آریا جوان

آخرين مطالب

انتشار 19 هزار ساعت آرشیو صوتی فراموش‌شده‌ مأموریت آپولو 11 ناسا فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - ناسا در اقدامی تاریخی 19٬000 ساعت آرشیو صوتی ماموریت آپولو 11 را منتشر کرد. 

در جولای 1969 نیل آرمسترانگ برای اولین بار بر سطح سنگی ماه قدم گذاشت. آرمسترانگ پس از قدم گذاشتن روی ماه این جمله‌ی تاریخی را به زبان آورد: قدمی کوچک برای یک مرد، جهشی بزرگ برای بشریت. این پیغام که راهی طولانی را از سطح ماه به مرکز کنترل زمینی در هیوستون طی کرد، یکی از مشهورترین جملات در طول تاریخ است. حالا ناسا و دانشگاه تگزاس دالاس 19٬000 ساعت پیغام صوتی مبادله‌شده در مأموریت تاریخی آپولو 11 با مرکز کنترل زمین و فضانوردها را منتشر کرده‌اند. با این‌که هیچ جمله‌ای نمی‌تواند رکورد جمله‌ی تاریخی آرمسترانگ را بشکند اما با شنیدن این آرشیو صوتی می‌توان به سفری در فضا و زمان رفت. این آرشیو شامل ساعت‌ها پیغام صوتی است که حتی کوچک‌ترین ارتباطات و جملات بین فضانوردان، بخش کنترل مأموریت و کارکنان پشتیبانی را در برمی‌گیرد. با مرور این آرشیو می‌توان پی برد که داستان کلی کمتر به فضانوردها اشاره دارد و بیشتر در مورد حامی قهرمانان است؛ به‌بیان‌دیگر در این آرشیو می‌توان به کار و زحمات تیم هماهنگی و کنترل این سه فضانورد پی برد. به گفته‌ی بن فیست مهندس نرم‌افزار و یکی از پردازشگرها و تنظیم‌کنندگان این اطلاعات: داستان واقعی در مورد بخش کنترل مأموریت است. این سؤال مطرح می‌شود که آن‌ها چگونه این کار را انجام دادند و چگونه فضانوردها را به ماه فرستادند؟
این نتیجه به آسانی به دست نیامد و موفقیت هم هرگز قابل تضمین نیست. اتاق کنترل اصلی آپولو که در مرکز فضای جانسون هیوستون قرار گرفته است، تنها مجهز به 20 کنسول کامپیوتر بود و توان این کامپیوترها حتی از تلفن‌های هوشمند کنونی هم کمتر بود. با این‌که سیستم ارتباطی جدید ناسا در مأموریت‌های ساده‌تری به کار گرفته شد، سطح مأموریت آپولو 11 بسیار فراتر از مأموریت‌های قبلی بود. همین که بخش کنترل می‌توانست با فضانوردها در ارتباط باشد یک دستاورد عظیم به شمار می‌رفت. با وجود این نواقصی هم در این مأموریت وجود داشت. توان پردازشی مرکز کنترل در آن زمان حتی از تلفن‌های هوشمند کنونی هم کمتر بود
درست قبل از زمان‌بندی فرود فضاپیما روی ماه، بخش کنترل با داده‌ها و ارتباطات پرخطا و نویزدار رادار دست‌وپنجه نرم می‌کرد. اگر وضعیت بدتر می‌شد، احتمال شکست مأموریت وجود داشت. زنگ هشدار اصلی در کابین به صدا در آمد و مکالمه‌هایی به این صورت ردو بدل شدند: برنامه به آرمسترانگ هشدار می‌دهد: پیغام 1202 است. باز آلدرین تأیید می‌کند: 1202 صدایی ناشناس در بخش کنترل می‌پرسد: 1202؟ آن چیست؟ شخص دیگری تأیید می‌کند کامپیوترها مختل شده‌اند و پاسخ می‌دهد: یک سرریز اجرایی رخ داده است. اگر تکرار نشود همه‌چیز خوب پیش می‌رود. فضاپیما در سکوت به ماه نزدیک می‌شد و فضانوردها به دنبال پیغام کاملا واضحی بودند که نشان دهد همه‌چیز خوب پیش می‌رود. هیچ‌کدام از اعضا قبلا چنین خطایی را تجربه نکرده بودند. پس از مدتی سکوت آرمسترانگ می‌گوید: بگذارید ادامه‌ی پیغام 1202 را بخوانیم. در نهایت پاسخ می‌آید: راجر ما تو را گرفتیم. هشدار را دریافت کردیم. البته تمام لحظات این نوارها تا این اندازه مهیج نبودند. برای مثال بخشی از صدا شامل خواندن خبری در مورد یک مسابقه‌ی آش‌خوری بود. مایکل کالینز ، سومین عضو گروه می‌گوید من دوست دارم آلدرین در این مسابقه شرکت کند. صدای دیگری از بخش کنترل می‌گوید: شرکت‌کننده نوزدهمین کاسه را هم خورد. کالینز در حین مأموریت در مدار ماه ماند درحالی‌که آلدرین و آرمسترانگ روی سطح ماه قدم گذاشتند. یک بخش امیدوارانه از بازگشت مأموریت آپولو به زمین تلاش فضانوردان برای استفاده از این فناوری قدیمی را نشان می‌دهد. کالینز در بخشی از این آرشیو می‌گوید: ماژول سرویس قدیمی به‌خوبی توانست از ما محافظت کند. ما هم می‌خواهیم از آن مراقبت کنیم. کنترل مأموریت پاسخ می‌دهد: قطعا همین‌طور است. کالینز پاسخ می‌دهد: قهرمان است. با نزدیک‌تر شدن این مأموریت به پایان خود تمام کارها سبک‌تر و آسان‌تر می‌شوند. در یک بخش دیگر از آرشیو صوتی لطیفه‌هایی در مورد افراد مشهور گفته می‌شود که بازگشت فضانوردان به زمین را دنبال می‌کنند. دستیابی به این آرشیوها بدون سخت‌کوشی پژوهشگرها در دانشگاه تگزاس میسر نبود. آن‌ها باید در مرحله‌ی اول غبار را از روی بیش از 200 نوار آنالوگ که ده‌ها سال از انبار شدن آن‌ها توسط ناسا گذشته بود پاک می‌کردند. مقاله‌های مرتبط:
چرا بسیاری به ساختگی بودن فرود روی ماه و دیگر نظریه‌های توطئه باور دارند؟ فضانوردان سابق ناسا از تجربه سفر به ماه می‌گویند
پژوهشگرها زمانی به این نوارهای صوتی دسترسی پیدا کردند که بسیار قدیمی و منسوخ شده بودند و تنها روی یک دستگاه SoundScriber قابل پخش بودند، از این دستگاه در دهه‌ی 1960 استفاده می‌شد که هنوز هم در مرکز فضایی جانسون ناسا قرار دارد. اما این فناوری بسیار کند بود و اگر پژوهشگرها به‌صورت دستی با آن کار می‌کردند دیجیتالی کردن تمام این اصوات تقریبا 170 سال به طول می‌انجامید. به گفته‌ی هنسن در یکی از مطالب UT Dallas: نمی‌توانستیم از آن سیستم استفاده کنیم پس به‌ناچار یک سیستم جدید را طراحی کردیم. هد 30 ترکی قرائت خود را طراحی کردیم و یک راه‌حل موازی برای دستیابی به کل 30 ترک به صورت یکجا ساختیم. این تنها راه‌حل ممکن بود. می‌توانید این مجموعه‌ی صوتی را در صفحه‌ی آرشیو ناسا در وب‌سایت UT Dallas بشنوید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/64883/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

بلایند دیت؛ سبک جدید آشنایی یا همان روش سنتی ایرانی؟

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

جواد خیابانی حرف هایش را پس گرفت/ من از تلویزیون نرفتم که برگردم!

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

با پسر کوچک تر از خودمون ازدواج کنیم؟

کوتاه کردن مو با افزایش احتمال مرگ!

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

بچه بال مگسی رو واکس زده!

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

بازیکنان تیم ملی در جلسه فنی وحید شمسایی

تمجید گواردیولا از لیورپول

ترفند آویزان کردن شلوار

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود