آریا جوان

آخرين مطالب

گروهی از کارگردان‌ها از جو سالن برج میلاد می‌ترسند! خواندنی

  بزرگنمايي:

آریا جوان-با وجود آنکه از نظر منتقدان و اهالی رسانه، برج میلاد بهترین گزینه برای میزبانی یکپارچه جشنواره فیلم فجر است، جو حاکم بر سالن اصلی کاخ باعث شده مقاومت جدی از سوی گروهی از سینماگران برای این میزبانی وجود داشته باشد. به همین دلیل دور از انتظار نیست دبیر جشنواره فیلم فجر بار دیگر به جای بهترین گزینه، سراغ بدترین گزینه برود و سینماملت که اغلب اهالی رسانه نسبت به آن نظر منفی دارند، بار دیگر میزبانی این رویداد باشد.

در فاصله یک ماه تا آغاز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، هنوز محل قطعی میزبانی مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور مشخص نیست؛ مسئله حیاتی که در کمیت و کیفیت حضور رسانه‌ها در این جشنواره تاثیر مستقیم دارد اما به دلایل مشخص تاکنون وضعیت آن معلوم نشده و در بلاتکلیفی به سر می‌برد. در این میان آنچه قابل تامل است، طرح‌های نام‌های مختلف در گمانه‌زنی‌ها در کنار سینماملت به عنوان گزینه‌ای است که داروغه زاده دبیر جشنواره اصرار بر برگزاری جشنواره در آن دارد.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به لحاظ میزبانی یک فاجعه بود و قبل از جشنواره اهالی رسانه در نامه‌ای خواستار تغییر سینمای میزبان شدند اما مسئولان جشنواره با طرح این موضوع که دیگر دیر شده، حاضر به بازگرداندن جشنواره به برج میلاد نشدند. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد اکثریت اهالی رسانه نه تنها با میزبانی سینماملت مخالفند، بلکه با تفکیک سینماگران از اهالی رسانه نیز مخالفند، چرا که جشنواره سی و ششم را فاقد روح و سوژه‌های خبری کرده بود و انگار رسانه‌ها تبعید شده بودند.

گروهی از کارگردان‌ها از جو سالن برج میلاد می‌ترسند!

حال، اصرار دبیر جشنواره فجر که بدون یک روز دانش و سابقه حرفه‌ای سینمایی، کرسی حساس و تخصصی معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی را نیز در اختیار دارد، به جز توهین به اهالی رسانه چه معنایی خواهد داشت؟ در مقابل «سینماملت»، «ایران مال» با حدود دو هزار صندلی که کلید نخورده نیز مطرح است و ظاهراً این مجموعه حاضر شده در صورت این میزبانی اسپانسر جشنواره نیز باشد اما این گزینه نیز هنوز قطعی نشده است.

همچنین «چارسو» با ظرفیت صندلی مشابه سینماملت نیز می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد اما به دلیل فضای تجاری آن، نگاه مثبتی به میزبانی وجود ندارد. در کنار این چند سینما، مشخص نیست چرا هیچ‌گاه نام «سینماآزادی» که ظرفیتی مشابه سینماملت را دارد، مطرح نمی‌شود؟ سینمایی در مرکز شهر که برای اهالی رسانه گزینه‌ای ایده‌آل است و سابقه میزبانی جشنواره فجر را در سال‌های دور داشته است.

با این حال همچنان «برج میلاد» بهترین میزبان جشنواره و در شان مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور بوده و هیچ‌کدام از این گزینه‌ها ‌همسنگ برج میلاد نیست. حتی به نظر نمی‌رسد بهانه صرفه‌جویی، برای حذف برج میلاد صادقانه باشد. بنابراین باید پرسید مشکل کجاست که میزبان ثابت و جاافتاده جشنواره فجر به یک باره حذف شد؟ به زعم برخی ناظران، هدف از این کار کوچک و کاهش اهمیت و حساسیت جشنواره برای برگزارکنندگانِ آن بوده است؛ اتفاقی که در دوره سی و ششم تا حدودی تحقق یافت.

البته شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که گروهی از سینماگران به اندازه سینماگران، نسبت به میزبانی برج میلاد حساسیت دارند. تصور کنید نزدیک به 1800 خبرنگار، منتقد و سینماگر که بسیاری‌شان بر روی زمین نشسته‌اند و فیلم شما را تماشا می‌کنند، به یک باره به واسطه کیفیت پایین فیلم‌تان بخندند یا سوت و کف بزنند. در دوره‌های پیشین واکنش برخی کارگردان‌ها به این وضعیت همراه با خشم بود و برخی دیگر از کاخ جشنواره گریختند! بدترین نمونه درباره یکی از کارگردان‌های پیشکسوت بود که در نشست خبری پس از اکران فیلمش، آبِ قند خورد و خطاب به خبرنگاران و منتقدان با خشم گفت: «من نفهمیدم چرا خندیدید؟ کجاش خنده‌دار بود؟»

هرچند این نوع برخورد با فیلم‌ها ‌تأیید شده نیست اما واقعیت آن است که اگر فیلم ارتباطی جدی با مخاطب هدف یک جشنواره برقرار نکند، سوت و کف و هو کردنش، رویداد معمولی است. این کف و سوت توسط تماشاگران دوره‌های مختلف جشنواره کن برای «ماجرا» اثر می‌کل آنجلو آنتونیونی (1960)، «راننده تاکسی» ساخته مارتین اسکورسیزی (1976)، «از ته دل وحشی» ساخته دیوید لینچ (1990)، «داستان عامه پسند» کوئیتین تارانتینو (1995) «بانی قهوه‌ای» ساخته وینسنت گالو (2003)، «درخت زندگی» اثر ترنس مالیک (2011)، «اسیر» (2014) ساخته آتوم آگویان زده شده است.

با این حال، کاخ جشنواره‌های کن، برلین و ونیز نه به بهانه کاهش هزینه‌ها و نه از ترس سوت و کف رسانه‌ها حذف نشده است. کاخ جشنواره، یکی از نمادهای همه رویدادهای سینمایی و محل رویارویی خبرنگاران و سینماگران است. جشنواره ونیز به عنوان قدیمی ترین جشنواره با این سبک، از دهه نخست قرن بیستم در کاخ‌های تاریخی ایتالیا نظیر قصر دوک ونیز برگزار شده است. کاخ جشنواره و کنگره کن هر ساله میزبان جشنواره کن است و در اکران کاخ همه طیف‌های از خبرنگار و سینماگر تا مدعوین دبیر حضور دارند. جشنواره فیلم برلین در کاخ موزه هنری مارتین گروپیوس بائو برگزار می‌شود و اساساً محوریت این رویداد همین کاخ موزه است.

آیان نباید شان جشنواره فیلم فجر همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران رعایت شود و این رویداد را به جایگاهی که پیش از حضور حیدریان و گروهش در سازمان سینمایی بودند، بازگرداند. آیا جشنواره فجر با همان روال سال گذشته برگزار می‌شود و گفته‌های رئیس سابق سازمان سینمایی که پس از رفتنش، همچنان برنامه‌های او تداوم می‌یابد، در عمل تحقق خواهد یافت؟

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/89068/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تفال/ معاشران گره از زلف یار باز کنید

تقویم تاریخ/ تأسیس و آغاز به کار رادیو

فال روزانه سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

فال حافظ سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

به مامان میگم داری فیلم میسازی

آموزش دفاع شخصی توسط "رشید"

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

تیم ملی فوتسال ایران متحول شد

ابراز امیدواری سرمربی پرسپولیس به حضور بیرانوند در بازی با سپاهان

اورونوف در فیفادی چشم پرسپولیس را گرفت

کسی فکر نمی‌کرد به سهمیه المپیک برسیم

مدام به کسب سهمیه المپیک فکر می کنم

جلسه اضطراری حفظ سهمیه خوزستان!

سپاهان قافیه قهرمانی را باخته است

چالش ورزش ایران برای المپیک

تکلیف جانشین مدافع محروم پرسپولیس مشخص شد

اظهارات رئیسی در دیدار ژنرال‌ سید عاصم منیر درخصوص تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان

پیام رئیس جمهور به زبان اردو خطاب به مردم پاکستان

رئیسی در دیدار رئیس مجلس سنای پاکستان: ناراحتی دیگران از تقویت مناسبات تهران و اسلام‌آباد برای ما اهمیتی ندارد

گام اول منتخبان مجلس دوازدهم برای تشکیل فراکسیون انقلاب

روایت امیرعبداللهیان از روز اول سفر رییس جمهور به پاکستان

رئیسی در دیدار نخبگان پاکستانی: مردم پاکستان و ایران در دفاع از مظلومان یک آهنگ دارند

رئیس جمهور وارد لاهور شد

خیابان ایران در اسلام‌آباد

ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل معترض شد

اوسمار: اهانت‌ها تبدیل‌ به حمایت شده است

رغبتی: همت و اراده رئیس جمهور باعث واگذاری استقلال وپرسپولیس شد

چراغ سبز سرمربی پرسپولیس به یک بازیکن استقلالی و رامین رضاییان

امینی: پژمان درستکار گفت باید به کشتی کمک کنی

فرزام: انتظاری نداریم، انتظاری هم نداشته باشند!

ایران با 31 سهمیه المپیک در مسیر پاریس

تصویرسازی‌های جنجالی از ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان!

کارشناسی داوری بازی ذوب آهن و آلومینیوم اراک

تهدید به افشاگری توسط هوادار تیم فولاد خوزستان

جشن قهرمانی در سری آ اینتری‌ها بعد از برد میلان

گفت و گو با ویسی درباره عملکرد ضعیف فولاد خوزستان در لیگ برتر

حواشی بازی فولاد و مس رفسنجان

خریدار پرسپولیس پول را واریز کرد

محمود قامت: خریداران جدید مالک دارایی ها و بدهی ها هستند

انتقاد اوسمار و میثاقی از حرکت جنجالی اسماعیلی‌فر

کارشناسی داوری گل‌گهرسیرجان - استقلال خوزستان

حواشی بازی نساجی و تراکتور

لیست غیرممکن اوسمار برای پنجره تابستانی!

دفاعیه اوسمار در مورد صحنه اخراج جنجالی

مدیر اینتر: بیستمین قهرمانی اینتر را مدیون اینزاگی هستیم

پایکوبی بازیکنان اینتر در رختکن پس از پیروزی مقابل میلان

شیطنت مارکوس تورام در جشن قهرمانی اینتر و قرار دادن پیراهن نراتزوری بر روی پرچم میلان

حواشی بازی ذوب آهن و آلومینیوم اراک

کارشناسی داوری بازی نساجی 1-0 تراکتور

حواشی بازی ملوان و سپاهان