آریا جوان

آخرين مطالب

آیا غذایی که می‌خوریم روی حالات روانی ما اثر می‌گذارد؟ خواندنی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - علم روانپزشکی می‌گوید تغذیه روی سلامت روان ما تاثیرگذار است.

ربکا سلیگمان استاد دانشگاه در زمینه‌ی انسان‌شناسی پزشکی و روانشناسی درباره‌ی رابطه‌ی بین تغذیه و سلامت روان توضیح می‌دهد. بسیاری از ما این سخن را که ( این غذا را بخور تا احساس بهتری داشته باشی ) شنیده یا حتی خودمان به دیگران گفته‌ایم؛ در واقع اکثر مردم دارای تجاربی در زمینه‌ی غذا و حالت روانی خود هستند. وقتی پسر من یک کودک بود خلق و خوی او مستقیما با محتویات معده‌اش ارتباط داشت. من و همسرم به سرعت یاد گرفتیم که حالات سازگاری او به میزان زیادی با مصرف گرانولا (نوعی میان‌وعده) وابسته است. ما هیچوقت بدون گرانولا جایی نمی‌رفتیم. شواهد جدید از رشته‌ی نوپای روانپزشکی تغذیه به ما در درک چنین داستان‌هایی کمک می‌کند. بررسی ارتباط بین تغذیه و جنبه‌های عملکردی مغز از نظر سلامت روان به دهه‌ی 1970 بر می‌گردد و متخصصان تغذیه‌ی شاغل در بخش پزشکی مکمل و جایگزین مدت‌های مدیدی است که از این ارتباط آگاهند. اما این حوزه از پژوهش در روانپزشکی اخیرا حرکت‌های جدیدی داشته است. در پنج سال اخیر، پژوش‌های مشاهده‌ای متعددی اهمیت رژیم غذایی را در افراد ساکن در مناطق مختلف جهان نشان داده‌است. سلیگمان به‌عنوان یک انسان‌شناس پزشکی که اثرات متقابل بین سلامت روانی و جسمی را بررسی می‌کند، مشاهده کرده‌ که مشکلات روانشناختی اغلب دارای ارتباط نزدیکی با شرایط بدنی ما هستند. یافته‌های جدید در زمینه‌ی روانپزشکی تغذیه نشان می‌دهد که حالات احساسی ما ارتباط نزدیکی با نوع غذایی که می خوریم، دارد و تاییدکننده‌ی ارتباط بین جسم و روان است. در مطالعه‌ی جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز انجام شده‌است، نشان داده شده که مصرف گوشت‌های تیمارشده با نیترات‌ها (مثل هات‌داگ، سوسیس و کالباس) می‌تواند در بروز علایم شیدایی (مانیا) تاثیر‌گذار باشد. اگرچه عوامل دیگر نیز در سطوح بالینی شیدایی نقش دارند، ولی این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که مقادیر زیادی از این نوع گوشت‌ها مصرف می‌کنند، ممکن است تاثیرات مهم فیزیولوژیکی و رفتاری را تجربه کنند.
تغذیه و روان دیگر مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالای میوه، سبزیجات و چربی‌های خوب می‌تواند به جلوگیری یا حتی درمان افسردگی کمک کنند. برعکس، رژیم‌های حاوی مقادیر بالای چربی‌های اشباع، کربوهیدارت‌های تصفیه‌شده و غذاهای فرآوری‌شده، خطر بالاتر ابتلای به افسردگی را به همراه دارند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی روی سلامت ذهنی کودکان از جمله بروز افسردگی و اضطراب و نیز اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی ( ADHD ) اثر می‌گذارد. مقاله‌های مرتبط:
نگاه علمی: چرا نباید رژیم بگیرید تغییراتی ساده در تغذیه که در عرض یک هفته حالتان را بهبود می‌دهد 22 باور در مورد سلامت و تغذیه که کاملا نادرست هستند
مطالعات ارتباط بین کیفیت رژیم غذایی و ADHD در کودکان را تایید می‌کنند. شواهدی وجود دارد مبنی بر این که کمبود برخی از مواد مغذی می‌تواند در این اختلال نقش داشته باشد. مقادیر اضافه‌ی از غذاهای فرآوری‌شده و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده (از جمله شکر تصفیه‌شده) ممکن است حقیقتا موجب افزایش خطر بروز علایم ADHD شود. این نتایج در مورد ارتباط بین رژیم غذایی و ADHD می‌تواند به والدین کمک کند که با مداخلات غیر دارویی در درمان اختلالاتی نظیر ADHD و ایجاد احساسات و رفتار بهتر در فرزند خود موثر باشند. این امر همچنین می‌تواند در ایجاد یک جهت‌گیری جدید در روانپزشکی مفید باشد؛ چیزی که در سال‌های اخیر روند نزولی داشته و علم روانپزشکی عمدتا روی علت‌های عصب‌شناختی و درمان‌های دارویی در درمان اختلالات ذهنی تمرکز داشته‌‌است. به عنوان یک پیامد از این رویکرد، نرخ مصرف داروهای روان‌درمانی در بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا زیاد بوده‌است. برای مثال میزان تجویز داروهای محرک روان در درمان شرایطی نظیر ADHD چیزی معمول به شمار رفته و برای 4/5 درصد از کودکان در این کشور این داروها تجویز می‌شود. از آن جایی که غذا ذاتا بخشی از محیط اجتماعی و فرهنگی مردم است، در پژوهش‌های روانپزشکی تغذیه نیز باید فاکتورهای فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شود تا توصیه‌های درمانی و مداخله مفهوم حقیقی پیدا کنند. اگرچه این حوزه هنوز در حال پیدایش است، پتانسیل آن در توجیه ارتباط قوی بین فقر و مشکلات سلامتی و ذهنی نظیر افسردگی و حتی اسکیزوفرنی هیجان‌انگیز است. تغذیه شاید یکی از مسیرهایی باشد که طی آن فقر و انزوا موجب تضعیف رفاه روانی می‌شود. البته یک خطر مهم حاصل از نتایج چنین پژوهش‌هایی این است که به جای توانمندسازی والدین در یافتن راه‌حل‌های غیردارویی برای حل مشکلات فرزندشان، این یافته‌ها موجب افزودن بار اضافی روی خانواده‌ها شده و آن‌ها را در معرض سرزنش برای مشکلات عاطفی و رفتاری فرزندشان قرار دهد؛ اما بیشترین این خطر در مورد آسیب‌پذیرترین قشر جامعه، یعنی آن‌هایی که تغذیه خوب انتخاب خودشان نبوده و در آن‌ها عوامل مختلفی روی سلامت ذهنی ضعیفشان اثر می‌گذارد، وجود خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/52057/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

دگر ما را چه مینامند، اگر حیدر بشر باشد؟!

حملات بی‌امان بیش از 20 خدنگ به مار پیتون

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

همه گلهای لیونل مسی در ادوار مختلف کوپا آمریکا

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

«محمد صادقی» بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

نابغه‌ای با چشم‌های حراف |عکس

7 فیلم‌ که مثل «بیبدن» بر اساس پرونده‌ای واقعی ساخته شده‌اند

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

زیبایی پارک هینویاما در ژاپن

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

فرمانده کل ارتش: ایران هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد و بخواهد موشک می‌زند

واعظی: آنچه رئیسی می‌گوید با آمار‌های دو هفته قبل یا دو هفته بعد اعضای دولت فرق دارد

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت؛ علت استعفای سال گذشته او چه بود؟

گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود

معاون پارلمانی رئیسی: دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود درباره حجاب عمل کنند

منوی صبحانه هتل در وان

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!