آریا جوان
چرا سلامت مردان؟
سه شنبه 27 اسفند 1392 - 2:07:55 PM
تسنيم
متن يادداشت محمد اسماعيل مطلق مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با عنوان «چرا سلامت مردان؟‎» به شرح ذيل است:

مردان نيمي از جمعيت کشور هستند که با مواجهات و مخاطرات بيولوژيک و محيطي ويژه روبرو هستند، اگر همه بخشهاي توسعه براي پيشگيري از مرگ و مير ناشي از حوادث و سوانح دست به دست هم ندهند، در سال‌هاي آينده شاهد کاهش شاخص اميد به زندگي خواهيم بود.

چرا سلامت مردان؟

مردان نيمي از جمعيت کشور هستند که با مواجهات و مخاطرات بيولوژيک و محيطي ويژه روبرو هستند. برخي بيماريها مانند ايدز، اعتياد، حوادث ترافيکي، حوادث شغلي، سرطان‌هاي خاص و خشونت با شيوع و اهميت بيشتري در مردان مشاهده مي‌شود.

از طرف ديگر مردان نيروي مولد در جامعه هستند، نقش مسئول در خانواده دارند و ضامن امنيت خانواده و جامعه مي‌باشند. در مقايسه با زنان بايد گفت که حوادث ترافيکي 3 تا 5 برابر زنان، اعتياد حدود 10 برابر زنان، سقوط حدود 3 برابر زنان در مردان اتفاق مي‌افتد و حوادث ناشي از نيروهاي مکانيکي جاندار و بي جان و همچنين قتل و خشونت، بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه و بيماري قلبي و ريوي، خودکشي، آسم، سوختگي، اسکيزوفرني، ايدز وHIV مثبت در مردان بيشتر است. بدين ترتيب برگزاري هفته سلامت مردان براي حساس‌سازي جامعه نسبت به اولويت‌هاي سلامت مردان اجتناب ناپذير است.

اولويت‌هاي سلامت مردان:

اميد به زندگي که از شاخص‌هاي توسعه يافتگي است در مردان 2 سال کم تر زنان استف اما اگر اقدامات پيشگيرانه براي علل مرگ و مير بخصوص حوادث ترافيکي  و سوانح شغلي  در کشور انجام نشود، اميد به زندگي بويژه براي مردان کاهش پيدا مي کند.

بر اساس آمار ثبت احوال کشور در سال 91 موارد مرگ مردان 206 هزار و 36 مورد بوده است که علل عمده شامل فوت حوادث، بيماري قلبي عروقي و سرطان‌ها بوده اند. بنابراين همه بخش‌هاي توسعه بايد دست به دست هم داده و با آموزش عمومي مردم براي رعايت ايمني در کار و زندگي و رانندگي، ساخت وسايل نقليه ايمن و جاده‌هاي ايمن در جهت پيشگيري از مرگ و مير و مصدوميت و معلوليت ناشي از حوادث و سوانح تلاش کنيم. ضمن آنکه ساير اولويت‌هاي سلامت مردان از جمله رعايت شيوه زندگي سالم براي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي، ديابت، چاقي، ديس ليپيدمي و سرطان‌ها اهميت ويژه اي دارد.

سابقه هفته سلامت مردان؟

در دهه اخير در چين، اتريش، آمريکا و کانادا روز ملي سلامت مردان برگزار مي‌شود.در کشور ما نيز در 23 خرداد 1385 پيشنهاد برگزاري اين روز توسط انجمن اورولوژي ايران ارائه شد و تاکنون در 7 سال متوالي در نخستين پنج شنبه اسفندماه، اين روز با همکاري و پشتيباني دفتر سلامت جمعيت خانواده و مدارس برگزار شده است، در سال‌هاي گذشته انجمن پزشکان عمومي و نظام پزشکي جمهوري اسلامي ايران، شاخه‌هاي مختلف کشوري انجمن اورولوژي، شهرداري تهران و شهرستان‌ها نيز در اجراي اين برنامه همکاري داشته‌اند.

شعار سال 86 به مناسبت روز ملي سلامت مردان : سلامت مردان ضامن امنيت خانواده و جامعه

شعارسال 87 و 88 : مردان سالم ،  جامعه پويا ،آينده روشن

شعار سال 89 : "حرکت" براي سلامت مردان

شعار سال 90 : "سلامت خود را جدي بگيريد"

شعار سال 91: "با خود مراقبتي يک برنده باشيد"

شعار سال 92 : سوانح و حوادث؛ در کمين سلامت مردان  است و روزهاي هفته عبارتند از:

روز اول: سلامت مردان و آسيب هاي ناشي از حوادث

روز دوم: سلامت مردان و رعايت ايمني در ورزش

روز سوم: سلامت مردان و رعايت ايمني در محيط کار

روز چهارم: سلامت مردان و رعايت ايمني در محيط زندگي

روز پنجم: سلامت مردان و ايمني راهها

روز ششم: سلامت مردان و ايمني در رفتار(حذف رفتارهاي پر خطر)

روز هفتم: سلامت مردان و رعايت ايمني در رانندگي

اقدامات دفتر سلامت خانواده براي سلامت مردان:

علاوه بر برگزاري بسيج آموزشي هفته ملي سما، بسته خدمات سما طراحي و تدوين شده است و اجراي پايلوت برنامه سما در 5 دانشگاه کشور در حال انجام است. همچنين سند ملي سلامت مردان آماده ارائه به شورايعالي سلامت مي‌باشد. به علاوه  بسته خود مراقبتي مردان ميانسال تدوين شده است و به زودي اجراي آن در سطح کشور پياده سازي خواهد شد.

دکتر محمد اسماعيل مطلق

مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت


http://www.javanannews.ir/fa/News/1039/چرا-سلامت-مردان؟
بستن   چاپ