آریا جوان

آخرين مطالب

فولادگر: اصولگراها برنامه‌ای برای مذاکره با بایدن ندارند نگاه سیاسی

فولادگر: اصولگراها برنامه‌ای برای مذاکره با بایدن ندارند
  بزرگنمايي:

آریا جوان - نامه نیوز / این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: اصولگراها اگر واقعا اصولگرا باشند سیاست کلی شان را از رهبری می گیرند. در وضعیت کنونی بحث مذاکره بستگی به رفتار عملی آمریکا دارد. اگر آمریکا به برجام برگردد، حقوق ما را بپذیرد، تحریم ها را بردارد و خسارت های ما را نیز جبران کند، در آن صورت به نظر می رسد شرایط مذاکره در قالب برجام فراهم می شود.
بایدن با وجود وعده انتخاباتی‌اش برای بازگشت به برجام، بعد انتخابات سکوت داشت و شخصا موضعی نمی گرفت، بیشتر اطرافیان او درباره این موضوع اظهارنظر می کردند. حالا او سکوت را کنار گذاشت و گفت «بازگشت به برجام سخت خواهد بود، اما روی وعده انتخاباتی ام ایستاده ام» اما او این مسئله را آغازی برای یک دوره مذاکراتی خواند. درباره این مسئله و تأثیرش بر معادلات انتخابات ریاست جمهوری ایران با حمیدرضا فولادگر عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین گفتگو کردیم.
حمیدرضا فولادگر درباره احتمال احیای دوقطبی مذاکره-مقاومت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به نامه نیوز گفت: ما یک نظام حزبی جا افتاده ای نداریم که تشکل ها و احزاب براساس دیدگاه های شان به میدان بیایند و نامزدهای شان را معرفی کنند بنابراین همواره در انتخابات جریانی عمل کردند که یک شکل دوقطبی به خود می گیرد.
وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری تا پیش از دوم خرداد سال 76 یک حالت اجماعی داشت اما از آن تاریخ به بعد عموما انتخابات ریاست جمهوری دوقطبی بوده است. حامیان دولت سال 96 سعی کردند دوقطبی انتخاباتی را به موافقان و مخالفان برجام تبدیل کنند. در واقع نوعی رقیب هراسی را پی گرفته بودند.
فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه باید دوقطبی انتخاباتی را به سوی برنامه محوری ببریم، بیان کرد: مطالبه باید این باشد که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای اداره کشور برنامه دهند، اگر به سمت اقتصاد مقاومتی، تقویت توانمندی های داخلی، سیاست‌های ارتقا تولید ملی و اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی را اصل قرار ندهیم، آن وقت همیشه با یک اقتصاد شرطی مواجه خواهیم بود. یعنی همه اش باید منتظر باشیم ببنیم چه تحولاتی در خارج اتفاق می افتد.
وی افزود: در 8 سال گذشته دائم منتظر تحولات بیرون کشور بودیم، یک مقطعی مذاکرات برجام بود و سپس اوضاع پسا برجام ملاک توجه قرار گرفت، بعد خروج آمریکا از برجام هم مذاکرات با اروپایی ها و اینستکس مسئله شد. حالا هم بحث دولت آینده آمریکا و رویکردهای آن پیش آمده است. متأسفانه این مسئله اثرش را روی اداره کشور گذاشته است و ما از توجه به توانمندی های داخلی غافل مانده ایم چون همیشه منتظر مولفه های بیرونی بوده ایم.
عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسی تأکید کرد: از وقتی بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شد، عده ای در داخل یا احتمال می دهند یا این تلاش را می کنند که احیای برجام و مذاکره محور و مبنای اصلی تصمیم گیری ها در کشور شود. فارغ از محتوا، این یعنی گره زدن مسائل داخلی به مسائل بیرونی و دوباره شرطی کردن مسائل اقتصادی کشور.
وی درباره تأثیر روی کارآمدن دولت بایدن با سیاست بازگشت به برجام بر معادلات انتخابات 1400 ادامه داد: آمریکایی ها چه دموکرات و چه جمهوری خواه به لحاظ استراتژیک با نظام جمهوری اسلامی دشمنی دارند، نظام جمهوری اسلامی معادلات نظام سلطه را در منطقه و حتی جهان بر هم زده است و رویکرد مستقلی فارغ از قطب بندی های جهانی را دنبال می کند. آمریکایی ها نمی توانند ببینند کشوری مستقل روی پای خودش ایستاده و می خواهد رشد کند.
فولادگر تأکید کرد: جمهوری خواهان و دموکرات ها در تاکتیک با هم متفاوت هستند. البته در جمهوری خواهان ترامپ خودش به شخصه یک پدیده بود چون علاوه بر مشی و مرام جمهوری خواهان، یکسری کارها را متهورانه انجام داد مثلا از پیمان های بین المللی خارج شد یا شهید سردار حاج قاسم سلیمانی را ترور کرد.
وی افزود: حالا اگر فکر کنیم با آمدن بایدن، نظام سیاسی آمریکا از سر دوستی با ما بر می آید و کلا روش خودش را عوض می کند، کلا اشتباه است. همین اشتباه سبب می شود ما در محاسبات مان نیز اشتباه کنیم یعنی فکر کنیم می شود همه مشکلات کشور را با مذاکره حل کرد.
این فعال سیاسی گفت: اول باید ببنیم بایدن چه گام های عملی برمی دارد. براساس اظهارات شفایی بایدن نباید درباره نتایج مذاکرات احتمالی آینده قضاوت کرد. بایدن اول باید برجام را با همه شرایطش بپذیرد، به آن برگردد. ضمن آنکه بازگشت به برجام با بیان یک کلمه نیست چون دیدگاه ما این است که خسارت های وارده به ما در حوزه خروج آمریکا از برجام نیز باید جبران شود.
وی درباره اینکه اصولگراها می توانند بهتر مذاکره کنند یا اصلاح طلبان افزود: اصلاح طلبان در حال حاضر آدرس غلط به جامعه می دهند که اصولگراها می خواهند در رقابت انتخابات ما را از میدان به در کنند تا خودشان پشت میز مذاکره با آمریکا بنشینند. حال آنکه این خودش یک نوع آدرس غلط‌دادن است.
این نماینده ادوار مجلس تأکید کرد: اصولگراها اگر واقعا اصولگرا باشند سیاست کلی شان را از رهبری می گیرند. در وضعیت کنونی بحث مذاکره بستگی به رفتار عملی آمریکا دارد. اگر آمریکا به برجام برگردد، حقوق ما را بپذیرد، تحریم ها را بردارد و خسارت های ما را نیز جبران کند، در آن صورت به نظر می رسد شرایط مذاکره در قالب برجام فراهم می شود.
وی با بیان اینکه اصولگراها برنامه ای برای مذاکره با بایدن ندارند، تأکید کرد: اگر کسی بگوید اصولگراها با این نگاه می خواهند وارد انتخابات ریاست جمهوری 1400 شوند، خیر این طور نیست. مقام تصمیم گیر در مسئله مذاکره رهبر معظم انقلاب هستند که حتما با شورای عالی امنیت ملی ایشان مشورت می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/527429/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی Nothing Phone (3) احتمالا اواخر 2024 معرفی خواهد شد

داستانک/ مترسکی برای فرار پرندگان

برخورد دو تریلی با هم!

جوانمردی امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه در جنگ ها

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسبت 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

توصیه به خانم‌ها؛ با خنده به استقبال مرد‌ها بروید

اعتماد مدعی شد: برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه‌های آرد و برنج و خرما خیرات می‌کند

بوربور: فهرست انتخاباتی «وفاق» بدون وحدت با شانا و شریان بسته شده است

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران‌هراسی و تحریم می‌شوند

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

شیائومی 15 قبل از همه گوشی‌های دیگر به تراشه 2024 کوالکام مجهز می‌شود

جنجال جدید مالک ایکس؛ نخست‌وزیر استرالیا ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» نامید

هواوی رقابت‌ با اندروید و iOS را به بازارهای جهانی می‌کشاند

شبه جزیره ای زیبا در مکزیک

هزینه های نه به وانت!

سبک جدید از فوتبال دستی

نمایی از کوه رینیر آمریکا

یکی از عمیق ترین تالاب های تایلند

حکمت/ روزى تقسیم شده و اجل حتمى است...

چرا همه مسعود ده نمکی را نقد میکنند؟

لیلا حاتمی شاید در ونیز

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

آخرین تمرین تیم ملی برای سهمیه جام جهانی

ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود

پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان

نمایندگان ووشو ایران حریفان خود را در جام‌جهانی شناختند

پاسخ جالب چالهان‌اوغلو به میلانی‌ها پس از قهرمانی اینتر

اعلام شرایط ملی‌پوش شدن 2 وزن المپیکی و یک وزن غیر المپیکی

تن‌هاخ داغ کرد؛ نظرات تو شرم‌آور بود نه بازی ما

ناگفته‌های خیرخواه از سفر دشوار برای کسب سهمیه‌ المپیک

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

واکنش جالب تنیسور 16 ساله به مصاف با رافائل نادال

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

رئیس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند، وضعیت متفاوت خواهد بود

«صبح ایران» در مرحله دوم انتخابات مجلس هم لیست می‌دهد

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور»

خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار