آریا جوان

آخرين مطالب

سافت بانک ژاپن سهام کسب‌وکار موبایل خود را به‌صورت عمومی عرضه می‌کند فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - سافت بانک تصمیم دارد با درآمد حاصل از عرضه‌ی عمومی سهام کسب‌وکارهای تلکام، به سمت سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر فناوری گام بردارد.

گروه سافت بانک، برگزاری یک IPO (عرضه‌ی اولیه‌ی سهام) 2.4 تریلیون ینی معادل با 21.04 میلیارد دلار را برای کسب‌وکارهای تلکام داخلی خود، تصویب کرد. سافت بانک با این اقدام، به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران دنیای تکنولوژی تبدیل می‌شود. این IPO، یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های عرضه‌ی سهام در سراسر جهان محسوب می‌شود. به‌این‌ترتیب سافت بانک علاوه بر پرداخت بدهی‌های خود، می‌تواند روی نوآوری‌های جدیدی سرمایه‌گذاری کند که ماسایوشی سان ، مدیرعامل شرکت، آن‌ها را روندهای نوظهور دنیای فناوری می‌داند. سافت بانک تابه‌حال روی گزینه‌های کاملاً متفاوتی سرمایه‌گذاری کرده است. به‌عنوان‌مثال استارتاپ‌های کوچک بازی، شرکت‌های سواری اشتراکی نظیر اوبر و یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک یعنی علی‌بابا. این شرکت قصد دارد بودجه‌ی هدف 2.4 تریلیون ین را از طریق فروش 1.6 میلیارد سهم با قیمت آزمایشی 1500 ین به ازای هر سهم به دست آورد. اطلاعات فوق روز دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در فرم وزارت مالیه‌ی ژاپن ثبت شده است. درصورتی‌که تقاضا برای سهام سافت بانک بیش از میزان پیش‌بینی‌شده باشد، این مبلغ 240.6 میلیارد ین افزایش می‌یابد و به سرمایه‌ای که سال 2014 شرکت علی‌بابا طی بزرگ‌ترین IPO تاریخ در افزایش داد (25 میلیارد دلار) نزدیک‌تر می‌شود. قیمت نهایی IPO، روز 10 دسامبر تعیین می‌شود و بورس اوراق بهادار توکیو، این شرکت را با ارزش بازاری اولیه‌ی 7.18 تریلیون ین، در لیست فروش سهام قرار خواهد داد. ارزش بازاری سافت بانک، یک تریلیون ین بالاتر از شرکت رقیب یعنی KDDI است که حدود 10 میلیون مشترک دارد. سافت بانک بسته به تقاضای IPO؛ احتمالاً دوسوم مجموع سهام شرکت تلکام را حفظ می‌کند.
تردیدها
برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی اولیه‌ی سهام شرکت‌های مخابراتی و تلفن همراه در حالی صورت می‌گیرد که سرمایه‌گذاران، چشم‌انداز شرکت‌های تلکام ژاپن را زیر سؤال برده‌اند. در ابتدا انتظار می‌رفت که این IPO، از طرف سرمایه‌گذارانی مورد استقبال قرار بگیرد که به دنبال ثبات بیشتری هستند. اما هشدار اخیر دولت ژاپن به کریرها (حامل‌ها) برای پایین آوردن قیمت و همچنین حمایت از رقابت‌های وایرلس، موجی از شوک و تردید را در صنعت مخابرات این کشور به وجود آورد. مقاله مرتبط:
چگونه سافت بانک به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار فناوری دنیا تبدیل شد
بااین‌حال نام برند سافت بانک، ‌هنوز هم نظر سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی را که به استفاده از سرویس‌های تلفن و اینترنت این شرکت عادت دارند، به خود جلب می‌کند. بسیاری از آن‌ها، ماسایوشی سان را به‌عنوان یک رهبر پیشرو فناوری می‌شناسند، که رقبایی نظیر شرکت NTT DoCoMo و KDDI را به چالش کشیده و راه آیفون اپل را به ژاپن باز کرده است. گرچه معروف است که خانواده‌های ژاپنی، به‌طور سنتی ریسک گریز هستند و ثروت خود را به‌صورت پول نقد یا سپرده‌ی بانکی نگه‌داری می‌کنند، اما بازهم معمولاً شرکت در IPOها را یک هدف جذاب برای دارایی‌های مالی خود می‌دانند. منبع خبری رویترز اعلام کرده است که بیش از 80 درصد سهام سافت بانک، به سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی داخلی ارائه خواهد شد.
تسوتارو ابی ، یکی از تحلیلگران و محققان بورس موسسه‌ی Aizawa Securities می‌گوید: من فکر می‌کنم این IPO، سرمایه‌ی معقولی به دست می‌آورد. به این نکته توجه کنید که از یک شرکت تلفن همراه حرف می‌زنیم و با جریان نقدی پایدار روبرو هستیم. اگر شما نگران سود سهام و بازدهی آینده‌ی سهام‌داران هستید، این سرمایه‌گذاری بسیار جذاب‌تر از اوراق قرضه‌ی دولتی است. سافت بانک امیدوار است که با ارزش‌گذاری کسب‌وکارهای تلکام، به افزایش قیمت سهام خود کمک کند، هرچند که ارزش سهام اصلی خود این شرکت، کمتر از انتظار برآورد شده است. ماه ژوئن، سان عنوان کرده بود که سهام سافت بانک حتی بدون کسب‌وکارهای تلکام نیز باید بیش از 14 هزار ین ارزش‌گذاری شود، نرخی که 40 درصد بیش از قیمت واقعی آن است. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های متعدد سافت بانک روی شرکت‌هایی مانند علی‌بابا ، اسپرینت ، آرم هلدنیگز ، یاهو ژاپن و ویژن فاند ، این استدلال منطقی به نظر می‌رسد. موضوعی که باعث نگرانی سرمایه‌گذاران می‌شود، عدم شفافیت برخی از سرمایه‌گذاری‌های صندوق ویژن فاند (به مبلغ 90 میلیارد دلار) است. به‌علاوه پس از ماجرای قتل یک روزنامه‌نگار توسط مقامات امنیتی سعودی، سرمایه‌گذاران از وابستگی این صندوق سرمایه‌گذاری به عربستان سعودی، که بزرگ‌ترین حامی مالی آن به شمار می‌رود نیز ابراز نگرانی کرده‌اند. روز دوشنبه، سهام سافت بانک 8.777 ین ارزش‌گذاری شد. این نرخ 20 درصد پایین‌تر از ارزش سهام شرکت در زمان وقوع قتل یعنی اوایل ماه اکتبر است. سازمان اعتبار سنجی S&P Global Ratings اعلام کرده است که این IPO، اعتبار مثبتی برای شرکت مادر سافت بانک به همراه دارد و انتظار می‌رود که بخش زیادی از درآمد حاصله، به بازپرداخت بدهی‌ها تعلق بگیرد. در پایان ماه سپتامبر، بدهی‌های مرتبط با بازپرداخت سود گروه سافت بانک، حدود 18 تریلیون ین بود. در بین تعدیل‌کنندگان جهانی IPO پیش رو، نام جی‌پی‌مورگان ، گلدمن ساکس ، دویچه بانک ، میزوهو بانک ، نامورا هولدینگز و SMBC NikkoT به چشم می خورد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/80515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

گوشی‌های تاشو دیگر دست نیافتنی نیستند

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

آفرین به این دست فرمون

4 گوشه دنیا/ اولین هتل طلایی جهان از طلای 24 عیار!

تصاویری از کردستان که چشم مردم ایران را به خود خیره کرد

قاری نوجوان به مسابقه 50 میلیاردی دعوت شد

متن خبر درگذشت سهراب سپهری در اطلاعات 44 سال پیش

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

تا قیامت منتظرت میمونم

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

آنچلوتی 22 رئالی را برای ال‌کلاسیکو به خط کرد

بدترین خبر برای تراکتور در آستانه جام حذفی

هت تریک بدبیاری برای کشتی ایران در دبی!

گل اول بحرین به ایران توسط عدالله سلمان احمد

گل اول ایران به بحرین توسط علیرضا رفیعی‌پور

گزارش زنده؛ ایران 1 - 1 بحرین

خانم گلی در 4 دقیقه!

خلاق ترین ایده برای جای عروسک

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد از اهمیت بالایی برخوردار است

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پرویز داوودی

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به‌طور علنی صحبت نکنید

تصاویری از لاریجانی، سعید جلیلی و محسن رضایی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

دستامو بگیر، آقای دلم

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

بهترین رفتار پس از داد زدن سر کودک چیست؟

جشن هزار دف پالنگان

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود