آریا جوان

آخرين مطالب

بهترین خودروهای اسپرت ژاپن در دهه 1990 فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - دهه‌ی 1990، عصر شکوفایی خودروهای اسپرت برندهای ژاپنی بود. مدل‌های تولیدی آن دوران هنوزهم در فهرست بهترین‌های تاریخ خودروسازی قرار دارند. 

پس از چند دهه آزمون و خطا، خودروسازی ژاپن در دهه‌ی 1990 به مرحله‌ای رسید که نمونه‌های اسپرت به‌یادماندنی تولید کند. محصولات اسپرت اواخر دهه‌ی 1980 تا 2000 خودروسازهای ژاپنی، حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی برای شکست‌دادن رقبای اروپایی و گاهی هم آمریکایی بود. باورکردنی نبود؛ اما در آن دوران، رانندگان بهترین خودروهای اروپایی مثل فراری ، نگران محصولات پرفرمنس و اسپرت و پرقدرت از برندهای هوندا، مزدا، نیسان، میتسوبیشی و تویوتا شدند. بدون شک خودروهای اسپرت ژاپنی به‌اندازه‌ی محصولات اروپایی جذاب و پیشرفته بودند. این نکات را درکنار قیمت کمتر و قابل‌اعتمادبودن بیشتر از خودروهای اسپرت اروپا قرار دهید تا شاید دلیل جذابیت این مدل‌ها حتی در بین نسل جدید علاقه‌مندان خودرو بهتر درک شود. دهه‌ی 1990 دورانی بود که فراری برای پیروزی بر رقبای جدید ژاپنی، در محصولاتش تغییرات اساسی باید به‌وجود می‌آورد.
مقاله‌ی مرتبط:
برترین خودرو های اسپرت کلاسیک ژاپنی
امروزه، خودروسازان اروپایی در بخش مدل‌های اسپرت چندان نگران شرکت‌های ژاپنی نیستند. تعداد خودروهای اسپرت ژاپنی که چند دهه پیش به‌طور غیرمنتظره به کشورهای مختلف رسیدند، بسیار کمتر شده است. درواقع، از بین مدل‌های مختلف و متنوع، شاید فقط نیسان GT-R باقی‌ مانده باشد. فراموش نکنیم حال‌وهوای خودروسازی هم با دهه‌ی 1990 تفاوت بسیاری دارد. برای مثال، نسل جدید تویوتا سوپرا با همکاری مهندس‌های بی‌ام‌و تولید می‌شود. با این مقدمه که احتمالا برای بسیاری از افراد آشنا و درمقابل، برای برخی افراد عجیب است، به چند مدل اسپرت ماندگار خودروسازی ژاپن در دهه‌ی 1990 نگاهی می‌اندازیم. پنج مدلی که در ادامه آورده شده‌اند، پیشنهاد وب‌سایت موتور وان هستند. درپایان، به چند مدل دیگر اشاره می‌کنیم که قطعا جزو ستاره‌های درخشان صنعت خودروسازی ژاپن هستند. هوندا NSX
تولید نسل اول از سال 1990 تا 2005
هوندا NSX که در بازار آمریکا با برند «آکورا» فروخته می‎شد، گران‌ترین خودرو این فهرست است؛ اما NSX قیمت گرانش را با انواع فناوری‌های مدرن و پیشرفته جبران می‌کرد. این کوپه‌ی اسپرت موتورمیانی برای رقابت مستقیم با محصولات V8 فراری براساس مدل مفهومی HP-X محصول سال 1984 تولید شد. ژاپنی‌ها NSX را کاملا طراحی کرده بودند. گفتنی است کابین این خودرو با الهام از جت جنگنده‌ی F-16 طراحی شده بود. یکی از ویژگی‌های مهم‌ هوندا NSX، دخالت مستقیم آیرتون سنا فقید در آخرین مراحل توسعه و تولید بود.
تیم مهندسی هوندا در اولین مدل‌های تولیدی NSX، از پیشرانه‌ی شش‌سیلندر Vشکل سه‌ لیتری با قدرت 270 اسب‌بخار و مجهز به فناوری VTEC و جعبه‌دنده‌ی شش‌ سرعته‌ی دستی (قابل‌سفارش با جعبه‌دنده‌ی چهار سرعته‌ی اتوماتیک) استفاده کرد. پیشرانه‌ی V6 هوندا درست در پشت صندلی راننده و مرکز بدنه‌ی آیرودینامیک از جنس آلومینیوم قرار گرفت. مدل کروک با سقف تارگا از NSX سال 1995 عرضه شد. در سال 1997، حجم پیشرانه به 3.2 لیتر افزایش یافت و پیش‌ از توقف تولید، در سال 2002 مدل فیس‌لیفت با حذف چراغ‌های جلو مخفی‌شونده عرضه شد. هوندا NSX سوپراسپرتی تمام‌عیار بود که در آن دوران، رقیب سرسخت محصولات اروپایی شمرده می‎شد. نسل دوم هوندا NSX از سال 2016 عرضه شده که همان داستان دهه‌ی 1990، یعنی خودرو اسپرت خوش‌ساخت با فناوری روز و قیمت مناسب است. نسل اول NSX هنوزهم یکی از خودروهای اسپرت پرطرفدار دنیای تیونینگ، به‌خصوص در خانه است. مزدا RX-7
تولید نسل سوم از سال 1992 تا 2002
سری RX-7 مزدا سال 1978 متولد شد؛ اما نسل سوم آن با کد FD، احتمالا محبوب‌ترین و آخرین مدل باشد. نماینده‌ی پیشرانه‌ی روتری (Rotary) مزدا هنوزهم یکی از کوپه‌های جذاب‌ اسپرت ژاپن با طراحی به‌یادماندنی شمرده می‎شود. نسل سوم مزدا مجهز به پیشرانه‌ی 1.3 لیتری 13Bروتری با قدرت 255 اسب‌بخار و دو توربوشارژر و جعبه‌دنده‌های پنج‌ سرعته‌ی دستی و چهار سرعته‌ی اتوماتیک، اولین محصول تویین‌توربوشارژ خودروساز ژاپن بود که به بازار جهانی عرضه شد. RX-7 کوپه‌ی اسپرت قدرتمندی نبود؛ ولی سواری و فرمان‌پذیری این مدل نمونه نداشت. درحقیقت، RX-7 نسل سوم هنوزهم یکی از خودروهای اسپرت خوش‌فرمان‌ و بی‌نقص‌ جهان درنظر گرفته می‌شود.
از مشکلات پیشرانه‌ی خاص روتری که بگذریم، یکی از دلایل توقف تولید RX-7 ابعاد بزرگ آن برای خیابان‌های ژاپن و پرداخت مالیات بیشتر سالانه‌ی مالک بود. پهنای بدنه‌ی این مدل براساس استانداردهای مشخص در قوانین راهنمایی و رانندگی درخورتوجه بود. به‌همین‌دلیل برخلاف دو نسل گذشته، در کلاس خودروهای اسپرت لوکس ژاپن قرار می‌گرفت. پس از توقف تولید RX-8 در سال 2012 به‌عنوان جایگزین RX-7، گمانه‌زنی‌های زیادی برای نسل جدید خودرو اسپرت مزدا با پیشرانه‌ی روتری وجود داشته است؛ اما هنوزهم با گذشتن از سالگرد تولید پنجاه سالگی این سری، خبری از نسل جدید نیست. البته مدتی پیش، مسئولان مزدا از تولید احتمالی RX-9 با سیستم هیبرید خبر دادند که پیشرانه‌ی روتری، نقش کمکی در قوای فنی ایفا خواهد کرد. مزدا RX-7 نسل‌های دوم و سوم هنوزهم از انتخاب‌های اول طرفداران تیونینگ خودرو و دریفت و مسابقات خیابانی غیرقانونی ژاپنی‌ها هستند. میتسوبیشی 3000GT
تولید از سال 1990 تا 2000
کوپه‌ی اسپرت و گرندتورر و موتورمیانی میتسوبیشی 3000GT که در بازار ژاپن با نام GTO عرضه می‌شد، رقیب مستقیم محصولات اروپایی و نمونه‌های داخلی شامل هوندا NSX، نیسان GT-R، سوبارو SVX و تویوتا سوپرا بود. مدل‌های پایه‌ی میتسوبیشی GTO برای بازار آمریکا با پیشرانه‌ی شش‌سیلندر Vشکل با قدرت کمتر از 200 اسب‌بخار و سیستم انتقال قدرت محورجلو همراه بودند. بااین‌حال، نمونه‌های بازار ژاپن با دو توربوشارژر و قدرت 300 اسب‌بخار (بازار جهانی با کد VR4)، سیستم تمام‌چرخ محرک (AWD)، فرمان‌پذیری چهارچرخ و آیرودینامیک هوشمند با تنظیم خودکار باله‌های جلو و عقب خودنمایی می‌کردند. این مدل در سال 1994 فیس‌لیفت شد تا در سپر و چراغ‌های جلو، مه‎شکن‌ها، در کاپوت، دریچه‌های هوای جانبی، سپر عقب و فضای داخلی تغییر کند. متأسفانه میتسوبیشی این روزها وضعیت متفاوتی دارد و برای فروش بیشتر، بر تولید انواع شاسی‌بلند و کراس‌اور تمرکز کرده است. تقریبا ناممکن است که نسل جدیدی از کوپه‌های اسپرت میتسوبیشی عرضه شود. نیسان 300ZX
تولید نسل چهارم سری Z از سال 1989 تا 2000
در خانواده‌ی Z نیسان که از سال 1969 تولید شده، مدل‌های مختلفی جلب توجه می‌کنند. مدل‌های Z نیسان که در ژاپن با کد Fairlady Z عرضه می‌شوند، در بازار جهانی با نام‌های نیسان S30 ،S130 ،300ZX ،350Z و 370Z وجود دارند. نیسان 300ZX نسل چهارم این سری است که در مدل‌های کوپه و کروک با ظرفیت دو به‌علاوه دو سرنشین تولید شد. پیشرانه‌ی شش‌سیلندر Vشکل سه لیتری تویین‌توربوشارژ (با 300 اسب‌بخار قدرت) و تنفس طبیعی (با 222 اسب‌بخار قدرت) و سیستم فرمان‌پذیری تمام‌چرخ و طراحی متفاوت از ویژگی‌های منحصربه‌فرد 300ZX است. مانند تمام خودروهای اسپرت اواسط دهه‌ی 1990، نیسان 300ZX هم قربانی رشد سریع شاسی‌بلندها و سپس، کراس‌اورها شد. آخرین مدل و نسل ششم از سری Z نیسان، 370Z است که از سال 2009 تابه‌امروز، تولید می‌شود. تویوتا سوپرا
تولید نسل چهارم از سال 1993 تا 2002
اگر نیسان GT-R لقب «گودزیلا» را نمی‌گرفت، قطعا نسل چهارم سوپرا شایسته‌ی بعدی این عنوان بود. مهندسان ژاپنی چهار سال تلاش کردند نسل چهارم تویوتا سوپرا با کد A80، از هرنظر بهتر از مدل‌های گذشته باشد. همان‌طورکه می‌دانیم، تلاش‌های مجموعه‌ی تویوتا پرثمر بود و سوپرا A80 با قدرت بیشتر و وزن کمتر در‌مقایسه‌با نسل‌های قبل، موفقیتی شیرین محسوب می‌شد. مدل پایه‌ی نسل چهارم سوپرا با وزن 1459 کیلوگرمی، از پیشرانه‌ی شش ‌سیلندر خطی سه ‌لیتری تنفس طبیعی با قدرت 220 اسب‌بخار و گشتاور 325 نیوتن‌متر استفاده می‌کرد. مدل توربوشارژ با قدرت 320 اسب‌بخار و گشتاور 427 نیوتن‌متر، برای اولین‌بار با جعبه‌دنده‌ی شش ‌سرعته‌ی دستی همراه بود تا پورشه 911 کاررا را کنار بزند و در کمتر از پنج ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت برسد. شاید 320 اسب‌بخار قدرت براساس استانداردهای امروز درخورتوجه نباشد؛ اما فراموش نکنیم فراری 348 هم فقط 300 اسب‌بخار داشت و در آخرین مدل‌های تولیدی، از 312 اسب‌بخار قدرت بهره برد. نسل چهارم تویوتا سوپرا در عمر نُه‌ ساله‌اش در مسابقات مختلف داخل و خارج از ژاپن جاودانه شد. سال 1995، سوپرا برای اولین‌بار در مسابقات 24 ساعته‌ی لمانز کنار مدل‌هایی چون نیسان اسکای‌لاین GT-R، فراری‌ F40، ونتوری LM600 و مک‌لارن F1 GTR بزرگ قرار گرفت و مقام چهاردهم را کسب کرد. در لمانز سال 1996، عملکرد سوپرا موفقیت‌آمیز نبود و پس از طی 205 دور، به‌دلیل نقص فنی از مسابقه کنار رفت. بهترین‌های دوران طلایی خودروهای اسپرت ژاپن
همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، پنج مدل معرفی‌شده پیشنهاد وب‌سایت موتور وان است. بااین‌حال، وقتی از بهترین‌ خودروهای اسپرت ژاپن در دهه‌ی 1990 صحبت می‌شود، باید فهرست مفصل‌تری داشت. درادامه مدل‌های اسپرت ژاپنی دیگری آورده شده که از دیدگاه نگارنده باید در این فهرست قرار می‌گرفت. می‌توان فهرست بلندتری از بهترین خودروهای اسپرت داشت که در‌آن‌صورت، باید از سال 1970 تا 2010 را درنظر بگیریم. تویوتا MR2 نیسان اسکای لاین GT-R نسخه‌های R32 و R33 هوندا سیویک نسل پنجم و ششم مزدا میاتا نیسان سیلویا S14 هوندا اینتگرا نسل سوم میتسوبیشی لنسر ایوولوشن نسل‌های اول تا پنجم سوبارو ایمپرزا نسل اول از دیدگاه شما، بهترین خودرو اسپرت ساخت ژاپن در دهه‌ی 1990 کدام مدل است؟ فهرست برترین‌های شما، کدام مدل‌ها از برندهای ژاپنی را شامل می‌شود؟ لطفا دیدگاه‌های خود را با درمیان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/93339/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی