پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

چگونه از شر فکر کردن به او خلاص شوم؟ نوآوري

چگونه از شر فکر کردن به او خلاص شوم؟

  بزرگنمايي:

جوانان نيوز- آيا براي شما هم پيش آمده که مدام به يک نفر فکر کنيد؟ مدام حرف ها و کارهاي او را مرور کنيد و از آزارهايي که به شما رسانده، دلگير شويد؟ زماني که شريک زندگي، فرزندان يا ديگر افرادي که دوست شان داريم آزارمان مي دهند، تا ساعت ها يا حتي روزها ذهن مان درگير است. هنگام رانندگي، ظرف شستن يا حتي پياده روي، تمام حرف ها و تصويرها در ذهن مان تداعي مي شوند. 5 ساعت، 5 روز يا حتي 5 هفته هم مي گذرد اما آنها نمي گذرند.به راستي چگونه مي توانيم کسي را از سرمان بيرون کنيم؟ چگونه مي توانيم طور ديگري برخورد کنيم وقتي تمام تصاوير چون فيلمي در مقابل چشمان مان رژه مي روند؟

البته ممکن است اين موضوع تنها در مورد افراد نباشد. بلکه گاهي اتفاقي ناخوشايند هم مي تواند تا مدت ها ذهن مان را درگير خود کند. اين افکار سمي هستند و نه تنها به روح بلکه به جسم ما نيز آسيب مي رسانند. تحقيقات نشان مي دهند که هورمون هاي منتشر شده از درگيري هاي ذهني مدام، موجب بروز بيماري هايي چون سرطان، بيماري قلبي، افسردگي و خود ايمني مي شوند.

اگر بخواهيم فراموش کنيم اما نتوانيم چه؟
گاهي ما تمام تلاشمان را براي يک زندگي سالم مي کنيم، غذاهاي ارگانيک مي خوريم، از مواد غذايي ناسالم مي پرهيزيم، از مواد شيميايي به ندرت استفاده مي کنيم، سبزيجات مي خوريم و... اما براي ذهن مان چه مي کنيم؟ چگونه سموم را از افکارمان دور کنيم؟

در اينجا چند روش کوچک اما تاثيرگذار برايتان آورده ايم که با عمل به آنها مي توانيد در مقابل افکار منفي خود مقاومت و افراد و اتفاقات آزار دهنده را از سرتان بيرون کنيد.

1.کمتر حرف بزنيد، بيشتر منتظر بمانيد
هنگام مشکلات سعي کنيد به جاي حرف زدن هاي مدام، به خودتان زمان دهيد. با صبر خواهيد ديد که چگونه مشکلات از کنارتان به سادگي مي گذرند. به زمان اعتماد کنيد، او کارش را خوب بلد است.

2.صبر کنيد و منتظر اتفاقات پيش رو باشيد
ما هميشه دوست داريم که نسبت به آدمها و شرايط آزار دهنده، سريع عکس العمل نشان دهيم. به همين دليل است که پس از مدت کوتاهي پشيماني به سراغمان مي آيد. يک روان شناس بودايي مي گويد: «وقايع آزار دهنده را تنها نگاه کن.»

3.خوتان را سرزنش نکنيد
خودتان را براي اتفاقاتي که افتاده، سرزنش نکنيد. سعي کنيد از محيط هايي که شما را ياد گذشته تلخ تان مي اندازد نيز دوري کنيد. حرف هايي که شما شنيده ايد يا بدي هايي که ديده ايد، نتيجه يک سري اتفاقات بوده که حتي ممکن است سوتفاهمي بيش باشند. پس هيچ کس را براي نتيجه اي که به دست آمده سرزنش نکنيد. روان شناسي مي گويد: «اول آن اتفاق افتاد، بعد اتفاقي ديگر و پس از آن... به همين دليل اتفاق نهايي نتيجه اتفاق هاي ديگر است.»

4.به فکر حل بزرگ ترين مشکل تان باشيد
مهم نيست که چه اتفاقي برايتان افتاده است، بزرگ ترين مشکل، عصبانيت شماست؛ عصبانيتي که منجر به اتفاقات بد ديگر مي شود. پس قبل از حل هر مشکل ديگري، به فکر عصبانيت خودتان باشيد. ورزش کنيد، مديتيشن کنيد، به پياده روي برويد و هر کاري که شما را آرام مي کند انجام دهيد. اين شماييد که نسبت به ديگران اولويت داريد.

دور کردن افکار منفي از ذهن
اگر بتوانيد بر خود و افکارتان کنترل داشته باشيد در واقع فرصت رشد را به خودتان داده ايد

5.در عصبانيت، تصميم نگيريد
زماني که شما عصبي و ناراحت هستيد، نمي توانيد به خوبي فکر کنيد. به بيان ديگر، عصبانيت، ذهن را چروک مي کند. پس اگر مي خواهيد که افکارتان روشن، واضح و خلاقانه باشد، آرام باشيد.

6.به فکر درک کردن ديگران نباشيد
از خودتان بپرسيد که آيا ديگران به طرز فکر شما اهميت مي دهند؟ اگر کمي خوب فکر کنيد مي بينيد که نظر شما هيچ اهميتي براي آنها ندارد، پس وقت و انرژي خود را صرف درک کردن ديگران نکنيد. اصلا شايد آنچه شما فکر مي کنيد، اشتباهي محض باشد.

7.افکارتان حقيقت ندارند
به فکرهايي که در سرتان است، اعتماد نکنيد. زماني که ما احساساتي چون تنش، ترس و عصبانيت را تجربه مي کنيم، شرايط روحي و فيزيکي ما نيز دچار دگرگوني مي شود و افکار و ذهنيات مان نيز اگرچه واقعيت دارند اما حقيقت خير.

8.از طريق مشکلات، رشد کنيد
وقتي که ما توسط افکار منفي خود حبس شده ايم، فکر کردن به اتفاقات ناخوشايند، رفتارهاي آزاردهنده ديگران و قضاوت در مورد آنچه اتفاق افتاده، تنها عصبانيت ما را شدت مي بخشد. در واقع مجموع آنچه رخ داده به همراه عکس العمل ماست که موجب آزردگي مي شود. اگر بتوانيد بر خود و افکارتان کنترل داشته باشيد و دليل احساساتي که تجربه مي کنيد يا بيابيد، در واقع فرصت رشد را به خودتان داده ايد. يک اتفاق مي تواند علاوه بر نتايج منفي، نتايج مثبتي چون کسب کردن تجربه و رشد بيشتر نيز داشته باشد. پس از مشکلات براي روشن شدن چراغ سبز زندگي تان، نه قرمز، استفاده کنيد.

9.ما جادوگر زمان نيستيم
پس از وقوع اتفاقات تلخ، ما مدام به دنبال راهي براي تغيير آنچه اتفاق افتاده مي گرديم اما آيا قادريم گذشته را تغيير دهيم؟ خير! ما جادوگر زمان نيستيم، پس خودتان را به خاطر آنچه گذشت، سرزنش نکنيد و به جاي آن تنها به حال و آينده پيش رويتان بيانديشيد تا تجربه هاي قبل بار ديگر تکرار نشوند.

10.ببخشيد، تنها براي خودتان
گاهي بايد بخشيد، نه براي ديگران بلکه تنها براي خودتان. اين شماييد که بيش از هر شخص ديگري نيازمند گذشت و بخشش هستيد. با بخشش، ذهن تان از آنچه برايتان آزاردهنده بوده خالي و فضا براي وقوع اتفاقات خوش باز مي شود.

11.تصويرسازي کنيد
هنگام عصبانيت، تصويرسازي کنيد. اگر مي خواهيد افکار منفي از ذهن تان بيرون روند، به جاي يادآوري بدي ها و تجزيه و تحليل شان، يک آسمان آبي تصوير کنيد. فکر کنيد که در حال پرواز در آن آسمان يا شنا در بي کران آبي دريا هستيد. بگذاريد تخيلات تان شما را به هر کجا که مي خواهند، ببرند. با اين کار آرامش بيشتري را به دست خواهيد آورد.

12. 90ثانيه به خودتان زمان دهيد
براي آرامش ذهن، شما بايد الگوهاي بد ذهني تان را بشکنيد. براي اين کار حدود 90 ثانيه زمان لازم است. در طول اين زمان 15 مرتبه نفس عميق بکشيد و سعي کنيد به فرد يا موضوعي که شما را آزار داده، نيانديشيد. مديتيشن مي تواند انرژي ها مثبت را به شما باز گرداند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

Bytedance به ارزشمندترین استارتاپ جهان تبدیل شد

NANO1 محصول TinyMOS؛ کوچکترین دوربین نجومی جهان

سامانه آنلاین پاب کار، بستری برای کسب درآمد بیشتر

اثر هنری تولیدشده توسط هوش مصنوعی در حراجی به قیمت 432,500 دلار فروخته شد

جعبه گشایی پهپاد DJI مویک 2 پرو

نسخه‌ی جدید کورتانا با طراحی جدید و بهینه‌سازی بیشتر در راه است

طراحی باتری‌ لیتیوم-یونی در شکل و اندازه‌ دلخواه با فرآیند چاپ سه بعدی

افزونه‌ جدید جیمیل، دسترسی مستقیم به دراپ باکس، Box ، Atlassian و Egnyte را فراهم می‌کند

اولین قطار هیبریدی دنیا در راه است

آیپد پرو 2018 از پورت USB-C استفاده خواهد کرد

نظرسنجی؛ کدام‌یک از گوشی‌های سری میت 20 نظر شما را جلب کرد

غروب غمناک گوگل پلاس

رونمایی رسمی از گوشی گوگل پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال

رونمایی گوگل از تبلت «پیکسل اسلیت»/ عکس

هدفون جدید گوگل پیکسل ایربادز با کابل یو‌اس‌بی

گوشی شائومی بلک شارک 2 رقیبی برای ریزر فون 2

کشف بدافزار داده‌کاوی ارز مجازی داخل آپدیت ادوب فلش پلیر

اسامی خودروهایی که به‌راحتی هک می‌شوند

چهار دلیل برای آنکه بی‌صبرانه منتظر رونمایی Huawei Mate 20 باشیم

چگونگی رهایی از پیغام مشکوکی که باعث خرابی پلی‌استیشن 4 می‌شود

رونمایی هواوی و آئودی از نوآوری‌های مشترک در زمینه خودروهای خودران سطح 4

عرضه گیم‌پلی فیفا موبایل

با این 12 برنامه و محصول گوگل را برای همیشه کنار بگذارید

پوشیدنی های اپل احتمالا به مهم‌ترین منبع درآمد این شرکت تبدیل خواهند شد

تست رانندگی فرناندو آلونسو با خودروی ایندی 500 انجام شد

مشخصات فنی و قیمت هیوندای النترا 2019 اعلام شد

پرفروش ترین کالاهای دنیای تکنولوژی در قلب شیائومی سیتی

آیا تایپ سریع 10000 کلمه در یک روز ممکن است؟

هواوی میت 20 پرو مجددا با بریدگی بزرگ و نمایشگر خمیده رویت شد

افتتاح فروشگاه بدون صندوق استارتاپ Standard Cognition در سانفراسیسکو

اپلیکیشن ضدبارداری در آمریکا مجوز گرفت

هک "پِی پال" و «واتس‌اَپ»با پیغام صوتی

بهترین پاور بانک 2018 کدام است؟

معرفی بازی موبایل Ghost Pop: ارواح مرداب

پیوند موفق ریه آزمایشگاهی به خوک برای نخستین بار

تولید مقاله برای ویکیپدیا به کمک هوش مصنوعی

رشد فروش تبلت های هواوی و اپل در میان رکود دنباله‌دار بازار تبلت‌ها

کیف پول هوشمند همه‌کاره / عکس

شناسایی سیاراتی جدید با شباهت زیاد به زمین

جگوار ای-تایپ بازسازی شده؛ جواهر کلاسیک با تجهیزات مدرن

شیائومی گوشی ساده Qin را با قیمت 30 دلار عرضه می‌کند

لپتاپ مخصوص بازی EVO17-S اوریجین معرفی شد

درآمد یک میلیارددلاری کوالکام از پردازنده ساعت و اسپیکر هوشمند

خودروی سه چرخ وندرهال اسپیداستر ونیز، معرفی شد

آیفون های امسال احتمالا بدون مبدل صوتی عرضه می‌شوند

مدیرعامل هواوی از سهم بازار، کرین 980 و میت 20 می‌گوید

شِمای کلی آیفون 10 پلاس و آیپد پرو 2018 در آخرین نسخه‌ بتا iOS 12 فاش شد

TSMC وارد عرصه جدیدی از تولید تراشه‌ برای ماینینگ ارز رمزنگاری شده می‌شود

ابرخودروی برقی نیو EP9؛ رکورددار جدید فستیوال گودوود

کیبورد مک بوک پرو 2018 اپل با غشاء سیلیکونی از نفوذ گردوغبار جلوگیری می‌کند