديگران است، نياز به احترام او از سوي ديگران غني شده و باعث مي شود فرد احساس مثبتي نسبت به خود داشته و به عزت نفس دست يابد. لذا، مي توان گفت يکي از مهمترين راه هاي دريافت عزت نفس برقراري روابط عاطفي و صميمانه با ديگران است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4454/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

دره های زیبای الموت قزوین

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پرسه‌زنی گرگ‌ها در تهرانپارس؟/ ویدئو

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

«انگل: خاکستری»؛ روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

وینیسیوس 52 بازی زودتر به مسی رسید!

قریشی: استعفای ربیعی شوک مثبتی به تیم داد

دوشان ولاهوویچ تنها بازیکنی که در تیم الگری می‌درخشد

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

همزمانی هفته‌های پایانی لیگ برتر به سود استقلال!

تکلیف بازگشت فرهاد مجیدی به ایران مشخص شد

رای FIBA به سود نماینده بسکتبال ایران

مدافع رئال ال‌کلاسیکو را از دست داد

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

بین ناز و التماس تعادل برقرار کنید

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

بلایند دیت؛ سبک جدید آشنایی یا همان روش سنتی ایرانی؟

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

جواد خیابانی حرف هایش را پس گرفت/ من از تلویزیون نرفتم که برگردم!

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

با پسر کوچک تر از خودمون ازدواج کنیم؟

کوتاه کردن مو با افزایش احتمال مرگ!

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه