آریا جوان

آخرين مطالب

تدوین بسته جامع خودرو:‌ اصلاح قیمت‌ با افزایش تولید فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - افزایش قیمت خودرو در کشور، با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده که ازجمله‌ی آن تدوین بسته‌ی جامع خودرو توسط وزارت صمت و گلایه‌ی برخی انجمن‌ها از سازمان حمایت است.

این روزها افزایش قیمت خودرو به یکی از موضوعات اصلی رسانه‌های کشور تبدیل شده است؛ موضوعی که رئیس‌جمهور، وزیر صمت، خودروسازان و سازمان حمایت از تولیدکنندگان به‌عنوان متولیان امر در آن دخیل هستند و مردم نیز از آنان توقع دارند توجه بیشتری به وضعیت اقتصادی و معیشتی اقشار مختلف جامعه شود. بحث افزایش قیمت خودروهای داخلی در میان سؤال اصلی خبرنگاران از مسئولان قرار دارد و هرروز از طرح‌های جدیدی سخن گفته می‌شود که البته، تاکنون نتیجه‌ای جز خالی‌کردن جیب مردم نداشته است. بسته‌ی جامع خودرو: طرحی برای اصلاح وضعیت کنونی
رضا رحمانی امروز در حاشیه‌ی مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه‌ی استان تهران در پاسخ به سؤالی درباره‌ی اینکه وضعیت خودرو و قیمت آن چگونه خواهد شد، گفت: بسته‌ی جامعی درباره‌ی خودرو تدوین و مراحل آن طی شده است و در این بسته، بیشتر به‌دنبال اصلاح وضعیت تولید هستیم. تیراژ تولید خودرو در ماه‌های اخیر در کشور کاهش یافته و این موضوع حتما باید اصلاح شود. شاه‌بیت همه‌ی برنامه‌هایمان اصلاح این وضعیت است؛ زیرا اگر تولید افزایش یابد، قیمت خودرو هم اصلاح می‌شود. طبیعی است با کاهش تیراژ، قیمت‌ها هم تغییر پیدا خواهد کرد؛ بنابراین، به‌دنبال آنیم موانع تولید را رفع کنیم و تولید خودرو در کشور را به روال قبل بازگردانیم.
به‌گفته‌ی وزیر صنعت و معدن و تجارت، در راه رفع مشکل تولید محدودیت‌هایی وجود دارد: وضعیت تولید برخی خودروها متأثر از تحریم‌ها است؛ اما خوشبختانه تعداد خودروهای متأثر از تحریم‌ها محدود است؛ زیرا برای ساخت بیشتر خودروها از توان داخلی استفاده می‌شود. روند رشد تولید خودرو در ماه‌های گذشته منفی شده و اگر این موضوع اصلاح شود، قیمت‌ها هم اصلاح می‌شود و برای صعودی‌کردن این روند تلاش می‌کنیم. پیشنهادهایی برای کمک به قطعه‌سازان
محمدرضا منصوری ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در مصاحبه با رادیو بیان کرد تولید قطعات خودرو در کشور به‌دلیل افزایش ارزش دلار (کاهش ارزش ریال دربرابر دلار) توجیه اقتصادی دارد: درحالی‌که از تمامی ظرفیت قطعه‌سازان داخلی استفاده نمی‌شود، حتی برخی از قطعه‌سازان نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند. در وضعیت کنونی، خودروسازان باید به یاری قطعه‌سازان بشتابند. باوجوداین، شاهدیم خودروسازان ( ایران‌خودرو و سایپا ) هیچ کمکی به آنان نمی‌کنند و پرداخت‌نشدن مطالبات دوازده‌ماهه‌ی قطعه‌سازان گواهی بر این ادعا است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودروسازان می‌توانند با فروش زمین‌های خود در کشور یا کارخانه‌های وابسته در خارج از کشور که بی‌دلیل راه‌اندازی شده، کمک‌رسان قطعه‌سازان داخلی باشند تا تولید قطعه در کشور دوباره رونق گیرد. دولت هم می‌تواند در تأمین مواداولیه، مانند فولاد، قطعه‌سازان را یاری دهد. این درحالی است که فقط افراد خاصی امسال موفق شدند مواداولیه‌ی خود را از بورس بخرند. هنوز تکلیف قیمت خودرو تعیین نشده است؛ اما واقعیت این است که از سویی قصد افزایش نرخ خودرو در کشور وجود دارد و از سوی دیگر با رشد قیمت، حقوق مردم پایمال می‌شود؛ چراکه بر درآمدها اضافه نشده است.
درادامه، منصوری به اثر روانی نامطلوب افزایش قیمت خودرو بر جامعه اشاره کرد و گفت: خودروسازان باید به تعهدات خود در تحویل به‌موقع خودروها عمل کنند. هم‌اکنون با وجود اعمال تحریم‌ها و نبود امکان واردات خودروی صفرکیلومتر، می‌توان خودروهای کم‌کارکرد را از کشورهایی مانند افغانستان وارد کرد. حمایت از مصرف‌کنندگان یا تولیدکنندگان؟
حسین ابراهیمی ، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کشور، از سکوت سازمان حمایت دربرابر بازار نابه‌سامان خودرو گلایه کرد و گفت: به اعتقاد ما، افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان به‌هیچ‌عنوان قانونی نیست. درحالی‌که ایران‌خودرو چهار محصول خود را گران کرده، اظهارات وزیر صنعت بسیار قابل‌تأمل است؛ چراکه ایشان اول این کار را قانونی دانست و در گفت‌وگوهای بعدی، سازمان حمایت را متولی پاسخ‌گویی درباره‌ی تغییرات قیمت خودرو معرفی کرد. مقاله‌های مرتبط:
پاسخ‌های متناقض‌ به موضوع افزایش قیمت خودرو روند آزادسازی و افزایش قیمت خودروهای داخلی آغاز شد
ابراهیمی با طرح این پرسش که «مگر سازمان حمایت زیرمجموعه‌ی وزارت صنعت نیست»، گفت: چرا مسئولان به‌صورت روشن با مردم صحبت نمی‌کنند؟ چرا نمی‌گویند چه نسخه‌ای برای صنعت خودرو پیچیده‌اند؟ چرا ترجیح می‌دهند سکوت کنند تا خودروسازان تمام اختیار بازار را دردست بگیرند؟ قیمت‌گذاری خودرو باید براساس ضابطه‌ی خاصی باشد و خودروسازان به تعیین قیمت‌ها بدون هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط مجاز نیستند. جالب اینکه سازمان حمایت در واکنش به این افزایش قیمت، از ضابطه‌ی قیمت‌گذاری صحبت کرده و مدام از بررسی قیمت‌های جدید ایران‌خودرو صحبت می‌کند. این درحالی است که خودروساز در قالب طرح محصولات خود را می‌فروشند و این حقوق مصرف‌کننده است که تضعیف می‌شود.
ابراهیمی درادامه‌ی صحبت‌هایش تأکید کرد درباره‌ی تصمیم‌گیری قیمت‌ کالاها، ازجمله خودرو، اصلا با انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان کشور مشورت نشده و حتی یک نماینده نیز در جلسات آن‌ها حضور نداشته است. وی اعتقاد دارد: این انجمن براساس مصوبه‌ی مجلس و به‌صورت قانونی تشکیل شده و در تصمیم‌گیری‌ها باید مشارکت داشته باشد. در وضعیت فعلی، فقط حقوق مصرف‌کنندگان تضییع می‌شود. چرا سازمان حمایت در بخش قیمت خودرو سکوت کرده و بازار را دودستی دراختیار خودروسازان قرار داده است؟ آن‌ها در مقطعی با کاهش عرضه، باعث رشد درخورتوجه قیمت‌های بازار شدند و امروز از فروش خودرو در حاشیه‌‌ی بازار و با قیمت 5درصد کمتر صحبت می‌کنند. این موضوع اصلا برای مردم پذیرفتنی نیست.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/84137/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی