آریا جوان

آخرين مطالب

تولید سلول خورشیدی با قابلیت تولید همزمان انرژی و سرمایش فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - دانشمندان در حال توسعه‌‌ی نوعی تجهیزات خورشیدی هستند که بتوان از دو قابلیت تولید برق و سرمایش به‌‌صورت همزمان بهره‌‌برداری کرد.

دانشمندان دانشگاه استنفورد برای نخستین بار نشان دادند که می‌‌توان با یک دستگاه واحد، به‌‌طور همزمان گرمای ناشی از تابش خورشید و سرمای محیط را جمع‌‌آوری کرد. این پژوهش که در 8 نوامبر در مجله‌‌ی ژول منتشر شد، ادعا می‌‌کند که علاوه‌‌بر اینکه عملکرد این ادوات برای جذب همزمان انرژی از خورشید و اتمسفر، با یکدیگر تداخلی ندارند؛ بلکه به بهبود بازدهی یکدیگر نیز کمک خواهند کرد. محبوبیت انرژی‌‌های تجدیدپذیر به‌عنوان جایگزینی مقرون‌به‌صرفه و کارآمد برای سوخت‌های فسیلی در حال افزایش است و انرژی خورشیدی نیز در این میان از بیشترین استقبال برخوردار شده است. اما یک منبع انرژی قدرتمند دیگر نیز وجود دارد که عملکردی کاملاً متضاد با خورشید دارد: فضا. ژن چن ، مؤلف اصلی این مطالعه و استاد دانشگاه جنوب شرقی چین می‌گوید: تصور عمومی این است که خورشید یک منبع حرارتی ایده‌آل برای انسان روی زمین است. از سوی دیگر، فضای بیرون نیز معمولاً به‌‌عنوان یک چاه حرارتی ایده‌‌آل در نظر گرفته می‌‌شود.
تصویر مربوط به دستگاهی که بازدهی پنل‌های دو لایه را نشان می‌دهد؛ لایه‌ی بالایی، از یک ماده‌ی نیمه‌هادی ساخته شده که به‌عنوان سلول خورشیدی عمل خواهد کرد و لایه‌ی زیرین، وظیفه‌ی خنک‌سازی را بر عهده دارد مقاله‌های مرتبط:
نسل بعدی سلول های خورشیدی، برق و هیدروژن را باهم تولید می‌کند ساخت سلول خورشیدی به ظرفیت 30 برابر با الهام از ساختار گیاهان سلول‌ خورشیدی ارزان‌تر و چندمنظوره با پژوهش‌های الکترونی جدید
اشیا، گرما را به‌صورت اشعه‌‌ی فروسرخ ساطع می‌کنند؛ شکلی از نور که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست. بخشی از تشعشعات بازتاب‌شده از سطح زمین، مجدداً توسط ذرات معلق در اتمسفر به زمین بازگردانده می‌‌شوند؛ اما بخشی از این تابش نیز در فضا منتشر می‌شود. سطوحی که به‌‌میزان کافی قابلیت انعکاس تشعشعات فروسرخ را داشته باشند؛ ممکن است به دمایی کمتر از دمای محیط اطراف خود برسند. فناوری سرمایش تابشی ، باقابلیت انعکاس بالای نور فروسرخ به‌‌منزله‌‌ی یک جایگزین مناسب برای سیستم‌‌های تهویه‌ی مطبوع محسوب می‌‌شود که در حین کار، هیچ نوع گاز گلخانه‌ای ساطع نمی‌کند. همچنین این فناوری ممکن است با کاهش دمای سلول‌‌های خورشیدی ، به بهبود راندمان این تجهیزات نیز کمک کند؛ البته به‌‌شرطی که بتوان دو تکنولوژی را به‌‌صورت همزمان روی سقف خانه‌‌ها پیاده‌‌سازی کرد. چن و همکارانش، دستگاهی برای ترکیب فناوری‌‌های سرمایش تابشی و جذب خورشیدی ساخته‌‌اند. این دستگاه شامل یک جاذب خورشیدی ژرمانیومی مونتاژشده روی یک خنک‌‌کننده‌‌ی تابشی است؛ این خنک‌‌کننده‌‌، متشکل از نیترید آلومینیوم، سیلیسیم و لایه‌های آلومینیوم در محفظه‌‌ای وکیوم بوده تا بدین ترتیب تلفات حرارتی ناخواسته به حداقل برسند. هم جاذب خورشیدی و هم اتمسفر، طیف 8 الی 13 میکرونی از نور فروسرخ را از خود عبور می‌‌دهند و بدین ترتیب مسیری برای بازتاب نور فروسرخ از قسمت خنک‌‌کننده‌‌ی تابشی به فضای بیرون فراهم می‌‌شود. چن می‌گوید: تصور کنید که در بالای یک پشت‌بام، یک سلول خورشیدی برای تأمین برق داشته باشیم و در کنار آن، یک خنک‌‌کننده‌‌ی تابشی که می‌تواند در روزهای گرم تابستان، خانه را خنک نگه دارد. محصول نهایی، نوعی پنل خورشیدی قابل نصب بر پشت‌بام است که امکان سرمایش منازل را نیز دارد
با اینکه این فناوری امیدوار‌‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ چن معتقد است هنوز راه زیادی برای تجاری‌‌سازی آن در پیش داریم. برای تولید انبوه پوشش وکیوم مشکل چندانی وجود ندارد؛ اما ساخت شیشه‌‌هایی از جنس روی سلناید، با قابلیت عبوردهی نور فروسرخ، فرایندی بسیار هزینه‌‌بر است. با این حال، هنوز امکان ساخت جاذب‌های خورشیدی و خنک‌‌کننده‌‌های تابشی با استفاده از مواد ارزان‌تر نیز وجود دارد. چن بر این باور است که استفاده از سلول‌های فتوولتائیک به‌‌جای جاذب خورشید نیز ایده‌‌ی خوبی است که هنوز پیاده‌سازی داده نشده است. اما علی‌رغم تمام این چالش‌های اجرایی، تیم معتقد است که این پژوهش، قابلیت‌‌های انرژی‌‌های تجدیدپذیر را برای استفاده در مقیاس خانگی بیش از پیش، آشکار کرده است. چن ادامه می‌‌دهد: من فکر می‌کنم این فناوری می‌تواند به‌طور بالقوه، انقلابی در تکنولوژی سلول‌‌های خورشیدی کنونی ایجاد کند. اگر ایده‌‌ی ما پیاده‌‌سازی و به دنبال آن تجاری‌سازی شود، نسل آینده‌ی سلول‌‌های خورشیدی دارای دو قابلیت تأمین برق و سرمایش به‌‌صورت همزمان خواهند بود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/79883/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی