آریا جوان

آخرين مطالب

رشد اقتصادي زنان دستاورد انقلاب اسلامي دختران

  بزرگنمايي:

 

مريم ارشدي گفت: مطابق با کارنامه انقلاب اسلامي، زنان ايراني در سايه منطق امام خميني(ره) پس از زنگار تاريخي ظلم که بر چهره زن نشسته بود زنان متدين با پشتيباني علماي ديني و با رويکرد ارزشي به ميادين بزرگ اجتماعي و اقتصادي به عرصه‌هاي مختلف وارد و و به نقش آفريني پرداختند.

وي ادامه داد: ديدگاه‌هاي مترقي امام راحل، مقام معظم رهبري و علماي دين که برگرفته از اسلام و احکام قرآني است سبب شد تا تحولي شگرف در زنان کشور ما در همه عرصه‌ها و به ويژه حوزه انديشه و تفکر ايجاد شود چنانچه امام خميني(ره) با نگاه به افق والا و نقطه تعالي مقام زن فرمودند: «ما مفتخريم که بانوان و زنان، پير و جوان و خرد و کلان، در صحنه‌هاي فرهنگي و اقتصادي و نظامي حاضر، و همدوش مردان يا بهتر از آنان در راه تعالي اسلام و مقاصد قرآن کريم فعاليت دارند.»

ارشدي خاطرنشان کرد: در حالي که يکي از مسائلي که خصوصاً در نيم قرن اخير تا حدودي در هر جامعه به‌ويژه جوامع در حال توسعه، مطرح بوده است مسئله گسترش نقش و مشارکت زنان است و بايد گفت امروز قدم نهادن زنان به عرصه‌هاي مختلف اجتماعي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و.... ديگر پرستيژ و صرفاً کسب موقعيت اجتماعي نيست بلکه زنان ما غالباً براي رفع نياز خود و خانواده به ويژه به عرصه‌هاي اقتصادي وارد مي‌شوند.

اين کارشناس امور زنان اظهار داشت: از آنجايي که زنان براي دستيابي به مناصب و مشاغل کشور به لحاظ قانوني منعي ندارند و مي توانند درصورت شايستگي‌هاي لازم براي حضور در تمامي سطوح فعاليت کنند لذا زمينه سازي براي ارتقاي فرهنگي و توانمندسازي زنان از جمله رويکردهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي است.

ارشدي ره‌آورد تفکر مادي نظام امپرياليسم نسبت به زنان را ناديده گرفته شدن تفاوت‌هاي تکويني و فطري زن و مرد دانست که به دنبال خود فروپاشي نظام خانواده را به دنبال دارد و افزود: اين موضوع افسردگي انسان‌ها و تزلزل در بنيان‌هاي ارزشي را رقم مي‌زند و اين درست همان نتيجه شومي است که سيستم اقتصادي غرب، به آزمون و خطاي آن نشسته و توده‌اي از زنان بي‌گناه و ارزش‌هاي زنانه را قرباني ايدئولوژي خود زير چرخ‌هاي صنعتي سيستم سرمايه داري له مي‌کنند که فريادشان امروز در جهان هزاره سوم به گوش مي‌رسد.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران، برنامه ريزي خود را در راستاي تعالي وضعيت زنان ايران و الگوسازي از چهره زن نه غربي و نه شرقي به جهان معاصر در سطوح سه گانه فردي؛ خانوادگي و اجتماعي تعريف نموده است و مکانيزم‌هاي مؤثر در راستاي پيشرفت وضعيت زنان را در قالب حمايت‌هاي حقوقي، ساختارسازي، تأسيس نهادهاي تصميم گير و استراتژيک، راه اندازي تشکيلات اجرايي متولي توانمندسازي زنان، حمايت از مشارکت اقتصادي زنان در سطح گروهي و اجتماعي ديده است.

راهبرد حضور زنان در امور اقتصادي، توجه همزمان به نقش هاي خانگي و اجتماعي آنان

ابن فعال جامعه زنان افزود: کمرنگ شدن اخلاق و ارزش‌هاي اجتماعي بشر، وصول حداکثر منفعت مالي، در کشورهاي مدرن، جدايي محل کار از خانه و تفکيک حوزه خصوصي و عمومي سبب شده تا زنان به عنوان نيرويي فعال نقش‌هاي طبيعي خود ناديده انگاشته و به ويژه مسئوليت مادري و همسري را فراموش کنند. آنچه هدف است استحکام بنيان خانواده بر مبناي دسترسي به فرصت‌هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي است.

وي ادامه داد: توسعه و ساماندهي امور اقتصادي- معيشتي با اولويت ساماندهي مشاغل خانگي از محورهاي ماده 230 قانون برنامه پنجم است.

ارشدي ادامه داد: بهره مندي از تجربه زنان سرپرست خانوار و تخصص دختران تحصيل کرده الگويي نو در ترسيم روند اقتصاد پويا است. زنان سرپرست خانوار با برخورداري از نقش‌هاي چندگانه، هم مدير عاطفي کانون خانواده به شمار مي آيند و هم مسئوليت تأمين معاش خود و فرزندان را بر عهده گرفته اند و از تجارب مديريتي خوبي برخوردارند.

اين کارشناس امور زنان افزود: از سوي ديگر تخصص و مهارت تئوريک دختران فارغ التحصيل دانشگاهي، علمي شدن توليد و تبديل آن به تجارت را رقم مي زند. پروسه‌اي که در کشور ما براي تحقق آرمانهاي نظام ضروري است.

ارشدي ادامه داد: وجود کارخانه‌هايي در سطح کم نظير از فناوري و تخصص، ايجاد صدها فرصت شغلي آن هم با مديريت زنان توانمند و شايسته که نيروهاي انساني او را جامعه زنان تشکيل مي‌دهند، مصداقي از تحقق توصيه مقام معظم رهبري مبني بر حمايت از اقتصاد ملي است.

وي افزود: در شرکت‌هايي که اکثريت کارکنان کارخانه را بانوان و به‌ويژه سرپرست خانوار تشکيل مي‌دهند اين يعني اميد به آينده و يعني پويايي و شکوفايي هرچه بيشتر توانمندي‌هاي زنان ايراني يعني به اين باور برسيم که فرداهاي بسيار روشن و درخشان تري پيش روي ماست.

اين فعال جامعه زنان اظهار داشت: حرکت اساسي ما براي جلب سرمايه‌هاي مردمي و تقويت بخش صنعت، ايجاد فضاي امن و بهره مندي از همه ظرفيت‌هاي موجود از جمله توجه به نقش زنان در روند توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ضروري است.

ارشدي با اشاره به تدوين قانون اصل 44 گفت: تأسيس بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري تعاون از جمله فرصت‌هاي موجود در کشور براي توجه به اشتغال بانوان و بهره مندي از ظرفيت تعداد زيادي از فارغ‌ التحصيلان متخصص زن، است که مي‌توان در ارتقاي توانمندي بانوان ايراني در بخش اقتصاد و کارآفريني از آن بهره جست.

وي ادامه داد: بانوان فرهيخته و خلاق بسياري در اقصي نقاط کشور ما بايد با دستيابي به اطلاعات و ارتباطات از فرصت‌هاي برابر و همپاي مردان در زمينه اقتصادي که ايران اسلامي ايجاد کرده، مطلع و بهره‌مند شوند.

اين کارشناس امور زنان افزود: انقلاب اسلامي شخصيت بانوان را احيا کرده و اعتماد به نفس حضور آنها را در مديريت کارخانه‌ها، ورزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و در حوزه‌هاي مختلف لوازم خانگي، داروسازي، سنگ‌هاي مصنوعي، بهره برداري از معدن سنگ لاشه، توليد و صادرات اسفنج، توليد و صادرات پوشاک، توليد سقف داخلي خودرو، عصاره و اسانس، مواد نوشيدني و خشکبار، تحقيقات حوزه پزشکي ، توليد مواد آلي ، چرم، کشاورزي، دامداري و دامپروري، و ساير مراکز تقويت کرد.

ارشدي افزود: به طوريکه وجود زنان مخترع و مبتکر کشور در مقايسه با ساير کشورهاي جهان عدد 15 بوده و رتبه 1 را در سطح خاورميانه دارند.

وي ادامه داد: زنان عفيف کشور ما امروز اثبات کردند که علاوه بر موفقيت در ايفاي نقش تربيتي و خانوادگي، در بخش مديريت عامل واحدهاي توليدي، به عنوان توليدکننده و صادرکننده، مديريت شرکت‌هاي بازرگاني و کالاي صنعتي و معدني بهترين و موفق ترين سرمايه داران اقتصادي کشورند و در ايجاد کار و کاهش نرخ بيکاري تاثير فراوان داشته‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/900/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

گناهان زبان؛ بداخلاقی

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نامه وزیر دفاع به قالیباف