نئاندرتال‌ها ظرفیت ریوی بیشتر و قامت راست‌تری نسبت به ما داشتند فناوري

نئاندرتال‌ها ظرفیت ریوی بیشتر و قامت راست‌تری نسبت به ما داشتند

آریا جوان - قفسه سینه بازسازی‌شده یک نئاندرتال نشان می‌دهد که عموزاده‌های باستانی ما، با قامت راست راه می‌رفتند و نسبت به انسان‌های مدرن، به‌روشی متفاوت نفس می‌کشیدند.

نئاندرتال‌ها اغلب به‌عنوان غارنشینانی سینه فراخ و تنومند توصیف شده‌اند اما نگاه دقیقی به فسیل‌های این خویشاوندان نزدیک ما، داستان دیگری را فاش می‌کند. برای اولین بار، تیمی از پژوهشگران بین‌المللی، قفسه‌ سینه و بخش فوقانی ستون فقرات یک مرد نئاندرتال را که حدود 60 هزار سال قبل می‌زیست، بازسازی کردند. پژوهشگران سپس، نمونه بازسازی‌شده را با قفسه سینه مردان بالغ امروزی مقایسه کردند و متوجه تفاوت‌های برجسته‌ای بین این دو شدند. یافته‌های این پژوهش بر خلاف تصویری است که از نئاندرتال‌ها در ذهن داریم؛ این انسان‌های باستان ممکن است ستون فقراتی راست و قفسه سینه‌ای مانند انسان‌های مدرن می‌داشته‌اند. این تیم پژوهشی به‌طور خاص سینه‌گاه (توراکس ) را بررسی کردند؛ بخشی از بدن که قفسه سینه، ستون فقرات و حفره قلب و ریه‌ها را در برمی‌گیرد. این ناحیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه می‌تواند امکان تنفس و حفظ تعادل را به انسان بدهد. دانشمندان از زمانی که اولین بقایای نئاندرتال‌ها حدود 150 سال قبل کشف شدند، همواره بر سر اندازه و شکل سینه‌گاه نئاندرتال‌ها اختلاف‌نظر داشتند. خوشبختانه یک نمونه نئاندرتال وجود دارد که ستون فقرات و قفسه سینه‌اش کاملا دست‌نخورده باقی مانده است. این نئاندرتال، مشهور به «کبارا-2 یا موشه» ، یکی از کامل‌ترین اسکلت‌های نئاندرتالی محسوب می‌شود که تا به امروز کشف شده است. این اسکلت نئاندرتال که در سال 1983 در کوه کرمل در شمال اسرائیل پیدا شد، نمونه‌ای است که پژوهشگران از آن به‌عنوان مدل خود بهره بردند. الون براش ، یکی از پژوهشگران این تیم از دانشگاه بار ایلان در اسرائیل گفت: این پژوهش، کار بسیار دقیقی بود. ما مجبور بودیم همه‌ی مهره‌ها و دنده‌ها را به‌صورت جداگانه سی‌تی اسکن کنیم و سپس به‌صورت سه‌بعدی بازسازی‌شان کنیم. پژوهشگران دریافتند که نئاندرتال‌ها ظرفیت ریوی بیش‌تر و ستون فقرات راست‌تری نسبت به انسان‌های مدرن امروزی داشتند. این ساختار بدنی به آن‌ها کمک می‌کرد که گرمای بیش‌تری را در نواحی سرد و خشنی که در آن زندگی می‌کردند حفظ کنند. دکتر الا بین ، پژوهشگر ارشد این تیم به ایندیپندنت گفت: افرادی که ظرفیت سینه‌گاه تهتانی بیش‌تری دارند، مانند آنچه در نئاندرتال‌ها دیده می‌شود، معمولا توانایی ریه بالاتری دارند. تصور می‌کنیم که نئاندرتال‌ها نسبت به ما، توانایی تنفسی بیش‌تری داشتند. قبلا تصور بر این بود که نئاندرتال‌ها تنومندتر از انسان‌های مدرن با سینه‌ها و ریه‌های بزرگ‌تری بوده باشند. اما پژوهش‌ جدید نشان ‌داد که سینه‌گاه نئاندرتال‌ها به همان اندازه‌ی سینه‌گاه انسان‌های امروزی بوده و فقط انتهای آن کمی پهن‌تر است. این نشان می‌دهد در حالی که نئاندرتال‌ها ممکن است قفسه‌ سینه‌ای مشابه ما داشته‌اند، اما در مقابل دیافراگم بزرگ‌تری داشتند. مقاله‌های مرتبط:
آیا نئاندرتال‌ها به دلیل اندازه مغزشان منقرض شده‌اند؟ چرا گونه ما تنها عضو باقی مانده از خانواده انسان است؟
در واقع، شکل قفسه سینه بازسازی‌شده نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها دیافراگم بزرگ‌تری نسبت به انسان‌های مدرن داشتند. این ویژگی به آن‌ها اجازه می‌داد که بدون انبساط دنده‌های خود، حجم بالایی از هوا را وارد قفسه سینه خود کنند. این توانایی به آن‌ها امکان نیرو بخشیدن به بدنی عضلانی را می‌داد. عضلات نیازمند مقدار زیادی انرژی و به همین ترتیب حجم زیادی اکسیژن هستند. دکتر بین توضیح می‌دهد: پهنی قسمت تهتانی سینه‌گاه نئاندرتال‌ها و جهت‌گیری افقی دنده‌ها نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها برای تنفس بیشتر به دیافراگم خود متکی بودند. اما از سوی دیگر، ما انسان‌های مدرن برای تنفس به دیافراگم و و انبساط قفسه‌ سینه تکیه می‌کنیم. دکتر بین همچنین اشاره کرد که سینه‌گاهی که در نمونه اخیر مشاهده شد، نئاندرتال‌ها را قادر به حفظ حرارت بدن به‌نحو بهتری نسبت به انسان‌های مدرن می‌کرد، موردی که می‌تواند نقش حیاتی در سازگاری با آب‌وهوای سرد داشته باشد.
نئاندرتال‌ها دیافراگم بزرگ‌تری نسبت به انسان‌های مدرن داشتند و این به آن‌ها امکان نیرو بخشیدن به بدنی عضلانی‌شان را می‌داد داستان نئاندرتال‌ها، از زمان کشف اولین اسکلت این گونه در سال 1829 تاکنون، دیرینه‌انسان‌شناسان را به خود مشغول کرده است. و علی‌رغم سال‌ها پژوهش و گمانه‌زنی در این خصوص، هنوز هم دانشمندان مطمئن نیستند که برای نئاندرتال‌هایی که به مدت 200 هزار سال (بیشتر آن در عصر یخبندان ) در اروپا و آسیا زندگی می‌کردند، چه اتفاقی افتاده است. به‌همین جهت، شناخت تفاوت‌های بین گونه‌های مختلف انسان می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا سرنوشت تکاملی آن‌ها را درک کنند و همین‌طور به‌این سوال پاسخ دهیم که چرا گونه‌های دیگر انسان منقرض شدند. پروفسور پاتریشیا کرامر از دانشگاه واشنگتن، یکی دیگر از پژوهشگران این تیم گفت: نئاندرتال‌ها با سازگاری‌های فرهنگی پیچیده، شباهت زیادی به ما انسان‌های مدرن داشتند، اما به لحاظ فیزیکی، نسبت به ما متفاوت بودند. شناخت سازگاری نئاندرتال‌ها به ما امکان درک بهتر مسیر تکاملی خودمان را نیز می‌دهد. در حالی که هنوز سوالات بسیاری بدون پاسخ باقی ماندند، مانند اینکه نئاندرتال‌ها دقیقا چطور نفس می‌کشیدند و چرا نیاز به ریه‌های قوی داشتند، اما نویسندگان پژوهش جدید گفتند که یافته‌های آن‌ها پر از شگفتی‌های بزرگ بود. نتایج یافته‌های جدید در ژورنال علمی Nature Communications منتشر شد.

هیوندای ونیو 2020 رونمایی شد

داستان برند بوش؛ مهندسی آلمانی در خدمت صنعت برق و الکترونیک

هر آنچه باید درباره آپدیت می 2019 یا 19H1، ویندوز 10 بدانید

ترجمه انسانی یا ماشینی؛ رایت می چه پیشنهاداتی برایتان دارد؟

استون مارتین سوپرلجرا DBS 59 رونمایی شد

اینترنت سیم‌کارت‌های شاتل موبایل به مناسبت نیمه شعبان یک هفته رایگان می‌شود

نگاهی به طراحی هیوندای سوناتا 2020

آمازون و گوگل دعوا بر سر یوتیوب را خاتمه دادند

گوگل به دنیای رباتیک باز می‌گردد

پردازنده‌های توکار شرکت AMD سری R1000 رونمایی شد

اپل برای توافق با کوالکام، احتمالا 6 میلیارد دلار به این شرکت پرداخت کرده است

صدای انفجار یک بمب هسته‌‌ای چگونه است؟

اینستاگرام تعداد لایک‌ پست‌ها را مخفی می‌کند

آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق با میهن وردپرس

نگاهی به کارخانه‌ نوکیا، هر آن‌چه از آینده‌ی تولید انتظار داریم

نگاهی عمیق به آئودی E-Tron

افسانه‌های استارتاپی: نیاز به سرمایه ریسک پذیر

اشتباهات امنیتی جدید فیسبوک، گریبان‌گیر میلیون‌ها کاربر دیگر شد

آشنایی با وبسایت «های‌متال»

رندرهای رسمی گوگل پیکسل 3a و پیکسل 3a XL پیش از موعد رونمایی رویت شد

معرفی کتاب «اول سود» اثر مایک میخالوویچ

خرید گوشی شیائومی در فروشگاه شیراز مارکت

نگاهی عمیق به بی ام و سری 8 کانورتیبل مدل 2019

ساخت کامپیوترهای دوهسته‌ای درون سلول‌های انسانی

همکاری مجدد اپل با کوالکام چه مزایایی برای کاربران دارد؟

مدل 85 اینچ سرفیس هاب 2S مایکروسافت رونمایی شد

دانشمندان مغز خوک‌ها را تا چند ساعت پس از مرگ زنده نگاه داشتند

رزرو هتل قصر طلایی با بیشترین تخفیف در سایت پرشین هتل

حراج فسیل دایناسور تی رکس در eBay، صدای دانشمندان را درآورد

نسل جدید مرسدس بنز GLS معرفی شد

3 موزه مهم ایروان که هر گردشگری در سفر به ارمنستان باید ببیند

استخراج خون از اسبی 42 هزار ساله با هدف شبیه‌سازی آن

گران‌ترین مدل بی ام و سری 7 جدید، 300 هزار دلار قیمت می‌خورد

قیمت فناوری خودران تسلا افزایش می‌یابد

آلودگی هوا چگونه می‌تواند بر سلامت روانی انسان تأثیر بگذارد؟

اپل در حال مذاکره با تامین‌کنندگان حسگر برای خودرو خودران است