ناسا سرانجام رسیدن وویجر 2 را به فضای میان‌ستاره‌ای تأیید کرد فناوری

آریا جوان - فضاپیما و کاوشگر وویجر 2 سرانجام با عبور از هلیوپاس وارد فضای میان ستاره‌ای شد و به این ترتیب پس از وویجر 1 دومین کاوشگری است که وارد این فضا می‌شود.

زمان آن رسیده است با یکی از جنجالی‌ترین کاوشگرهای عصر خود خداحافظی کنید. ناسا دیروز به‌طور رسمی اعلام کرد وویجر 2 به فضای میان ستاره‌ای پیوسته است. فضاپیمای وویجر 2 در سال 1977 به فضا پرتاب شد و بیش از چهار دهه به کاوش و بررسی منظومه‌ی شمسی پرداخت. وویجر 2 تنها فضاپیمایی بود که موفق به پرواز بر فراز نپتون و اورانوس شد و حالا این فضاپیما به همزاد خود وویجر 1 پیوسته و از سلطه‌ی خورشید کاملا خارج شده است. به نظر می‌رسد دقت داده‌های مربوط به دومین عبور انسان از منظومه‌ی شمسی به اندازه‌ی اولین عبور نباشد. اد استون فیزیک‌دان مؤسسه‌ی فناوری کالیفرنیا و دانشمند پروژه‌ی مأموریت‌های وویجر در مصاحبه‌ای قبل از این خبر گفت: زمان‌های کاملا متفاوت؛ مکان‌های کاملا متفاوت اما خصوصیات مشترک. در ماه‌های آینده اطلاعات بیشتری به دست خواهد آمد. وویجر 2 تنها فضاپیمایی است که موفق به بازدید از تمام غول‌های گازی منظومه‌ی شمسی شد (مشتری، زحل، اورانوس و نپتون) و در طی کاوش خود 16 قمر و همین‌طور پدیده‌هایی مثل لکه‌ی سیاه بزرگ اسرارآمیز نپتون ، ترک‌های روی پوسته‌ی یخی قمر اروپا و خصوصیات حلقه‌ی هرکدام از این سیاره‌ها را کشف کرد.
این تصویر گرافیکی ناسا، موقعیت‌های مختلف فضاپیمای وویجر را در فضای میان‌ستاره‌ای نشان می‌دهد. ناسا امروز (دهم دسامبر 2018) ورود وویجر 2 به فضای میان‌ستاره‌ای را رسما تأیید کرد. وویجر یک در سال 2012 به این فضا رسیده بود. دانشمندان از اواخر آگوست عزیمت بزرگ وویجر 2 را زیر نظر داشتند، یعنی زمانی که این کاوشگر به منطقه‌ی هلیوپاس نزدیک شده بود. هلیوپاس از نظر تئوری به نقطه‌ی توقف بادهای خورشیدی گفته می‌شود؛ حبابی که با ذرات باردار بادهای خورشیدی ایجاد می‌شود و بر فضای داخلی منظومه‌ی شمسی تأثیر می‌گذارد. دانشمندان هلیوپاس را نقطه‌ی شروع فضای میان‌ستاره‌ای در نظر می‌گیرند، اگرچه این تعریف به میزان گسترش منظومه‌ی شمسی تا ابر اورت هم وابسته است. ابر اورت از فاصله‌ی 1000 برابری فاصله‌ی زمین تا خورشید آغاز می‌شود. مقاله‌های مرتبط:
کاوشگر وویجر 2 به لبه منظومه شمسی نزدیک‌تر شد نگاهی به اولین مهاجر میان ستاره‌ای به منظومه شمسی
بعد از این حباب، فضاپیما در میان اشعه‌های کیهانی (ذرات بسیار پرانرژی) پرواز خواهد کرد؛ انرژی این ذرات بسیار بیشتری از ذرات موجود در منظومه‌ی شمسی هستند. دو واسطه‌ روی کاوشگر وویجر به ردیابی این ذرات می‌پردازند. گذار از ذرات کم انرژی به خلأ و سپس برخورد ناگهانی با اشعه‌های کیهانی ثابت می‌کند این کاوشگر از هلیوپاس عبور کرده است. پیش‌بینی این گذار کار سختی است، زیرا وویجر 2 دومین فضاپیمایی است که با واسطه‌های هشدار و ارتباطی خود از این حباب عبور کرده است. وویجر 1 چنین سفری را در سال 2012 تجربه کرد؛ اما شکل هلیوپاس کاملا کروی نیست و همراه با جریان و کاهش بادهای خورشیدی منبسط و منقبض می‌شود؛ بنابراین دانشمندان منتظر دریافت داده‌های بیشتری ماندند و دقیقا از ابتدای آگوست، افزایش اشعه‌های کیهانی و کاهش ذره‌های محلی خبر از این عزیمت کیهانی دادند؛ اما خروج بزرگ نیاز به زمان داشت. وویجر 2 همچنان قادر به ارسال اطلاعات به زمین است
سرانجام راب دکر که با یکی از آشکارسازهای ذره‌ای وویجر کار کرده بود از اتفاق عجیبی در روز سیصد و دهم (پنج نوامبر) خبر داد و آن هم عبور این فضاپیما از هلیوپاس بود. دانشمندان برای عبور دوم هیجان‌زده بودند؛ زیرا وویجر 2 هنوز یک واسطه را با خود حمل می‌کند (اما وویجر 1 مدت‌ها قبل از عبور از هلیوپاس از کار افتاده بود). این یعنی وویجر 2 در ادامه‌ی سفر خود نه‌تنها داده‌های جدید بلکه نوع جدیدی از داده‌ها را هم مخابره خواهد کرد. با مقایسه‌ی این دو سفر می‌توان به تفاوت آن‌ها پی برد. وویجر 1 با لوله‌های جریان برخورد کرد و داده‌های دینامیک را تولید کرد اما وویجر 2 چنین تجربه‌ای نداشت. لوله‌ی جریان یا flux tube یک بخش لوله‌ مانند از فضا دارای میدان مغناطیسی است. از طرفی وویجر دو نوسان‌های عجیبی را ارسال کرد. به گفته‌ی استون چنین داده‌هایی تا آن زمان بی‌سابقه بودند. وویجر 2 مانند همتای قبلی خود به صورت مستقیم از هلیوپاس خارج نشد، زیرا بر اساس فاز فعلی چرخه‌ی خورشیدی، رشد حباب خورشیدی اندک است. باوجوداین شرایط وویجر 2 تغییر چندانی نداشته است. وویجر 2 تا حد ممکن به مخابره‌ی اطلاعات ادامه خواهد داد. در نهایت منبع تأمین پلوتونیوم فضاپیما به پایان می‌رسد و واسطه‌های فضاپیما خاموش خواهند شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها به‌احتمال‌زیاد پس از سال 2025 این فضاپیما کاملا خاموش خواهد شد و در فضای بی‌پایان شناور خواهد شد.

لینک کوتاه:

مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

اوسمار: نتیجه 3 بر صفر عالی است؛ کارمان را انجام دادیم

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت

پایان کار نمایندگان ایران در تفنگ 50 متر سه وضعیت

جنجال در آبادان؛ نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند

نبرد سینوسی غول‌ها

جایی برای پیرمردها... هست!

گلزن پرسپولیس هم مصدوم شد