آریا جوان

آخرين مطالب

آمار کلاهبرداری آکادمیک و بازپس‌‌گیری مقالات علمی در جهان فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - کلاهبرداری‌‌ها و تخلفات جامعه‌‌ی علمی بسیار بالاتر از آن است که تصور می‌‌کنید؛ آمار رسمی مبنی بر 18 هزار مقاله‌‌ی بازپس‌‌گرفته‌شده، شاید تنها بخشی از واقعیت باشد.

پیرو آنورسا ، نام یکی از پژوهشگران سلول‌های بنیادی بود که در تلاشی مثال‌زدنی در خلال دهه‌ی 1990 و 2000 میلادی روی موضوع تولید قلب انسان کار می‌کرد؛ اما این تلاش‌ها به جایی نرسید. در ماه اکتبر سال گذشته، مؤسسات سابقی که وی در آن فعالیت می‌کرد (شامل دانشکده‌ی پزشکی هاروارد و بیمارستان بیرگهام)، طی درخواستی رسمی از ژورنال‌های علمی ، خواستار بازپس‌گیری 31 مورد از مقالات آزمایشگاهی این پژوهشگر شدند. در ادامه‌ی ماجرا، دادخواست‌هایی علیه آنورسا و همکارش مطرح شد مبنی بر اینکه وی و همکارش باهدف دریافت بودجه از دولت، داده‌های جعلی را ارائه کرده‌اند. این قضیه نهایتاً موجب شد طی توافقی در سال گذشته، بیمارستان بیرگهام و سایر بیمارستان‌ها مبلغ 10 میلیون دلار بودجه‌ی دریافتی خود را در قبال این پژوهش‌ها به دولت بازگردانند. با اینکه ماجرای تحقیقات آنورسا شگفت‌آور جلوه می‌کند، باید بدانید که این‌گونه موارد در دنیای علم کم نیستند. در این ماه، آزمایشگاه آنورسا شاهد بازپس‌گیری تعداد 13 مورد از مقالات این پژوهشگر بود؛ اما واقعیت این است که حتی اگر همه‌ی مقالات آنورسا هم بازپس‌گرفته شوند، باز هم او نمی‌تواند به رکورد 10 دانشمند بدنامی برسد که بیشترین میزان بازپس‌گیری مقالات را در تاریخ داشته‌اند.
این قضیه درمورد برایان واشنیک ، پژوهشگر بازاریابی غذا نیز صادق است؛ وی نیز در طی چند سال اخیر سقوط علمی مشابهی را تجربه کرد. مطابق تحقیقات صورت‌گرفته از سوی ویراستاران ژورنال‌های علمی و دانشگاه‌های ژاپنی در سال2012، رکورد بیشترین میزان بازپس‌گیری مقالات احتمالاً متعلق به فردی با نام یوشیتاکا فوجی ، متخصص بی‌هوشی ژاپنی است که گویا یافته‌های جعلی خود را در حداقل 183 مقاله به ثبت رسانده است. بد نیست بدانید که در سال 2010 سازمانی تنها باهدف رصد میزان بازپس‌‌گیری مقالات بنیان شد که با نام Retraction Watch شناخته می‌‌شود. طی هشت سال گذشته، در وبسایت این سازمان یک پایگاه اطلاعاتی مبتنی بر بیش از 18 هزار مقاله‌‌ی بازپس‌گرفته‌شده از نشریات دانشگاهی شکل گرفته که قدمت برخی از مقالات آن به سال 1756 برمی‌‌گردد. داده‌‌های نشان می‌‌دهند اگرچه نرخ بازپس‌‌گیری مقالات چیزی کمتر از 0.1 درصد از کل مقالات منتشر‌‌شده است؛ اما این آمار به‌‌طور چشمگیری بعد از سال 2000 رشد داشته است. مقاله‌های مرتبط:
سامانه‌هایی برای جلوگیری از کپی‌کاری و ثبت مقالات علمی تکراری
حال علت این رشد چیست؟ و اصلاً اهمیت این موضوع در علم چه می‌‌تواند باشد؟ هر بازپس‌‌گیری داستانی متفاوت در پس خود دارد؛ ولی حداقل در نیمی از موارد، قضیه در ارتباط با نوعی سوء رفتار یا کلاهبرداری است. کافی است داستان کشفیات دیدریک استپل، روانشناس هلندی را در نظر بگیرید؛ فردی که یافته‌های پر سروصدای خود درمورد رفتارهای انسانی را بر پایه‌‌ی انبوهی از چرندیات ارائه کرده بود، یا اَندرو ویکفیلد را در نظر بگیرید که مشتی ادعای نادرست درباره‌‌ی خطرات واکسیناسیون کودکان و ارتباط آن با اوتیسم مطرح کرد؛ ادعاهایی که حتی منجر به تحریک کمپین‌‌های فاجعه‌باری علیه واکسن فلج اطفال شد. نیمی از موارد بازپس‌گیری مقالات علمی در ارتباط با کلاهبرداری است
اما گاهی اوقات این بازپس‌‌گیری مقالات، روایاتی از طبیعت علم را همان‌‌گونه که باید باشد، نقل می‌کنند؛ داستان‌‌هایی عاری از هرگونه سوءرفتار. اگرچه بازپس‌‌گیری شاید بدترین حرکت قابل‌‌تصور در دنیای انتشارات آکادمیک محسوب شود، با این حال وجود آن، نشانه‌‌ای دال بر آن است که علم دارد مسیر حقیقی خود را طی می‌‌کند. در حقیقت، علم به‌‌مثابه یک ماشین خوداصلاح‌‌شونده است. یک فرضیه را مطرح می‌‌کند، سعی می‌‌کند شواهدی را دال بر صحت آن بیابد، سپس نتایج را در صورت موفقیت تکرار می‌‌کند و درصورت عدم موفقیت از نو تلاش را از سر می‌‌گیرد. اگر هم چیزی اشتباه پیش برود، علم به‌‌ ابزارهای مناسبی برای تشخیص این ایرادها و اصلاح آن‌‌ها مجهز است.
بازپس‌‌گیری مقالات و رشد آن می‌‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. میکروبیولوژیستی با نام الیزابت بیک با بررسی دستی بیش از 20 هزار مقاله دریافت که حدود 4 درصد از آن‌ها دارای محتوایی با تصاویری دستکاری‌‌شده هستند. همچنین در این راستا افرادی مانند جیمز هثر و نیک براون موفق شده‌‌اند ابزارهای ساده ریاضی را ابداع کنند که به‌‌سرعت شواهد دال بر وجود داده‌‌های مشکوک را کشف و شناسایی می‌‌کند. در هر حال، یکی از حقایق علم مدرن همین است که تکنولوژی (به‌‌خصوص ابزارهای نرم‌‌افزاری ویرایش تصاویر) باعث شده است کلاهبرداری‌‌های آکادمیک راحت‌‌تر از پیش انجام گیرد؛ اما از سوی دیگر همین تکنولوژی باعث شده است امکان رهگیری این جرائم نیز تاحدودی آسان‌تر شود؛ امروزه هیچ ناشر معتبری پیش از بررسی مطالب توسط برنامه‌‌های کشف سرقت‌‌های ادبی ، اقدام به انتشار آن‌‌ها نمی‌‌کند. پرونده‌‌ی آنورسا مورد دیگری را نیز آشکار می‌‌کند که ارزش بررسی را دارد و آن تجربه‌‌ی استفاده از قانون ادعای کذب (False Claims Act) در آمریکا است که قانون لینکلن نیز نامیده می‌شود. کارکرد این قانون، تحت پیگرد قرار دادن دانشمندانی است که با استفاده از بودجه‌‌های دولتی، اقدام به کلاهبرداری می‌‌کنند. قانون ادعای کذب در ازای ارائه‌‌ی گزارش‌های موثق مبنی بر وجود داده‌های جعلی در برنامه‌ها و گزارش‌های مورد حمایت دولت، پاداش‌‌های خوبی برای گزارش‌‌دهندگان درنظر گرفته است. دانشگاه کلمبیا در پرونده‌‌ای مشابه محکوم به پرداخت 9.5 میلیون دلار در سال 2016 شد و دانشگاه دوک نیز درشرف محکومیت در پرونده‌‌ای با ارزش 200 میلیون دلار است که منجر به بازپس‌‌گیری بیش از دوازده مقاله طی سال جدید میلادی خواهد شد.
به‌‌عبارت دیگر می‌‌توان گفت اکنون روش‌‌های مقابله‌‌ی ما با جرائم آکادمیک بسیار گسترده‌‌تر و پیشرفته‌‌تر از 20 سال پیش است. در این راه ارگان‌‌های دولتی نظیر اداره‌‌ی صحت تحقیقات ایالات ‌متحده و همچنین بازرسی کل اداره‌‌ی ملی علوم با دقت بر پژوهش‌‌های برخوردار از بودجه‌‌های دولتی نظارت دارند. آمار 18 هزار مقاله‌ی باز‌پس‌گرفته شده تنها بخشی از واقعیت موجود است
درحالی‌که فعالیت این دو نهاد از جهاتی قابل‌‌تحسین است؛ اما منابع و قدرت آن‌‌ها نسبتاً محدود است. این قضیه به‌‌خصوص درمورد اداره‌‌ی صحت تحقیقات مصداق دارد؛ چراکه این اداره عملاً توانایی صدور احضاریه را ندارد و قدرت آن تنها محدود به اعمال توافق‌‌نامه‌‌های داوطلبانه با پژوهشگران می‌‌شود که می‌‌تواند نهایتاً منجر به محرومیت خاطیان از دریافت بودجه برای بازه‌‌ی زمانی سه سال می‌‌شود. حتی در صورت مواجه با چنین محرومیت‌‌هایی نیز دانشمندان پرونده‌‌ها را به دادگاه‌های اجرایی می‌‌کشانند که می‌‌تواند عملاً موجب به‌‌تعویق افتادن این احکام برای سال‌‌هایی طولانی شود. با اینکه آمار 18 هزار مورد بازپس‌‌گیری مقالات در حال حاضر ممکن است زیاد به چشم بیاید؛ اما واقعیت این است که این میزان تنها بخشی از تعداد کل مقالاتی است که باید از منابع علمی جهان حذف شوند. علت این ادعا آن است که پیش‌تر حدود 2 درصد از پژوهشگران طی یک سری پرسشنامه‌‌های محرمانه، به انجام چنین سوءرفتارهایی در حوزه‌‌ی کاری خود اقرار کرده‌‌اند. واقعیت این است که در ازای هر مورد بازپس‌‌گیری‌‌های ناشی از یک افشاگری‌‌، هنوز می‌‌توان چندین مورد سکوت در برابر چنین تخلفاتی نیز پیدا کرد و این نشان می‌‌دهد جهان در مسیر مبارزه علیه این کلاهبرداری‌‌های آکادمیک، در ابتدای راه است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/93600/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

تغذیه چگونه به پاکسازی پوست کمک می‌کند؟

فال روزانه دوشنبه 27 فروردین 1403

فال حافظ دوشنبه 27 فروردین 1403

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

جزیره صدف دریایی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران