آریا جوان

آخرين مطالب

گزارش زومیت از کارگاه فریلنسینگ اصفهان در نمایشگاه اتوکام 2018 فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - رویداد فریلنسینگ اصفهان به کوشش پلتفرم آزادکاری پونیشا در حاشیه‌ی نمایشگاه اتوکام 2018 و در سالن فرصت‌ها، باحضور فعالان باتجربه‌ی حوزه‌ی آزادکاری برگزار شد.

کارگاه فریلنسینگ پونیشا یکی از رویدادهای جانبی نمایشگاه اتوکام 2018 بود که با تمرکز روی آزادکاری و آموزش ورود به این سبک از کار و زندگی اختصاص داشت. این کارگاه در روزهای 22 و 23 آبان در سالن فرصت‌های نمایشگاه اتوکام اصفهان برگزار شد. تعدادی از فعالان حوزه‌های مختلف فریلنسری در این کارگاه سخنرانی کردند که در ادامه‌ی این مطلب، به‌اختصار به مطالب گفته شده توسط آنها می‌پردازیم. توحید قهرمانی، بنیان‌گذار وبسایت خبری اکوسیستم، مجری این رویداد بود که پس از یک معرفی کوتاه در مورد پونیشا و رویدادهای آموزشی این وبسایت، از سخنرانان برنامه، دعوت کرد. مقاله‌های مرتبط:
کارگاه فریلنسینگ اصفهان در حاشیه نمایشگاه اتوکام 2018 برگزار می‌شود فریلند؛ اولین همایش اصول فریلنسینگ برگزار می‌شود
میلاد نکوفر اولین ارائه‌دهنده‌ی رویداد فریلنسینگ پونیشا بود. نکوفر یک برنامه‌نویس توسعه‌دهنده‌ی وب و موبایل است که سابقه‌ای طولانی در زمینه‌ی فریلنسینگ دارد. او ارائه‌ی خود را در زمینه‌ی شروع کار فریلنسینگ و پیش‌نیازهای تبدیل شدن به یک آزادکار انجام داد. در بخش اول و در معرفی فرد فریلنسر یا آزادکار، میلاد نکوفر، کسی را فریلنسر تعریف کرد که بدون قرارداد طولانی‌مدت، با اشخاص و شرکت‌های مختلف کار کند. به همین ترتیب، فریلنسینگ، سبک زندگی و کاری آن فرد را تشریح می‌کند. همین تعریف اولیه، مزایای فریلنسینگ را در انتخاب زمان، مکان و انتخاب پروژه شرح می‌دهد.
بخش بعدی ارائه‌ی این برنامه‌نویس فریلنسر، به مهارت‌های مورد نیاز برای شروع کار آزادکاری اختصاص داشت. او مواردی همچون برنامه‌نویسی، عکاسی و ترجمه را به‌عنوان مهارت‌های مفید برای آزادکاران می‌داند. علاقه، بخش دیگری است که پیش از شروع کار اهمیت دارد و حتی در بحران نجات‌دهنده خواهد بود. توانایی حل مسئله و اخلاق حرفه‌ای، پیش‌نیاز دیگر مهارتی برای استارتاپ‌ها است. در کنار این موارد، اخلاق حرفه‌ای شامل رازداری،‌ دیسیپلین، نظم و خوش‌قولی، از پیش‌نیازهای مهارتی دیگر بیان شدند که عموما از طرف آزادکاران نادیده گرفته می‌شوند. در مورد پیش‌نیازهایی که برای فریلنسری اولویت بالایی ندارند نیز می‌توان مدرک تحصیلی و تجهیزات حرفه‌ای را نام برد. یک آزادکار برای شروع کار خود نیاز به مدرک تحصیلی و تجهیزات حرفه‌ای ندارد
میلاد نکوفر در پایان صحبت‌های خود، به موارد مورد نیاز برای پیشرفت هرچه بیشتر در سبک زندگی خوداشتغالی پرداخت. او هدف‌گذاری را ابزار اولیه برای موفقیت آزادکاران می‌داند. اهدافی که مشخص، قابل دستیابی، مرتبط با کار و قابل زمان‌بندی باشند. نکته‌ی مهم دیگر، برنامه‌ریزی است که می‌توان با ابزارهای مختلف آن را انجام داد؛ اما صرف‌نظر ار ابزار، توانایی هماهنگی برای انجام همه‌ی کارها از جذب مشتری تا حسابداری و موارد دیگر، باید در فرد فریلنسر وجود داشته باشد. حورا وکیلی ، ارائه‌دهنده‌ی بعدی کارگاه فریلنسینگ پونیشا بود. او مشاور دیجیتال مارکتینگ است و در این رویداد، در مورد پرسنال برندینگ برای آزادکاران صحبت کرد. وکیلی در ابتدای صحبت‌های خود در مورد برندسازی شخصی به این نکته اشاره کرد که افراد، آن شخصی هستند که گوگل می‌گوید. به بیان ساده‌تر، یک برندسازی شخصی وقتی موفق خواهد بود که نتایج جستجوی نام شخص در گوگل، نتایجی متناسب با شخصیت، کار و فعالیت او باشد.
از نظر وکیلی، وبلاگ‌نویسی، ساده‌ترین و قدیمی‌ترین ابزار برندسازی شخصی است که آزادکاران با استفاده از آن می‌توانند تصویر خود در دنیای اینترنت را ترسیم کنند. در این مورد، نوشتن در مورد هدف و مهارت‌ها، وبلاگ یک آزادکار را از رقبا جدا می‌کند. نکته‌ی مهم در این بخش، ویرایش نوشته‌های قدیمی یا حذف مواردی است که ارتباطی به سبک کاری و مهارت‌های کنونی شما ندارند. قدم مهم بعدی از نظر این مشاور دیجیتال مارکتینگ، فعالیت منظم و تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی تعریف می‌شود. این شبکه‌ها به خاطر تعداد بالای مخاطب، ابزارهای مناسبی برای تبلیغ کار فریلنسرها هستند. یک آزادکار در قدم اول باید فعالیت مناسبی در شبکه‌ی اجتماعی لینکدین به‌عنوان شبکه‌ی کسب‌وکار داشته باشد. در مرحله‌ی بعد، شبکه‌ی اجتماعی با سبک کاری شخص باید انتخاب شده و برنامه‌ای منظم برای آن تنظیم شود. در مورد انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی نیز مواردی همچون تبلیغ نکردن، برنامه‌ریزی، تداوم حضور، همراهی با حس عمومی، معتبر بودن، گوش کردن و داشتن حس طنز،‌ پیشنهاد می‌شود. وکیلی در پایان پیشنهاد کرد که برای پیگیری پیشرفت خود در شبکه‌های اجتماعی، یک ابزار اندازه‌گیری برای هر کدام داشته باشید. رضا حاجیان ، بنیان‌گذار کافه رادیو ارائه‌ی بعدی را در کارگاه فریلنسنیگ پونیشا انجام داد. او دانش‌آموخته‌ی IT بوده و البته در چند سال گذشته در حوزه‌ی مدیریت کافی‌شاپ فعالیت کرده است. حاجیان، کافی‌شاپ‌ها را به‌عنوان یکی از فضاهای کاری مناسب برای فریلنسرها معرفی می‌کند. دلایل او برای این معرفی، ساعت کار با انعطاف‌پذیری بالا، اینترنت عموما رایگان، عدم پرداخت اجاره، ایجاد روابط اجتماعی و فضای مناسب بیان می‌شوند.
در ادامه‌ی صحبت‌های رضا حاجیان، در مورد کافی‌شاپ‌ها یا کافه‌های مناسب برای کار آزادکاری توضیح داده شد. در این بخش، امکاناتی همچون صندلی‌های متنوع،‌ اینترنت مناسب، پریز برق مناسب، معماری و داشتن ساعات اوج کاری، از مزیت‌های یک کافه‌ی خوب برای کار فریلنسرها بیان شد. داشتن ساعات اوج کاری یعنی کافه در برخی ساعات خلوت‌تر بوده و فضای بهتری برای کار فریلنسر فراهم خواهد بود. کافی‌شاپ‌ها یکی از مکان‌های مناسب برایفعالیت فریلنسرها هستند
حاجیان در پایان صحبت‌های خود توصیه‌هایی هم به فریلنسرهایی داشت که از کافه‌ها برای کار استفاده می‌کنند. او آزادکاران را به هزینه کردن و خرید از کافی‌شاپ تشویق کرد تا صاحبان کافه‌ها هم به خدمت‌رسانی بیشتر ترغیب شوند. به‌علاوه، ارتباط مداوم با کارمندان کافه،‌ استفاده‌ی منصفانه از اینترنت و به‌اشتراک گذاشتن پریزها نیز از کارهایی بر شمرده شد که یک فریلنسر را در کار در کافی‌شاپ، کمک می‌کنند. محمد کرمانی ، مدیر فضای کار اشتراکی آبی سفید، سخنران بعدی این رویداد بود که در مورد علت شکل‌گیری این فضاهای کاری و مزیت آنها برای فریلنسرها صحبت کرد. کرمانی سبک زندگی و کار متولدین دهه‌ی 60 ایران (که هم‌سالان آنها در جهان به نسل هزاره یا Millennials معروف هستند) را یکی از دلایل تمایل آنها به آزادکاری می‌داند .این نسل، در انقلاب فناوری تربیت شده‌اند و نوع تعاملاتشان با نسل‌های قبل و بعد تفاوت دارد.
به‌هرحال فریلنسینگ به‌عنوان پدیده‌ای گسترده در کنار دیگر پدیده‌های انقلاب فناوری، با جوانان امروزی عجین شده است. این افراد پس از درک و علاقه‌مند شدن به این سبک از زندگی، طبیعتا به فضایی مناسب برای کار نیاز دارند. یکی از اولین انتخاب‌های آزادکاران، کار در خانه محسوب می‌شود که به‌خاطر مشکلات فراوان اعم از دوری از جامعه، بی‌نظمی، عدم تمرکز و موارد مشابه، عمومای گزینه‌ای مردود است. اجاره‌ی دفتر مستقل یا بخشی از دفتر دوستان و آشنایان نیز مشکلات خاص خود را برای یک فرد آزادکار (خصوصا فریلنسر بدون تیم) دارد. در این میان، فضاهای کار اشتراکی برای حل این چالش آزادکاران طراحی شده‌اند. این فضاها، امکانات مناسب برای آزادکاران را در محیطی اشتراکی ارائه می‌دهند. یک فریلنسر با کار در فضای اشتراکی،‌ در کنار افرادی کار می‌کند که عموما روحیات، سبک زندگی و سبک درآمدی مشابهی دارند. علاوه بر آن، افزایش ارتباط، انگیزش، شبکه‌سازی بهتر، امکانات رفاهی مناسب و یادگیری، از مزایای فضای کار اشتراکی هستند. کرمانی در پایان به این نکته اشاره کرد که تنها افرادی با نیاز به تمرکز بالا و عدم توانایی در کار کردن در فضاهای شلوغ، امکان کار مفید کمتری در این فضاهای کار اشتراکی خواهند داشت. ارائه‌ی پایانی روز اول کارگاه فریلنسینگ اصفهان، توسط مدیر آموزش پونیشا یعنی الهام غفارزاده انجام شد. غفارزاده که به نمایندگی از تیم پونیشا برای هماهنگی و اجرای این برنامه به اصفهان آمده بود، ارائه‌ی خود را در مورد شروع کار در پونیشا انجام داد. پیشنهادات غفارزاده، نه تنها برای کار در پونیشا بلکه هر پلفترم دیگر فریلنسری نیز کاربردی محسوب می‌شوند. قدم اول شروع به کار در این سرویس‌ها، پروفایل مناسب محسوب می‌شود. برای داشتن پروفایل مناسب نیز مواردی همچون تصویر مناسب، داشتن نمونه‌کار و قرار دادن رزومه‌ی کامل، مفاهیم اصلی و اولیه هستند.
در مورد رزومه و نمونه‌کار برای فریلنسرهای تازه‌کار، انجام پروژه‌های فرضی پیشنهاد می‌شود. در این روش، فرد آزادکار یک پروژه را برای خودش تعریف می‌کند و نتیجه‌ی آن را به‌عنوان نمونه‌کار در پروفایل و پورتفولیوی خود،‌ قرار می‌دهد. غفارزاده در مورد کمک پونیشا به آزادکاران در این بخش، به پیگیری‌های آنها برای آموزش و کمک به تکمیل پروفایل حرفه‌ای اشاره می‌کند. پیش از ارسال پیشنهاد پروژه، پروفایل خود را به‌صورت حرفه‌ای اصلاح کنید
غفارزاده در پایان صحبت‌های خود به فریلنسرها توصیه کرد که برای جذب بهتر پروژه‌ها، پیشنهادات مرتبط با مهارت‌های خود ارسال کنند. به‌علاوه، مذاکره‌ی هرچه بیشتر و بهتر با کارفرما و در جریان گذاشتن او، از پیش‌نیازهای موفقیت در انجام پروژه بر شمرده شد. در نهایت، درخواست پرداخت امن از کارفرما، اطمینان خاطر فریلنسر را در پونیشا افزایش می‌دهد. در روز دوم کارگاه فریلنسینگ پونیشا در اصفهان، عزیز بنی‌هاشمی ،‌ مربی کار تیمی و چابک‌سازی به‌عنوان سخنران اول حضور داشت. بنی‌هاشمی، ابتدا مزایای کار تیمی در فضای کنونی را برشمرد. مواردی همچون پیشرفت مستمر، مدیریت بهتر زمان به‌خاطر وابستگی به قوانین تیم، اعتبار سنجی مداوم در کنار همکاران، افزایش اعتماد به نفس و تعهد کاری، از مواردی بودند که بنی‌هاشمی به‌عنوان مزایای عضویت در تیم کاری بیان کرد.
نکته‌ی قایل توجه این است که فریلنسرها به‌خاطر ماهیت کاری خود، عموما انفرادی کار می‌کنند و از مزایای گفته شده برای تیم‌ها محروم هستند. در چنین شرایطی، پیشنهاد اول بنی‌هاشمی، تلاش برای تشکیل تیم و تقسیم کارها است. اگر چنین امکانی فراهم نشد، می‌توان مزایای گفته شده در بالا را به‌صورت فردی نیز پیاده‌سازی کرد. به‌عنوان مثال یک فریلنسر با انتخاب فضای کار مناسب و تعهد ذهنی به زمان تحویل پروژه‌ها، می‌تواند دو مزیت اولیه‌ی تیم‌ها را برای خود فراهم کند. ماهیت کلی توصیه‌های بنی‌هاشمی به فریلنسرها، به‌طور کلی در برنامه‌ریزی خلاصه می‌شود. او معتقد است با انتخاب روند کاری مناسب و ترسیم چهارچوب برای انجام پروژه و پیگیری آن، می‌توان بخش زیادی از نتایج تیم‌ها را برای خود به ارمغان آورد. پرهام باغستانی ، یکی از فریلنسرهای باتجربه‌ی طراحی رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری، سخنران بعدی این همایش بود. او اکنون طراح محصول و تجربه‌ی کاربری در تلوبیون است و البته، هنوز هم به‌عنوان فریلنسر فعالیت می‌کند. باغستانی توصیه‌های خود را در جهت انجام هرچه بهتر پروژه‌های طراحی رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری ارائه کرد. قدم اول از نظر او، دریافت توضیحات کامل مد نظر کارفرما بیان شد. او سپس کار کردن با محصول، درک کامل از آن، ارائه‌ی پروپوزال مرتبط و هماهنگی با کارفرما در گام‌های پیشرفت پروژه را به‌عنوان الزامات موفقیت در این زمینه معرفی کرد.
باغستانی به فریلنسرهای حوزه‌ی طراحی رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری پیشنهاد کرد که نمونه‌کارهای خود را همیشه در دسترس داشته باشند. او سرویس‌های متعددی همچون Dribbble و Behance را برای ارائه‌ی نمونه‌کار طراحی معرفی کرد. برای آزادکارانی که نمونه‌ی اجرا شده ندارد نیز انجام پروژه‌های آزمایشی یا سرویس‌هایی برای چالش‌های طراحی مانند Dailyui پیشنهاد شد. باغستانی در ادامه پیشنهاد کرد که فریلنسرهای این حوزه، با ابزارهای ارائه‌ی بازخورد و نمایش نمونه‌کار نیز آشنایی داشته باشند. کارفرما را به‌صورت منظم از همه‌ی مراحل انجام پروژه مطلع سازید
تحویل پروژه به کارفرما و اقدامات الزامی پس از آن، موضوع بخش بعدی ارائه‌ی باغستانی بود. او در ابتدا پیشنهاد کرد که روند تجربه‌ی کاربر به‌صورت یک خروجی به کارفرما ارائه شود تا او، دیدی کامل نسبت به امکانات هر بخش طراحی پیدا کند. سپس، راهنمای طراحی پروژه ارسال شود تا طراحان احتمالی بعدی، انتخاب‌هایی همچون رنگ، فونت و غیره را با توجه به آن انجام دهند و پروژه انسجام خود را از دست ندهد. سخنران بعدی کارگاه فریلنسینگ پونیشا در اصفهان، منظر سزاوار، گرافیست و مدیر هنری داستان من بود. او با موضوع جلب نظر کارفرما در پروژه‌های گرافیکی صحبت کرد. نکته‌ی قابل توجه در ارائه‌ی سزاوار، طراحی اختصاصی او برای اسلایدها بود که هنر گرافیک ارائه‌دهنده را در کنار مهارت دیگر به نمایش می‌گذاشت. سزاوار مرحله‌ی اولیه برای انجام یک پروژه‌ی گرافیکی خوب را گوش دادن و به خاطر سپردن اظهارات کارفرما بیان کرد. او سپس توصیه کرد که انتظارات درک شده را برای کارفرما تکرار کنیم تا متوجه فهم ما نسبت به اهداف پروژه بشود.
پس از صحبت‌های اولیه، باید پیشنهادهای خود را به‌صورت روشن به کارفرما ارائه کنیم. در این پیشنهادها، می‌توان سلیقه‌ی خود را به کارفرما نشان داده و به‌علاوه، سلیقه‌ی او را نیز درک کرد. برای درک هرچه بهتر سلیقه، می‌توان نمونه‌های از طراحی‌های مد نظر کارفرما را از او درخواست کرد تا طراحی نهایی، با توجه به این علاقه‌مندی‌ها انجام شود. منظر سزاوار نیز مانند اغلب ارائه‌دهندگان قبلی، ارتباط مستمر با کارفرما را پیش‌نیاز موفقیت در مسیر پروژه بیان کرد. از نظر او در هر مرحله از کار باید هماهنگی نسبی با کارفرما داشت تا از مورد تأیید بودن طراحی از طرف او، مطمئن شویم. در مسیر طراحی، باید اتودهایی نیز به کارفرما ارئه شود که کامل بودن آنها، پیش‌نیاز موفقیت در مراحل بعدی است. در نهایت در مسیر انجام پروژه باید صداقت را مد نظر داشت تا اعتماد کارفرما به فریلنسر جلب شود. سزاوار در پایان به فریلنسرهای حوزه‌ی گرافیک پیشنهاد کرد که ایده‌آل‌گرایی را از ذهن خود خارج کنند چرا که پروژه‌های طراحی، همیشه جایی برای پیشرفت دارند. من ( مهدی زارع سریزدی )،‌ فریلنسر حوزه‌ی محتوا و دبیر بخش کسب‌وکار زومیت ، پس از منظر سزاوار، ارائه‌ی خودم را در مورد فریلنسینگ در حوزه‌ی محتوا انجام دادم. در این ارائه ابتدا به تعریف محتوا به‌عنوان پادشاه اینترنت پرداختم و به این نکته اشاره کردم که اهمیت محتوا در وضعیت کنونی کسب‌وکارهای اینترنتی، بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود. پس از معرفی انواع محتوا، ارائه‌ی خود را با تمرکز روی محتوای متنی، به‌عنوان پیش‌نیاز تولید انواع محتوا ادامه دادم.
بخش بعدی ارائه، به بررسی نقاط مثبت و منفی فریلنسینگ در حوزه‌ی محتوا اختصاص داشت. نقاطی همچون هزینه‌ی پایین تجهیزات، تقاضای بالا برای محتوا، آینده‌ی روشن و یادگیری را به‌عنوان مزایای فریلنسینگ محتوا بیان کردم. در بخش بعد، تعدادی از نقاط منفی و دلایل دوری از این نوع فریلنسینگ را بیان کردم که در این میان، درآمد کمتر، شهرت پایین‌تر و خستگی احتمالی از مطالعه و نوشتن طولانی‌مدت، قابل توجه بودند. تأمین محتوا از حوزه‌های پرمخاطب با پروژه‌های متعدد برای فریلنسرها است
بخش آخر ارائه‌ی من به معرفی راهکارهایی برای پیشرفت در فریلنسینگ محتوا اختصاص داشت. در این بخش اشاره‌ای به پیش‌نیازهای اولیه مانند آشنایی با زبان‌های خارجی، نگارش فارسی، پلتفرم‌های آنلاین مدیریت پروژه، نرم‌افزارهای نگارشی و ارتباطات اجتماعی داشتم. در ادامه برای پیشرفت هرچه بیشتر در این حوزه، تشکیل تیم تأمین محتوا، یادگیری زبا‌ن‌های بیشتر، نگارش محتوای اختصاصی و پیشنهاد موضوعات جدید به کارفرما را مطرح کردم. الهام غفارزاده، به‌عنوان آخرین ارائه‌کننده‌ی کارگاه فریلنسینگ پونیشا در نمایشگاه اتوکام 2018، در روز دوم به روی سن رفت. او در این ارائه،‌ به توضیح دلایل عدم موفقیت فریلنسرها و اشتباهات آنها در پونیشا پرداخت. یکی از موارد اصلی که غفارزاده به آن اشاره کرد، ارائه‌ی غلط پیشنهاد به کارفرما بود. غفارزاده با مثال‌هایی از کاربران پونیشا نشان داد که چگونه یک پیشنهاد ناقص در پروژه، بدون پرداختن به جزئیات یا تعامل مناسب، منجر به عدم پذیرفته شدن در پروژه می‌شود.
پیشنهاد بعدی مدیر آموزش پونیشا برای افزایش شانس اخذ پروژه، تعامل مناسب و به‌موقع با کارفرما از طریق سیستم پیام‌رسان بود. او در دسترس بودن در تمام مراحل تا تأیید نهایی پروژه را به‌عنوان مزیتی برای فریلنسرها بر شمرد. نکات مهم بعدی‌، به زمان اخذ پروژه و شروع انجام آن اختصاص داشت. غفارزاده اطلاع‌رسانی قدم به قدم به کارفرما را به‌عنوان بخش مهمی از این مرحله مثال زد. نکته‌ی پایانی الهام غفارزاده در مورد تحویل پروژه به کارفرما بود. او به این نکته اشاره کرد که پس از تحویل پروژه، باید مراحل امتیازدهی و ثبت پایان پروژه را در پونیشا انجام دهیم؛ چرا که همین امتیازهای ردوبدل شده، حکم رزومه‌ی کاری فریلنسر را در این سرویس خواهند داشت. یکی از امکانات مفید در مواقع اختلاف نیز، بخش حل اختلاف پونیشا بیان شد که در جهت حمایت هرچه بیشتر از فریلنسرها کار می‌کند. البته آزادکاران برای بهره‌مندی از این امکانات،‌ باید قوانین پونیشا را در حین انجام پروژه، رعایت کرده باشند. با نگاهی به ارائه‌های انجام شده در کارگاه دو روزه‌ی فریلنسینگ اصفهان، دو نکته بیش از همه به چشم می‌آید. برنامه‌ریزی و تعهد زمانی به پروژه‌ها و همچنین، دقت در قیمت‌دهی و مذاکره با کارفرما، نکاتی هستند که تقریبا توسط همه‌ی سخنرانان به آنها اشاره شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/80340/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

اوسمار: نتیجه 3 بر صفر عالی است؛ کارمان را انجام دادیم

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت

پایان کار نمایندگان ایران در تفنگ 50 متر سه وضعیت

جنجال در آبادان؛ نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند

نبرد سینوسی غول‌ها

جایی برای پیرمردها... هست!

گلزن پرسپولیس هم مصدوم شد

گولسیانی: علت تعویضم مصدومیت نبود

توضیح امید عالیشاه در مورد شدت مصدومیتش

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است