پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

چطور با انگيزه بمانيم تا به هدف‌مان برسيم؟ انديشه

چطور با انگيزه بمانيم تا به هدف‌مان برسيم؟

  بزرگنمايي:

جوانان نيوز- رفتارهاي ما بر اساس چيزي است که روانشناسان آن را «اصل لذت» مي‌نامند. اصل لذت، نيروي اصلي است که انسان را وامي‌دارد به دنبال کسب رضايت فوري براي نيازها، خواسته‌ها و کشش‌هاي خود باشد. دنبال کردن هدف‌هاي بلند مدت، کار سختي است زيرا پاداش و رضايت فوري دربر ندارد.

آيا تا به حال براي‌تان پيش آمده که براي رسيدن به هدفي، تلاش زيادي کرده باشيد؟ مثلا کم کردن وزن اضافي‌تان، تمام کردن يک برنامه‌ي آموزشي و يا کسب يک مهارت ارزشمند؟ اگر چنين است پس حتما چالش‌هاي دنبال کردن يک هدف بلند مدت را خوب مي‌شناسيد.

ما انسان‌ها به طور ذاتي در جستجوي چيزهايي هستيم که لذت و رضايت فوري به ما بدهند.

رفتارهاي ما بر اساس چيزي است که روانشناسان آن را «اصل لذت» مي‌نامند. اصل لذت، نيروي اصلي است که انسان را وامي‌دارد به دنبال کسب رضايت فوري براي نيازها، خواسته‌ها و کشش‌هاي خود باشد. دنبال کردن هدف‌هاي بلند مدت، کار سختي است زيرا پاداش و رضايت فوري دربر ندارد.

به دنبال اهداف بلند مدت رفتن ما را در وضعيت انتظار قرار مي‌دهد و وقتي کامروايي و خوشنودي به تاخير مي‌افتد – چيزي که دقيقا خلاف طبيعت انسان است – انگيزه ضعيف شده و از ميزان تلاش‌ها کم مي‌شود. براي برنده شدن، بايد به سختي تلاش کنيد، فداکاري کنيد و از همه مهمتر، صبر داشته باشيد.

براي غلبه بر افت اجتناب ناپذير انگيزه که جزء ناگزير بيشتر دست‌آوردهاي بزرگ است، بايد به مسيري که شروع کرده‌ايد پايبند و وفادار بمانيد. دلايل زيادي وجود دارد که باعث مي‌شود ما پيگير هدف‌هاي خود نباشيم اما عامل اصلي دست از تلاش کشيدن ما، کمبود انگيزه است. با انگيزه ماندن، کليد ادامه‌ي مسير براي رسيدن به هدف است، مخصوصا وقتي که پيشرفتي نمي‌بينيم يا درجا مي‌زنيم.

پيگيري هدف بلند مدت، تلاشي غير شهودي است است که دقيقا خلاف ذات بشر است.

به جاي جنگيدن با اين پروسه، بهتر است خودتان را با آن وفق دهيد تا به تدريج در جريان خواسته‌ها و گرايش‌هاي ذاتي‌تان قرار بگيريد. اما چگونه؟

خيلي هم سخت نيست. در ادامه سه راه ساده به شما توصيه مي‌کنيم که کمک‌تان مي‌کند در جريان پيگيري اهداف بلند مدت خود، با انگيزه و اميدوار باقي بمانيد.

1. هميشه پيروزي‌هاي کوچک‌تان را جشن بگيريد، مهم نيست چقدر کوچک و جزئي هستند
شادي کردن بابت موفقيت‌هاي کوچک به شما کمک مي‌کند تا سيستم پاداش‌خواهي فوري‌تان را راضي نگه داريد. مغز شما به اين پيروزي‌ها نياز دارد و اين پيروزي‌ها بايد تکرار شوند. در کتاب «اصل پيشرفت»، نوشته‌ي ترزا آمابيل و استيو کرامر، آمده است از پيروزي‌هاي کوچک براي لذت و به هيجان آوردن خودتان استفاده کنيد. اين دو نويسنده، مطالعه‌اي روي 238 کارمند از هفت شرکت مختلف انجام دادند و تاثير موفقيت‌هاي کوچک و جزئي را بر موفقيت‌هاي بزرگ‌تر و طولاني‌مدت‌تر مورد ارزيابي قرار دادند.

اين محققان به اکتشافات مهمي رسيدند. آنها دريافتند شناخت و پيگيري دست‌آوردهاي کوچک روزمره، باعث تقويت روحيه و انگيزه‌ي اين کارمندان شده بود، احساسات مثبت‌شان را بيشتر کرده و نگرش و رويکردي مساعدتري نسبت به سازمان، همکاران و کارشان پيدا کرده بودند. روانشناسان دريافتند، هر نوع دست‌آوردي – کوچکي‌اش مهم نيست – مي‌تواند مدار پاداش مغز ما را فعال کند. وقتي اين مدار فعال مي‌شود، هورمون‌هاي مهمي ترشح مي‌شوند که به ما احساس غرور و رضايت مي‌دهد.

بي انگيزه گي
براي غلبه بر افت انگيزه بايد به مسيري که شروع کرده‌ايد پايبند و وفادار بمانيد‎

2. پيش برويد و هر نقطه‌ي عطفي را خوب بررسي کنيد
روند پيشرفت‌تان را بررسي کنيد، چند دليل براي اين کار وجود دارد؛ اول اينکه به شما اين امکان را مي‌دهد تا به مرور زمان پيشرفت‌تان را ببينيد و متوجه آن شويد. دوم اينکه به شما اجازه مي‌دهد با دقت بررسي کنيد چه چيزي مفيد است و چه چيزي بيفايده. در مسيرتان با عادات بد، اشتباهات و کمبود انگيزه‌هايي مواجه خواهيد شد. اگر عادت کنيد که مکررا بازخوردها را بررسي کنيد، احتمال رسيدن به موفقيت بيشتر شده و بهتر مي‌توانيد از انحراف از مسير اصلي پيشگيري کرده و هر وقت لازم بود سازگاري‌هاي لازم را انجام دهيد.

کارشناسان توصيه مي‌کنند راهي پيدا کنيد که بتوانيد به طور جدي و موشکافانه، روند پيشرفت‌تان را بازبيني کنيد. استفاده از اپليکيشن‌هايي چون Coach Me، يک راه بسيار عالي براي دقت در عادات و شادي بابت تغييرات کوچک است. مي‌توانيد شيوه‌ي بررسي هفتگي را در پيش بگيريد و همه چيز را طي هفته‌اي که گذشته مرور کنيد. مطمئن باشيد در خلال اين بررسي‌ها، کليدها و راهکارهاي مفيدي خواهيد يافت که جلوي موانع و لغزش‌هاي احتمالي را بگيريد.

3. دست از سرزنش خودتان برداريد، اشتباه و شکست، اجتناب‌ناپذير است
همه‌ي ما دچار اشتباه مي‌شويم و وقتي سعي داريم به چيز بزرگي برسيم، گاهي زمين مي‌خوريم؛ اين اتفاق بخشي از فرايند رفتن به دنبال آرزوهاي بزرگ است. به جاي تمرکز روي شکست، از آن درس بگيريد و آن را تبديل به امتيازي جهت موفقيت‌تان کنيد؛ بله کليشه‌اي است اما و.اقعيتي است که ارزش بارها تکرار کردن را دارد. ياد بگيريد که خودتان را ببخشيد، بلند شويد و به جلو حرکت کنيد. اينکه يک روز وسوسه شديد سه عدد دونات بخوريد، دير از خواب بيدار شديد و يک جلسه از باشگاه را از دست داديد يا در امتحان مردود شديد، حادثه‌اي است که تعيين کننده‌ي موفقيت شما نيست، انرژي دوباره کسب کنيد و حرکت کنيد.

صبر داشتن و حفظ شکيبايي و مقاومت حين يک پروسه‌ي بلند و طاقت‌فرسا، کار سختي است. جشن گرفتن و ارزش قائل شدن براي تمام چيزهايي که در آنها موفق بوده‌ايد، رمز موفقيت و حفظ انگيزه است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وحشتناک ترین بازارهای جهانی

نقد فیلم Don't Worry, He Won't Get Far on Foot

از انرژی پاک تا حمل ونقل پاک؛ نیازهای آینده چیست؟

نحوه شهادت امام حسن مجتبی (ع) به روایت تاریخ

غزل شماره 85 حافظ: شربتی از لب لعلش نچشیدیم و برفت

غزل شماره 86 حافظ: ساقی بیا که یار ز رخ پرده برگرفت

غزل شماره 87 حافظ: حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت

غزل شماره 88 حافظ: شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت

غزل شماره 89 حافظ: یا رب سببی ساز که یارم به سلامت

غزل شماره 90 حافظ: ای هدهد صبا به سبا می‌فرستمت

غزل شماره 91 حافظ: ای غایب از نظر به خدا می‌سپارمت

غزل شماره 92 حافظ: میر من خوش می‌روی کاندر سر و پا میرمت

غزل شماره 93 حافظ: چه لطف بود که ناگاه رشحه قلمت

غزل شماره 94 حافظ: زان یار دلنوازم شکریست با شکایت

غزل شماره 95 حافظ: مدامم مست می‌دارد نسیم جعد گیسویت

غزل شماره 96 حافظ: درد ما را نیست درمان الغیاث

غزل شماره 97 حافظ: تویی که بر سر خوبان کشوری چون تاج

غزل شماره 98 حافظ: اگر به مذهب تو خون عاشق است مباح

غزل شماره 99 حافظ: دل من در هوای روی فرخ

غزل شماره 100 حافظ: دی پیر می فروش که ذکرش به خیر باد

غزل شماره 101 حافظ: شراب و عیش نهان چیست کار بی‌بنیاد

غزل شماره 102 حافظ: دوش آگهی ز یار سفرکرده داد باد

غزل شماره 103 حافظ: روز وصل دوستداران یاد باد

غزل شماره 104 حافظ: جمالت آفتاب هر نظر باد

غزل شماره 105 حافظ: صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد

غزل شماره 106 حافظ: تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد

غزل شماره 107 حافظ: حسن تو همیشه در فزون باد

غزل شماره 108 حافظ: خسروا گوی فلک در خم چوگان تو باد

اختلال وسواس فکری؛ انواع، علل و علائم

نکاتی در مورد شبکه سازی موثر

بلاک چین؛ سه مشکل اساسی

بزرگ‌ ترین رسوایی‌ ها در تاریخ صنعت خودروسازی

محتمل‌ترین راه‌های پایان یافتن دنیا از نگاه دانشمندان

کنترل استرس در کارآفرینان

شما به اندازه کافي خوبيد و لايق بهترين ها هستيد

درباره اسيد پاشي چه کسي مسئول است

تست عشق و عاشقي

آيا نوشيدني هاي رژيمي واقعاً به کم شدن وزن کمک مي کنند؟

شاد نبودن و شاد نزيستن ايرانيان

هشدارهايي درباره انتخاب رشته دانشگاه

شخصيت شناسي از روي اهداي گل

تنهايي را فيتيله پيچ کنيد

شوخ طبعي؛ بالغانه ترين و سالم ترين ساز و کار دفاعي

اگر فاصله افتاده.....

فوايد شگفت انگيز چند دقيقه مطالعه در روز

موفقيت يعني...

عشق بي حد و مرز زوج ايراني سوژه شد

همه چيز ممکنه، فقط کافيه بهايش را بپردازيد

شکلات باعث جوش زدن مي‌شود؟

شخصيت شناسي برون گراي خجالتي کيست؟